Toon posts:

Raid0 installeren zonder windows re-install?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik draai nu windows xp prof op een raptor 36 GB en heb daarnaast een WD 250 GB. Ik ben van plan om nog een identieke WD 250 GB aan te schaffen. Mijn vraag is of ik deze twee WD's in raid 0 kan zetten zonder windows opnieuw (op de raptor) te moeten installeren. Ik heb al eerder op hetzelfde type moederbord 2 schijven in raid 0 geinstalleerd maar dan tijdens een nieuwe installatie van windows.

Mijn pc;

-P5W DH deluxe
-E6600 Conroe
-2GB Corsair
-580W tagan
-ATI 1900XT
-Raptor 36 GB
-WD Caviar 250 GB

Verwijderd

Ja dat kan. Mits je WD nu enkel een data-schijf is. Alleen zul je de data van je WD moeten backuppen want die blijft niet behouden.

Hang de 2e WD in je kast, bij voorkeur aan z'n eigen kanaal, maak een array, en je zou in Windows het zaakje zo als nieuwe schijf moeten kunnen formatteren.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:40
Hangt er vanaf, als je Windows nu geinstalleerd is met de SATA settings op IDE in de BIOS kun je het schudden, je zult dan echt Windows opnieuw moeten installeren. In IDE settings is de RAID-controller niet te installeren in Windows en is alleen beschikbaar als deze in AHCI/RAID mode staat.
Op het moment dat je je BIOS omzet naar AHCI/RAID zal je Windows niet meer starten

Verwijderd

volgens mij hangt het er helemaal niet vaanf en moet je windows altijd opnieuw instaleren. Tijdens het booten moet windows met de raid 0 al gebruik gaan maken van de controller raid driver en dat doet windows nu niet.
Dus ik denk niet dat het zo gaat werken.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 22:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wat je kunt proberen,
1. zet de drivers alvast op je systeem, uitgepakt
2. maak een degelijke ghost van de data op je ene disk op een 3e schijf
3. plaats de 2e schijf erbij, configureer deze naar raid 0
4. restore de image naar deze nieuwe array
5. boot in veilige modus
.. en dan kijken of je de juiste driver geïnstalleerd krijgt.

Ikzelf ben zo succesvol van een install op een brakke schijf naar een frisse raid mirror gemigreerd :)

edit:
met ghost raad ik je een "partition to image" ghost aan, dan kun je de partie-image restoren naar een partitie met andere grootte. Ik doe nooit een complete schijf ghost maken .. al zou dat in jouw geval wel het snelste zijn, mits je een voldoende grote 3e schijf weet te regelen.

[ Voor 24% gewijzigd door Alfa Novanta op 18-11-2006 13:58 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• mad-dog
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:44:
volgens mij hangt het er helemaal niet vaanf en moet je windows altijd opnieuw instaleren. Tijdens het booten moet windows met de raid 0 al gebruik gaan maken van de controller raid driver en dat doet windows nu niet.
Dus ik denk niet dat het zo gaat werken.
Als Windows reeds in AHCI/RAID modus is geinstalleerd, dus met F6 drivers op de enkele Raptor schijf kun je prima een RAID-0 array erbij gooien

Verwijderd

mad-dog schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 14:10:
[...]

Als Windows reeds in AHCI/RAID modus is geinstalleerd, dus met F6 drivers op de enkele Raptor schijf kun je prima een RAID-0 array erbij gooien
aangenomen dat er een raid aangemaakt was (jbod of degraded raid 1) van 1 schijf.
Lijkt mij sterk dat iemand dat doet.

de meeste mobo porten de enkele schijf gewoon als ide schijf door naar het os (dus zonder raid drivers)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 16:27 ]

• mad-dog
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 16:26:
[...]

aangenomen dat er een raid aangemaakt was (jbod of degraded raid 1) van 1 schijf.
Lijkt mij sterk dat iemand dat doet.

de meeste mobo porten de enkele schijf gewoon als ide schijf door naar het os (dus zonder raid drivers)
Lijkt mij ook sterk, dus wordt waarschijnlijk een nieuwe Windows install.
Is trouwens wel een nadeel van die ICH7, met een NVIDA kun je prima Windows installeren op een enkele SATA schijf en later er een RAID-array bijgooien, jammer alleen dat NVIDIA het nog steeds niet voor elkaar heeft een betrouwbare storage-driver te releasen

