Toon posts:

[P5B Deluxe] AHCI -> RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 2 schijven in RAID 1 gaan zetten.
Echter heb ik sinds ik mijn pc heb geinstalleerd altijd de HDD Configuration in mijn BIOS op AHCI laten staan. Volgens de manual de beste optie als je geen RAID gebruikt.
Dat wil ik nu wel gaan gebruiken.

Aangezien het om 2 additionele schijven gaat dacht ik slim te zijn om eerst even te testen of dit wel goed zou gaan icm met Vista.
Dus ik in mijn BIOS de optie AHCI veranderd in RAID.
Vervolgens boot de pc en krijg ik even snel de RAID info te zien, alles staat nog netjes op NON-RAID. Daarna begint het starten van Vista, en jawel een BSOD (voor het eerst dat ik die zag in mijn Vista setup).
Best logisch dacht ik, want er is geen driver aanwezig in Vista voor de RAID controller van het bord daar deze niet ingeschakeld is totdat deze geactiveerd wordt in het BIOS.

Daarom eigenlijk een vrij simpele vraag: Hoe kan ik deze RAID driver van te voren al in Vista zetten zodat ik niet mijn complete OS opnieuw hoef te installeren?

Weet dat ik dit ook via het OS kan regelen (software RAID) maar dat wil ik niet, ik wil het via het BIOS regelen.

Het betreft de Intel RAID controller, niet die van Jmicron (die ook op dat bord zit), de Jmicron kan ik niet gebruiken omdat op de IDE bus mijn Optical Drives hangen.

Heb de Intel Matrix Storage Manager al geinstalleerd, maar ook dat hielp niks.
http://downloadcenter.int...rating%20Systems&lang=eng

De Intel INF update had ik al geinstalleerd staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 21:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt nu wel gewoon booten met de drivers in AHCI modus?want dan kun je gewoon de RAIDdriver installeren, ook al is er nog geen RAIDcontroller aanwezig, dan moet het gewoon lukken. Heb het zelf vaker gedaan op deze manier en dat lukte altijd prima. Als ik me niet vergis zit er naast de intel storage nog een losse RAIDdriver (gezien je er 1 zou moeten hebben voor AHCI en 1 voor RAID).

[ Voor 21% gewijzigd door TERW_DAN op 13-06-2007 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt mij ook te kunnen, maar de vraag is hoe. ;)

Via de Add Hardware wizard lukt het me ook niet.

Blijkbaar nog iemand met hetzelfde probleem:
Raid0 installeren zonder windows re-install?

Hoop toch niet dat ik echt Vista opnieuw moet gaan installeren. :/

Nog geprobeerd om mijn boot disk (die dus niet in de RAID set hoeft) aan de Jmicron controller te hangen in IDE mode. (Daar hangen namelijk mijn DVD speler + DVD-RW al aan).
Zelfde verhaal, bluescreen tijdens het booten helaas.

't begint er toch steeds meer en meer op te lijken dat ik of voor een software raid moet gaan of Vista opnieuw installeren, alleen dat laatste kost weer zoveel tijd met al die meuk die er weer bij moet komen. Vooral Flight Simulator kost zo'n eeuwigheid met al die addons.

Stel dat ik het toch besluit in Software RAID te gooien, kan ik dan als ik eventueel mijn OS schijf ooit nog eens formatteer gewoon de RAID set daarna weer benaderen (wellicht dat ik over een tijdje om schakel van x32 naar x64 Vista).
En stel dat ik dan tijdens die upgrade besluit om dan wel over te schakelen op die hardware raid (dan kan het wel met die drivers) dan zal ik denk ik al die data op die software raid wel kwijt zijn (tenzij ik het verplaats uiteraard), of is ie zo slim dat ie dat kan zien? Neem aan van niet toch?

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2007 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb in Vista nu geprobeerd die 2 hdd's als RAID te configureren, maar de enige opties die ik krijg zijn (als ze dynamic disks zijn), Striped & Spanned Volume, die dan samen weer 160GB worden.
Daar heb ik dus niks aan.
Kan het zo zijn dat dit komt omdat die controller niet in RAID staat? Of mis ik een andere optie?

Hoe dan ook, het zal wel een reinstall worden van Vista...