Toon posts:

Optisch naar 5.1 3x3.5mm

Pagina: 1
Acties:
  • 517 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een optische uitgang van de xbox 360 aansluiten op een 5.1 set. Deze 5.1 set is een Cambridge Soundworks Desktop Theater 5.1 DTT2200.
Deze set bevat maar drie ingangen. Alle drie zijn voor een 3.5mm jack en respectievelijk voor een front (2x), rear (2x) en centre/subwoofer speaker.
Is er dus een mogelijkheid om deze omzetting te doen en dat ik dan 5.1 surround ontvang op mijn 5.1 set? Of bevat de xbox 360 naast de optische uitgang nog een andere uitgang die 5.1 doorstuurt?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:33:
Ik wil een optische uitgang van de xbox 360 aansluiten op een 5.1 set. Deze 5.1 set is een Cambridge Soundworks Desktop Theater 5.1 DTT2200.
Deze set bevat maar drie ingangen. Alle drie zijn voor een 3.5mm jack en respectievelijk voor een front (2x), rear (2x) en centre/subwoofer speaker.
Is er dus een mogelijkheid om deze omzetting te doen en dat ik dan 5.1 surround ontvang op mijn 5.1 set?
Nee.
Want de optische output is digitaal en jouw DTT2200 accepteert alleen analoog. Je moet dan dus een DAC hebben (digitaal-analoog converter) en de zijn duur en dat wil je waarschijnlijk niet....
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 14:33:
Of bevat de xbox 360 naast de optische uitgang nog een andere uitgang die 5.1 doorstuurt?
Nee.
Analoog stuurt ie mono, stereo of nep dolby door (prologic)
Analog output
If you use analog Xbox 360 audio output, you can choose between two types of output:

Mono (single-speaker sound)
Dolby Pro Logic II, which works with most analog sound systems:
• Standard stereo TV sound systems

• Two-speaker stereo sound systems

• Simulatedsurround sound systems (such as Dolby Virtual Surround and SRS TruSurround)

• Dolby Pro Logic surround sound

• Dolby Pro Logic II 5.1 surround sound

• ".1"surround sound systems, like Dolby Pro Logic II, can use a subwoofer.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
De DAC van Creative kan dit, hij kost ongever 150 euro.

Verwijderd

Topicstarter
okee dat is mij iets te duur.
Ik kan dus alleen gebruik maken van de stereo RCA jacks. Hoe sluit ik deze dan aan op mijn 5.1 set? Moet ik de de RCA jacks omzetten naar twee 3.5mm jacks en deze in de 'front' en 'back' van mijn 5.1 set stoppen?
Kan ik dat pro logic activeren via de xbox 360? De achterste speakers zijn dan nog niet aangesloten dus dan kan ik daar ook nooit wat horen.

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Ik denk dat je deze (van Logitech) moet gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/6776.jpg
Deze adapter verbindt je tussen je X-Box en je PC, en maakt van het stereo-sigaal 5.1 geluid.

En Prologic activeren heeft alleen zin als je speakerset dit ondersteunt, wat niet het geval is

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tha Ra schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:02:
[afbeelding]
Deze adapter verbindt je tussen je X-Box en je PC, en maakt van het stereo-sigaal 5.1 geluid.

En Prologic activeren heeft alleen zin als je speakerset dit ondersteunt, wat niet het geval is
Dolby Pro-Logic is een feature van de versterker, dus niét van de speakers! Dolby Pro-Logic is een stereo-signaal dat wordt omgezet naar 5 speakers (links, rechts, centre, mono over de surround kanalen). Dolby Pro-Logic II upmixt stereo naar links, rechts, centre, linksachter en rechtsachter + sub.
Dolby Digital is samen met DTS het mooiste (met DTS al winnaar, maar dat is minder wijd verspreid), en heeft dus échte 5.1 . (of meer in het geval van EX of :Neo).

Verwijderd

Topicstarter
Tha Ra schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:02:
[afbeelding]

Is deze adapter dan wel compatible met mijn Cambridge 5.1 set? Ik las op een website dat die compatible is met alle logitech 5.1 sets.

• kaajee
Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:53:
[...]

