Toon posts:

[windows xp home] format

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil zometeen onze computer beneden herinstalleren, dus windows er opnieuw opzetten. Ik heb dit al is een keer bij mijn eigen pc gedaan, maar ik heb nog een paar vragen voor de zekerheid. Misschien is dit op het internet te vinden, maar iedereen doet het op zijn eigen manier.

Ten eerste: Onze computer is al gebruikt en staat bomvol. Hoe begin ik? De installatiecd erin doen natuurlijk. Maar hoe kan ik er in de installatie voor zorgen dat ie alle partities formateert? Moet ik dan kiezen voor: Druk op ENTER als u Windows XP nu wilt installeren? Ik had namelijk dit doorgelezen: http://www.helpd.nl/documentatie/Windows%20XP.php. Hierin staat echter niet hoe je het nou precies moet formateren, dus als iemand me dat kan vertellen zou dat geweldig zijn.

Ten tweede: dan nog het kiezen van FAT en NTFS. In die handleiding staat er bij welke voordelen ze beiden hebben, maar wat is nou het meest gebruikelijke? Als je een pc kant en klaar koopt, is die dan FAT of NTFS? Ook hier zou ik graag een advies over willen.

Groetjes

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-02 00:39

CSB

:D

Hallo, welkom op GOT.

Ik zie aan je vraag dat je niet veel ervaring met het installeren van Windows XP hebt. Sowieso moet je op ENTER drukken als je gevraagd wordt Windows installatie uit te voeren, voordat je je oude installatie kunt verwijderen c.q. je harde schijf formatteren. belangrijke tip: LEES ALLES GOED DOOR! De Windows Xp installatie is in principe goed te volgen, en met een beetje logisch nadenken kom je een heel eind. Als je toch van plan bent het hele systeem te formatteren maakt het niet zoveel uit wat je doet tijdens de setup van Windows VOORDAT je gaat formatteren.

Wat betreft FAT en NTFS: FAT wordt bijna niet meer gebruikt tenzij je een oudere versie dan Windows 2000 gebruikt. Windows 98 kan bijvoorbeeld NTFS niet lezen. NTFS heeft daarentegen een hele hoop voordelen / verbeteringen tegenover FAT. Zoek hier wat over via Google voordat je gaat formatteren.

Gebruik voortaan wel even de zoekfunctie van het forum of google. :)

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Verwijderd

Topicstarter
CSB schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 13:39:
Hallo, welkom op GOT.

Ik zie aan je vraag dat je niet veel ervaring met het installeren van Windows XP hebt. Sowieso moet je op ENTER drukken als je gevraagd wordt Windows installatie uit te voeren, voordat je je oude installatie kunt verwijderen c.q. je harde schijf formatteren. belangrijke tip: LEES ALLES GOED DOOR! De Windows Xp installatie is in principe goed te volgen, en met een beetje logisch nadenken kom je een heel eind. Als je toch van plan bent het hele systeem te formatteren maakt het niet zoveel uit wat je doet tijdens de setup van Windows VOORDAT je gaat formatteren.

Wat betreft FAT en NTFS: FAT wordt bijna niet meer gebruikt tenzij je een oudere versie dan Windows 2000 gebruikt. Windows 98 kan bijvoorbeeld NTFS niet lezen. NTFS heeft daarentegen een hele hoop voordelen / verbeteringen tegenover FAT. Zoek hier wat over via Google voordat je gaat formatteren.

Gebruik voortaan wel even de zoekfunctie van het forum of google. :)
Ja ik zal nog is verder kijken op internet :D Maar ik heb wel beetje ervaring met Windows XP, want me eigen computer doet het ook nog na zelf geformateert te hebben :)

Over het formatteren bedoelde ik eigelijk: Kan ik ook alles van te voren formatteren en dan de install cd er in doen? Dus formatteren in windows zelf al?

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-02 00:39

CSB

:D

Het beste wat je kunt doen is formatteren tijdens de setup. Je kunt wel als je meerdere partities hebt alles formatteren BEHALVE de schijf waar Windows op staat. Succes ermee.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je kunt gewoon in de setup alle huidige partities verwijderen en nieuw aanmaken. Er staat gewoon onder in beeld hoe je dat moet doen.

Ik neem aan dat je je wel realiseert dat alle data dan weg is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Palomar schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 14:20:
Je kunt gewoon in de setup alle huidige partities verwijderen en nieuw aanmaken. Er staat gewoon onder in beeld hoe je dat moet doen.

Ik neem aan dat je je wel realiseert dat alle data dan weg is ;)
Ok, ik wil het vandaag dus gaan doen. Maar waar kan ik de licentiecode vinden (ja ik heb legale versie). Waar staat die precies?

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02 11:32
of op de cd rom of op de pc ergens meestal achterkant of de zijkant.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden, maar nu het installeren van mobo drivers. Ik dacht dat het makkelijk was en dat moet het ook zijn, maar...

Ik doe de cd erin van het moederbord, hij installleert heel snel wat en dan moet ik al kiezen of ik opnieuw wil opstarten of niet. Als ik dan opnieuw opstart, kan ik niet op het internet. Heeft iemand hier verstand van de drivers van het moederbord: ASUS K8V-X? Kan diegene mij even precies uit leggen hoe dat kan?

EDIT: ik ben tot zo ver nu gekomen: http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us. Maar welke moet ik kiezen voor mobo, zodat ik ook gelijk internet heb, usb het doet enz?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2006 16:54 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
De helpdesk is een paar websites verderop :w

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.