Toon posts:

KEF Boxen+5.1 setje op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 706 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 oude KEF c10 boxen. En die zou ik graag optimaal willen aansluiten op mijn 5.1setje. Aangezien ik niet zo geweldig ben met technische kant van speakers. Vraag ik om jullie hulp. Ik zal eerst even een lijst geven met wat ik allemaal heb :) (geluidskaart, KEF boxen, 5.1 set)

5.1 set:
Creative SBS-560

http://nl.europe.creative.com/products/product.asp?category=4&subcategory=25&product=9303&nav=0

Technische specificaties

6 watt RMS per kanaal (5 kanalen)
12 watt RMS subwoofer
Frequentierespons: 40Hz tot 20kHz
Signaal-ruisverhouding (SNR): 75dB

KEF c10 boxen:

http://www.kef.com//history/1980/c10.asp

achterkant boxen staat dit:
60 Watt 8Ohm en nog paar dingen die ik niet kan zien vanwege de beugel die eraan zit om hem op te hangen.

C10 Specifications

Frequency Range +/-3dB 90-500Hz rising 3dB to +/-3dB 1kHz-20kHz -6dB at 70Hz
Max. Output 106dB
Characteristic Sensitivity Level 88dB
Amplifier Requirements 10-60W
Nominal Impedance 8 ohm
Enclosure Type Closed box
Internal Volume 6.1L
Net Weight 3.7kg (8.3lb)
Dimensions 300 x 205 x 172mm
11.8 x 8.1 x 6.8in
Conditions of Use Shelf or wall mounting
Features Shelved LF response designed to give optimum sound balance when placed close to wall or on shelf. 3rd order LF loading for increased LF extension and power handling
Finish Simulated walnut, rosewood, black ash

Geluidskaart:
Creative Soundblaster Audigy SE

http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=205&product=14257&nav=1

Technical Specifications

24-bit Analog-to-Digital conversion of analog inputs at 96kHz sample rate
24-bit Digital-to-Analog conversion of digital sources at 96kHz to analog 7.1 speaker output
16-bit and 24-bit recording with sampling rates of 8, 11.025, 16, 22.05, 24, 32, 44.1, 48 and 96kHz
SPDIF1 output up to 24-bit resolution at selectable sampling rate of 44.1, 48 or 96kHz
64-Voice polyphony and multi-timbral capability
128 GM & GS compatible instruments and 10 drum kits
2MB or 4MB GM SoundFont Bank2 included
On-Board Connectors

Line level out (Front / Side / Rear / Centre / Subwoofer) or Headphone out
Line In / Microphone In / *Digital I/O1
Aux Audio in
* Supports SPDIF Out1 for Stereo Digital Speaker/ connection with Creative Digital I/O Module (sold separately)

Sound Blaster Audigy SE Audio Performance

Signal-to-Noise Ratio (A-Weighted) = 100 dB (2V)
Frequency Response at -3 dBr = <10 Hz to 40 kHz
Specifications are based on digital-to-analog audio playback (for example: CDDA, WAV, MP3, Dolby Digital2)

1 SPDIF pass through is supported on Windows XP and Vista 32-bit only.
2 Supported in Windows XP only.

Ik heb de set nu aangesloten gekregen als een 2.1 setje omdat dat na veel uitproberen tot nu toe gewoon het beste klonk. Die KEF boxen zijn via koperdraadjes. die heb ik laten overlopen naar een vrouwelijke tulp stekker die weer overloopt naar een dubbele manelijkestekker zodat die in mijn sub past.

5.1 werkt ook makelijk. enige wat ik hoef te doen is de center en 2 rears van de set zelf aan te sluiten en instellingen van 2.1 naar 5.1 zetten op mijn geluids kaart :)

Enige is als ik hem 5.1 draai dan moet ik de volume (in geluidskaart drivers) van alle boxen enorm lager zetten (33%) en de gewone volumeknop een flinke draai geven om beetje fatsoenlijk geluid uit mijn KEF boxen te krijgen.

