Toon posts:

iBook G4 geheugen defect

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste GOTérs

Ik heb hier een Ibook G4 met een geheugendefect.
Nu is het probleempje dat het geheugen wat op het moederbort zelf zit gesoldeerd kapot is. Dus het is niet zo makkelijk te verangen.

Mijn vraag is is dit toch te vervangen of moet ik het hele moederbort te vervangen.
Hoe kan ik het beste te werk gaan.

De laptop is net uit de geantie en het repareren bij apple kost me 700euro. Dat heb ik dus niet over voor dit kleine beestje.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt proberen de chips los te solderen en dan enkel met een losse DIMM werken (dan heb je wel 256MB minder ,maar dan werkt het iig nog).
Zie bijv. geintegreerd DDR-geheugen lossolderen van Toshiba laptop

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Define "net uit de garantie"? Wanneer heb je 'm gekocht?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet precies ofja net. al een tijdje. als ik bouwjaar van g4ibook zie

oke ja hij is van me vriendin en er zit maar 256 in.. dus moet ik wel een chip bijkopen maar dit lijkt me wel een goed idee ik kan het op z,n minst proberen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:19:
ik weet niet precies ofja net. al een tijdje. als ik bouwjaar van g4ibook zie

oke ja hij is van me vriendin en er zit maar 256 in.. dus moet ik wel een chip bijkopen maar dit lijkt me wel een goed idee ik kan het op z,n minst proberen.
256MB dimmetjes zijn zowat gratis, voor €10 heb je ze al 2e hands, dus daar zit het probleem niet in.
Als je Ibook nu helemaal niets doet zou ik idd de soldeerbout erbij pakken, houdt er alleen rekening mee dat dit niet echt gemakkelijk is en je de kans hebt het ding helemaal te slopen.

Verwijderd

Topicstarter
jah precies gelukkig ben ik niet zo,n slechte soldeerder maar ik denk toch dat ik de tang pak. en probeer geen kortsluiting te maken. ik ga meteen aan de slag!

Ik houd jullie op de hoogte!

edit
Ik heb zelf nog geheugen om het zaakje te testen als het werkt koop ik gewoon bij..
/edit

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 15:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:28:
jah precies gelukkig ben ik niet zo,n slechte soldeerder maar ik denk toch dat ik de tang pak. en probeer geen kortsluiting te maken. ik ga meteen aan de slag!

Ik houd jullie op de hoogte!

edit
Ik heb zelf nog geheugen om het zaakje te testen als het werkt koop ik gewoon bij..
/edit
Let je wel op, afaik zijn het namelijk gewoon SMD componenten en die krijg je echt niet met een tang los. Ik heb mijn Ibook nooit helemaal opengehad, maar als ik me niet vergiste zat er onder het dimmslot het onboard geheugen, en dat leek toch echt SMD. Helemaal leuk wordt het als er aan de onderkant van het bord ook nog chips zitten. Dat wilde apple nog wel eens doen met desktopborden. In dat geval zou ik persoonlijk een dremel pakken en kijken of de pinnetjes door te slijpen zijn (al denk ik niet dat het de meest verstandige en veilige manier is).

Verwijderd

Topicstarter
Het is gebeurd.. en het werk een succesvolle oplossing dus!

Ik heb gewoon met de tang gedaan en dan beetje met het geheugen gewipt zodat ie los kwam een kant was dus gewoon netjes afgebroken alleen waar ik met de tang had gedaan heb ik nog tussendoor gedaan met een schroevendraaier en vergrootglas het tin weggehaald aangezien ik bang was om anders kortsluiting te veroorzaken.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 15:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 15:55:
Het is gebeurd.. en het werk een succesvolle oplossing dus!

Ik heb gewoon met de tang gedaan en dan beetje met het geheugen gewipt zodat ie los kwam een kant was dus gewoon netjes afgebroken alleen waar ik met de tang had gedaan heb ik nog tussendoor gedaan met een schroevendraaier en vergrootglas het tin weggehaald aangezien ik bang was om anders kortsluiting te veroorzaken.
Kijk aan, dus nu ziet het ding enkel de losse dimm erin? Verbaast me dat het nog zo makkelijk te doen is. En natuurlijk niet onbelangrijk, heb je pics? Ben wel benieuwd hoe het gelukt is namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal zo pics posten
Pagina: 1