Ik krijg over een aantal weken een nieuw systeem binnen, de HP M8060 ter vervanging van mijn oude systeem door HP. Nu is de bottleneck voor mij de videokaart die er standaard inzit, namelijk de NVidea 7300LE, daarom wil ik deze ook graag vervangen.
Ik zit met een budget van (geschat) om en nabij de 200 euro die ik na mijn verjaardag volgende maand bij elkaar verwacht te hebben.
Alleen ik twijfel nog wat tussen de verschillende kaarten en ik heb nog wat advies nodig.
- Intel Core Duo 2 4400
- 1 GB ram
- 500 GB harde schijf
- NVidea geforce 7300LE Turbo charge pci express videokaart
- Windows Vista
De spellen die ik zoal speel is van gta san andreas en farcry tot need for speed carbon, ik heb al lang genoeg naar pixels moeten kijken op mijn beeldscherm dus nu graag dat ik deze spellen echt mooi kan bekijken en spelen.
De kaart moet ook stil zijn, ik vind dat gewoon fijn, hoe stiller hoe beter. Maar ik hoef niet een extreme videokaart met een groot passief koelblok erop. Gewoon een normale actief gekoelde die stil is, is goed genoeg.
En de kaart moet moet ook toekomst gericht zijn, zodat ik er over een jaar of 4-5 nog plezier van kan hebben en dat hij tegen die tijd nog lekker kan mee draaien.
En deze videokaart moet uiteraard ook op windows vista kunnen draaien.
Deze 2 series zijn beide erg snel en vallen in mijn budget, behalve de toppers van de series, die zijn net wat te duur voor mij. (250 euro en meer, dat word mij wat te gortig)
De NVidea's zijn wat langzamer als de Ati's maar wel beter voor de toekomst.
En over de nieuwste shader model 4 en direct x 10, deze zijn nog niet zo lang op de markt en nog niet op elke kaart standaard. Ik vraag me af of dit wel nodig is, of ik ook niet met het "oude" direct x 9 en shader model 3 systeem kan draaien.
Ik weet niet wat beter is en wat echt nodig is, want de nieuwste kaarten zijn vrij prijzig.

Link naar de site van de fabrikant: klik hier
De benchmarks van deze kaart geven ook goede resultaten.
- deze (256 mb versie)
Alleen ik weet niet of dit een stille en betrouwbare kaart is en of hij ook snel genoeg is voor mij.
Iemand ervaring met deze kaarten of iemand die mij erover advies kan geven, of iemand die mij wat anders kan aanraden?
Ik heb binnen een aantal weken mijn nieuwe pc en mijn plan is om dan als ik het geld bij elkaar heb een grafische kaart te kopen, maar mam zei dat het misschien handig is om op een aanbieding te wachten.
Wat kan ik het beste doen?
Dus graag jullie hulp en advies hierbij, en laat ook weten welke kaart jullie mij kunnen aanraden en waarom.
Alvast heel erg bedankt!
Ps. ik heb dit topic zo netjes en overzichtelijk mogelijk proberen te houden, helaas is het wat lang geworden. Mijn excuses daarvoor.
Ik zit met een budget van (geschat) om en nabij de 200 euro die ik na mijn verjaardag volgende maand bij elkaar verwacht te hebben.
Alleen ik twijfel nog wat tussen de verschillende kaarten en ik heb nog wat advies nodig.
Specs van mijn nieuwe systeem
De specs van het systeem zijn:- Intel Core Duo 2 4400
- 1 GB ram
- 500 GB harde schijf
- NVidea geforce 7300LE Turbo charge pci express videokaart
- Windows Vista
Wat wil ik?
Een goede videokaart met flink wat geheugen, minimaal 256 MB en als het kan 512 MB, die makkelijk en soepel de nieuwste spellen speelt in een hoge resolutie en in hoge kwaliteit op mijn 19 inch breedbeeld scherm.De spellen die ik zoal speel is van gta san andreas en farcry tot need for speed carbon, ik heb al lang genoeg naar pixels moeten kijken op mijn beeldscherm dus nu graag dat ik deze spellen echt mooi kan bekijken en spelen.
De kaart moet ook stil zijn, ik vind dat gewoon fijn, hoe stiller hoe beter. Maar ik hoef niet een extreme videokaart met een groot passief koelblok erop. Gewoon een normale actief gekoelde die stil is, is goed genoeg.
En de kaart moet moet ook toekomst gericht zijn, zodat ik er over een jaar of 4-5 nog plezier van kan hebben en dat hij tegen die tijd nog lekker kan mee draaien.
En deze videokaart moet uiteraard ook op windows vista kunnen draaien.
Welke kaarten heb ik in gedachte?
Een Geforce 7950 serie of de Radeon x1950 serie.Deze 2 series zijn beide erg snel en vallen in mijn budget, behalve de toppers van de series, die zijn net wat te duur voor mij. (250 euro en meer, dat word mij wat te gortig)
Waar zit ik over te tobben?
Welke serie videokaart ik zal nemen en welk type.De NVidea's zijn wat langzamer als de Ati's maar wel beter voor de toekomst.
En over de nieuwste shader model 4 en direct x 10, deze zijn nog niet zo lang op de markt en nog niet op elke kaart standaard. Ik vraag me af of dit wel nodig is, of ik ook niet met het "oude" direct x 9 en shader model 3 systeem kan draaien.
Ik weet niet wat beter is en wat echt nodig is, want de nieuwste kaarten zijn vrij prijzig.
Welke kaart lijkt mij wel wat?
Ik heb hier bij de vobis de sapphire x1950pro gezien, deze is hd cp ready, windows vista ready, heeft 512 mb en is pci express. Deze kaart kost daar 179,95.
Link naar de site van de fabrikant: klik hier
De benchmarks van deze kaart geven ook goede resultaten.
- deze (256 mb versie)
Alleen ik weet niet of dit een stille en betrouwbare kaart is en of hij ook snel genoeg is voor mij.
Iemand ervaring met deze kaarten of iemand die mij erover advies kan geven, of iemand die mij wat anders kan aanraden?
Wanneer aanschaffen?
Volgende maand na mijn verjaardag? Als de kaart in de aanbieding is? Of als de nieuwste model kaarten op de markt zijn en de oude kaarten eruit gaan? Wanneer is het dus handig of beter om een nieuwe kaart te kopen.Ik heb binnen een aantal weken mijn nieuwe pc en mijn plan is om dan als ik het geld bij elkaar heb een grafische kaart te kopen, maar mam zei dat het misschien handig is om op een aanbieding te wachten.
Wat kan ik het beste doen?
Wat kunnen jullie mij adviseren?
Ik heb zelf niet echt een idee welke kaart is het beste kan kiezen en waarom.Dus graag jullie hulp en advies hierbij, en laat ook weten welke kaart jullie mij kunnen aanraden en waarom.
Alvast heel erg bedankt!
Ps. ik heb dit topic zo netjes en overzichtelijk mogelijk proberen te houden, helaas is het wat lang geworden. Mijn excuses daarvoor.
Het leven is te kort om geduld te hebben!