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

ik lees hier een boel vage dingen. De raid array valt toch volledig buiten zijn windows hd dus wat is het probleem ? Ik heb zelf met een k8vse de luxe een via raid aangemaakt zonder reeinstall. Erg simpel. Je zet de controller in de bios goed, daarna install ie in windows gewoon de goede drivers. je hangt de hd's eraan, maakt een array en klaar. Volgens mij moet dat geen enkel probleem geven

• mad-dog
StuiTeR schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:06:
ik lees hier een boel vage dingen. De raid array valt toch volledig buiten zijn windows hd dus wat is het probleem ? Ik heb zelf met een k8vse de luxe een via raid aangemaakt zonder reeinstall. Erg simpel. Je zet de controller in de bios goed, daarna install ie in windows gewoon de goede drivers. je hangt de hd's eraan, maakt een array en klaar. Volgens mij moet dat geen enkel probleem geven
Een VIA-chipset functioneert compleet anders. SATA valt bij deze VIA-chipsets ook niet als IDE in te stellen, omdat er sowieso een drivers vereist is om SATA aan te kunnen spreken.
Pak maar eens de handleiding van bv. een Asrock ConroeXFire-eSATA II(zelfde ICH7R southbridge als de P5W DH Deluxe), daar staat duidelijk in beschreven wat je moet doen voor een toekomstige RAID-array

Verwijderd

Ik denk dat er op de oude 250 GB nog data staat. Anders zie ik het probleem ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste bedankt voor alle reacties!

Ik heb best een tijdje zitten zoeken en vond het ook al verwarrend. Gelukkig ben ik niet de enige. Ik heb destijds op mijn vaders pc (hetzelfde moederbord) idd de instructies in het moederbord boekje opgevolgd en dat werkte. Maar toen moest ik tijdens de installatie van windows specifieke raid drivers laden. Of dit achteraf ook kan is de vraag. Als dit niet zou kunnen zou ik het wel een beetje matig vinden. Nieuwe windows install om een driver te installeren? :(

Ik denk dat ik maar van alles een backup maak en dan probeer of ik de drivers in windows kan installeren. Mocht dit echt niet lukken dan klap ik windows er wel weer opnieuw op. Dat werkt iig.

Ik post nog of het gelukt is zonder windows re-install. Dit kan misschien nog wel even duren, hoewel hij er zeker komt, december blijft een dure maand :P

• Ray

Ray

ik blijf erbij dat je achteraf alijd in windows nog drivers kan installen voor hardware (ook onboard) die je tot nu toe nog niet (op deze manier) in gebruik hebt gehad.

Je wilt toch niet beweren dat als ik achteraf pas besluit een 2e onboard controller te gaan gebruiken, los van mijn OS hd's, dat ik dan compleet opnieuw moet installen zolang mijn OS op de zelfde hd's blijft staan ?

• mad-dog
StuiTeR schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 19:33:
ik blijf erbij dat je achteraf alijd in windows nog drivers kan installen voor hardware (ook onboard) die je tot nu toe nog niet (op deze manier) in gebruik hebt gehad.

Je wilt toch niet beweren dat als ik achteraf pas besluit een 2e onboard controller te gaan gebruiken, los van mijn OS hd's, dat ik dan compleet opnieuw moet installen zolang mijn OS op de zelfde hd's blijft staan ?
Dan doe je toch even lekker eigenwijs, een VIA-chipset is geen Intel chipset |:(

• Ray

Ray

mad-dog schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 19:41:
[...]

Dan doe je toch even lekker eigenwijs, een VIA-chipset is geen Intel chipset |:(
tja doe je zelf maar eigenwijs. Ik heb hier een bord met een promise en een via raid controller. Eerst had ik enkel een raid 0 op mijn promise lopen waar ook mijn os op staat. Daarna heb ik gewoonweg de via drivers geinstalleerd en eerst een losse hd op de via controller gezet. een poosje later die leeg gemaakt en een 2e erbij, array aangemaakt zonder problemen. Dus wat wil je nou beweren ???

