Arctic Freezer Pro 7 vs. CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 781 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbertvi
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07-2025
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe Core 2 Duo E6400 met een Arctic Freezer Pro 7.
Idle draait ie op 28/29 graden met een fan speed van 870/900.
Nu heb ik wat test programma's gedraait zoals Orthos om te kijken hoe hij koelt en of de fan speed wel omhoog gaat zodra cpu wat warmer wordt.
Het probleem is dat de fan speed nooit omhoog gaat, ook niet als de cpu rond de 46/48 graden komt, hij blijft rond die 870/900 zitten.

Ik heb een Asus P5W DH Deluxe bord, met de instellingen allemaal op Optimal qua fan speed. (Q-Fan Control)
Ook als ik overclock naar bijv. 3 ghz veranderd de fan speed nooit. Dit lijkt me niet de bedoeling...

Iemand een suggestie?

:)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43

silitek

Tubes Only

Je heb gewoon een uitstekende koeler te pakken... En met een temp LOAD van 48c gebeurd er met Q-fan natuurlijk helemaal niks. Mocht je temp naar (wat voor reden dan ook) doorschieten naar 50+ reken maar dat je Artic Freezer gaat blazen ;) ...

Mijn freezer draaid zo'n 550rpm geheel stil...en daar blijft het bij ook onder load.
Dus, niks aan het handje..... >:)

Tubes....It's what make music music!

• ZeroCode
  • Laatst online: 07-01 13:42

ZeroCode

Woopie

silitek schreef op maandag 04 september 2006 @ 07:57:
Je heb gewoon een uitstekende koeler te pakken... En met een temp LOAD van 48c gebeurd er met Q-fan natuurlijk helemaal niks. Mocht je temp naar (wat voor reden dan ook) doorschieten naar 50+ reken maar dat je Artic Freezer gaat blazen ;) ...

Mijn freezer draaid zo'n 550rpm geheel stil...en daar blijft het bij ook onder load.
Dus, niks aan het handje..... >:)
Dat zei ik toch! En mij maar niet geloven he :) Schiet eens op met het overclocken, gisteren was je te lang aan het gamen dus ben ik maar naar bed gegaan. Gooi die FSB maar op 400 of 392Mhz... Niet piepen maar doen >:)

Ik ga vanav eens de 438Mhz proberen, kijken of ik de 3.5 ga halen stable
Owja: huilie :)

[ Voor 16% gewijzigd door ZeroCode op 04-09-2006 16:34 ]

Verwijderd

waarschijnlijk staat de target temp van je mobo idd ingesteld op 50 graden. Hij zal pas harder gaan draaien als ie boven de 50 komt :) wees blij dat dat niet nodig is! :9

Verwijderd

ik zou zelfs de starttemp van je fan nog wat verhogen, dan draait die trager. Ik laat mijn x2 met Qfan altijd tussen de 55 en de 60° zitten, dan maakt de koeler eigenlijk geen lawaai. Er zit een standaardkoelblok op, en de helft van de tijd staat de fan zelfs stil/draait hij juistgepast rond.
Bij full load stijgt de temp zelfs amper, de fan begint gewoon sneller te gaan.

Verwijderd

Meeste is al gezegd :>

Vergeet niet dat die Freezer 7 gemaakt is om een Precott dual kachel core te koelen, dus een Conroe is een makkie.

• robbertvi
Ok then! Die 28 graden was trouwens met een open kast. Ik heb nu een extra fan in de achterkant van mijn case gemonteerd, want dit moest sowieso voor een dichte kast. Fan voorin had ik al.