Een vriend van mij had een mooie DTS versterker waar ik die KEF boxen op heb aangesloten voor film af te spelen. En ik merkte dat er veel voller geluid uitkwam en ook betere bassen en alles. Dus ik weet dat ik thuis niet die boxen optimaal heb aangesloten.

Ik wil dus nu het hele boeltje optimaal aangesloten hebben met de spullen die ik nu heb. Ik zat al te denken aan een versterker te kopen. Maar aangezien ik geen baan heb (zit nog op school) zal ik moeilijk een versterker van paar honderd euro willen betalen. Dus ik wilde als het echt nodig is kijken of het meschien verstandig is om een kleine 5.1/7.1 versterker aan te schaffen (liefst <€60). Het liefst 1 die geschikt is voor computers en aan te sluiten is op mijn huidige geluids kaart (heeft digitale uitgangen als ik het goed begrepen heb.)

PS: Dit is mijn eerste post hier op tweakers dus neem me niet kwalijk op typefouten of andere fouten in de post. En als er meer info nodig is of iets van extra foto's dan moet je dat gewoon even vragen :)

EDIT1: Ik heb als moederbord een Asus A8N-E met ook een onboard geluidskaart erop (heb ERG slechte ervaringen met die geluidskaart vooral driver problemen.Ik weet niet welke geluidskaart het precies is en ik weet niet wat voor uitgangen er allemaal op zitten.

foto's aansluitingen voeg ik vanavond/morgen nog toe ;)

EDIT: hier zijn de beloofde foto's!

pop ups:

aansluitingen KEF C10:
Klik
Klik

KEF van voren :D :D (draai je hoofd naar links)

aansluitingen sbs-560:
Klik

kabel naar de KEF boxen:
heb ik even opnieuw gesoldeerd. verbinding was nogal rot.
Klik

Kabel die van de andere kabel naar mijn sbs-560 gaan:
Klik

EDIT: versterker gekocht. foto's toegevoegd
voorkant+type versterker :)
Klik

(bijna) voledige foto van achterkant en dus de aansluitingen:
Klik

links dichtbij:
Klik

midden dichtbij:
Klik

rechts dichtbij:
Wat is trouwens dat kleine switchje naast de stroom?
Klik

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de hulp,
Dragon91

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 16:06 . Reden: Foto's toegevoegd! ]

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 21:44:
Ik heb 2 oude KEF c10 boxen. En die zou ik graag optimaal willen aansluiten op mijn 5.1setje. Aangezien ik niet zo geweldig ben met technische kant van speakers. Vraag ik om jullie hulp. Ik zal eerst even een lijst geven met wat ik allemaal heb :) (geluidskaart, KEF boxen, 5.1 set)

*knip*

Ik heb de set nu aangesloten gekregen als een 2.1 setje omdat dat na veel uitproberen tot nu toe gewoon het beste klonk. Die KEF boxen zijn via koperdraadjes. die heb ik laten overlopen naar een vrouwelijke tulp stekker die weer overloopt naar een dubbele manelijkestekker zodat die in mijn sub past.

5.1 werkt ook makelijk. enige wat ik hoef te doen is de center en 2 rears van de set zelf aan te sluiten en instellingen van 2.1 naar 5.1 zetten op mijn geluids kaart :)

Enige is als ik hem 5.1 draai dan moet ik de volume (in geluidskaart drivers) van alle boxen enorm lager zetten (33%) en de gewone volumeknop een flinke draai geven om beetje fatsoenlijk geluid uit mijn KEF boxen te krijgen.

Een vriend van mij had een mooie DTS versterker waar ik die KEF boxen op heb aangesloten voor film af te spelen. En ik merkte dat er veel voller geluid uitkwam en ook betere bassen en alles. Dus ik weet dat ik thuis niet die boxen optimaal heb aangesloten.

