geintegreerd DDR-geheugen lossolderen van Toshiba laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 2.034 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ieder1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-08-2025
ik ben een van de gelukkige eigenaren van een Toshiba Satellite A60 met 512MB geheugen geintegreerd op het moederbord. helaas is het nu dus corrupt (daar is deze serie berucht om..) ;(
gevolgen: slecht beeld (shared mem) en hij start niet meer op (ook niet met Ubuntu Live CD)

ik heb op internet gelezen dat je het geheugen los kunt solderen en zelfs vervangen. vervangen gaat mij een beetje ver maar lossolderen durf ik nog wel aan.

nou is mijn vraag: moet ik alles lossolderen of kan ik een verdachte module verwijderen en dan met bijvoorbeeld 448MB verder werken? of accepteerd hij dat niet omdat er wat anders in de SPD staat?

en wat is de beste methode voor deze klus? het zijn nogal wat pinnetjes ga ik vanuit...

the trick is to keep breathing

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:12
Je kan niet zomaar een module weghalen, ze worden meestal parallel aangestuurd. Of alles vervangen of gewoon toshiba bellen, kijken of ze zo lief zijn om een werkend moederbord te sturen.

• ieder1
daar was ik al bang voor..

en als ik het wil verwijderen, wat is dan de beste methode?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kun je niet softwarematig wat chips uitschakelen?

• ieder1
niet dat ik weet. heb jij trucs?
het bios is niet echt uitgebreid zoals bij zoveel laptops..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ieder1 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 13:44:
niet dat ik weet. heb jij trucs?
het bios is niet echt uitgebreid zoals bij zoveel laptops..
BadRAM patch voor Linux kernels. Is ranzig als de pest en sterk afgeraden, maar het is beter dan notebook uit raam smijten :z

Oslik blyat! Oslik!

• ieder1
je raadt hardwarematig ingrijpen dus af?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:09
ieder1 schreef op donderdag 10 mei 2007 @ 21:01:je raadt hardwarematig ingrijpen dus af?
Indien je het kan niet ;) En je zal ook nog op zoek moeten naar dezelfde of compatibele chips.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Er zijn op het net wel wat how-to'tjes te vinden over de-solderen lijkt me, kijk die eens door :)
Maar het is wel handig als je een beetje goede apparatuur hebt.
Je wilt het niet doen met een gammel soldeerboutje die veels te heet wordt, daar kunnen mobo's al snel niet goed tegen.

[ Voor 48% gewijzigd door fsfikke op 10-05-2007 21:09 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou zeggen, kijk wat er softwarematig nog te redden valt met de badram patch, pas als dat onhoudbaar blijkt gaan solderen.

* dion_b is niet bang om soldeerbout erbij te pakken, maar risico in deze is gewoon erg groot tenzij je enorm voorzichtig bent (RAM chips hebben niet de minst fijne soldeerconnecties, als je twee contactpunten al per ongeluk verbindt kun je de boel kortsluiten)

Misschien andere insteek: garantie is weliswaar verlopen, maar als daadwerkelijk gedocumenteerd is dat dit vaker voorkomt gaat het om een verborgen productiegebrek. In zo'n geval kun je ondanks verstreken garantieperiode aanspraak maken op assistentie van de leverancier (let op dat je wat dan ook de leverancier uitkraamt *niet* contact hoeft/moet opnemen met de fabrikant. Jij hebt geen overeenkomst met de fabrikant maar met de leverancier, en al treft de leverancier zelf geen blaam, hij heeft je een apparaat met verborgen gebreken verkocht).

Oslik blyat! Oslik!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-02 09:54
als je toch wilt solderen, kan je wellicht beter de chipjes losknippen. de overgebleven restjes poot kunnen dan (mits deze geen kortsluiting veroorzaken) gewoon blijven zitten.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• ieder1
in het begin werd er gezegd dat de chips parallel zijn geschakeld. kan ik dan niet van één chip een aantal pinnetjes losknippen zodat de hele 'module' niet meer werkt?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Als het een complete module is die gewoon op het mobo gesoldeerd is zit er als het goed is ook ergen een klein chippie bij.
Een serieel eeprommetje welke aan de smbus hangt, als je die weghaalt detecteerd hij als het goed is de rest ook niet.

