Nieuw allround systeem ,budget EUR 1200-1400

Pagina: 1
Acties:

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-01 20:09
Mijn huidige computer (Athlon XP2000+ / 512 MB) is onderhand aan vervanging toe. En ben me aan het oriënteren voor een nieuw systeem wat ik waarschijnlijk eind juli of begin augustus wil aanschaffen. Als jullie advies of opmerkingen hebben over dit systeem zou ik dat graag willen horen.

Budget:
Tussen EUR 1200,= en 1400,=

Doel PC:
Een comfortabele werkplek waar ik oa de volgende dingen doe. Koeling van het systeem is erg belangrijk mede vanwege het feit dat ik vloerverwarming heb, dus warmte uit het systeem moet goed worden afgevoerd. Het liefst ook nog eens stil.
  • Internet, meerdere firefox sessies met veel tabbladen open
  • Programmeren: PHP en C++
  • Apache / PHP / MySQL server
  • Virtualisatie met Qemu, VMWare of XEN
  • Games: Af en toe een spel te spelen. Meestal niet de meest nieuwe spellen.
Configuratie Bolan:
Systeem naam wordt Bolan (andere systemen heten Bonham, Lennon en Zappa)

Processor:
Intel Core 2 Quad Q6600 EUR 499,=
Aangezien ik meerdere besturingssystemen tegelijkertijd wil kunnen draaien heb ik de voorkeur voor een CPU met 4 kernen ipv een iets snellere CPU met 2 kernen. Als eind juli de prijs van de CPU zakt moet dit in mijn budget passen

Processor koeler:
Thermaltake BigTyp 120VX EUR 39,=
Regelbare ventilator die voor een goede lucht verplaatsing zorgt en toch relatief stil is.

Moederbord:
Asus P5N32-E SLI+ EUR 169,=
Een goed basis bord met voldoende SATA (6) aansluitingen en een IDE poort. Dit bord heeft de mogelijkheid om later twee video kaarten in een SLI opstelling te gebruiken.
Een ander moederbord wat ik voor ogen heb is de Asus P5N32-E SLI deze is ca EUR 30,= duurder en heeft ipv een nForce 650i chipset een nForce 680i chipset.

MSI P35 Platinum EUR 169,=
Omdat ik niet zo heel veel spellen speel heb ik niet perse een moederbord met SLI ondersteuning nodig, dus ik kies dan voor een moederbord met de Intel P35 chipset. Moederborden die mijn voorkeur hebben zijn de GigaByte P35-DS4 en de MSI P35 Platinum. MSI bordje heeft externe sata aansluitingen wat toch een pre is. Voor de Realtek RTL8111B chipset zijn drivers voor Linux beschikbaar, vergelijkbaar asus bordje heeft geen COM-poort (nodig voor GPS en rekenmachientje) en een andere netwerkchip (Marvell 88E8056) die minder goed ondersteund wordt in Linux.

Gehuegen:
2 x 1 GB x 2 (4 GB) Kingston DDR2-667 EUR 130,=
2 x 2 GB (4 GB) Kingston DDR2-667 EUR 190,=
Een ruime hoeveelheid geheugen waar ik voorlopig wel mee uit de voeten kan. Ik ga waarschijnlijk niet overklokken, dus ik zou ok DDR2-553 geheugen kunnen nemen, maar aangezien het prijsverschil kies ik voor iets sneller geheugen, zodat ik enige marge heb als toch wil gaan overklokken.

Videokaart:
Asus EN8500GT Silent 512MB EUR 115,=
Deze videokaart ondersteund DirextX 10 en is volledig pasief gekoeld. Voor spellen die ik wil spelen moet dit voldoende zijn, later kan ik altijd nog de videokaart upgraden.

Harde Schijven:
Seagate Barracuda 160 GB EUR 55,=
Harde schijf voor m'n besturings systemen, oa Windows XP, Linux (32 en 64 bits) en FreeBSD (64 bits)
Seagate Barracuda 320 GB EUR 65,=
Harde schijf voor mijn data, games, downloads etc.
IDE 120 GB harde schijf (uit oud systeem): EUR 0
Backup

DVD-Speler/Brander:
Samsung IDE DVD brander (uit oud systeem) EUR 0
Asus SATA DVD-ROM EUR 20,=
Aparte DVD-ROM om de brander eningzins te sparen.

Floppy
Sony Floppy Drive EUR 15,=
Druk op F6 om een niet-Microsoft SCSI/RAID-stuurprogramma te installeren
Veel vaker gebruik ik een floppy drive niet, hooguit om het BIOS te upgraden.

Behuizing:
Coolermaster Stacker STCT01 EUR 139,=
Deze kast heeft mijn voorkeur, hij is voldoende groot om meer dan 3 harde schijven te kunnen plaatsten. Verder heeft deze kast voldoende moegelijkheden mbt tot de koeling van het systeem.
Een andere kast die ik overweeg is de Enermax blue viper, bij deze kast twijfel ik of dit gaat pasen vanwege de windtunnel en grote koeler.

Voeding:
Tagan TG600-U35 600 W EUR 119,=
Hier twijfel ik tussen de 600 W of 700 W versie. Ik kies voor een modulaire voeding omdat dit de airflow ten goede komt.

