![]() |
TomTom ONE |
Specs:
|
Links: |
Reviews: |
![]() |
![]() ![]() |
De titel klinkt misschien een beetje ambitieus, maar volgens mij bestond er nog geen TomTom ONE topic (heb ik niet kunnen vinden) en omdat ik vermoed dat er wel behoefte is aan een centraal topic over dit hebbedingetje met vragen, antwoorden, tips etc. dacht ik dat het geen kwaad kon er zelf maar eentje over te openenen. Ik ben zelf namelijk sinds een dag eigenaar van deze leuke gadget...
Ik zal de startpost nog wel wat verder aanvullen met meer links (suggesties zijn welkom), reviews etc.
En natuurlijk: we zijn niet voor niets op GoT... dus als het ding tweakbaar (binnen het legale natuurlijk) is, dan horen wij dat natuurlijk het eerst op GoT! Dus kom maar op met de gebruikerservaringen, handige links, vergelijkingen met de concurrentie, verhalen, tips, tweaks, eigen voices etc. etc.
Eigen ervaringen:
Ik heb het ding pas één dag gebruikt, maar ik moet zeggen dat ik zonder de handleiding te lezen direct door had hoe alles werkte. Voor iemand die nog nooit met een navigatiesysteem heeft gewerkt geen slechte zaak... Kwestie van stadsnaam intikken (de eerste letters) en daarna straatnaam (eerste letters) of in één keer een postcode. Eerder ingetikte namen staan in een shortlist, maar je kan die ook met één druk op de knop toevoegen aan je favorieten. Een routeplanning met tussenstops en via-via... het kan allemaal erg snel.
De ingebouwde GPS-ontvanger schijnt volgens reviews in combinatie met de nieuwe "Star III met 20 kanalen 'All-in-view'-tracking" software beter te zijn dan de TomTom Go's 300-500-700. Ik heb in ieder geval gemerkt dat de TT1 heerlijk snel de satellieten vindt. Slecht wanneer ik indoor ben, dan wil hij het signaal wel eens kwijtraken....maar zelfs indoor wil de TT1 soms de satellieten vinden. In de manual wordt gewaarschuwd voor warmtewerende voorruiten, maar de TT1 heeft daar volgens de eerste gebruikerservaringen weinig tot geen last van. Uitstekende satellietenontvangst dus.
De touchscreen werkt erg goed en direct. Geen last van vage drukplekken. Het scherm is goed zichtbaar en volgens de review beter zichtbaar dan de vorige TomTom's door een anti-reflectie laag. De bevestiging aan de voorruit gaat erg simpel en snel: gewoon een plek zoeken, zuignap tegen de ruit en hendel overhalen waarna de zuignap zich vacuum zuigt en muurvast zit. Ik heb in de winkel wel eens van die zwabberige bevestigingen gezien (van andere merken). Bij de TT1 is hier geen sprake van: zeer stabiel en vast. Zit de bevestiging niet goed dan gewoon hendel weer overhalen en een ander plekje zoeken.
Erg mooi is het dat je de TT1 gewoon in je jaszak kan steken en in den vreemde op stap kan gaan. Daar is de TT1 klein genoeg voor. De accu schijnt ongeveer 2 uur mee te gaan. Vanmiddag heb ik het 1.5 uur mee naar buiten genomen voor een walk en daarna was de batterij nog halfvol... Een autolader wordt standaard meegeleverd, maar ik heb er direct een thuislader bijgekocht.
Nog iets grappigs: de kinderen vinden het prachtig. In de auto kijken ze gebiologeerd naar de route (het is een soort TV-tje voor ze). Ook de verschillende voices vinden ze prachtig... Er zijn niet alleen een paar Nederlandstalige stemmen bijgeleverd, maar zowat de hele wereld wordt erbij geleverd. Engels met een Brits, Amerikaans of Australisch accent, Chinees in het Mandarijns of Cantonees...you name it...en het zit er wel bij... Erg vermakelijk om ook tijdens bekende routes je te laten leiden door iemand in een volstrekt vreemde taal. Het begeleiden gaat ook erg gebruikersvriendelijk: vantevoren wordt je op de hoogte gebracht van een komende afslag en op het moment zelf krijg je de melding nogmaals. Dit schijnt niet bij alle navigatiesystemen zo te werken! Het schijnt dat je bij sommige andere systemen alleen van tevoren de aanwijzing hoort maar niet op het moment zelf.
Het herberekenen van een route wanneer je afwijkt van de voorgestelde route gaat erg snel: binnen een paar seconden. Al met al een erg positieve indruk en geen greintje spijt van deze (kerst)aankoop.
Enige minpuntjes tot nu toe vind ik dat er niet standaard de thuislader is meegeleverd. Ook de gebruiksduur van de accu is minder dan die van de 300-500-700. Dus wandelen of fietsen met de TT1 zal een kwestie zijn van af en toe aanzetten om te kijken waar je bent in plaats van continu op het schermpje staren (heeft ook zo zijn voordelen... maar dat neemt niet weg dat een langere accu-duur prettig zou zijn). Aangezien ik geen bluetooth telefoon heb heb ik de bluetooth-optie uitgezet, waardoor de accu langer meegaat (volgens mij kan dat wel eens zomaar een uurtje schelen).
[ Voor 91% gewijzigd door The_Sukkel op 28-12-2005 21:01 ]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450