Toon posts:

Philips FR951 Receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 2.192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 1 deze dagen de Philips FR951 Receiver in mijn bezit uit de Philips 900 serie:

Hier een link: (duits)
Klik

en ik heb de Creative Audigy SE geluidskaart.
Klik

Ik wil ze graag op elkaar aansluiten. Nu wil ik weten wat de beste opstelling dan is. Aangezien mijn geluidskaart ook Spdif kan uitzenden(als het goed is) vraag ik me af of ik hem zo dan ook kan aansluiten.

En hoe sluit ik hem precies analoog aan? van 3.5mm-> tulp aansluiting als het goed is. maar in welke ingang moet hij dan? Ik zou er ook graag een cd speler op aan willen sluiten later en waarschijnlijk ook mijn TV.

Ik zou ook graag mijn huidige 5.1 setje willen behouden. grotendeels voor de sub enzo :)
(hier een link van oudere topic van mij met de opstelling die ik graag wil: Klik)

Ik ben nogal noob met dit soort aparatuur. Dit is zegmaar mijn eerste homecinema achtige opstelling. En aangzien ik al een versterker heb afgefikt wil ik niet dat deze (duurdere) versterker de lucht ingaat.

Alvast bedankt voor de moeite!

mvg,
Dragon91

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 18:08 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Is het niet handiger om in je oude topic verder te gaan?

Ieg, handleidingkje:
http://www.usersmanualgui...vers-amplifiers/fr951_00s

Digitale coaxiale ingangen op de versterker, maar geen decoder voor zover ik kan zien, het is puur een dolby prologic versterker (nep surround).

Ik kan niet terugvinden of je nou een optische, coaxiale of helemaal geen SPDIF op je Audigy hebt, de specs hebben het over een I/O box, maar meestal kun je een mini-jack SPDIF aansluiten op de lineout, even de handleiding op naslaan. Als het kan is dit het mooiste. Je krijgt wel alleen stereo op de versterker, dus meer dan 2 speakers aansluiten heeft geen zin (zie ook boven).

Omdat je ook je computer speakersetje wilt aansluiten, is het denk ik handiger om analoog te gaan:

front out: 3,5 jack > 2x tulp op CD in versterker
center/sub: 3,5 jack > speakersetje center/sub
surround 3,5 jack > speakersetje surrounds

Dan heb je en stereo muziek over behoorlijke speakers, en surround op je speakersetje en je versterker.

Verwijderd

Topicstarter
als het goed is SPDIF aangezien ik op mijn drivers digitale output kan inschakelen. en ik verder geen coax of optische optische uitgangen heb.

denk ook dat ik splitter nodig heb voor mijn groene out plug? (die stereo output op geluids kaart denk?)

waarom ik niet verder ga in oude topic is omdat die beetje rommelig is geworden. begin liever met schone lei :)

bedankt voor de handleiding!

en ik snap even dit stukje niet helemaal:

de specs hebben het over een I/O box, maar meestal kun je een mini-jack SPDIF aansluiten op de lineout, even de handleiding op naslaan. Als het kan is dit het mooiste. Je krijgt wel alleen stereo op de versterker, dus meer dan 2 speakers aansluiten heeft geen zin (zie ook boven).

hartelijk bedankt,
Dragon91

• wagenveld
  • Niet online
Je hebt geen splitter nodig, de voor-speakers van je speakersetje kun je gewoon weglaten, de versterker + speakers vervangen die.

Wat betreft SPDIF, kijk even in je handleiding of je op de kaart zelf een aansluiting daarvoor hebt. De digitale ingang op de versterker ondersteund alleen stereo, en je kunt niet tegelijk je speakersetje gebruiken. Beter dus alles analoog te doen.

Verwijderd

Topicstarter
mm denk zelfs dat dat wel mogelijk is.. aangezien ik beetje aparte aansluiting heb..

waar mijn mic inzit. dat is een blauwe rand eromheen (ipv van rood wat normale mic in is).. en als ik op mijn geluidskaart kijk ziet die ingang/uitgang er ook heeeel anders uit vergeleken met de groene, gele en zwarte ingang.

dus ben vrijwel zeker dat dat je spdif poort is :)

maar is het beter om je versterker digitaal aan te sluiten? (beter geluid?)

en hoe zit het met dat hele Ohm verhaal. weet dat het weerstand is. maar ik weet ook dat het soms flink wat problemen opleverd. dus ik weet nie waar ik voor moet uitkijken en vooralniet doen. want KEF boxenzijn duur. en die van mij zin 8 ohm en 60 watt. Dus hoe zit dat precies allemaal?

• wagenveld
  • Niet online
Is dat niet je SPDIF-in? Voor opnemen dus? Digitaal is in theorie beter ja, omdat de versterker waarschijnlijk een betere DAC (digitaal>analoog) heeft. Maar in jouw geval, als je de handigste opstelling wilt maken kun je beter analoog gaan. Maar goed, als je de kabel hebt kun je het altijd eens uittesten of je het hoort, en evt.. afwisselen.

Leesvoer voor het Ohm-verhaal:
http://www.breem.nl/pglui...#Luidspreker%20impedantie

Verwijderd

Topicstarter
op die website:

Op een versterker voor 4 Ohm kun je gerust luidsprekers van 8 Ohm aansluiten, maar dan wordt het maximum versterker vermogen niet gehaald.