Enermax Liberty ELT500AWT EUR 99,=
500 Watt moet ruim voldoende zijn, enige marge kan geen kwaad voor als ik ooit een andere videokaart wil aanschaffen of wil overklokken.

Totaal prijs:
Nu (begin juni) kom ik uit op ca EUR 1300,= bij alternate en via de pricewatch ca EUR 100,= goedkoper. Ik hoop dat de prijzen van Intel CPU's wat in prijs gaan zakken zodat dit systeem binnen mijn budget past.

[ Voor 9% gewijzigd door Floydian op 11-06-2007 22:20 . Reden: Ander moederbord, voeding en gehuegen. ]

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04-2025
Wat is de reden waarom je zo'n absurd dure voeding met veel vermogen koopt? Je gaat toch niet overklocken of videokaartjes in sli draaien? 400W voeding van een a-merk is prima.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En wat is nu de vraag?

ARME AOW’er

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04-2025
Hij zegt:
Als jullie advies of opmerkingen hebben over dit systeem zou ik dat graag willen horen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Oh, goh.... Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen** :)

Prima systeem dus wat moet men er van zeggen?

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 10-06-2007 21:17 ]

ARME AOW’er

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-01 20:09
Waster schreef op zondag 10 juni 2007 @ 21:09:
Wat is de reden waarom je zo'n absurd dure voeding met veel vermogen koopt? Je gaat toch niet overklocken of videokaartjes in sli draaien? 400W voeding van een a-merk is prima.
Ik wil mogelijk mijn systeem later kunnen upgraden door bv twee videokaarten in een SLI opstelling te draaien, zonder een nieuwe voeding te hoeven kopen.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ARME AOW’er

Verwijderd

SLI is weggegooid geld tbh. 600-700W heb je trouwens maar nodig als je top-end kaarten als de 8800GTX/HD2900 in SLI/CF steekt.

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-01 15:34

CdD

Moederbord:
Asus P5N32-E SLI+ EUR 169,=
Een goed basis bord met voldoende SATA (6) aansluitingen en een IDE poort. Dit bord heeft de mogelijkheid om later twee video kaarten in een SLI opstelling te gebruiken.
Een ander moederbord wat ik voor ogen heb is de Asus P5N32-E SLI deze is ca EUR 30,= duurder en heeft ipv een nForce 650i chipset een nForce 680i chipset.
Ik zou absoluut kiezen voor een mobo met de nieuwe Intel P35 chipset.
Bijvoorbeeld de GigaByte GA-P35-DS4, kost ongeveet € 150,-.
Zie voor meer info hierover:
[OC-775]Gigabyte P35 Series (GA-P35(T/C) - DS3(P/R)/DS4/DQ6)

Bovendien snap ik iets niet. Je hoeft/wilt eigenlijk geen game pc, omdat je nauwelijks spellen speelt, maar je wilt wel de mogelijkheid om SLI te draaien. Reken maar dat het weinig zin heeft om een 8500GT in SLI te laten draaien. Je bent, als je je videokaart wilt gaan upgraden, veel beter/goedkoper uit om een mid/high-end kaart te kopen die op dát moment relatief nieuw is, dan dat je een tweede 8500GT erbij gaat prikken.
Geheugen:
2 x 1 GB x 2 (4 GB) Kingston DDR2-667 EUR 130,=
Een ruime hoeveelheid geheugen waar ik voorlopig wel mee uit de voeten kan. Ik ga waarschijnlijk niet overklokken, dus ik zou ok DDR2-553 geheugen kunnen nemen, maar aangezien het prijsverschil kies ik voor iets sneller geheugen, zodat ik enige marge heb als toch wil gaan overklokken.
Waarom 4 x 1GB in plaats van 2 x 2GB? :?
Je hebt dan al je sloten al gebruikt.. Lekker handig, not. :X
En indd, ik zou voor DDR2-667 gaan.
Voeding:
Tagan TG600-U35 600 W EUR 119,=
Hier twijfel ik tussen de 600 W of 700 W versie. Ik kies voor een modulaire voeding omdat dit de airflow ten goede komt.
Wat een onzin zeg, 600Watt..
Zoals Pine Magoes al zei:
Je hebt pas 600Watt nodig als je high-end kaarten, zoals de 8800GTX of HD2900 in SLI/CrossFire steekt.

99pixels.nl

• jochemh
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2025
als je je systeem toch eind juli wil kopen, dan is je Q6600 geen 500, maar 250 euro!! Prijsverlagingen intel, zie: nieuws: 'Intel verlaagt prijzen al in juli'

Verwijderd

Je hebt gelijk om deze voeding te gebruiken.
Hij kan het met gemak aan, en wordt daardoor niet heel warm.
Daarom zal je de ventielator bijna niet horen.
Mijn Tagan 380 hoor je met dit warm weer wel degelijk.
Let er wel op dat sommige Asus Mobo's moeilijk doen met geheugen types en merken.
Zoek dit op, voordat je nieuwe geheugenplankjes koopt.
Giga-Byte en MSI bordjes hebben hier geen last van.
Pagina: 1