Toon posts:

'Default'? Waarom niet 'standaard'?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om nieuws: 'ZFS wordt default bestandssysteem in OS X Leopard'.
Ik haalde dit al aan in Spel- en tikfoutjes - en dus *geen* andere foutjes - deel 22, maar op verzoek van Hahn (;)) een apart topic. De vraag was of 'default' hier op z'n plek is. Ik gebruik in m'n spreektaal ook vaak Engelse woorden als het computers betreft, maar 'default' is helemaal geen computerterm én is heel duidelijk en simpel te vertalen naar 'standaard'. Je hoort me echt niet zeuren over "Centrale Rekeneenheid" als alternatief voor CPU, maar dit hoort wat mij betreft niet thuis in een Nederlandse tekst.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Er zit een klein betekenisverschil tussen beide: 'default' zit meer in de hoek van 'standaard gekozen' dan sec van 'standaard'. 'Default' laat met nadruk de mogelijkheid open dat er meer besturingssystemen worden meegeleverd, en ik vind dat dat met de vertaling met 'standaard' ietsjes geweld wordt aangedaan.

Maar dat is wel insectensex. Compromisvoorstelletje: ik pas de titel aan en laat het artikel ongewijzigd. Deal? :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik word er net op gewezen dat default tegenwoordig gewoon in de Van Dale staat :D

Je hebt mazzel dat ik die kop al gewijzigd heb :+

[ Voor 20% gewijzigd door Rataplan op 08-06-2007 14:30 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Wat een aanfluiting :o

Nouja, oke, ik heb toch m'n zin al ;)

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:27

Zerora

Ik Henk 'm!

Rataplan schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 14:29:
Ik word er net op gewezen dat default tegenwoordig gewoon in de Van Dale staat :D
Default is nog altijd een engels woord dat inmiddels is ingeburgerd in de Nederlandse taal.
Ik vind het argument om 'standaard' te gebruiken dan ook beter dan dat je het woord 'default' gebruikt.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."