Toon posts:

Budget systeem 600eu

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal, ik ben bezig om een pc voor mn broertje samen te stellen. Randapparatuur zoals speakers, monitor, muis en keyboard heeft hij allemaal al. De topics [BBG:mei 2007] Basissysteem en [BBG:mei 2007] Special: Budgetsysteem heb ik doorgenomen en ook gepost, maar er werd mij verteld een nieuw topic te starten dus vandaar.

Hij wil met zn pc een beetje redelijk kunnen gamen (world of warcraft, cs:s). Zo goed mogelijk voor deze prijs.

Verder zou ik graag willen weten wat precies het verschil is tussen de 32 en 64-bit versie van Vista en of ik los een OEM versie kan bestellen of dat ik dan gelijk een heel systeem bij de desbetreffende webshop moet bestellen. Ook zou ik graag willen weten of ik niet beter voor de AMD Athlon 64 X2 3800+ kan gaan en dan het werkgeheugen uitbreiden naar 2048 RAM (met het oog op vista en nieuwe games). En tenslotte hoe de prijs/prestatieverhouding is tussen de 8500 GT en 8600 GTS of dat er misschien nog een betere videokaart binnen het budget past.

Zijn budget ligt rond de 600 euro en ik zou graag wat feedback van jullie willen.

De onderstaande configuratie had ik in gedachten (afgeleid van de BBGuide - Basis :)):

MSI 945P NEO3-F, 945P (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II)
Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.8GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed)
512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston, KVR667D2N5K2/1G)
Club3D Geforce 8500 GT 256MB DDR2 (PCI-e, 2x DVI) CGNX-G856
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB)
NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)

Microsoft Windows Vista (Home Premium, NL, 32-bit, OEM)

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Systeem ziet er leuk uit, maar ik raad je de X1950Pro aan. De 8500GT en 8600GTS zijn te traag om dei DX10-eyecandy weer te geven en boven is die X1950Pro sowieso al sneller.

Als DX10 goed is geïntegreerd, is die X1950Pro wel aan vervanging toe :Y)

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-01 19:10
Ik zou die 8500 GT veranderen door een DX9 kaart in zelfde prijsklasse, heb je tog veel betere prestatie

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
zou ook de 4300 vervangen voor een zelfde geprijsde amd, want die biedt meer prestatie mits er niet overklokr gaat worden

Nukezone FTW

Verwijderd

Ik zie dat je geen kast en voeding in je lijstje hebt, daarom ga ik ervan uit dat je die al hebt.

Dit zou ik doen: (prijzen van azerty)

Microsoft Windows Vista Home Premium 32bit, NL € 84,56

Gewoon vista

Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x € 63,70

2 GB goedkoop geheugen.

GigaByte GA-M55S-S3 € 72,95

Moederbord, goed/snel/degelijk/goedkoop genoeg.

Seagate Barracuda 7200.10, 250 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II € 59,70

Klein snel harde schijfje

Sapphire Radeon X1950XT, 256 MB, GDDR3, PCI Express x16 € 187,40

Een goede klap sneller dan de 1950 pro en niet veel duurder, 8600 en 8500 zijn geen goede ideeen door de eerder genoemde redenen.

NEC AD-7173S, Serial ATA150, Zwart, OEM € 30,32

s-ata brander

AMD Athlon 64 X2, 4600+ (65w), Socket AM2, Boxed € 114,49

Goedkope goede processor.

Totaal € 613,12

Veel plezier met dit systeem :P

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de snelle reacties ik heb besloten om inderdaad voor een AMD systeem te gaan vanwege de prijs/prestatie verhouding en ook de X1950Pro omdat die sneller is dan de 8600 GTS.

Kwa harddisk en RAM ben ik er nog niet helemaal uit. Ik zou graag willen weten welk merk harddisk jullie mij aanbelen (stille harddisk heeft voorkeur). En ik heb gemerkt dat de prijsverschillen tussen 160 en 250gig minimaal zijn dus dat is niet zo'n probleem.

Wat betreft RAM raak ik helemaal de weg kwijt. Als ik het goed heb kan het MB max PC6400 aan en ik zou graag willen weten of ik beter kan investeren in 2gig met huidige CPU of 1gig en snellere CPU.