Ik wil dus nu het hele boeltje optimaal aangesloten hebben met de spullen die ik nu heb. Ik zat al te denken aan een versterker te kopen. Maar aangezien ik geen baan heb (zit nog op school) zal ik moeilijk een versterker van paar honderd euro willen betalen. Dus ik wilde als het echt nodig is kijken of het meschien verstandig is om een kleine 5.1/7.1 versterker aan te schaffen (liefst <€60). Het liefst 1 die geschikt is voor computers en aan te sluiten is op mijn huidige geluids kaart (heeft digitale uitgangen als ik het goed begrepen heb.)

PS: Dit is mijn eerste post hier op tweakers dus neem me niet kwalijk op typefouten of andere fouten in de post. En als er meer info nodig is of iets van extra foto's dan moet je dat gewoon even vragen :)

foto's aansluitingen voeg ik vanavond nog toe ;)

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de hulp,
Dragon91
Hoi Dragon91, welkom hier op Tweakers allereerst :) .

De reden dat jou setje KEF speakers op een echte versterker veel beter klonken, is dat hij alle frequenties doorgegeven kreeg.

Doordat bij jou 5.1 versterker alle kanalen behalve de subwoofer gefilterd zijn(alle lage tonen zijn eruit gehaald, alleen de subwoofer geeft die weer) mis je een gebied van het frequentiegebied op je frontspeakers. Bij de Creative speakertjes valt dit niet op, die kan dat gebied toch niet weergeven, maar je Celestions wel, en dan mis je dat gebied.

Er is geen 5.1 of 7.1 versterker zo goedkoop te koop, en al helemaal niet met een digitale aansluiting . Als ik jou was zou ik een stereo-versterker halen op marktplaats, en daar je KEF'jes op aan sluiten. En aan de computer output een splittertje hangen, zodat jou stereoversterker en je Creative set er tegelijkertijd aan kunnen. Dan kun je de KEF'jes gebruiken om muziek te luisteren, en je Creative om films te kijken :) .

De echte lage tonen zullen ook niet weergegeven worden door je KEF'jes, maar ze zullen wel veel mooier klinken dan je Creative set :) .

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reply en voor de moeite.

wat voor splitter precies? 1 die van een 3.5mm plug(dat was het toch?) naar 2 vrouwelijke 3.5mm gaan? want de plug van de KEF boxen zijn gewoon tulp stekkertjes.

Dus zou je een linkje en/of een plaatje kunnen laten zien? :)

en wat voor stereo versterker dan precies? En zijn er nog voorkeuren aan bepaalde merken en soorten etc.

zoals ik al eerder heb vermeld. Ik heb weet ik veel wat allemaal met computers gesleuteld maar pc geluid blijft hekserij voor mij :P 8)7

Verwijderd

Topicstarter
bumb.

kan iemand even zeggen wat voor splitter precies. want mijn pa gaat zo naar de mediamarkt en ik ga mee. dus zou even iemand kunnen helpen? (via msn mag ook)

foto's worden nu gemaakt. ben ze aan het uploaden :)

alvast bedankt!

• heracles
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 22:41:
bedankt voor de snelle reply en voor de moeite.

wat voor splitter precies? 1 die van een 3.5mm plug(dat was het toch?) naar 2 vrouwelijke 3.5mm gaan? want de plug van de KEF boxen zijn gewoon tulp stekkertjes.

Dus zou je een linkje en/of een plaatje kunnen laten zien? :)

en wat voor stereo versterker dan precies? En zijn er nog voorkeuren aan bepaalde merken en soorten etc.

zoals ik al eerder heb vermeld. Ik heb weet ik veel wat allemaal met computers gesleuteld maar pc geluid blijft hekserij voor mij :P 8)7
Oh, dan moet je ff de tulpjes van de Kef's afknippen, zodat je gewoon een + en - overhoud. Die kun je in de uitgangen van je stereo versterker stoppen :) .

