[Vista] Bootprobs, reboots en wil niet inloggen

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-02 08:06
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende probleem:

Een tijdje geleden had ik opeens last van dat ik niet in Vista kon komen, na het statusbalkje wilde hij niet verder gaan en kreeg ik zwart beeld, na wat onderzoek ben ik erachter gekomen dat het aan CRCDISK.SYS lag, na een schijfcontrole was het probleem opgelost, ik kon alleen in Vista komen door de veilige modus.

Tijdens die schijfcontrole heeft hij wat dingen in de vorm van cijferreeksen / USN-Bytes verwerkt van het USN logboek. Wat dit verder precies inhoudt weet ik niet.

Vandaag opeens hetzelfde probleem, na wat wat testjes kreeg ik opeens een BSOD met de volgende melding: STOP: d0000144 Unknown Hard Error

En ik heb zojuist weer een schrijfcontrole uit laten voeren en windows heeft weer wat USN-bytes verwerkt en dit keer is het niet helemaal herstelt. Het lijkt zelfs slechter geworden, na het statusbalkje reboot hij nu gelijk weer.

Wie weet of ik hier nog wat aan kan doen of moet ik Vista nu weer opnieuw installeren?
Ik heb Vista Business update, geen volledige versie, kan ik nu Vista of de huidige installatie installeren?

• mr_niceguy
Niemand? :'(

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als je een Unknown Hard(ware) Error error krijgt, waar zou je dan aan denken als je je probleem verder wilt uitzoeken? ;)

Waar begin je met troubleshooten?

Lees eens een paar FAQ onderdelen door in de relevante subfora (hardware, Windows)?
Je zit hier lang genoeg om de weg te kunnen vinden naar de juiste aanpak, neem de Korte ForumFAQ en de Windows Clients - Policy en Windows Clients - FAQ nog eens goed door..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mr_niceguy
alt-92 schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 13:41:
Als je een Unknown Hard(ware) Error error krijgt, waar zou je dan aan denken als je je probleem verder wilt uitzoeken? ;)

Waar begin je met troubleshooten?

Lees eens een paar FAQ onderdelen door in de relevante subfora (hardware, Windows)?
Je zit hier lang genoeg om de weg te kunnen vinden naar de juiste aanpak, neem de Korte ForumFAQ en de Windows Clients - Policy en Windows Clients - FAQ nog eens goed door..
Ik zou niet weten waar het aan zou kunnen liggen, ik kan mijn foutmelding nergens exact terugvinden, dus weet ook niet waardoor het wordt veroorzaakt.

Ik heb via de Vista dvd al verschillende herstelprogramma's geprobeerd en ook de geheugentest, daar lijkt niks mee mis te zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ok dan wat directer:

Als je eerst een CRCdisk error krijgt ( CRC = Cyclic Redundancy Check), vervolgens een Checkdisk moet doen, en dan alsnog een keer een Unknown Hard(ware) Error krijgt is de kans groot dat je het in je hardware (bijvoorbeeld je Harddisk) moet zoeken.

Daarvoor zijn er een aantal troubleshooting guides voorhanden, neem die dus door.
Ga niet passief zitten afwachten tot iemand hier 'de oplossing' post, maar steek de handen uit de mouwen? :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
Mogelijke oplossing (MagicDisk probleem)

In mijn geval:
I had Magicdisk geinstalleerd (soort daemon tools). Deze maakt een virtuele drive aan. Geen probleem allemaal. Totdat ik een iso had gemount, Vista bleef hangen (kon niks meer starten, traag).

Dus een reset. Vervolgens kom ik niet meer in Vista. Ik heb /sos mode dus kan zien welke drivers worden geladen. En crcdisk.sys is geladen. Maar daarna gaat hij niet verder. Ik had dus meteen het vermoeden dat het met Magicdisk te maken zou hebben.

Reboot naar XP en de map MagicDisk renamed, ook de gemounte ISO renamed. Maar het belangrijkste is denk ik het renamen van system32/drivers/mcdbus.sys naar mcdbus.sys.renamed. Want dat is de driver die wordt geinstalleerd door MagicDisk. Nu kan hij de image dus niet vinden, ook de applicatie niet en de driver wordt niet geladen. Zou kunnen dat Vista het nu wel doet.

Reboot.

Vista start meteen op zonder foutmeldingen of vertraging. Maar geen MagicDisk in de tray te zien.
Vervolgens mapje weer naar originele naam renamed en een uninstall gedaan van MagicDisk.

Wat heb ik geleerd? crcdisk.sys was niet de boosdoener maar mcdbus.sys.
Pagina: 1