Asus M2N, nForce 430 MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed)
Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI)

Microsoft Windows Vista (Home Premium, NL, 32-bit, OEM)

/edit

ah post van Bart pas na reply gelezen, zal het morgen ff doornemen heb nu slaap :p
iig hartelijk bedankt, ziet er goed uit :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 03:42 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zoals al heel snel op GoT te vinden is, zijn de Samsung HD's zeer stil. Naar men zegt zijn de nieuwe Western Digital HD's dat ook maar ik heb geen gebruikerservaringen gezien die dit bevestigen.

Vista en 1 GB geheugen is heel erg krap, 2 GB is toch wel aan te bevelen wil het lekker draaien.

ARME AOW’er

Verwijderd

Inderdaad, even kort door de bocht: seagate is snel, samsung is stil.

2 GB is HEEL erg aan te raden en kost maar 65 euro, lijkt me geen discussie.

heb je nou al een kast en voeding of moet dat er nog bij (kost samen namelijk zo'n 60-90 euro in jouw budget)

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 08:08
Als je voor vista gaat moet je de 64-bit versie pakken.. 64-bit is iets sneller, en meer op de toekomst gericht. Helaas draaien niet alle programma's op deze versie van Vista.

btw: hoe ziet het met de voeding en kast?

[ Voor 11% gewijzigd door Bliz op 09-06-2007 13:50 ]

Verwijderd

Neem TwinMOS PC6400 (kost 68 euro dacht ik) en een E4300, je kan zo makkelijk overklokken naar E6600 snelheden. Kost dan ietsjes meer maar je hebt er veel meer aan dan een AMD.
Zo nodig kan je downgraden naar een x1950pro die nog steeds heel snel is, scheelt wel 30 euro.
Samsung Spinpoint T166 320GB kost ongeveer 69 euro, en is stiller dan seagate.
Een samsung brander lijkt me beter, eentje met lightscribe en Sata was 32 euro (zonder ls zelfde prijs) volgens pricewatch en lijkt me dus handigste.
En ik weet niet zo zeker over de moederbord, ik zou zelf de p5b aanraden maar die is ook 15 euro duurder. Ik zou er iig meer over lezen.
En idd, home premium 64-bit scheelt bijna nix maar is heel handig voor toekomstige uitbreidingen.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen erg bedankt voor de reply's! Ze zijn erg nuttig geweest!
Sorry dat ik zelf zo laat ben, het was heerlijk weer de afgelopen dagen :)
Voorzover ik het weet ben ik eruit wat het gaat worden, maar commentaar/suggesties zijn altijd welkom. Als jullie het idee hebben dat er conflicten kunnen onstaan tussen de verschillende apparaten graag jullie commentaar!
Met name het moederbord en geheugen, die zijn meer gekozen op persoonlijke voorkeur. De systeem kast wilt mn broertje zelf kiezen (uiterlijk telt voor hem ook mee). Dat wordt in ieder geval een ATX 350W (waarschijnlijk van AOpen) en heb daar zo'n € 80,- voor apart gehouden. Ik weet eigenlijk niet of het noodzakelijk is om extra fans te plaatsen, want hij wil het zo geruisloos mogelijk houden.

Asus M2N, nForce 430 MCP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) á € 60,-
Moederbord heeft alles wat nodig is zonder al teveel fratsen naar mijns inziens, daarnaast vind ik Asus een degelijk merk > link

AMD Athlon 64 X2 4400+ (AM2, 2x2.3GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) á € 85,-
Kwa prijs/cpu-snelheid vind ik het goed binnen het budget passen, voor € 15,- meer een 4600+. Hangt van de systeemkast af.

Twinmos DC-001-800-TWI-240-U-16-H-5.0 á € 70,-
2x 1GB PC2-6400 DDR2 geheugen, toch maar Twinmos omdat het goedkoper is dan kingston scheelt iets van € 30,-

Samsung SpinPoint T166 HD252KJ, 250GB (7200rpm, SATAII, 16MB, NCQ) á € 60,-
Naar verluidt stille harde schijf, 250GB meer dan genoeg en een cache van 16MB.

Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R á € 120,-
Goede prijs/kwaliteit verhouding, ik vind die 60 euro meer voor een X1950XT het eigenlijk niet waard. Voor mn broertje is het vooral belangrijk dat de frame rate goed is en detail kan eventueel op lagere settings.