• mad-dog
En Intel drivers kan nou net niet als er geen RAID aan staat in de BIOS, er is dan simpelweg geen onbekend apparaat waar je een driver op kan installeren

• Ray

Ray

mad-dog schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:43:
En Intel drivers kan nou net niet als er geen RAID aan staat in de BIOS, er is dan simpelweg geen onbekend apparaat waar je een driver op kan installeren
goed dan zet je hem dus aan in de bios. je reboot, windows (dat gewoon op een andere controller zit) vindt een onbekend apparaat. Je installeert de drivers, hangt er hd's aan, maakt een array, format hem voor data en klaar lijkt me....

maar goed ik heb geen ervaring met een intel variant, enkel met promise en via.. maar het lijkt me dat het zo ook voor intel moet kunnen

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Ik moet StuiTeR hier toch gelijk in geven! :) Het is inderdaad alleen een probleem als windows op de 250 GB zou staan. Nu is het een kwestie van RAID aanzetten, configuren en drivers installeren in windows! (@ mad-dog : windows blijft gewoon opstarten van de Raptor, dus zodra de RAID aangezet is, kun je in Windows de drivers installeren en het volume formatteren! :z )

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Hij wil zijn data schijven in raid0 zetten.

Sinds wanneer is daar een compleet nieuwe windows installatie voor nodig ?
Zelfs als je een driver ervoor zou moeten installeren kan dit ook gewoon in de huidige windows installatie.

De f6 optie die je krijgt tijdens een windows installatie is enkel om ervoor te zorgen dat de windows installatie een raid controller kan aanspreken en zo de schijf/schijven aan kan spreken waarnaar de OS bestanden moeten worden geschreven.
Het zou toch van de zotte zijn dat je elke keer windows opnieuw moet installeren omdat je een data schijf toevoegt en in raid wil zetten ?

Zie je het al voor je bij bedrijven?
Bedrijf x wil meer schijf ruimte, ja is goed, doen we wel even alles opnieuw installeren 8)7

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Pumbaa82 schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:58:
Zie je het al voor je bij bedrijven?
Bedrijf x wil meer schijf ruimte, ja is goed, doen we wel even alles opnieuw installeren 8)7
:) Bedrijven gebruiken vaak toch controllers die online expansie ondersteunen dus windows schijf of niet maakt dan ook niet meer uit.

specs

Verwijderd

als het enkel om de data schijven gaat, dan maakt het voor windows verder niks uit

• mad-dog
adoy schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:49:
Ik moet StuiTeR hier toch gelijk in geven! :) Het is inderdaad alleen een probleem als windows op de 250 GB zou staan. Nu is het een kwestie van RAID aanzetten, configuren en drivers installeren in windows! (@ mad-dog : windows blijft gewoon opstarten van de Raptor, dus zodra de RAID aangezet is, kun je in Windows de drivers installeren en het volume formatteren! :z )
Zucht..
Op het moment dat je RAID aanzet zal je Windows niet meer starten doordat er geen drivers beschikbaar zijn. Snappie ?

• adoy

adoy

Zucht² : Dat zou alleen waar zijn als Windows op die schijven geinstalleerd zou zijn! De drivers van zijn bootschijf zijn ongewijzigd! Het is voor Windows gewoon een extra volume waar gegevens op gezet kunnen worden! 8)7

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
- Installeer de raid drivers op je huidige installatie
- Maak een ghost image van je huidige omgeving op een losse disk ( Image boot optie aanzetten)
- Maak een array aan met de 2 disken waar het om gaat
- Zet de ghost image terug op de array. en hoop dat hij je drivers pikt zodat je nu nog kan booten

• adoy

adoy

Mensen, lees dit stukje nou eens rustig! :O
Mijn vraag is of ik deze twee WD's in raid 0 kan zetten zonder windows opnieuw (op de raptor) te moeten installeren.
Hij wil die raid array als extra (opslag) volume erbij hebben! Dus niet Windows hierop installeren!
(@sling25 : Of begrijp ik het nou helemaal verkeerd? >:) )

• Ray

Ray

nee je begrijpt het goed alleen zijn er mensen die het zelf erg moeilijk maken. Ik kan alleen zeggen lees mijn antwoorden terug en ik wil wedden dat het klopt.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

raymonvdm schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:33:
- Installeer de raid drivers op je huidige installatie
- Maak een ghost image van je huidige omgeving op een losse disk ( Image boot optie aanzetten)
- Maak een array aan met de 2 disken waar het om gaat
- Zet de ghost image terug op de array. en hoop dat hij je drivers pikt zodat je nu nog kan booten
nog iemand die het snapt :P

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Ray

Ray

hehe nee hoor, want de TS wil juist niet zijn OS op de raid zetten maar het puur als data uitbreiding gaan gebruiken.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Volgens mij is het allemaal niet zo spannend, zelfs met OS op de betreffende schijf .. een goede ghost en de drivers bij de hand, ghost terug, schijven bootable maken en booten in veilige modus. Al enkele malen mee gespeeld, nog altijd gelukt.

