Seizoen 2017-2018: Championship
De dag was aangebroken dat Slough Town hun opwachting mocht maken in de Championship. Na een zomer vol feestvieren voor de supporters zou het een zwaar seizoen worden. De media verwachtte dan ook rechtstreekse degradatie en had me een 24e plaats toebedeeld. De supporters en het bestuur waren al lang blij als ik dapper vocht tegen degradatie. Mijn eigen doelstelling was overleven.
Na in de zomer 12 spelers te hebben aangetrokken, waaronder een redelijke keeper, en evenveel spelers te hebben verkocht en/of laten gaan had ik het idee dat ik een degelijke selectie had. Zowel qua kwaliteit als kwantiteit. Alle plaatsen waren dubbel bezet waarbij de eerste 11 wel beter waren als de backups maar het kon er goed mee door.
De voorbereiding vooral gebruikt om het morale op te krikken tegen zwakkere tegenstanders en dat liep dan ook lekker soepel.
Bij aanvang van de competitie bleek dat niet de gewenste uitwerking te hebben, al vrij snel bezette ik de laatste plaats. Aangezien ik voortborduurde op de opstelling van het afgelopen seizoen waarin ik was gepromoveerd was het tijd om de tactiek en opstelling te veranderen. Verdedigend stond het niet eens zo slecht maar vooral op het middenveld ging het ronduit waardeloos.
Na wat experimenteren ging het wat beter maar nog niet goed genoeg. Halverwege de competitie stond ik dan ook weliswaar boven de degradatie streep maar het verschil was dermate klein dat het aanpoten was.
Op dat moment maakte ik een belangrijke wijziging in mijn opstelling, weg met de wingbacks en anchorman (DM). Het werd een 4-2-2-2 opstelling, DL-DC-DC-DR-MC-MC-AML-AMR-FC-FC en aanvallend ingesteld. De keuze om een DM te vallen was simpel, verdedigend stond het goed dus daar kon ik hem missen maar ik verloor de slang op het middenveld. Dus daar moest de veldbezetting beter
Ik zwom in de DM’s en die had ik allemaal gedurende de eerste helft van het seizoen op positie training gezet. Aangezien de DM’s eigenlijk de betere stats hadden bestonden mijn 2 DC’s en 2 MC’s uit omgetrainde pure DM’s. In deze opstelling had ik dan eigenlijk van de 11 maar 5 spelers op hun natuurlijke positie spelen.
Met de nieuw opstelling pakte mijn team al snel de nodige punten en konden we met een goede 2e seizoenshelft halverwege eindigen.
Wat betreft de financiën ging het afgelopen seizoen zoals altijd niet goed. Ik verloor per maand 400K ongeveer maar ik had gelukkig genoeg geld om het seizoen door te komen zonder in het rood te geraken. Echter dat betekende wel dat elke interesse in 1 van mijn betere spelers een direct gevaar betekende aangezien mijn voorzitter een Dagobert Duck is. En helaas, dat betekende dan ook dat mijn beste verdediger werd verkocht. Ik had hem pas de zomer ervoor gehaald, dus speelde zijn eerste seizoen bij mij, voor 1,2 miljoen en ging weg voor 2,5 miljoen. Had hij nog een seizoen bij mij gevoetbald had hij denk ik veel meer opgebracht.
De gemiddelde leeftijd lag het afgelopen seizoen op 21 jaar. Van de ongeveer 40 spelers waren er slechts 3 spelers 30+. Genoeg toekomst dacht ik zo. Met enkele goede aankopen komende zomer moet ik denk ik wel een gooi kunnen doen naar een playoff plaats.
Tot slot wat plaatjes ter verbeelding.
Eindstand competitie.
Competitie verloop.
Topscorer, voor het 3e jaar op rij. Vrees dat ik hem binnen nu en het einde van het seizoen wel kwijt raak aangezien hij grotere plannen heeft, zoals de andere helft van mijn eerste 11 ook heeft.
Beste speler gezien zijn average rating en ook 1 van mijn talenten. Kwam pas halverwege seizoen in het team maar nam direct een belangrijke plaats in terwijl hij eigenlijk enkele wedstrijden moest invallen vanwege een blessure.
We waren de verassing van het seizoen gezien de benoeming tot overachievers.