Idle draait mijn cpu nu op 35 graden en met gamen rond de 44,45. Ik neem aan dat dit prima is dan.
Voor die fan achter, die moet op dezelfde manier gemonteerd worden als de fan aan de voorkant, correct? (airflow, dus met sticker van fan naar de achterkant toe)

Hoe kan ik trouwens fan speed instellen in bios dan of target temp, of is dit niet mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door robbertvi op 04-09-2006 20:20 ]

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 14:26

Mach

[END]Avengers

volgens mij is dat een prima temp. Draai zelf een E6400 met een Zalman9500 en slechts één 12cm fan aan de achterzijde ong. 37-38 idle en ong. 45-46 stressed (uurtje titanquest:))

enige wat is zie, is dat mijn zalman iets harder draait, plus 1300

DUGG

Verwijderd

Caine schreef op maandag 04 september 2006 @ 20:19:
Idle draait mijn cpu nu op 35 graden en met gamen rond de 44,45. Ik neem aan dat dit prima is dan.
Voor die fan achter, die moet op dezelfde manier gemonteerd worden als de fan aan de voorkant, correct? (airflow, dus met sticker van fan naar de achterkant toe)
idd, de koele lucht moet voorin de kast naar binnen worden geblazen, en de opgewarmde lucht moet aan de achterkant worden weg gezogen.
Hoe kan ik trouwens fan speed instellen in bios dan of target temp, of is dit niet mogelijk.
ff in de bios kijken, verschilt per mobo. Maar ik zou me er niet druk om maken en de boel gewoon zo laten staan als ie nu is want dat is toch ideaal? ;) koel en stil. de fan nog langzamer laten draaien heeft volgens mij weinig zin, want ik heb ook een freezer 7 pro en onder de 1000rpm is het verschil amper te horen, zelfs als de kast open staat.

Verwijderd

Caine schreef op maandag 04 september 2006 @ 00:34:
Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe Core 2 Duo E6400 met een Arctic Freezer Pro 7.
Idle draait ie op 28/29 graden met een fan speed van 870/900.
Nu heb ik wat test programma's gedraait zoals Orthos om te kijken hoe hij koelt en of de fan speed wel omhoog gaat zodra cpu wat warmer wordt.
Het probleem is dat de fan speed nooit omhoog gaat, ook niet als de cpu rond de 46/48 graden komt, hij blijft rond die 870/900 zitten.

Ik heb een Asus P5W DH Deluxe bord, met de instellingen allemaal op Optimal qua fan speed. (Q-Fan Control)
Ook als ik overclock naar bijv. 3 ghz veranderd de fan speed nooit. Dit lijkt me niet de bedoeling...

Iemand een suggestie?

Ik heb dezelfde config als jij en ook hetzelfde "probleem" Q-fan ingesteld als optimal en hij blijft constant rond de 820 rpm draaien ..... Laatst aan het overclocken geslagen en hij werd bijna 60 graden met nog steeds die 820 rpm ??

• robbertvi
Verwijderd schreef op maandag 04 september 2006 @ 22:49:
[...]

Ik heb dezelfde config als jij en ook hetzelfde "probleem" Q-fan ingesteld als optimal en hij blijft constant rond de 820 rpm draaien ..... Laatst aan het overclocken geslagen en hij werd bijna 60 graden met nog steeds die 820 rpm ??
Precies, echt vreemd. Ik heb nu Orthos een half uur laten draaien en dan wordt hij max. 56 graden, maar geen verandering in de fan speed van cpu. Hij blijft nu rond de 900/930 zitten.
En die Q-Fan Control op Performance zetten is ook niet de bedoeling omdat die werking van Optimal gewoon moet functioneren! Bij veel CPU load harder draaien met die hap!

Verwijderd

Misschiemn bij ASUS anders, maar MSI borden kunnen fanspeeds onder de 1000tpm niet regelen.

Overweeg een fancontroller 8)

Verwijderd

Of gebruik speedfan om de fan speed automatisch te laten aanpassen.. werkt bij mij feilloos :)

• ZeroCode

ZeroCode

Woopie

Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:27:
Of gebruik speedfan om de fan speed automatisch te laten aanpassen.. werkt bij mij feilloos :)
Post je config anders even, wil wel eens zien of het ook bij mij werkt. Thanx allready...

Verwijderd

ZeroCode schreef op woensdag 06 september 2006 @ 12:48:
[...]

