Ik ben van plan om een nieuwe PC te kopen.
Ik wil 'm gebruiken voor video bewerking, berekenen van excel bestanden (>40Mb met honderden array formules) en af en toe een spelletje (vooral alle Command & Conquer spellen, zowel oud als nieuw) en het systeem moet toch redelijk future-proof zijn.
Nu heb ik het volgende in gedachte:
Lian Li PC-60A Plus II Retail, Zilver
Asus Striker Extreme Retail, FireWire, RAID, 2x Gb-LAN, Sound, ATX
Intel® Core™ 2 Quad Q6600 Boxed, 2.4Ghz, FC-LGA4
Thermalright Ultra-120 Extreme
2 x G.E.I.L. 2 GB DDR2-1066 Kit Retail, GX22GB8500PDC
Asus EN8800GTS/HTDP Retail, TV-Out, 2x DVI, 640Mb
2 x Samsung SpinPoint T166 Bulk, HD501LJ, NCQ, 500Gb
Western Digital Raptor X Bulk, WD1500AHFD, SATA
Asus DRW-1814BLT Retail, LightScribe, Wit
NEC AD-7173S Bulk, Zilver, LabelFlash
Acer AL2216Wsd 22" Retail, Zilver/Zwart
Enermax LIBERTY DXX Retail, ELT620AWT 620W
Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser Retail, Zwart
Creative X-Fi Xtreme Gamer Retail
Logitech X-540 Retail, Zwart
Microsoft Windows Vista Ultimate 64bit Retail, Engels
Buffalo FireStix R Retail, USB 2.0, 180x, RUF2-R2G-S
NEC Floppydrive, zilver
SiteCom 63-in-1 Reader Retail, MD-014
2 x Scythe S-Flex Case Fan 1600 SFF21F, Retail, 3-pins/4-pins
Ik heb gekozen voor:
- de langzaamste quad-cpu van Intel, aangezien quad-cpu's imo het meest future proof zijn. Ik heb gekozen voor de Thermalright Ultra-120 Extreme incl een Scythe S-Flex 1600 SFF21F fan aangezien dit de allerbeste luchtkoeler is en ik zo de "langzame" quad-cpu kan overklokken naar, hopelijk, 3.0Ghz en zo voor "weinig" geld toch een zeer snelle PC heb. Een quad-cpu is volgens mij ook de beste keuze voor video bewerking of excel hier ook echt van profiteert weet ik niet. Voor de games die ik speel is de gekozen cpu overkill.
- 2 x een Scythe S-Flex 1600 SFF21F, 1 voor zoals al gezegd de cpu koeler en de andere voor de case waar nog 1 case fan geplaatst kan worden.
- 4 x 1Gb 1066Mhz DDR2 geheugen aangezien videobewerking, Vista en mogelijke toekomstige spellen hier goed gebruik van kunnen maken en dus soepel zullen lopen. Ik heb nog naar 2 x 2gb gekeken maar dat was in verhouding toch, veel, duurder dan 4 x 1Gb (€298).
De rest is eigenlijk op gevoel gekozen. De Samsung SpinPoint T166 Bulk 500Gb heb ik gekozen omdat die de beste prijs/Gb hebben (0,194). De Raptor zit er specifiek in voor de snelheid tijdens opstarten.
De 22" van Acer is misschien een beetje over de top, maar de 20" die ik voor ogen had heeft alleen een VGa aansluiting en dat heeft de videokaart weer niet.
2 DVD-writers is misschien te veel maar die €30 maakt ook niet uit op zo'n bedrag en het is altijd makkelijk voor het on-the-fly kopieren van cd's/dvd's.
Ik heb me redelijk ingelezen en rondgekeken op internet maar ik zit niet zo diep in deze materie als de meeste van jullie hier.
Heb ik goede keuzes gemaakt of zijn er betere alternatieven in jullie ogen?
Ik hoop dit systeem te kunnen kopen voor €3000.
Aangezien dit, voor mij, heel veel geld is wil ik zeker weten dat ik de juiste keuzes heb gemaakt.