• Ray

Ray

ja dat kan inderdaad ook prima maar dat wil hij niet. Hij wil zijn os niet op de raid array. lees anders de TS eens door

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

jah maar als het met een OS er op al lukt, dan is dat helemaal eitje, maar de 250 G schijf moet wel leeg eerst, maar daarna is het straight forward. Zodra je hem als RAID configged in de bios heb je al grote kans dat Windows dat al ziet en om een bijgewerkte driver vraagt, en anders forceer je die.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hier hebben veel mensen erg moeite met het goed lezen van een TS.

Aan de TS:

Dit kan gewoon zonder problemen!!

Verwijderd

Alle opmerkingen ten spijt. Het valt en staat bij de opmerking al eerder geplaatst. Staat er al data op de 250 GB disk die niet gebackuped kan worden. Daar gaat het volgens mij om.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 00:23:
Alle opmerkingen ten spijt. Het valt en staat bij de opmerking al eerder geplaatst. Staat er al data op de 250 GB disk die niet gebackuped kan worden. Daar gaat het volgens mij om.
Ik zou zeggen lees de TS nog eens rustig door, dan zal je ontdekken dat dit helemaal niet gevraagd wordt.

De TS vraagt alleen of hij zn windows opnieuw op zn raptor moet installeren
Helemaal niets over dataloss etcetc.

Het anwoord blijft dus duidelijk NEE.

Verwijderd

Topicstarter
Nee klopt, ik wil op die raptor windows laten staan en mijn huidige data schijf van 250 GB in raid 0 gaan zetten met een nieuwe (identieke) schijf van 250 GB.

Ik heb het moederbord boekje nog eens goed bekeken en het lijkt erop dat er meerdere wegen naar rome leiden. Je kunt voor zover ik het nu begrijp op 3 manieren schijven in raid installeren op de P5W DH Deluxe;

1. Verander in het bios de instelling 'Configure SATA as' van 'Standard IDE' naar 'RAID' (onder 'IDE Configuration'). Hierna kun je tijdens de POST met Ctrl+I in het menu komen van de Intel Matrix Storage Manager Option ROM Utility. Hier zou ik dan een RAID array kunnen aanmaken. Echter wanneer ik deze optie in het bios naar RAID verander boot windows niet meer op.

2. Deze optie is ook mogelijk voor externe harde schijven. Verander in het bios de optie 'JMicron Controller Mode' in 'RAID'. Nu kun je tijdens de POST met Ctrl+J in het 'JBM363 RAID BIOS menu' komen en daar je raid array aanmaken. Hierna moet je de JMicron driver op een diskette kopieren. Dit kan netjes door te booten vanaf de bijgeleverde Asus CD-rom. Deze driver moet je na de installatie van windows installeren.... aldus het boekje van asus, ik denk dat hier de F6 manier wordt bedoeld tijdens de installatie. Het veranderen van deze optie in het bios heeft geen gevolgen voor het booten. Hij staat nu op RAID terwijl ik dit schrijf, ik kreeg netjes een melding van nieuwe hardware gevonden in windows en zou zo wellicht de driver kunnen installeren, dit heb ik nog niet geprobeerd.

3. Verander op het moederbord jumper RAID_SEL in de gewenste optie. Verander 'EZ Backup RAID Mode Change' in het bios naar 'Enabled'. Er wordt tijdens de POST nog om een bevestiging gevraagd. Installeer OS.

Nu heb ik de vorige keer bij mijn vader optie 1 en optie 2 uitgevoerd |:( Ik wist toen slechts van horen zeggen wat raid was en heb er maar het beste van gemaakt... Hij deed het iig wel :P

Optie 2 blijft volgens mij alleen nog over en die ga ik proberen zodra ik mijn harde schijf in handen heb. Ik post nog of dit gelukt is.