Samsung SH-S183L 18x (Dual-layer, SATA, LightScribe, Zwart) á € 30,-
Op aanraden van Gameusa, SATA idd handig en LightScribe zegt me niks, maar vind Samsung een degelijk merk. Ik heb zelf een Sony DVD-speler, maakt herrie als de tering en heeft het nu na 4 jaar begeven :p

Microsoft Windows Vista (Home Premium, NL, 64-bit, OEM) á € 85,-
64-bit zoals jullie zeiden met het oog op de toekomst.

Totaal excl. verzendkosten: € 508 (winkelmand, ben te lui om alles hierboven op te tellen :p)

/edit

btw hoe draait Counter-Strike 1.6 op de 64bit versie van Vista?

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Het systeem hierboven is verder oke, maar ik zou gewoon voor XP gaan omdat Vista sloom is en je toch geen dx10 kaart hebt. En je er ook natuurlijk veel problemen mee kan krijgen.
Houd er wel rekening mee dan een Aopen 350W voeding problemen kan geven! Als je een kast kiest houd dan wat geld appart voor een degelijke 400W voeding. Een degelijke 400W voeding zal je ongeveer 40 euro kosten.

Er zijn ooknog de opties voor kasten met voedingen hierin levert Antec goede producten voor minder dan 80 euro. Zoals deze:
http://www.azerty.nl/prod...ail/51/3358/slk3800b.html

Specs

Verwijderd

Die AOpen zal dat wel trekken. 10 en 12A op de 12V-rails, da's goed genoeg. AOpen doet niet veel onder voor Antec inzake kwaliteit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 17:47:
Die AOpen zal dat wel trekken. 10 en 12A op de 12V-rails, da's goed genoeg. AOpen doet niet veel onder voor Antec inzake kwaliteit.
aopen = b-merk en antec is zeker wel een goed merk

Verwijderd

Solid_Aapie schreef op zondag 10 juni 2007 @ 17:43:
Het systeem hierboven is verder oke, maar ik zou gewoon voor XP gaan omdat Vista sloom is en je toch geen dx10 kaart hebt. En je er ook natuurlijk veel problemen mee kan krijgen.
http://www.azerty.nl/prod...ail/51/3358/slk3800b.html
krijg je het gezeur weer tussen vista en xp. dit systeem kan vista makkelijk trekken dus ik zou zeker vista nemen, en dat vooral omdat het veeeel makkelijker is dan xp en met het oog op de toekomst

Verwijderd

Topicstarter
Ja zat al te twijfelen over die 350W, dat wordt dus een 400W.

Wat betreft Vista wordt het toch de 32bit versie, omdat voor zover ik weet de 64bit versie niet met alle programma's en drivers goed draait. En mocht die 32bit versie ook niet soepel draaien dan kan ik altijd nog wel ergens een win XP Pro vandaan halen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 20:17:
Ja zat al te twijfelen over die 350W, dat wordt dus een 400W.

Wat betreft Vista wordt het toch de 32bit versie, omdat voor zover ik weet de 64bit versie niet met alle programma's en drivers goed draait. En mocht die 32bit versie ook niet soepel draaien dan kan ik altijd nog wel ergens een win XP Pro vandaan halen :)
ik weet niet wat je broertje allemaal gaat doen met het systeem maar als het bij gamen blijft kun je net zo goed 64 bit nemen. en tegenwoordig komen alle dingen uit in 64bit. er zijn maar een paar dingen wat niet werkt maar games zoiezo wel, en alle drivers kun je allemaal wel vinden, dat is geen probleem. en je bent zo voorbereid op de toekomst.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 18:04:
[...]

krijg je het gezeur weer tussen vista en xp. dit systeem kan vista makkelijk trekken dus ik zou zeker vista nemen, en dat vooral omdat het veeeel makkelijker is dan xp en met het oog op de toekomst
Het gaat niet om het "trekken" van vista het gaat over het de bugs die vista nog steeds heeft die je installatie zeker zullen belemeren. Verder is vista nog steeds 5-10% slomer dan xp en het oog op de toekomst is dx10 wat de 1950pro niet kan draaien. Vista bied je alleen meer eye candy maar dit staat zeker niet in verbinding met gebruikersgemak. Als je toch voor vista kiest ga dan iig voor de 32-bit versie.

