Toon posts:

HDD problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om wat snelheidsproblemen in mijn systeem aan te passen, heb ik recentelijk een nieuwe harde schijf aangeschaft. Ik had een 300gb sata schijf 7200 rpm voor data en een 40 gb ide 5400 schijf voor windows. Om dat gelijk te trekken een 160 gb sata 7200 schijf aangeschaft. Na flink wat problemen tegenkomen en verhelpen heb ik die schijf werkend gekregen. Alleen nu wil mijn pc niet meer doorstarten als ik beide schijfen heb aangesloten, alleen mijn 160 gb schijf aangesloten en de pc start wel door.

BIOS herkent wel beide schijfen, beide zijn sata 1 of staat daar op ingesteld. Het enigste dat ik me afvraag, tijdens de installatie van windows iser 1 ding mis gegaan. De verkeerde schijfgekozen om windows op te installeren en die schijf te formateren. Ik zag net iets te laat dat deze doorging op mijn data schijf, die ik intact wil houden, maar gezien de installatie van windows geen annuleer knop heeft heb ik toen mijn pc herstart, het formateren was nog niet begonnen, alleen het blauwe scherm dat die nog op 0% stond. Zodat ik daarna wel windows op de juiste schijf kan installeren. Ik vrees dat dit een probleem geeft met die hdd van 300 gb.

Waar hij nu blijft hangen tijdens het opstarten is net voordat je het laadscherm van windows zelf te zien krijgt.

Jullie een idee hoe dit te verhelpen is?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2007 10:17 ]

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 00:20
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 10:14:
Om wat snelheidsproblemen in mijn systeem aan te passen, heb ik recentelijk een nieuwe harde schijf aangeschaft. Ik had een 300gb sata schijf 7200 rpm voor data en een 40 gb ide 5400 schijf voor windows. Om dat gelijk te trekken een 160 gb sata 7200 schijf aangeschaft. Na flink wat problemen tegenkomen en verhelpen heb ik die schijf werkend gekregen. Alleen nu wil mijn pc niet meer doorstarten als ik beide schijfen heb aangesloten, alleen mijn 160 gb schijf aangesloten en de pc start wel door.

BIOS herkent wel beide schijfen, beide zijn sata 1 of staat daar op ingesteld. Het enigste dat ik me afvraag, tijdens de installatie van windows iser 1 ding mis gegaan. De verkeerde schijfgekozen om windows op te installeren en die schijf te formateren. Ik zag net iets te laat dat deze doorging op mijn data schijf, die ik intact wil houden, maar gezien de installatie van windows geen annuleer knop heeft heb ik toen mijn pc herstart, het formateren was nog niet begonnen, alleen het blauwe scherm dat die nog op 0% stond. Zodat ik daarna wel windows op de juiste schijf kan installeren. Ik vrees dat dit een probleem geeft met die hdd van 300 gb.

Waar hij nu blijft hangen tijdens het opstarten is net voordat je het laadscherm van windows zelf te zien krijgt.

Jullie een idee hoe dit te verhelpen is?
Windows XP? Blijft de schijf dan rare geluidjes maken, van die tikjes wanneer hij blijft hangen? Ik had hetzelfde probleem. Wat je het beste eerst kan doen is de Ultimate Boot CD downloaden en met de tootljes je schijven testen. Dan weet je of ze allemaal goed functioneren.

http://www.ultimatebootcd.com/

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Nee, mijn schijfen maken geen geluid. Die tool kan ik altijd even toepassen. Hetgeen waar ik het meest over in zit, wat is het effect als je de pc reset wanneer een format eigenlijk al begonnen is?

• Steephh
Hm, daar kan je je schijven niet mee slopen voor zover ik weet. Ik heb hetzelf ook zo vaak afgebroken (maar dat was toen snelformatteren nog niet bestond bij de installatie van Windows 98) en dus een andere filesystem (FAT32 in plaats van NTFS). Maar dat maakt in principe geen verschil uit, de harde schijf kan daardoor niet kapot gaan. Je moet namelijk nu gewoon weer opnieuw kunnen formatteren.

[ Voor 15% gewijzigd door Steephh op 10-06-2007 10:33 ]

_@/'

Verwijderd

Topicstarter
Juist, maar ivm met data die daar op staat die ik dan eerst wil back uppen, gaat dat wat lastig,daarvoor moet ik eerst toegang hebben tot die schijf. Wat dus niet lukt omdat met die 2e schijf mijn pc niet vanuit de post wil doorstarten naar windows. Ik zal hier iig nog wat bekabeling omzetten, kijken of dat helpt.

• Steephh
Wil je dat nu doen vóórdat je die tooltjes uitvoert? Je kan ze gewoon testen zonder dataverlies. Je moet dan uiteraard geen Low Level Test of iets dergelijks uitvoeren maar gewoon een normale test. Ik weet niet van welk merk die HD's zijn, maar hier staat een overzicht van de verschillende tooltjes:

OM FAQ / Beleid

En deze staan allemaal op de Ultimate Boot CD.

[ Voor 14% gewijzigd door Steephh op 10-06-2007 10:45 ]

_@/'

Pagina: 1