Toon posts:

HD defragmenteren zonder windows

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een maand geleden windows xp home op mijn computer geinstalleerd door middel van de cd key en cd rom van de computer die ik beneden heb. Nu kwam er altijd al een melding dat ik het moest activeren, maar ik heb dit nooit gedaan. Nu zit windows zeg maar "op slot".

Nu wil ik windows xp er opgooien, maar als ik de install cd er in stop, boot de computer gewoon naar die plek waar ik niks kan in windows, dus ook geen schijven defragmenteren.

Hoe los ik dit op? Kan ik de HD formateren zonder in windows te zitten?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

defragmenteren? je bedoelt neem ik aan formateren.

Dat doe je gewoon met de windows cd, maar daarvoor moet eerst de bootvolgorde in je bios goed staan.
Even in je bios kijken dus :).

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:39
Ten eerste is het formatteren, en niet defragmenteren. Ten tweede staat de opstartvolgorde van je computer niet goed. Hij boot waarschijnlijk als eerste van Harde schijf, en niet vanaf CD-ROM. Dit moet je veranderen in je BIOS :). Zoek in dat BIOS naar een optie als Boot sequence of iets dergelijks :).

edit:
Wat Job ook zegt dus :P.

[ Voor 6% gewijzigd door ReZ1987 op 12-06-2007 11:29 ]

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb device 1 als cdrom en device 2 als HD. En als ik de cd erin doe gaat ie gewoon naar windows booten en kom ik dus vast te zitten.

EDIT: Kan het niet met dos commands? Zo ja, welke :) Om te formateren dan...

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2007 11:33 ]

• Peeetr
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05-2022
Je moet op een toets drukken tijdens het opstarten, staat er, goed opletten: Druk op een toets om de CD te starten . . . . . .

En het dos-command voor formateren is simpel. format c:\ (of elke willekeurige schijfletter)

[ Voor 27% gewijzigd door Peeetr op 12-06-2007 11:33 ]

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Test de installatiecd even in een andere computer. Dan weet je of het aan je cd ligt of aan je computer. Wat ook kan is dat je 2 cd-spelers hebt, Probeer heb dan even in de andere.

• yrosma
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 17:26
Soms moet je tijdens het booten op spatie drukken om er voor de zorgen datie inderdaad van cd boot. Als het goed is komt dit ook als melding op je scherm.

Weet je zeker dat de cd bootable is? Neem aan dat je dezelfde cd gebruikt als de vorige keer dus ga uit van wel:) maar mocht je een andere cd gebruiken is het misschien een windows upgrade cd die niet bootable is

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:31:
Nee, ik heb device 1 als cdrom en device 2 als HD. En als ik de cd erin doe gaat ie gewoon naar windows booten en kom ik dus vast te zitten.

EDIT: Kan het niet met dos commands? Zo ja, welke :) Om te formateren dan...
Schrik niet, ik snap ook niet hoe ze op de naam van het dos-commando gekomen zijn maar het is..... format. ;)

edit:
Peeetr :(

Verwijderd

Topicstarter
Peeetr schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:32:
Je moet op een toets drukken tijdens het opstarten, staat er, goed opletten: Druk op een toets om de CD te starten . . . . . .

En het dos-command voor formateren is simpel. format c:\ (of elke willekeurige schijfletter)
gouden tip, slotje

Verwijderd

sinds windows 2000 bestaat DOS niet meer, dus daar zal je niet veel aan hebben :p. Je moet effectief met de cd booten, veel anders zit er niet op.

• Fire69
  • Nu online
Bootdisk met DOS erop werkt nog perfect hoor. ;)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

OK. Maar niet omdat het is opgelost (ondertussen zou je moeten weten dat dat geen reden is om te sluiten), maar omdat dit iets is dat echt al heel erg vaak is besproken op en buiten GoT - en dat ook in de handleidingen staat. Zoek het dus de volgende keren eerst even zelf uit en ga het dan pas vragen ;)

Edit: sterker nog, ditzelfde is je in [windows xp home] format al een keer (op een andere manier) uitgelegd: waarom dan weer vragen?

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 12-06-2007 12:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.