cursus Netwerkbeheer1 : enkele vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• jonaskellens
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05-2011
Geachten,

tijdens het bekijken van mijn cursus netwerkbeheer 1 heb ik enkele vragen waarvoor ik uit mijn cursus geen duidelijkheid kan krijgen :

1- wat is het verschil tussen een DNS-server, nameserver, DNS-nameserver ?
Deze begrippen worden doorgaans door elkaar gebruikt...

2- het netwerk 10.0.0.0 kan gebruikt worden voor een eigen netwerk. Kan iedereen dan intern dit klasse A-adres gebruiken voor het adresseren van de subnetten + nodes ? Deze ip-adressen worden op internet niet doorgegeven. Hoe kan men hier dan van gebruikmaken ?

3- Stel ik heb 9 netwerkjes met elk 5 pc's. Mijn klasse C-adres is 193.173.96.0. Kan ik dan als subnetmasker gebruiken : 255.255.255.240 ? Maar is eenzelfde mogelijkheid : 255.255.255.248 ?
Bij deze 2 subnetmasks kan ik steeds 9 netwerkjes hebben met 5pc's per netwerkje. Kan het dat er 2 oplossingen zijn ??

Dank voor jullie hulp bij deze 3 vragen !

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
1. Verschillende namen voor hetzelfde. Niet zo veel verschil denk ik, let goed op de context waarin ze gebruikt worden.

2. Door zelf deze ip-adressen in te stellen.
Je bent niet afhankelijk van een internetprovider voor zoiets. Je kan gewoon zelf een dhcpserver opzetten ofzo.

3. Ga eens rekenen, GoT is geen helpdesk. Volgens mij snap je nog geen zak van het hele netwerkbeheer als ik je vragen lees, en dan vooral de manier waarop je ze stelt.
Ditsoort dingen zouden voor een (aspirant) netwerkbeheerder gesneden koek moeten zijn. Ga je dus nog eens goed verdiepen in het materiaal, en dan met name de stukjes over de drie vragen hierboven.
Kan me niet voorstellen dat dit duidelijk in een boek staat wat bij je cursus hoort. GoT is in ieder geval niet de plaats voor je korte helpdeskvraagjes, dus ik wil dat je de Het algemeen beleid nog eens doorleest.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Dit topic is gesloten.