Idd een splitter van mannelijke 3,5mm jack naar 2 vrouwelijke 3,5mm jack's.

Dan doe je de mannelijke in je computer, en sluit je je Creative set en je stereo versterker(dmv een 3,5mm jack naar 2x tulp) beiden op een vrouwlijke splitter aan.

Welke stereoversterker maakt opzich niet uit. Op marktplaats staan voldoende Pioneers, Sony's enz. Als je een oude Denon,Harman Kardon, Onkyo oid voor die prijs kunt krijgen zou dat helemaal mooi zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ok erg bedankt!

ik heb je trouwens toegevoegd op msn ;) (tenmisnte als de mail in je profile klopte :P)

bestaan er ook splitters die van stereo 3.5mm naar 2 vrouwelijke tulp of iets gaan? bespaart mij weer wat geld.

Ik ga straks ook even rondneuzen in de mediamakrt in breda. is een aardig grote met flink wat geluids aparatuur (ik wou dat ik auto had dat had ik daar alles opgekocht :P) Hopelijk vind ik meschein daar een versterker die ik zoek :)

foto's zijn upgeload. nog geen tijd gehad om mijn post te editten :)

Verwijderd

Topicstarter
foto's toegevoegd.

zijn er nog adviezen wat voor versterker precies (naam+frabrikant) die goedkoop en toch goed geluid maakt?

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-12 11:10

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Verwijderd schreef op zondag 03 juni 2007 @ 14:01:
foto's toegevoegd.

zijn er nog adviezen wat voor versterker precies (naam+frabrikant) die goedkoop en toch goed geluid maakt?
Je kan beter beetje de winkel in gaan speciaal zaak zoals raf enzo beetje rond kijken veel vragen

de goede merken zijn wat prijziger maar je zou er wel je hele leven van kunnen genieten wat misschien beter is dan 1 die je over 5 jaar weg moet gooien omdat hij niet maar aan gaat of omdat je 7.1 wil of iets dergelijks.

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Verwijderd

Topicstarter
Versterkertje is gekocht. 12 euro bij emmaus. nu hopen dat hij werkt. hun hadden getest en het zou moeten werken. marja. heb daar toch 3 weken garantie. (ja op 2e hands spul ;P)

naa mijn mening ziet het er goed uit.. beetje stoffig en alles :) nu wil ik aleen weten hoe ik het moet aansluiten.

foto's worden in de eerste post toegevoegd! (over 5 min ongeveer klaar)

EDIT:
foto's toegevoegd. welke kabels heb ik nodig? en waar steek ik hem nou precies in in de versterker?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 16:10 ]

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:32
Duidelijker konden de foto's denk ik niet?
Verder, ik kan het mis hebben, maar mis je geen versterker trap? De trap waar de speaker aanslutingen op zitten? De eind versterker is dat volgens mij.

• heracles
Je hebt een beetje ongelukkig een versterker gehaalt die tulp-outputs heeft. Je had beter gewone speakerconectoren kunnen hebben.

Nu zul je moeten klooien met tulpstekkertjes en die strippen. Je hebt 2x een kabel nodig die van tulp(mannelijk) naar iets anders gaat. Dan knip je het 2e stekkertje eraf, en dan heb je een tulp kabel die naar een losse + en een losse - gaat. En die sluit je weer aan op de speaker. Dan steek je de tulp in je versterker.

Om je computer op je versterker aan te sluiten heb je een stereo mini-jack naar 2x tulp nodig.