P.S. Het lijkt er dus op dat iedereen gelijk heeft! ;)

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Klopt als een bus, zó staat het idd beschreven in het boekje, dat zijn precies de opties. Waarschijnlijk zit jouw raptor óók op de Intel chipset aangesloten, dus 'ff' de setting veranderen van Standard IDE naar RAID zorgt er idd voor dat Windows niet wil booten ... máár(!) heb je hem toen al in veilige modus proberen te starten of gaat hij al eerder op zijn muil? Als hij wel veilige modus boot, is het slechts een driver kwestie, gaat hij eerder plat, moet je nog e.e.a. juist zien te configureren in de Bios. Hoe dat moet met een RAID 0 set i.c.m. met 1 single disk zou ik eerlijk gezegd zo niet weten.

Een 'makkelijke' optie/workaround is, door de RAID set en de single disk elk op een andere controller aan te sluiten, maar dat is eigenlijk een beetje een bagger oplossing, hoewel in deze situatie prima bruikbaar ;)

Verwijderd

[Je kunt ook gewoon kijken wat er gebeurd als ie raid aanzet in de bios.
boot ie niet dan raid weer uitzetten en verder zoeken
boot ie wel dan is er niks aan de hand.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 07:44 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1 diskje kapot, 500GB Data kwijt.........

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Wim-Bart schreef op maandag 20 november 2006 @ 07:53:
1 diskje kapot, 500GB Data kwijt.........
ja en?
Anders is het 1 diskje kapot, 250Gb data kwijt.
Vind ik weinig spannend persoonlijk.
Lang leve de backup.

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
raymonvdm schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:33:
DOH! de image hoeft dus niet terug op de array, want windows hoeft helemaal niet op de array. windows staat prima waar ie nu staat.
@ts: heb t zelf ook gedaan, gaat prima, gewoon pluggen, array aanmaken en gaan met die hap.

Verwijderd

Topicstarter
ing._Buttje schreef op maandag 20 november 2006 @ 07:27:
... de setting veranderen van Standard IDE naar RAID zorgt er idd voor dat Windows niet wil booten ... máár(!) heb je hem toen al in veilige modus proberen te starten of gaat hij al eerder op zijn muil?
Ik heb het nog even geprobeerd op te starten in veilige modus, helaas ook dan crashed de pc.
ing._Buttje schreef op maandag 20 november 2006 @ 07:27:
Een 'makkelijke' optie/workaround is, door de RAID set en de single disk elk op een andere controller aan te sluiten, maar dat is eigenlijk een beetje een bagger oplossing, hoewel in deze situatie prima bruikbaar ;)
Je bedoelt de raptor op een niet primair SATA kanaal aansluiten?

Ik zou toch ook raid 0 kunnen configureren op manier 2? Dus die optie veranderen in bios (kan dan nog wel booten) en vervolgens de driver installeren voor de nieuw gevonden hardware in windows m.b.v. de driver op de Asus CD?

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 23:21:
Ik heb het nog even geprobeerd op te starten in veilige modus, helaas ook dan crashed de pc.
dus dan beïnvloed die setting welke driver je voor Windows gebruiken moet, viel wel te verwachten, maar nu is het bewezen :)

Eén ander kan je wellicht beter vertellen hoe om te gaan met een single disk op de Intel chipset RAID controller i.c.m. een RAID array. Die ervaring heb ik niet, daar ik alle 10 kuch schijven in RAID 0 dan wel 1 heb.
Je bedoelt de raptor op een niet primair SATA kanaal aansluiten?
euhm .. misschien begrijp ik dit verkeerd, maar om te booten moet je sowieso een primair SATA kanaal hebben. Dus Raptor = primair, of op een andere controller en die in de bootvolgorde vooraan zetten, klaar. :)
Ik zou toch ook raid 0 kunnen configureren op manier 2? Dus die optie veranderen in bios (kan dan nog wel booten) en vervolgens de driver installeren voor de nieuw gevonden hardware in windows m.b.v. de driver op de Asus CD?
Je kunt de RAID array aansluiten op de JMicron als dat is wat je bedoelt :)

Zoals ik eerder zei lijkt met hier het opsplitsen van de raid en de raptor over de verschillende controllers de kortste weg.

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 20-11-2006 23:49 ]

Pagina: 1