Graag een reactie.
Ik wil 'm gebruiken voor video bewerking, berekenen van excel bestanden (>40Mb met honderden array formules) en af en toe een spelletje (vooral alle Command & Conquer spellen, zowel oud als nieuw) en het systeem moet toch redelijk future-proof zijn.
Nu heb ik het volgende in gedachte:
Lian Li PC-60A Plus II Retail, Zilver
Asus Striker Extreme Retail, FireWire, RAID, 2x Gb-LAN, Sound, ATX
Intel® Core™ 2 Quad Q6600 Boxed, 2.4Ghz, FC-LGA4
Thermalright Ultra-120 Extreme
2 x G.E.I.L. 2 GB DDR2-1066 Kit Retail, GX22GB8500PDC
Asus EN8800GTS/HTDP Retail, TV-Out, 2x DVI, 640Mb
2 x Samsung SpinPoint T166 Bulk, HD501LJ, NCQ, 500Gb
Western Digital Raptor X Bulk, WD1500AHFD, SATA
Asus DRW-1814BLT Retail, LightScribe, Wit
NEC AD-7173S Bulk, Zilver, LabelFlash
Acer AL2216Wsd 22" Retail, Zilver/Zwart
Enermax LIBERTY DXX Retail, ELT620AWT 620W
Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser Retail, Zwart
Creative X-Fi Xtreme Gamer Retail
Logitech X-540 Retail, Zwart
Microsoft Windows Vista Ultimate 64bit Retail, Engels
Buffalo FireStix R Retail, USB 2.0, 180x, RUF2-R2G-S
NEC Floppydrive, zilver
SiteCom 63-in-1 Reader Retail, MD-014
2 x Scythe S-Flex Case Fan 1600 SFF21F, Retail, 3-pins/4-pins
Ik heb gekozen voor:
- de langzaamste quad-cpu van Intel, aangezien quad-cpu's imo het meest future proof zijn. Ik heb gekozen voor de Thermalright Ultra-120 Extreme incl een Scythe S-Flex 1600 SFF21F fan aangezien dit de allerbeste luchtkoeler is en ik zo de "langzame" quad-cpu kan overklokken naar, hopelijk, 3.0Ghz en zo voor "weinig" geld toch een zeer snelle PC heb. Een quad-cpu is volgens mij ook de beste keuze voor video bewerking of excel hier ook echt van profiteert weet ik niet. Voor de games die ik speel is de gekozen cpu overkill.
- 2 x een Scythe S-Flex 1600 SFF21F, 1 voor zoals al gezegd de cpu koeler en de andere voor de case waar nog 1 case fan geplaatst kan worden.
- 4 x 1Gb 1066Mhz DDR2 geheugen aangezien videobewerking, Vista en mogelijke toekomstige spellen hier goed gebruik van kunnen maken en dus soepel zullen lopen. Ik heb nog naar 2 x 2gb gekeken maar dat was in verhouding toch, veel, duurder dan 4 x 1Gb (€298).
De rest is eigenlijk op gevoel gekozen. De Samsung SpinPoint T166 Bulk 500Gb heb ik gekozen omdat die de beste prijs/Gb hebben (0,194). De Raptor zit er specifiek in voor de snelheid tijdens opstarten.
De 22" van Acer is misschien een beetje over de top, maar de 20" die ik voor ogen had heeft alleen een VGa aansluiting en dat heeft de videokaart weer niet.
2 DVD-writers is misschien te veel maar die €30 maakt ook niet uit op zo'n bedrag en het is altijd makkelijk voor het on-the-fly kopieren van cd's/dvd's.
Ik heb me redelijk ingelezen en rondgekeken op internet maar ik zit niet zo diep in deze materie als de meeste van jullie hier.
Heb ik goede keuzes gemaakt of zijn er betere alternatieven in jullie ogen?
Ik hoop dit systeem te kunnen kopen voor €3000.
Aangezien dit, voor mij, heel veel geld is wil ik zeker weten dat ik de juiste keuzes heb gemaakt.
Graag een reactie.