Is deze adapter dan wel compatible met mijn Cambridge 5.1 set? Ik las op een website dat die compatible is met alle logitech 5.1 sets.
Buiten dat....neem van mij aan dat geen enkel simpel zwart doosje een analoog stereo signaal (rood-witte tulpstekkers) kan 'converteren' naar true 5.1 (Dolby Digital 5.1 of DTS) No Way!!!

Dus ook met dat kastje zul je geen 5.1 geluid je boxenset inkrijgen en kun je net zo goed je boxenset gewoon met het stereo signaal voeden en laat die boxenset er dan maar 'nep 5.1' van maken, want nogmaals; meer doet dat zwarte kastje echt niet en dan kun je je de aanschaf prijs daarvan besparen.........

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:17
kaajee schreef op maandag 11 juni 2007 @ 23:23:
[...]

en kun je net zo goed je boxenset gewoon met het stereo signaal voeden en laat die boxenset er dan maar 'nep 5.1' van maken, want nogmaals; meer doet dat zwarte kastje echt niet en dan kun je je de aanschaf prijs daarvan besparen.........
Die speakerset kan er geen 'nep 5.1' van maken, dat is juist wat, zo lijkt het, dat zwarte kastje doet. Een hele simpele dolby surround/prologic decoder.

Dat is overigens niet zoals 5.1 wat uit de optische uitgang komt. Het is echter ook niet nep. Het is gecodeerd in een stereo signaal waarbij je na decoderen nog iets redelijks overhoudt, maar niet meer te vergelijken is met dolby digital 5.1.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• kaajee
ShittyOldMan schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 00:44:
[...]

Die speakerset kan er geen 'nep 5.1' van maken, dat is juist wat, zo lijkt het, dat zwarte kastje doet. Een hele simpele dolby surround/prologic decoder.

Dat is overigens niet zoals 5.1 wat uit de optische uitgang komt. Het is echter ook niet nep. Het is gecodeerd in een stereo signaal waarbij je na decoderen nog iets redelijks overhoudt, maar niet meer te vergelijken is met dolby digital 5.1.
Nou ja, 'nep' is wellicht niet het juiste woord.......'nep' had ook weg gelaten kunnen worden....Dolby Prologic is het maximale wat je uit een aangeleverd stereo (2.0) signaal kunt halen. En dat is ECHT GEEN 5.1 zoals topicstarter vroeg........

Tenzij ie hier (nu) genoegen mee neemt.......

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 09:10:
[...]

Nou ja, 'nep' is wellicht niet het juiste woord.......'nep' had ook weg gelaten kunnen worden....Dolby Prologic is het maximale wat je uit een aangeleverd stereo (2.0) signaal kunt halen. En dat is ECHT GEEN 5.1 zoals topicstarter vroeg........

Tenzij ie hier (nu) genoegen mee neemt.......
Ja ik neem hier genoegen mee, want 150 euro voor een AD converter gaat me toch wel iets te ver. Voor dat geld koop ik een heel nieuw geluidssysteem. Met deze logitech converter kan ik het stereo geluid in iedergeval wel goed aansluiten op mijn 5.1 set. Ook al is het dan misschien 'nep'.

• kaajee
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 11:11:
[...]

Ja ik neem hier genoegen mee, want 150 euro voor een AD converter gaat me toch wel iets te ver. Voor dat geld koop ik een heel nieuw geluidssysteem. Met deze logitech converter kan ik het stereo geluid in iedergeval wel goed aansluiten op mijn 5.1 set. Ook al is het dan misschien 'nep'.
In principe kan dit ok zonder 'logitech kastje' en gratis!!
Softwarematig namelijk: AC3Filter en ffdshow zijn in staat ook een stereo signaal te voorzien (converteren naar) van Dolby Prologic. 'T is even de vraag hoe jouw boxeset hiermee om (kan) gaat......

Verwijderd

Topicstarter
kaajee schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 18:25:
[...]

In principe kan dit ok zonder 'logitech kastje' en gratis!!
Softwarematig namelijk: AC3Filter en ffdshow zijn in staat ook een stereo signaal te voorzien (converteren naar) van Dolby Prologic. 'T is even de vraag hoe jouw boxeset hiermee om (kan) gaat......
Nee. Mijn 5.1 set kan alleen die 3 3.5mm jacks aan. Niet twee stereo tulp stekkers.
Pagina: 1