Edit:
http://www.kingston.com/u...flash/Kingston/DDR333.jpg

Kijk op dat plaatje, helemaal rechtsboven zit een klein chippie, dat ie die smbus geval.

[ Voor 28% gewijzigd door SA007 op 16-05-2007 10:29 ]

• ieder1
=D tnx! dat zou een hoop moeite kunnen schelen! =D

• ieder1
nou, ik heb eindelijk tijd gehad om de laptop uit elkaar te schroeven en het geheugen te lokaliseren. nu ben ik er alleen niet zeker van wat het eeprommetje is.. kunnen jullie even meekijken?

voorkant
achterkant

• ieder1
nobody?

Verwijderd

Volgens mij zit i er niet op.

alleen, maak die chips eens schoon met een beetje alcohol? en vertel wat de typenummers zijn?

Het is namelijk zo dat die ram chipjes paralel geschakeld zijn, er zit dus een "output enable" (OE) op (om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet in de weg zitten als ze de zelfde bus gebruiken).

Als je deze vind in de datasheet, kun je het pinnentje los solderen en aan ground of de voedingsspanning hangen (aan de hand of OE actief hoog of laag is)

Als je OE nu zo zet dat de outputs permanent gedisabled zijn dan zouden de ram chips niet meer gedetecteerd moeten worden.

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19
Voordat je eigenlijk uberhaubt iets los gaat solderen, weet je welke van de ram chips kapot is? Het zou natuurlijk jammer zijn als je de verkeerde los haalt en het probleem nog steeds bestaat.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://www.laptoprepair10...65-problems/all-comments/

Heb je dit gelezen vooral post 19.
T kan dus wel, alleen hier hebben ze t over dat er 4 chips op zitten.

Ik d8 zelf meteen aan los snijden ipv solderen. Ik heb bij een videokaart ook weleens memchips eraf gehaald met een stanleymesje kan je de dunne pootjes zo doorsnijden.

[ Voor 29% gewijzigd door Def_P op 06-06-2007 11:49 ]

I, for one, like Roman numerals

• ieder1
bedankt jongens!
hier kan ik zeker verder mee! =D

ik zal ze vanavond schoon maken en dan proberen op te starten. ik denk alleen niet dat dat werkt want ze zien er allemaal nog netjes uit. daarna probeer ik denk ik om de modules één voor één los te snijden en hopen dat ik met minder geheugen verder kan. (en dat het dus niet de laatste module is die kapot is. =P )

de typenummers van de chips zal ik vanavond even posten.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Wat is dat chipje direct naast het memslot op het achter plaatje?
Dat zou de eeprom kunnen zijn (pincount is iig goed)

Nevermind is een DDR terminator.

Lastige punt is dat die eeprom overal op het moederbord kan zitten, hij hoeft niet bij het mem te zitten.
Zou zeggen, zoek een beetje naar 8 pins chipjes.

[ Voor 6% gewijzigd door SA007 op 06-06-2007 17:42 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Kan je niet met een geheugentool ala memtest kijken op welke adressen er geheugencorruptie optreedt?
Zo zou je misschien kunnen achterhalen welke chips met die adressen geadresseerd zijn. :)

• ieder1
hoi allemaal,

goed nieuws! ik heb de laptop werkend!

toen ik de boel nog eens heel goed ging bekijken leek er bij één van de chips iets tussen twee pootjes te zitten wat er metaalachtig uitzag. toen ik het probeerde weg te halen brak een pootje direct los. toen heb ik maar besloten om meteen die hele chip los te snijden. ging eigenlijk heel makkelijk.. daarna getest en het probleem was er nog maar ook niet erger, gelukkig!

toen ik uiteindelijk alle vier de chips aan die kant eraf had gehaald startte de laptop gewoon netjes op met de helft minder geheugen! :9

was dus een heel goede tip, Def_P!! ik heb er geeneens een soldeerbout bij nodig gehad!
ook de link die je hebt gepost was heel nuttig. daar was al iemand die gewoon alle chips gedemonteerd had en iemand anders waarbij de laptop soms starte met de helft van het geheugen.

jongens, ik ben helemaal gelukkig! TNX to all!!! _/-\o_

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-01 15:26
Man, dit is gewoon tweaking op z'n best! _/-\o_

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Pagina: 1