Andersom is af te raden, want je kunt de versterker opblazen. (Nou ja, meestal gaat het wel goed, als de versterker een flink vermogen kan leveren en je toch nooit zo hard speelt)
---

mijn kef boxe zijn 8 ohm. dus die versterker zou er geen problemenme moete geven..maar wat alsdie versterker nou 4ohm is? dan blaas ik dat ding (weer) op?

weet niet hoeveel ohm die versterker is? weet iemand dat?

(sorry voor al die noob vragen :P marja daarvoor ben ik ook hier :D)

• wagenveld
  • Niet online
Op een versterker voor 4 Ohm kun je gerust luidsprekers van 8 Ohm aansluiten, maar dan wordt het maximum versterker vermogen niet gehaald.
En voor de laatste vraag, daarom had ik je dus de handleiding gegeven ;)

Verwijderd

Topicstarter
Handleiding zegt:
[...]

K FRONT SPEAKERS A/B - aansluiting voor twee paar luidsprekers (L=links, R= rechts)

SYSTEM A min 8 Ohm
SYSTEM B min 8 Ohm
SYSTEM A+B min 8 Ohm
ja dat duurde even om ever te typen :P

maargoed, de KEF boxen zijn dus 8 Ohm dus het is volledig compatible? :)

en bedankt voor handleiding ;) ben hem nu aan het printen :)

• wagenveld
  • Niet online
Jep :)

Verwijderd

Topicstarter
owja.. nog laatste vraag ;)

in welke ingang kan ik hem het beste steken? :)

nu nog wachten tot morgen en ikheb waarshcijnlijk binnen krijg ;)

• wagenveld
  • Niet online
wagenveld schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 19:09:
front out: 3,5 jack > 2x tulp op CD in versterker
center/sub: 3,5 jack > speakersetje center/sub
surround 3,5 jack > speakersetje surrounds

Dan heb je en stereo muziek over behoorlijke speakers, en surround op je speakersetje en je versterker.

Verwijderd

Topicstarter
gvd..

heb ik dat ding eindelijk. heb ik het aangesloten op een (1 van de eerste) CD speler. ikke cdtje erin. alles aangesloten. flink wat schuiven eindelijk mijn speakers aangesloten. Want de draden waren eigenlijk tekort. marja eindelijk maakte ze contact. En wat denk je. 10 min muziek. en dan hoor ik opeens BZZZZZ en geen geluid meer. dus ik denkzet mijn versterker uit. zet weer aan. lampjes branden cd speler lampjes branden. GEEN GELUID!! (voor de grappen makers ja ik heb op play gedrukt)

Op de versterker zit een soort van stekker doos. naast de stroomkabel zitten nog wat plugs voor stroomkabeltjes. En daar had ik mijn cd speler in gedaan en dat werkte ook toe nhij het nog deed.

Verwijderd

Topicstarter
antwoord iemand?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2007 21:46 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:32
Een andere bron proberen? MP3, PC, cassette, radio?

Verwijderd

Topicstarter
zal dvd speler werken? die heeft wel geluid uit.

aleen het kan ook best aan de bedrading liggen ofzo :S of dat ik gewoon verkeerd aansluit?

Verwijderd

Topicstarter
het is trouwens een Philips FA930 (een iets andere dus)

en ik kan geen handleiding vinden=.=

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2007 15:53 ]

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik ken de FA930 niet, maar ikzelf heb wel jarenlang de FR951 gebruikt.
Ik kan je alvast het advies meegeven om geen moeite te nemen om je Creative aan de SP/DIF ingang te handen.
De interne DA convertor van de FR951 is tamelijk beroerd, beter dan een lowbudget CDspeler maar een DAC van een versterker uit 1994/5 kan zich niet meten met een Audigy van deze tijd.
Dus gewoon analoog aansluiten is mijn advies ;)

Verwijderd

Topicstarter
ok. ik heb mijn 3.5mm-> tulp gekocht. Doe hem in mijn stereo (groen) van mijn geluidskaart en de tulp in de cd ingang van mijn versterker. zet de speakers in de A set van mijn versterker. Draai ene beetje aan de links knop en selecteer CD. en wat denk je.. geen geluid =.=

what to do?

ik heb geen afstandsbediening (zat er niet meer bij) en er zitte nog paar knopjes op waarvan ik niet weet wat het is. De lampjes branden wel. alleen er zitten zegmaar rode ledjes en groene lampjes op de rij met dingen die je kan selecteren. Maar bij tuner en cd brand groene lampje niet.. is die nou kapot dat lampje of weet ik veel wat er mee mis is =.=

Ik weet echt niet wat ik fout doe.

Verwijderd

Topicstarter
:$ iemand?

ben nu trouwens weer de boel solderen omte kijken of het niet gewoon mijn boxen zijn die naar de *** zijn >.<

Verwijderd

Topicstarter
boxen werken nog.

de eigennaar van de versterker die ik gesloopt had die is er naar gaan kijken. een zekering was geklapt.maar die heeft hij alweer gemaakt. Nu hoort hij alleen nog zoemend geluid. verdere detaisl weet ik niet omdat ik het ook via mijn pa heb gehoort (eigenaar versterker is colega van zijn werk)

dus wat kan er mis mee zijn?
Pagina: 1