Toon posts:

Welke versie AMI BIOS nu voor Asus A7N8X-LA?

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
HELP!
Er bestaat grote onduidelijkheid voor welke versie bios nu de geschikte is voor het moederbord Asus A7N8X-LA (OEM versie van HP). Deze zit o.a. in mijn Compaq Presario s5300NL. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=de&cc=de&dlc=de&docname=c00063027 De meningen op verschillende fora zijn nogal uiteenlopend te noemen.
Ik besef nu natuurlijk dat ik er nooit aan had moeten zitten - ook al heb ik de versie 3.12 van de HP site gebruikt die ze zelf als 'CRITICAL update' bestempelen, maar dat is nu dus te laat want ik heb alleen nog maar een zwart scherm.
Op mijn BIOS chip zit een sticker met de tekst Q91 EXPLF 3.13 dus ik vermoed dat de versie die ik verpest heb, de versie 3.13 was. De enige versies die ik kan vinden is 3.12 - waarover iedereen het wel eens is dat deze alleen maar schade aanricht - en versie 3.21, waarbij weer wordt geroepen dat je het beste terug kunt naar 3.07. Beide zijn te vinden op de website van HP. http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?dlc=nl&lc=nl&os=228&product=321572&lang=nl&cc=nl&softwareitem=pv-21019-2
2 prangende vragen:
1. Wie kan mij vertellen welke versie BIOS voor de Asus A7N8X-LA ik nu moet gebruiken? Er schijnen verschillende modellen te zijn mbt een (standaard) video kaart in het AGP slot. Bij mij is dit ook het geval. Wellicht dat dit invloed heeft op de keuze van de versie.

2. Wie kan mij helpen aan Bios AMI 3.13 voor de Asus A7N8X-LA?

Mijn dank is groot!

Gr. Roel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom probeer je niet gewoon de bios die je nu hebt opnieuw te flashen? In de PMG FAQ kun je wel wat manieren vinden om een bios te recoveren.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie, maar helaas werkt ook het diskettestation niet meer...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan heb je denk ik een heel groot probleem. De bioschip zit namelijk vastgesoldeerd op het mobo. Als die corrupt is wordt het vrijwel onmogelijk om dat ding te vervangen (tenzij je goed kunt solderen).
Ik moet hier ook ergens zo'n plank hebben, maar ook daar zit de bios op vast en als ik zo op google kijk is dat met ieder bordje zo.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:51
De BIOS is zeker niet altijd vastgesoldeerd op het mobo, op mijn Asus A7V8X bijvoorbeeld ook niet.
Ze zijn ook los te koop, alleen wordt het dan zo priijzig dat je beter een nieuw mobo kunt kopen. zonder te spammen, als je echt wilt, kun je hier eens kijken www.badflash.com

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
MEN-O schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 13:42:
De BIOS is zeker niet altijd vastgesoldeerd op het mobo, op mijn Asus A7V8X bijvoorbeeld ook niet.
Ze zijn ook los te koop, alleen wordt het dan zo priijzig dat je beter een nieuw mobo kunt kopen. zonder te spammen, als je echt wilt, kun je hier eens kijken www.badflash.com
Bij dit bord wel ;)

http://www.flashbios.org/ is trouwens van een Nederlander, dus handiger.

Ik heb hier eenzelfde probleem met een bord dat toen een dag oud was, maar krijg gelukkig RMA hiervoor).

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:51
Kijk, een nederlander, misschien kan hij het bios dan er ff afhalen en opnieuw flashen ? vragen kost niets !

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat de chip wel te vervangen is met daarvoor bedoeld gereedschap wat te bestellen is voor ongeveer 5 euro. Nu alleen dus nog het juiste bestand...

Kan iemand me hieraan helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb ik gedaan maar nog geen reactie. Opde website wordt ook vermeld dat je zlef met de file moet komen. Bedankt voor de reactie.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor die BIOS file kun je het beste contact opnemen met iemand van HP zelf, of van Asus. Die moeten in staat zijn jou een correct BIOS te leveren, en dat doen ze meestal ook wel voor je, als je alles netjes uitlegt.
Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2007 @ 13:49:
Ik denk dat de chip wel te vervangen is met daarvoor bedoeld gereedschap wat te bestellen is voor ongeveer 5 euro. Nu alleen dus nog het juiste bestand...

Kan iemand me hieraan helpen?
Leuk, maar hoe ga je hem flahen als hij eraf is?

Op die site (flashbios) kun je voor €25 en 2x verzendkosten (of zelf daarheen) je BIOS eraf laten halen, laten flashen, en terug laten zetten. Als je nog verder wilt met dit bord, is dat wel een mooie oplossing.

Dat gereedschap is leuk, maar voor een vast BIOS moet je nog steeds een donorbord hebben met een werkend BIOS, en goed kunnen solderen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door TheZeroorez op 09-06-2007 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip, ik ga gelijk mailen naar HP. Al vraag ik het me af of ze de juiste willen geven want ze laten je liever €480 betalen voor een reparatie.

Misschien wat paranoïde maar: als ik deze 'conspiracy theory' verder doortrek - gebaseerd op de feiten dat er vermeld wordt dat het een ''critical update" is, ik over de hele wereld alleen nog maar negatieve ervaringen heb gehoord met versie 3.12 en het feit dat deze versie 3.12 nog altijd op de HP site aangeraden staat - denk ik dat dit een leuke cashcow kan zijn om als service center wat extra kosten te genereren. Ze kunnen zich immers altijd beroepen op verlopen garantie.

• stefans
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 20:34
(jarig!)
ik dacht bijna even dat jij diegene was die vanmiddag bij mij is geweest met zo'n zelfde probleem :)
ik heb bios 3.07 wel voor je (307.rom) alleen krijg ik hem met geen mogelijkheid gehotflasht....

op een asus a7n8x-x krijg ik met uniflash error 152 (can not read floppy)
en ditzelfde gebeurt ook op een dfi lanparty nf2 ultra-b

en in windows flashen met winflasg werkt ook niet (wrong bios size)

Verwijderd

Topicstarter
als je me die zou willen mailen, heel fijn. A7N8X-LA is wel anders dan de -X denk ik. alvast bedankt

• stefans
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 20:34
(jarig!)
de x versie is inderdaad een ander bord maar voor hotflashen zou dit niet moeten uimaken
maar lijkt wel of uniflash niet werkt op een nforce 2 mobo (ondertussen 2 geprobeert)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

stefans schreef op zondag 10 juni 2007 @ 14:19:
de x versie is inderdaad een ander bord maar voor hotflashen zou dit niet moeten uimaken
maar lijkt wel of uniflash niet werkt op een nforce 2 mobo (ondertussen 2 geprobeert)
Op Asus borden zal het zeker niet werken, gezien de manier waarop die biossen aangesproken worden.
Maar ik heb het vaker gedaan met een MSI bord en dat ging prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de hp site 3 versies gezien die op dezelfde datum zijn gereleased: 3.06, 3.17 en 3.21. Weet iemand nu welke ik nodig heb?

Of is 3.07 nog beter? Mijn plan is een chip te bestellen bij flashbios.org, heb dan wel de juiste file nodig.
Heb je nog een advies of anders die file voor me? roelsg@hotmail.com
alvast bedankt :) ,

Gr. Roel.

Verwijderd

Topicstarter
chorp dud hua nom mak mak loey!
Pagina: 1