Kun je hem niet omruilen heel toevallig?
Het mooiste zou zo'n type versterker zijn, met gewone speaker uitgangen waaraan je speakerdraad kunt bevestigen, en het andere einde dan ook weer aan je luidsprekers. Dus waar je het draad in klemt aan de achterkant van de versterker.
Afbeeldingslocatie: http://www.hollandlink.nl/hifi/MAP-103back.jpg
Zoals die, zie je? Dit is wel een heel duur voorbeeld, maar het gaat om het idee.
gelukkie schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:11:
Duidelijker konden de foto's denk ik niet?
Verder, ik kan het mis hebben, maar mis je geen versterker trap? De trap waar de speaker aanslutingen op zitten? De eind versterker is dat volgens mij.
Op oudere type versterkers zitten nog wel eens luidspreker aansluitingen in de vorm van tulp-stekkers.

[ Voor 48% gewijzigd door heracles op 09-06-2007 16:22 ]

• gelukkie
Ik zei het ook omdat ik zag staan: to back amp, bij de output.

Verwijderd

Topicstarter
heracles schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:16:
Probeer eens je computer dmv een mini-jack->2x tulp stekker aan te sluiten op de tape input. En dan je KEF speakers aan de outputs hangen dmv tulp. Wel ff schakelaar op de voorzijde naar tape omzetten he.

[...]

Op oudere type versterkers zitten nog wel eens luidspreker aansluitingen in de vorm van tulp-stekkers.
hey bedankt voor de ENORM snelle replies :) _/-\o_

ik had trouwens vorige week splitter gekocht. bleek de male stereo te zijn en de 2 females pasten geen 3.5mm stereo helemaal in =.= dus ook nog eerst andere splitter kopen.

de kabel begint dus met een 3.5mm stereo jacket en eindigt op een witte en rode tulp? :)

dan nog even een snelle vraag. Omdat ik vandaag waarschijnljk niet meer naar de mediamarkt rij en ik toch eventjes wil proberen of het versterkertje werkt (geluid doorstuurt) vraag ik mij af of ik de versterker via tulp (2× tulp aan beide kanten) aan mijn versterkertje van mijn 5.1 set kan zetten en dan op de versterker die boxen. of gaat dat niet werken? het gaat alleen om het idee zodat ik weet dat er geluid doorkomt en het niet gewoon kapot is.

• heracles
gelukkie schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 16:19:
Ik zei het ook omdat ik zag staan: to back amp, bij de output.
Ja, het is ook niet alleen een versterker, ook een sq decoder. Daarom zitten er nogal wat apparte extra aansluitingen op die je normaal niet op een versterker terugvind. Een sq decoder heeft volgens mij iets te maken met het splitsen van audiosporen. Een soort surround zeg maar. Dit weet ik echter niet zeker. Beetje te ver voor mijn tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door heracles op 09-06-2007 16:27 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt een SQ decoder / versterker gekocht. SQ is een systeem voor 4-kanaals weergave met een 2 kanaals medium (vinyl).

Je hebt nu dus eigenlijk een 4 kanaals versterker. Dat maakt het nogal wat complexer allemaal.

• gelukkie
Quadraphonisch is dat dan toch?

Verwijderd

Topicstarter
dus dat betekend dat ik er 4 speakers op kan aansluiten? :P

ik heb net eventjes kunnen testen.. mijn pa toverd opeens een mooie CD speler van zolder af (hij blijft me verassen. Vroeger hele mooie treinen set, maand terug opeens 2 dikke KEF boxen en nu weer cd speler :P drek komt hij nog met hele mix tafel lol :D )

dus ik mijn 2 KEF op de backspeakers gezet. versterker aangesloten op die cd speler. cdtje erin en muziek gespeeld. ik merkte al gelijk het enorme uitslag van de middentone/bass speaker. mooi geluid. alles werkt :)

er zit een draaiknop op (voorkant helemaal rechts) met daarom 3 functies:
-Ambient 2-4 2 CH
-SQ
-4 ch (tape)

dat staat er letterlijk op. geen idee wat het allemaal inhoud. na alle 3 proberen bleek de eerste soort zwaarder meer 3d geluid te weergeven. en de SQ ietswat vlakker maar wel helderder geluid te geven. en de laatste heel zacht geluid.