Post je config anders even, wil wel eens zien of het ook bij mij werkt. Thanx allready...
Mijn config? ok :P
www.tweakers.net/gallery/115979/sys
Niet zo mooi als die van jou :p maar ik wou alleen maar zeggen dat speedfan een heel goede oplossing KAN zijn.. op mijn andere mobo werkt het helaas niet..

• ZeroCode

ZeroCode

Woopie

Verwijderd schreef op woensdag 06 september 2006 @ 17:52:
[...]

Mijn config? ok :P
www.tweakers.net/gallery/115979/sys
Niet zo mooi als die van jou :p maar ik wou alleen maar zeggen dat speedfan een heel goede oplossing KAN zijn.. op mijn andere mobo werkt het helaas niet..
Ik bedoelde de instellingen die je gemaakt hebt in speedfan :')
Niet mijn of jouw pc config.... lol

• robbertvi
Misschien ff tussendoor, hoe heet mag die E6400 eigenlijk worden en wat is optimaal?

• ZeroCode

ZeroCode

Woopie

Caine schreef op donderdag 07 september 2006 @ 02:08:
Misschien ff tussendoor, hoe heet mag die E6400 eigenlijk worden en wat is optimaal?
Ik lees hier: http://download.intel.com...sor/datashts/31327801.pdf in de pdf dat het maximaal 61.4 graden mag zijn daarna klokt hij zichzelf als het goed is.....

• Alpha26
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-02-2012
Inderdaad 61.4. Dit soort temperatuur info is ook hier te vinden voor een hele hoop proc's.

http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-c2.php

Verwijderd

ZeroCode schreef op woensdag 06 september 2006 @ 23:21:
[...]

Ik bedoelde de instellingen die je gemaakt hebt in speedfan :')
Niet mijn of jouw pc config.... lol
LOL.. :P
Kwa instellingen moet je gewoon ff de Help van speedfan lezen. daar staat precies in hoe je de boel moet instellen :P

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:05
Alpha26 schreef op donderdag 07 september 2006 @ 15:59:
Inderdaad 61.4. Dit soort temperatuur info is ook hier te vinden voor een hele hoop proc's.

http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-int-c2.php
Hmm.. 60,1 graden?! mijn 6600 gaat wel richting de 66 na een uurtje gamen. Ik had een foutje gemaakt bij het monteren van mn freezer pro 7 (eerst met de fan naarboven om even te kijken of dat kon. Gewoon los tegen mn cpu aan. Helaas zat er geen stickertje tussen de koelpasta en de buitenwereld, dus bleef een stukje koelpasta achter.

Eenmaal geinstalleerd werd mn systeem stressed tegen de 60 graden aan. Omdat dit mij niet goed leek (gezien de verhalen over de e6600 en de freezer pro 7) heb ik dit weekend mn koelpasta vervangen. 1e keer dat ik dit deed, en dat heb ik waarschijnlijk niet goed gedaan: 66 graden was hij gisteren na het gamen!

Wat ga ik vandaag doen: een nieuwe freezer pro 7 kopen, mn cpu schoonmaken (wasbenzine) en de nieuwe AFpro7 erop zetten. Dan kijken wat er gebeurt. Hopelijk zijn mn problemen dan opgelost.

Voor die 20 euro ga ik niet meer klooien met koelpasta. 1 fiasco in een week is wel genoeg ;)

Flickr PSN ID= cheironnl

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
cheiron schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:44:
[...]

Hmm.. 60,1 graden?! mijn 6600 gaat wel richting de 66 na een uurtje gamen. Ik had een foutje gemaakt bij het monteren van mn freezer pro 7 (eerst met de fan naarboven om even te kijken of dat kon. Gewoon los tegen mn cpu aan. Helaas zat er geen stickertje tussen de koelpasta en de buitenwereld, dus bleef een stukje koelpasta achter.

Eenmaal geinstalleerd werd mn systeem stressed tegen de 60 graden aan. Omdat dit mij niet goed leek (gezien de verhalen over de e6600 en de freezer pro 7) heb ik dit weekend mn koelpasta vervangen. 1e keer dat ik dit deed, en dat heb ik waarschijnlijk niet goed gedaan: 66 graden was hij gisteren na het gamen!

