[Nieuw Systeem] [Budget 1500 euro]

Pagina: 1
Acties:
  • 63 views sinds 30-01-2008

• Kriseh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:50
Beste mede-tweakers,

Ik ben van plan een nieuw systeem te kopen. Mijn budget ligt rond de 1500 euro. Ik was van plan hem deze maand te kopen, aangezien ik hem wil gebruiken op Campzone (Lanparty) 20 t/m 30 Juli.
Ik kan dus niet wachten op Intel's prijsverlaging

Ook kan ik niet gaan wachten tot mijn case uitkomt daarom haal ik bij de kringloop winkel een tijdelijke goedekope case

Wat heb ik al:

Toetsenbord
Muis
Monitor
Muismat
Boxen

In het begin zal ik misschien eerst nog XP Prof erop zetten, maar het is de bedoeling dat ik overstap naar Vista Home Premium

Lijstje van wat ik ongeveer in gedachte had :

CPU

- Welke?
Intel Core 2 Duo E6700
Intel Core 2 Duo E6600

- Waarom?
Het is een goede processor voor een redelijke prijs.
Ik lees over dit hele forum dat de E6600 een processor is voor een goede prijs en dat je hem met gemak harder kan laten lopen dan de E6700, mits je een goede CPU koeler hebt.

- Prijs?
€ 274,90 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)
€ 191,00 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)

CPU Koeler

- Welke?
Scythe Infinity

- Waarom
Uit deze test blijkt dat hij heel goed koelt.

- Prijs?
€ 37,75 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)

Geheugen

- Welke?
Kingston HyperX KHX8500D2K2/2GN [2GB, 2x, 1GB, PC2-8500, CL5]
Kingston KHX6400D2K2/2G [2GB, 2x, 1GB, PC2-6400, CL5]

- Waarom
Het is het snelste DDR2 geheugen [ik dacht hoe sneller hoe beter. nooit van 1:1 gehoord.]
Dit is genoeg geheugen om mijn processor te OC'en tot rond de 3.4Ghz~3.6Ghz

- Prijs?
€ 114,88 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)

VGA

- Welke?
GeForce 8800 GTX 768 MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) GV-NX88X768H-RH

- Waarom
Ik blijf bij Nvidia, en Gigabyte is een goed merk. De ultra is veelste duur, puur marketing

- Prijs?
€ 508,64 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)

Voeding

- Welke?
Corsair CMPSU-520HXEU, 520 Wat

- Waarom
Ik heb op dit forum gelezen dat het een goede voeding is als je je E6600 wilt overklokken.

- Prijs?
€ 86,27 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)

Behuizing

- Welke?
Thermaltake SopranoRS100/VG6000BNS (Klik hier)

- Waarom
Vind het gewoon een super mooie case, hij is nog niet te koop. Maar het is wel een heel nieuw model met veel extra's

- Prijs?
- Nog niet te koop.

Harddisk

- Welke?
[Hitachi Deskstar T7K500, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)
Seagate Barracuda 7200.10, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ)

- Waarom
Lijkt me een goede harddisk
De Seagate Barracuda is iets sneller als de Hitachi Deskstar
Omdat de Samsung nog sneller is als de Seagate Barracuda EN een paar euro goedkoper is (lol).

- Prijs?
€ 97,95 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)
€ 100,35 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)
€ 93,95 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)

Dvd brander

- Welke?

Samsung SH-S183A 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)

- Waarom
Geen echte reden, lijkt me gewoon een dvd brander die werkt.

- Prijs?
€ 25,36 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)

Moederbord

- Welke?
Gigabyte GA-P35-DS3R

- Waarom
Uitbreid mogenlijkheden voor Quad core, verder een zeer goed moederbordje volgens mij.

- Prijs?
€ 120,10 (Bron Tweakers Pricewatch klik hier)

Totaal kosten : 1177,95 Euro

Mijn vragen :

1. Ik heb deze overclocking guide gelezen, maar snap er nog niet veel van heeft iemand misschien een andere voor me?. Ik heb namelijk weinig verstand van overklokken en wil dit graag bij mijn processor doen.

