Lag bij Oblivion door audio

Pagina: 1
Acties:
  • 519 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222057

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb pas een nieuwe pc in elkaar gezet, en ben er actief op gaan gamen. Bij Oblivion had ik jammer genoeg een lage FPS en gestotter qua beeld als ik snel op een paard door een gedetaileerd gebied was aan het rennen. Mijn PC zou dit eigenlijk makkelijk aan moeten kunnen, dus ik ben naar het probleem gaan zoeken. Mijn CPU load kwam nooit boven de 75% (van beide cores), mijn videokaart deed een stuk minder dan wanneer ik ghost recon aan het spelen was (aangezien de temp een stuk lager was bij Oblivion), de HD was niet meer dan normaal aan het laden, en ook mijn ram zat pas rond de 1/3 vol.

Ik zat te denken aan een driver probleem van de videokaart, en heb deze ook naar de nieuwste versie geupdate. Het probleem bleef bestaan, maar toen ik merkte dat mijn Oblivion muziek ging stotteren tjidens lagspikes, wat normaal vaak gewoon vloeiend door gaat als je videolag hebt, ben ik mijn onboard geluidskaart gaan verdenken.

Ik heb bij de hardware manager mijn geluidskaart tijdelijk uitgezet, en wat bleek? Oblivion deed het perfect zonder merkbare FPS drops. Vervolgens heb ik op de ASUS site mijn audio drivers geupdate naar de nieuwste versie, maar het probleem blijft.

Ik heb dit probleem bij andere spellen nooit (gehad). Oblivion is wel het enige spel dat beide cores van mijn CPU kan gebruiken. Een onboard geluidskaart gebruikt toch CPU kracht voor zijn berekeningen, in plaats van een eigen processor te hebben zoals een losse geluidskaart? Misschien dat er iets daarom misgaat? Ik heb met de hardware acceleration zitten spelen, en alleen op full software emulation heb ik (bijna) perfect vloeiende gameplay, maar mijn geluid is dan ook echt bagger.

Is er misschien iets dat ik mis? Is het mogelijk om dit probleem te verhelpen, of moet ik perse een losse geluidskaart kopen? Ik vind het nog steeds vreemd, aangezien CPU load nooit boven de 75% komt, en juist de CPU wordt gebruikt door onboard geluid....

Specs:

P5N32-E SLI Plus
2gb low latency pc2-6400 kingston RAM
E6600
8800GTX
SoundMAX Integrated digital HD audio

Alles is non-OCed.

Alvast heel erg bedankt,
Jaap

PS: Ik heb Oblivion ook al volledig gepatched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:02
Ik kom het probleem ook bij sommige games tegen met mijn onboard geluidskaart.
Ik heb een tijdje met een SB Audigy gewerkt tot ik Vista ging draaien, toen leverde die kaart teveel problemen op, en ben ik weer naar de onboard overgestapt.
Geluidskwaliteit merkte ik weinig verschil in, maar de CPU had er inderdaad wel meer werk aan.
Dus ja, een losse soundcard kopen lijkt mij de makkelijkste/mooiste optie...

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een makkelijk optie, maar als het mogelijk is om het probleem te verhelpen en gewoon mijn onboard te blijven gebruiken, is dat natuurlijk wel een mooie besparing van wat euros. Ik snap dat het gebruik maakt van mijn CPU, maar juist daarom snap ik niet waarom ik die lag krijg door het geluid, terwijl de CPU load van beide cores niet eens boven de 75% komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219064

als je toch moest over stappen naar een losse geluidskaart, neem dan een xfi, tegenover de audigy en onboard is er wel een heel duidelijk merkbaar verschil in kwaliteit en enviremental positioning.