Kan ik op dit versterkertje nog 2 extra speakers aansluiten? Voor als ik ooit besluit er nog 2 aan te schaffen. En hoe sluit je er een equaliser op? of werken de computer drivers van mijn geluids kaart en dan die EQ daarop ook gewoon?

nog 1 splitter en 1 3.5mm jackter-> 2 tulp kabel kopen en ik kan gaan genieten :) en opweg naar mijn volgende projectje :D

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Dat schakelaartje is de Fase, die kun je ws op 0 en 180 zetten :).

Portfolio

Verwijderd

Topicstarter
Nou. ik zat lekker cdtje te spelen tijdens dat ik aan het tekenen was. hoor ik opeens een plopje. ik denk ja dat hoor ik soms wellis het is notabene ook allemaal aparatuur van voordat ik nog geboren was.

je raad het denk ik al?

yupp.. ik begon vuur te ruiken. ik dacht eerst fuck nu heb ik toch niet mijn boxe opgeblazen? leek me sterk omdat ik op zacht volume muziek zat te spelen. En die dingen kunnenbest wel wat hebben :P Ondertussen ging de muziek gewoon ongestoort verder met spelen.

Dus ik kijk naar rechts. zie ik al hele rook pluim hangen. ikke gelijk beide aparaten uitzetten stroom afgezet en stekkers eruit..

Ik even beneden verslag brengen dat de boel lekker staat te fikken. Kom ik weer boven denk ik ik zal toch is kijke of het de cd speler is of de versterker. Ik doe de versterker were aan en gelijk flinke hoeveelheid rook dat er weer uitkwam. dus ik hem weer uit zetten en loop ermee naar buiten. pak schroevendraaier om te kijken hoe groot het brandje was. net voordat ik het opendeed was het alweer gestopt met fikken.

nou dat was dus plezier voor korte tijd.. 10 minuten of precies te zijn.

Iemand enig idee wat het kan zijn? wat ik kan doen? of gelijk maar gaan zoeken naar nieuwe.

• joopv
  • Niet online
Hoe staat die 110 / 220V schakelaar?

Verwijderd

Topicstarter
weet ik niet.. enige wat er bij staat is dit:

A<-->B

en de switch stond op b

• joopv
  • Niet online
Nee de schakelaar onder dat plastic kapje, boven de net entree

Verwijderd

Topicstarter
er staat dit:

schematis.. je moet de streepjes als streepjes op dat ding zien. die pijn naar beneden staat in de richting van de 240 220 :S

wat dit inhoud weet ik niet. 220 is toch normaal?

en wat is dat A<-->B switchje dan?

127V--| |--240V
| || |
110V--| || |--220V
V

edit: schema klopt niet in werkelijkheid op de forums.

het ziet ze zo uit links boven de 127 V en links onder 110V

rechts boven 240V en rechts onder 220V

dan staat er soort blok op. met ene pijl naar beneden. die staat nu het meeste naar rechts.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2007 20:47 ]

• joopv
  • Niet online
Oke dat staat dan goed... Ik was even bang dat je een apparaat had opgedaan wat uit amerika kwam en nog op 110V staat.

Ik vermoed dat er een elkootje ontploft is in het apparaat. Dit ding is 25 of 30 jaar oud, dan kan dat gebeuren. Heb je geen familie of kennis die het ding kan nakijken?

Verwijderd

Topicstarter
nee heb ik jammer genoeg niet :P denk dat het ergens beetje begon te smelten. want ik had hem eerst aangesloten. maar weer allse afgesloten.. ik was blij met de versterker en ik dacht ik ga hem gewoon weer aansluiten dus misschien heb ik tegen dat A<-->B knopje gestoote en de 2e keer fikte hij pas door? en de eerste keer deed hij het gewoon :) maar stond ihj minder lang aan
Pagina: 1