2. Ik ben niet van plan om in de toekomst SLI te gaan draaien, aangezien er tegen de tijd dat mijn 8800 verouderd is, eral weer betere op de markt zijn. Is het dan beter om over te stappen naar een ander moederbordje, of kan ik gewoon bij de Gigabyte GA-P35-DS3R blijven?

3. Ik ben door een filmpje en een lap tekst heel wat wijzer geworden over overklokken. Maar hoe weet ik nou of ik met mijn Gigabyte GA-P35-DS3R goed kan overklokken? heeft iemand hier ervaring mee?

Deze vraag is beantwoord door dit artikel

Volgens mij was het dat wel een beetje, graag jullie aan en/of opmerkingen over mijn huidige configuratie. Ik hoop dat ik deze post iets duidelijker voor jullie is aangezien mijn oude een slotje op kwam.

m.v.g.

Kristan

[ Voor 5% gewijzigd door Kriseh op 15-06-2007 06:57 ]

Verwijderd

Hulde! Super topic start en samen gesteld systeem.

Enige wat ik kan opmerken is of je wel weet dat de GTX in de kast past.

• Kriseh
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 18:06:
Hulde! Super topic start en samen gesteld systeem.

Enige wat ik kan opmerken is of je wel weet dat de GTX in de kast past.
Bedankt, ik heb van iemand al deze link gekregen. Ik zal moeten wachten tot de SupranoRS100-VG6000BNS daar ook op verschijnd.

Wat betreft de goedkope case die ik ergens van een kringloop winkel wil meenemen. Ik zal het lijstje dan maar even uitprinten en een bezoekje brengen aan de kringloopwinkel kijken of er wat tussen zit. Want ik vind het ook zonde om veel geld neer te leggen voor een tijdelijke kast.

Verwijderd

Gewoon ff kijken of je ergens een Big tower op de kop kan tikken.

Over Overclocken(gehehe):

text:
http://www.hardware.info/..._2_Duo_overklok_tutorial/
videot:
http://www.hardware.info/...ties_voor_hetzelfde_geld/

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 18:17 ]

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

Verwijderd

Das HK he ;)

Verwijderd

GA-P35-DS3R heeft geen raid of firewire mogelijkheden. Misschien is de GA-P35-DS3P een beter alternatief? Deze kan net zo veel als de DS4 maar heeft minder koper.

Voor de harde schijf misschien een Samsung overwegen omdat deze nog sneller is (zie ook toms storage charts).

Geheugen en processor verder goede keuzes en dit zal perfect werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 18:20:
GA-P35-DS3R heeft geen raid of firewire mogelijkheden. Misschien is de GA-P35-DS3P een beter alternatief? Deze kan net zo veel als de DS4 maar heeft minder koper.

Voor de harde schijf misschien een Samsung overwegen omdat deze nog sneller is (zie ook toms storage charts).

Geheugen en processor verder goede keuzes en dit zal perfect werken.
Waar staat de R in DS3R voor? *tromm geroffel* RAID :D.

http://www.gigabyte.eu/Pr...3&ProductName=GA-P35-DS3R
"GA-P35-DS3R
Intel® P35 + ICH9R Chipset"

Waar staat de R voor in ICH9R? *tromm geroffel* RAID :D.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 18:23 ]

• Kriseh
Volgens de site heeft de Gigabyte GA-P35-DS3R wel gewoon raid

"Integrated SATA 3Gb/s with RAID function"

Bron : Gigabyte site

Wat betreft de HD, ik heb hem bijgewerkt. Ik heb hier gekeken en ben voor de Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) gegaan.

En bedankt voor de tutorials, (Lap tekst en filmpje). Ben nu heel wat wijzer geworden, maar heb nogsteeds een paar vragen openstaan (Zie bij mijn vragen).