Je moet denken dat onboard gewoon niet optimaal is. Ook al heeft je cpu meer dan percentage genoeg over om het geluid te berekenen is de overdracht van moederbord naar cpu en vise versa verre! van optimaal. Terwijl er bij een geluidskaart alles wordt aan gedaan om het zo goed mogelijk te doen. Stel het een beetje voor als latentie tijden, ook als je ram totaal niet volledig wordt benut, kunnen hoge latentietijden er voor zorgen dat je toch trager loopt of lag hebt. Het is altijd mogelijk dat een volgende update het een beetje verbetert, maar ik zou er niet op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:21

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Oblivion is natuurlijk wel een ontzettend zwaar spel wat niet voor niks vaak voor reviews/benchmarks gebruikt wordt. De processor wordt ontzettend zwaar belast. Hij heeft dan wel 2 cores, maar net als een mens kan hij maar zoveel dingen tegelijk doen. Juist geluid is hetgeen waarover de mens als eerste valt als het even hapert. Als het beeld even hikt, is dat wel hinderlijk maar toch niet zo erg als wanneer het geluid hikt.

't Zou wat dat betreft niet gek zijn dat onboard geluid een no-go is voor Oblivion als dit niet netjes wordt afgehandeld. Nu heb jij een prima moederbord dus of dit hier ook het geval is zou ik niet weten. Ten alle tijde de nieuwste drivers netjes installeren en desnoods 1 versie terug voor de zekerheid dat daar de bugs wel uit zijn ..

Verder kun je, je het beste richten op iemand met die met hetzelfde moederbord ook onboard geluid gebruikt met Oblivion om te bepalen of het te doen is of niet.

Suc6

edit: ik ben zo vrij geweest even je kreet aan te halen in het Oblivion topic.
Wellicht dat iemand zich dan hier komt melden :)

[ Voor 9% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-06-2007 12:01 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb wat gegoogled in jou plaats en blijkbaar hebben de meeste mensen met onboard geluid last met dat spel. Ik vermoed dat er niets anders op zit dan hardware bij te kopen makker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel erg bedankt allemaal. Ik zal het Oblivion Topic wel in de gaten houden, misschien hebben inderdaad meer mensen hetzelfde probleem. Als ik geen oplossing kan vinden voor mijn onboard geluid zal ik inderdaad maar een losse geluidskaart moeten aanschaffen, want het is een beetje zonde om lag te hebben door zo'n onderdeel bij zo'n dure pc als die van mij 8)7

Ik zal zelf maar eens even gaan rondneuzen voor een goede geluidskaart, of heeft iemand toevallig een goede suggestie? ;)

In ieder geval iedereen heel erg bedankt voor alle snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

heej, daar was al een goeie tip! :)
FILE DESCRIPTION
Some people experience horrible stuttering when they ride a horse or fight certain enemies. Characters in the game have distinct sound effects that play when each foot hits the ground, which for whatever reason is too much for some older sound cards (and newer onboard sound systems) to handle. Enemies with more feet (e.g. wolves) make grown men weep. One solution is to open Oblivion.ini and set iMaxImpactSoundCount to a lower value, but "impact sounds" also includes blocks, hits, etc.

Quiet Feet solves this problem by simply removing footfall sound effects from all non-human creatures. Apparently the game uses a different system for humans, so they don't cause the stuttering.

Enjoy.
het lijkt er aardig op zo te lezen! :)

Geef je ff aan of het werkt?

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het leek er inderdaad verdacht veel op, maar na het installeren van de mod zoals genoemd in de README, hoor ik nog steeds voetstappen van mijn paard en heb ik nog steeds die vervelende stottering van het beeld en geluid.... ;( Impact geluid zelf aanpassen zoals daar staat lijkt me niet echt een goede optie, aangezien blokken en dergelijke ook niet meer te horen zal zijn :P

Wordt dus waarschijnlijk toch een nieuwe geluidskaart, of iemand moet nog even snel met de gouden tip komen ;)

In ieder geval wel HEEL erg bedankt voor alle moeite

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 222057 op 07-06-2007 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 18:16
ken iemand die precies hetzelfde probleem had met oblivion, maar dan met een ander asus mobo (verder zelfde hardware)...bij hem kwam het ook nooit boven 75% uit maar hij had ook last van stotteren...na aanschaf van een goedkope geluidskaart (35€) had hij er al geen last meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

xfi xtreme gamer is een goede kaart, prijs kwaliteit. Will je meer kan je altijd een duurdere xfi nemen met 64Mb intern geheugen zoals mijn fatal1ty pro. Er is hier een xfi topic ergens als ik me niet vergis. Ha hier is het!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 219064 op 08-06-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

en .. heb je al een geluidskaart gekocht? :)

Pagina: 1