Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Navigatie op het water met TomTom One

Pagina: 1
Acties:
  • 456 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn vader is in het bezit van een boot en vaart hier regelmatig mee van Rotterdam naar Dordrecht, Gouda etc. Niet hele grote afstanden dus en ook niet op zee. Nu vroeg hij mij of in zijn TomTom ook waterkaarten te laden zijn. Het leek mij geen vreemde vraag maar eigenlijk kan ik zo gauw niet een handige of eenvoudige oplossing vinden.

Ik kan me namelijk voorstellen dat je in plaats van Europa een SD kaartje "vult" met data over waterwegen en beperkte info over het wegennet en dat je vervolgens over de waterwegen kunt navigeren, het toestel dient alleen te snappen dat de weg niet begaanbaar is en het water juist wel. Of denk ik nu te simpel :/

Maar de vraag blijft staan ... hoe ?

Iemand een idee ?

Verwijderd

Die kaarten bestaan niet voor een TomTom. Simpel...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:22

franssie

Save the albatross

navigatie over water lijkt simpeler maar is het helaas niet.
1) je hebt diepte
2) je hebt doorvaart hoogte
3) je hebt geen weg (een vaarweg bestaat uit een afbakining dmv boeien etc, je zou bij elke boei horen: stuur 5 graden stuurboord, na .3 zeemijl 2 graden bakboord)
4) het is niet zo makkelijk 3d weer te geven

en als ie er zo vaak vaart moet ie het kunnen dromen.

wel heb je kaartplotters in combinatie met radar - die doen veel meer en zijn dus ook 30x zo duur helaas.

verder zijn de tom tom kaarten nogal grof, je zou op die kaarten regelmatig door land moeten varen :D

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 14-06-2007 01:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
franssie> ik denk dat de vader van de TS alleen wil weten waar hij is, en geen route wil plannen of navigeren met de tomtom. Dus doorvaarthoogte en diepte zijn niet van belang, evenals 3D weergave. Daarnaast denk ik dat je tussen Rotterdam en Dordrecht voornamelijk kanalen vindt. Die zijn dus overal even diep (of diep genoeg), hebben geen last van het getij en lijken behoorlijk op wegen (geen gedoe met boeien). Daarnaast neem ik aan dat voor het tussen de boeien blijven en het varen onder bruggen gewoon de ogen worden gebruikt, net als dat je in de auto niet blind op de tomtom vertrouwt.

Als ik het begrijp (of eigenlijk als ik bedenk wat ik zelf met een tomtom op het water zou willen) wat de TS wil is dat gewoon een kaart met daarop al het water als 'weg' en een tomtom die niet zelf nadenkt waar je waarschijnlijk bent (tomtom zet je altijd op de weg, ook als je bv in je achtertuin zit) maar gewoon de exacte locatie op de kaart plot.

Helaas zijn dit soort kaarten (en geavanceerde instelmogelijkheden) er niet voor de tomtom.

Je kunt de exacte locatie natuurlijk wel uitlezen als je bij de gps instellingen van de tomtom kijkt, en die zijn op een waterkaart redelijk eenvoudig terug te vinden, maar echt handig is dat ook niet.

• Eggy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05-2023

Eggy

Goo goo g'joob

Deze had wel in het centrale topic gemogen:

[TomTom] Het TomTom ONE topic

SE-NSE | Sony Ericsson - News, Services, Entertainment

Ayofe Theme for Symbian S60

Dit topic is gesloten.