[ Voor 86% gewijzigd door Kriseh op 14-06-2007 19:36 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Je, staat ook op de site ICH9R. Maar ik zou gaan voor de DS3P ivm de koeling van de northbridge, dit wordt nogal warm denk ik.

[ Voor 56% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 14-06-2007 20:00 ]

• Kriseh
hier staat juist dat ze de northbridge beter hebben gekoelt :
"The passively-cooled golden-colored aluminum heatsink over the Northbridge P35 chipset is much better than the small one on the 965P DS3. Not that it needs the cooling that much, the chipset runs pretty cool during use, even when you push more voltage into the MCH, it only gets warm, and runs fine at that, though some air here and there wouldn't hurt."

"Gigabyte uses a grey thermal compound that sticks really tightly over the Northbridge chipset and a pad-like thermal interface over the Southbridge. The Southbridge runs fine and only slightly warm with a small heatsink like that. Notice the thick base of the Northbridge cooler, a great step taken by Gigabyte to improve chipset cooling."
Niet dat ik mezelf van mijn mening wil overtuigen, maar ik kwam deze site net tegen, heb het doorgelezen, en het blijkt dat je met dit moederbordje goed kan overklokken

Verwijderd

Sorry ik zal even wat duidelijker zijn. Er zijn 2 soorten chips voor raid, die 2e (intel matrix) wordt zeer waarschijnlijk niet ondersteund. Met de 1e chip haal je slechte performance en kunnen maximaal 2 harde schijven op aangesloten worden. lezen is idd moeilijk

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 22:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:50:
Sorry ik zal even wat duidelijker zijn. Er zijn 2 soorten chips voor raid, die 2e (intel matrix) wordt zeer waarschijnlijk niet ondersteund. Met de 1e chip haal je slechte performance en kunnen maximaal 2 harde schijven op aangesloten worden.
Lezen is moeilijk he. We hebben het hier over de P35-DS3R. Welke de ICH9R chipset heeft. Die heeft dus intel raid.

• Kriseh
Ik heb dus nog wat geld over aangezien mijn budget rond de 1500 euro ligt.

Ik zat zo te denken om een Western Digital Raptor WD360ADFD, 36GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ) als Windows opstart schijf te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Lijkt het jullie een verstandige keuze of kan ik beter het geld in de zak houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Kriseh op 15-06-2007 12:05 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Vergeet aub in het vervolg een aanhef en het groeten.

Kom op zeg, kijk eens wat rond op het forum en bepaal zelf een keer wat je wilt. Handje vasthouden en met jou boodschappen gaan doen is niet de bedoeling op GoT. Over de Raptor is ruim voldoende te vinden, ook in de Benchmarkdatabase op T.Net.,

ARME AOW’er

Verwijderd

Kriseh schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 06:43:
Goeiemorgen allemaal,
Ik had dus nog wat geld over aangezien mijn budget rond de 1500 euro ligt.

Ik zat zo te denken om een Western Digital Raptor WD360ADFD, 36GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ) als Windows opstart schijf te gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee?

Lijkt het jullie een verstandige keuze of kan ik beter het geld in de zak houden?

m.v.g.

Kristan
Zou ik niet doen. Je krijg niet zo veel extra snelheid, voor een pak lawaai en weinig ruimte.

Misschien een tweede HD er bij en die draaien in raid 0 en een deel in raid 1. (Dat kan met intel raid die op je ICH9R zit).

Raid FAQ van residente tweaker BalusC:
http://balusc.xs4all.nl/srv/rai-int.html

Of misschien 4GB geheugen (Tis nu nog lekker goedkoop.). Let wel dat je dan een 64bit OS nodig hebt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zoals al eerder gezegd, de link werkt wel maar alleen als te toegang hebt tot de HK.

ARME AOW’er

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De onderdelen zijn geselecteerd, algemene opmerking over het systeem zijn niet nodig want het zou nu moeten voldoen aan jouw eisen.
Ik wens je veel plezier het de aanschaf en opbouw van het systeem, dat wordt vast genieten :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.