Specs

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2007 @ 18:02:
[...]

aopen = b-merk en antec is zeker wel een goed merk
AOpen = A-merk :). Antec is idd beter, maar die AOpen trekt dat systeem wel. Genoeg ampères, en dat systeem trekt bijlange geen 300W.

@Solid_Aapie: Nou, ik vind Vista een stuk prettiger werken, is ook flink sneller op bepaalde vlakken. 't Opstarten van de pc bvb., ook browservensters opentrekken gaat sneller, enz. Ok, als je gaat gamen is 't op dit moment nog wat trager dan XP, maar niet zodanig veel dat 't belangrijk wordt. Dat zal wel opgelost worden, en dan sta je daar met je XP :)

• HowlingWolve
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-01 16:10
Veel mensen zitten behoorlijk te zeuren over vista dat het veel bugs heeft enal.
Ik heb hier thuis vista en ik kan je vertellen dat het gewoon perfect werkt en erg
fijn werkt. Oke de drivers voor de videokaarten zijn nog niet zo goed als bij xp
maar voor de verderest zie ik nou niet echt een rede waarom je niet zou overstappen
naar vist

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-01 08:08
Bamikwal schreef op maandag 11 juni 2007 @ 15:22:
Veel mensen zitten behoorlijk te zeuren over vista dat het veel bugs heeft enal.
Ik heb hier thuis vista en ik kan je vertellen dat het gewoon perfect werkt en erg
fijn werkt. Oke de drivers voor de videokaarten zijn nog niet zo goed als bij xp
maar voor de verderest zie ik nou niet echt een rede waarom je niet zou overstappen
naar vist
en als je nog niet zeker bent maak je een dual-boot systeem.. Ik zou zelf voor een degelijke voeding gaan. Ik heb zelf een Aopen voeding en deze werkt al 5 jaar goed.. In mijn nieuwe(re) systeem zit een Bequiet voeding deze zijn echt monsterlijk! Je merkt wel dat de Bequiet iets beter is maar hier zit ook zo'n 4 jaar verschil in.. (bequiet is uit 2005)

editje: Een Aopen is dus ook goed! ligt er gewoon aan hoeveel je wilt uitgeven..

[ Voor 4% gewijzigd door Bliz op 11-06-2007 19:49 ]

Verwijderd

Solid_Aapie schreef op maandag 11 juni 2007 @ 01:17:
[...]

Het gaat niet om het "trekken" van vista het gaat over het de bugs die vista nog steeds heeft die je installatie zeker zullen belemeren. Verder is vista nog steeds 5-10% slomer dan xp en het oog op de toekomst is dx10 wat de 1950pro niet kan draaien. Vista bied je alleen meer eye candy maar dit staat zeker niet in verbinding met gebruikersgemak. Als je toch voor vista kiest ga dan iig voor de 32-bit versie.
Ik ben het hier ook mee eens, vista is gewoon BAGGER! Draai gewoon eerst nog een jaartje XP en daarna vista !

Edit : zoals blizzard2005 zegt, je zou eventueel dual boot kunnen draaien met XP en Vista !

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 16:49 ]

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Aopen = geen b-merk
Aopen is gewoon een A-merk. De 350Watt voeding van Aopen is net zo goed als de 350Watt versie van een ander merk.

En 350Watt is meeer dan voldoende voor dat systeem. Je hebt aan 250-300 Watt in principe voldoende.

Ik zou trouwens voor de 4800+ 65watt gaan. Scheelt maar 30 euro, maar wel 200Mhz meer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 juni 2007 @ 16:48:
[...]

Ik ben het hier ook mee eens, vista is gewoon BAGGER! Draai gewoon eerst nog een jaartje XP en daarna vista !

Edit : zoals blizzard2005 zegt, je zou eventueel dual boot kunnen draaien met XP en Vista !
dat bedoel ik dus met "krijg je het gezeur weer tussen vista en xp"
laat iedereen gewoon zelf weten wat hij of zij er van vind en als je een tijdje met vista werkt dan merk je echt wel een wereld van verschil.
Pagina: 1