Arctic freezer pro 7 (3000rpm???)

Pagina: 1
Acties:

• Roeland010
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-01 10:05
Ik heb momenteel een arctic 7 pro in mijn systeem draaien. Deze draait continu op 3000rpm. Als ik de specs van de arctic 7 pro bekijk staat dat deze cpu cooler tot maximaal 2500rpm kan gaan. Ik weet dat je dit sofwarematig (speedfan etc.) omlaag gebracht kan worden, maar ik vind het raar dat die van mij standaard al zo hoog draait. Ik heb daarom 2 vragen.

1) Hoe kan het dat die van mij op 3000rpm draait?
2) Kan dit kwaad voor de cooler? (gaat deze bijvoorbeeld eerder kapot)

Mijn overige specs:

E6600
p5b
Kingston pc5300 2x1gig (dual channel)
8800gts 320mb

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik wilde je verwijzen naar de handleiding van je moederbord, maar ik weet niet zeker opf het dar instaat. De ASUS website biedt alleen maar Japanse, Chinese , Franse of Duitse handleidingen.

Zelf heb ik een P5b-E en ook een Arctic Freezer pro. Die wisselt van snelheid bij belasting.

Zoek in je BIOS naar QFAN Control of iets dergelijks.
Waarschijnlijk staat dat bij jou uitgeschakeld, dan draait ie nooit langzamer dan full speed.
Je moet de Arctic wel aandsluiten op je moederbord, niet op een 12v molex (bijvoorbeeld voor je HD of DVD-rom).

Wat betreft de snelheid van Arctic: kan het zijn dat het verkeerd wordt uitgelezen? Ik weet eigenlijk niet eens hoe snel die bij mij draait, maar standaard in windows hoor ik niks. Als ik een game start stijgt er direct een vliegtuig op in de kast.

There is no place like 127.0.0.1

• Roeland010
Ik weet dat je met Qfan de snelheid naar beneden kan brengen. Als ik dit namelijk inschakel in mijn bios dan gaat hij naar de 1100 a 1200 rpm idle en als ik iets zwaars ga doen dan springt ie naar de 3000rpm.

Maar met Qfan aan vind ik de temps te hoog worden (42 C idle en 47 C stressed)., dus ik heb dit uitstaan (dan zijn mijn temps 38 C idle en 42 C stressed). Als ik Qfan uit heb dan draait die continu op 3000rpm (dit zou ik naar beneden kunnen halen met speedfan enzo), maar ik had gelezen dat de arctic freezer pro 7 dus maximaal maar op 2500 rpm kan draaien.

Ik heb hem uiteraard overigens gewoon op mijn moederbord aangesloten (anders kan ik hem natuurlijk niet softwarematig uitlezen en regelen) en er staat niks in mijn boekje van mijn moederbord over de rpm.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Het zou best kunnen dat de uitlezing niet goed is. Ik heb een Freezer 7 Pro op een 965P-DS3 van Gigabyte zitten en alle tooltjes geven een fan speed aan van ~130000 rpm. Lijkt me nogal veel voor zo'n eenvoudig koelertje. :+ Ik weet wel dat een Freezer 7 op topsnelheid flink wat herrie maakt, dus als hij gewoon vrij stil is kan je er wel vanuit gaan dat de uitlezing gewoon onjuist is.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• TheMe
Ik snap niet wat de uiteindelijke bedoeling is van je post.
Of je vraagt je af waarom er aangegeven wordt dat hij 3000rpm draait?

Of je wil een oplossing voor je hoge temperaturen?

Je bent in ieder geval niet de enige

Ikzelf heb dus ook de Arctic en vond mijn temps ook te hoog, maar ze waren ver beneden een kritieker grens. Ik heb het zo opgelost

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Nu we het toch over arctic freezers hebben een snel vraagje tussendoor als het kan. Hoe is het geluid van deze koelers?

Verwijderd

de mijnde draait continu op 2900 Toeren, belasting 2750, en rare is, als ik sidepanel fan weg haal, maar op 2500 :D

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05
gebruikershaes schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:31:
Nu we het toch over arctic freezers hebben een snel vraagje tussendoor als het kan. Hoe is het geluid van deze koelers?
Mijn AFP7 draait standaard op 2200 rpm en dat maakt een takkeherie. Het lijkt echt alsof ik in een serverruimte sta. Alleen, hij koelt bijna hetzelfde op 1100 rpm en dan is hij geruisloos. Dus goed!

Flickr PSN ID= cheironnl

• TheMe
gebruikershaes schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:31:
Ik denk dat geluid een subjectieve waarneming is. Als ik standaard windows draai hoor ik eigenlijk niets. Bij het opstarten van een spel wordt het behoorlijk gesuis. Maar herrie? Nee vind ik niet.
Zelfs met een gat in mijn sidepanel voor een extra koel fan is het geluid niet storend.

8) Mijn vriendin zit regelmatig naast me te computeren en zegt dat ze meer last heeft van mijn geschreeuw tijdens het gamen, dan van mijn koeler...

• Jesse99
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2025

Jesse99

Everything's Tweakable!

(jarig!)
Ik hecht meer waarde aan temperaturen dan toerentallen van m'n fans. Heb zelf de ervaring dat die toerentaluitlezing vaak het eerste jaar wel okee lijkt, en dan de meest rare waardes gaat aangeven.
M'n huidige Asus A7N8X-E mainboardje geeft voor de cpu fan bijvoorbeeld snelheden aan tussen -65.000 en 180.000... :? :? :?

New pc under construction...

• Roeland010
TheMe schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:12:
Ik snap niet wat de uiteindelijke bedoeling is van je post.
Of je vraagt je af waarom er aangegeven wordt dat hij 3000rpm draait?

Of je wil een oplossing voor je hoge temperaturen?
Beide niet! Als je mijn topic start lees dan weet je wat mijn bedoeling is van mijn post. Ik wil weten of het schadelijk is vor mijn cooler als ie boven zijn specs loopt! En daarnaast wil ik graag weten hoe dat komt dat hij bij mij standaard 500rpm boven zijn fabriekswaarde loopt!!!! Dat was toch duidelijk uit mijn topicstart...

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Arctic geeft 6 jaar garantie op die koelers dus t zal wel goed komen.

Die 500rpm zal eerder een uitleesfout(chip op mobo) of interpertatiefout(uitlees programma cq instelling ervan) zijn.

Kan je bij qfan niet kiezen voor een profiel? Ik heb er op mijn p5b-e plus 3, silent, performance en optimal geloof ik. Op silent blijft hij laag in de toeren zitten tot hogere temperaturen, performance gaat i snel hoger en optimal zit er tussenin.

Hoe zit het trouwens met je in en vooral outtake fans? Want als de warmte van je cpu rond je koeler blijft hangen werkt i minder efficient.

[ Voor 13% gewijzigd door Def_P op 13-06-2007 18:05 ]

I, for one, like Roman numerals

• Roeland010
Prima hoor, heb een 120mm fan aan de acherkant van mijn kast (thermaltake swing). Verder zit er aan de voorkant en zijkant van mijn kast gaten om verse lucht door heen te halen...

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-01 11:31
Met het programma Asus PC Probe II kun je bij config Qfan selecteren. Je pc regelt de snellheid dan automatisch. Bij idle lage rpm, stressed hoge rpm. Bij mij heeft dit geholpen. Misschien werkt het bij jou ook.

(Heb wel een stock fan alleen dat moet niks uitmaken lijkt me)
Pagina: 1