Wat ga ik vandaag doen: een nieuwe freezer pro 7 kopen, mn cpu schoonmaken (wasbenzine) en de nieuwe AFpro7 erop zetten. Dan kijken wat er gebeurt. Hopelijk zijn mn problemen dan opgelost.

Voor die 20 euro ga ik niet meer klooien met koelpasta. 1 fiasco in een week is wel genoeg ;)
Mail me maar ff wat je voor je andere freezer 7 moet hebben :P tim_foole [AT] hotmail [DOT] com

Mijn temps zijn met boxed intel koeler btw onder load @ 2.9 ghz (E6300) nu 50C, dus 66 is idd niet helemaal lekker met een freezer 7...

[ Voor 5% gewijzigd door TFDev op 09-10-2006 16:46 ]

• cheiron
Killed-1 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:45:
[...]

Mail me maar ff wat je voor je andere freezer 7 moet hebben :P tim_foole [AT] hotmail [DOT] com

Mijn temps zijn met boxed intel koeler btw onder load @ 2.9 ghz (E6300) nu 50C, dus 66 is idd niet helemaal lekker met een freezer 7...
nee, dat van die temps had ik door. Overigens was hij ongeveer 55 graden na een uur gamen met 900rpm van de koeler. Misschien had ik het daar maar bij moeten laten :P

Live and learn he.

Ik mail je vanavond even over die freezer pro

-edit-
Als die nieuwe freezer de temperatuur nog steeds rond de 45 graden unstressed houdt, kan ik dan een probleem met de heat spreader hebben? Daar ben ik een beetje bang voor namelijk..

[ Voor 13% gewijzigd door cheiron op 09-10-2006 16:49 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09-2025
Het zou misschien kunnen zijn dat je inderdaad last hebt van een niet zo fijne IHS... maar er staan veel adviezen op het internet (en hier op GoT) over hoe je het beste koelpasta kan monteren. Misschien iets om eerst naar te kijken? (of je moet zeker weten dat je ervanaf wil :P)

• cheiron
Killed-1 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 18:07:
Het zou misschien kunnen zijn dat je inderdaad last hebt van een niet zo fijne IHS... maar er staan veel adviezen op het internet (en hier op GoT) over hoe je het beste koelpasta kan monteren. Misschien iets om eerst naar te kijken? (of je moet zeker weten dat je ervanaf wil :P)
lol, die heb ik allemaal al gelezen. Zelfs de guide van arctic silver erbij gepakt (met plaatjes :P ). Ik denk dat ik teveel heb gebruikt (iets meer dan de helft van zo ene klein tubetje). Nu heb ik net de nieuwe freezer gehaald en die ga ik vanavond nog monteren.

Flickr PSN ID= cheironnl

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 21:50
Op de Freezer 7 Pro zit toch standaard al wat koelpasta? Bij mij zat er iig wel iets op wat erop leek...of vergis ik me nu? Hoe veel zou het kunnen schelen met koelpasta ertussen? (qua temperatuur)

• cheiron
41 graden nu met 2500rpm op 1600 mhz. Ik doe het ervoor want ik ben het zat.

Flickr PSN ID= cheironnl

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Weghalen van koelpast met wasbenzine kan, maar dan wel nogmaals poetsen met spiritus. Er zit olie in wasbenzine dat bij verdampen in de putjes achterblijft. De diehard tweaker vindt ook dit niet goed genoeg, maar het is een aardige benadering.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Heb ik ook nog even een vraagje tussendoor.

Ik hoor iedereen praten over koelpasta.
Bedoelen jullie hiermee de staandaard pasta die al op de koeler zit? of voegen jullie extra pasta toe?
Bij de aankoop van mijn afPro7 zat geen koelpasta, wel zat er een substantie op de plaat die op mijn cpu komt (is dat de koelpasta?)
Pagina: 1