Verf te zacht?

Pagina: 1
Acties:
  • 451 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Hmmm, ik heb net (2 dagen geleden) een oud AT kastje gecasemod.

Nu ja, eigenlijk enkel de kleur aangepast, helmelsblauw, LOL, er moeten nog witte wolken opkomen (draait op Linux <> Windows wolkjes??? LOL).

Maar ik heb zo de indruk dat het niet zo stevig is allemaal, de verf lijkt me erug kwetsbaar. Ik ben als volgt te werk gegaan:

Met 600 schuurpapier lichtjes opschuren.
2 lagen witte primer.
3 lagen blauwe lakverf.

De verf was nu niet echt top of the line (200BEF per bus)maar toch vind ik het een mooi resultaat, maar nogal kwetsbaar. Waar licht dat aan?

[edit]

H'mm mischien een nuttige vraag, waar moet een goed geverfde kast tegen kunnen? Dus een kast die met zorg thuis is gemod (dus geen profesioneel gedoe). MOET die tegen stevig krassen met je nagel kunnen?

Kortom, wat moet de verflaag kunnen verdragen als ze "goed" is?

Verwijderd

dat wil ik eigenlijk ook wel eens weten, ik ben ook van plan men case te painten binnenkort :)

Verwijderd

ben ik ff blij dat ik hem heb gespoten *D

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Als de verf te zacht is kan je er ook met een doorzichtige harde lak overheen gaan.
Op die manier heb je de kleur die je wil hebben en de hardheid van de lak.
zolang er maar geen verf afbladdert als je met een (scherp of stomp) voorwerp tegen je kast komt zit je goed.

Niet?
[Specs]

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Hmm, ik had geen zin om moeilijk te doen, ben er gewoon met een blauwe spuitbus overheen gegaan :)

Net geprobeerd, maar het lukt me niet om er krassen in te maken met mijn nagel...
Helaas ga ik wel veel naar LAN-parties, waardoor pc's in een busje vervoert worden, dus door dat ze lekker tegen elkaar liepen te schuren is de verf op best wel veel plekken beschadigd :(

Op m'n 2e kast zit zwarte autolak (speciaal voor rally auto's ofzo (:?)) en dat is echt enorm krasvast :)

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Er is een verschil tussen stofdroog, overschilderbaar en uitgehard.

Stofdroog is verf als er een flinterdun huidje opzit, zodat het niet meer plakt. Stof blijft er dan niet meer aanhangen. Je mag dan weer (iets anders) schuren in dezelfde kamer. Dat is vaak na 2-4 uur al het geval.

Overschilderbaar is als de oppervlakte laag zo dik is, dat je er met een kwast overheen kan wrijven. En dat de nieuwe verf laag de oude niet meer oplost. Anders zou je een soort klonten in je nieuwe laag krijgen. Dat duurt vaak 12-24 uur.

Uitgehard is als alle lagen volkomen hard zijn. Dat kan wel weken duren.

Het gaat nl steeds langzamer. De eerst 1/100 mm kan lekker uitdampen in de lucht. Maar de 2e 1/100 moet door de 1ste heen etc..

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
Kijk dis nou een handige topic :)

Je moet dus gewoon een 24 uur wachten voordat het weer redelijk bruikbaar is :)
had ik ook zelf opkunnen komen >:)

Audi A8 W12 6.0

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

:) :)....staat op de bus hoor...Euhhhh lezen????
Toch niet de GEBRUIKSAANWIJZING? :) :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 23:20
Kun je met die spuitbussen een beetje op het plastic van je kast spuiten? Of moet je er eerst een primertje onder zetten?

En als er primer onder moet, welke soort dan?
Ik heb een A-Open HQ-08 kast.

Tnx.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:14

klaaz

it's me!

Oppassen met "harde" blanke lak over "zachte" verf!

lees mijn antwoord in dit topic:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/100269

Een harde lak aanbrengen over een zachte resulteerd in schroeien, dat wil zeggen er ontstaan scherpe rimpels in de verflaag. En dat wil je niet... Of je moet het wel willen, dan koop je gewoon craquele lak.
Dan krijg je van die keurige scheuren in de lak waardoor je de primerkleur zichtbaar maakt. Geeft een heel leuk "oud" effect ;)

[edit:antwoord topic]
Waarschijnlijk heb je te dikke lagen aangebracht op een vlak liggend voorwerp en deze te snel weer overgespoten. Of de kwaliteit van de verf in de spuitbus is om te huilen. Als je het er niet weer wilt afhalen dan moet je het goed laten doordrogen. Na die tijd (dag of twee) zou je voorzichtig kunnen proberen de kast te behandelen met een goede autowas. Daar wordt ie niet alleen mooier van, maar ook minder kwetsbaar. 8-)

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:42
Om het uithardings proces te versnellen,kan je ook azijn gebruiken.Gewoon ff een doek pakken en wat azijn op kwakkken en daar mee het geverfde produkt mee insmeren.heeft alleen 1 nadeel het stinkt als de nete :r
O ja baad het niet schaad het ook niet

Soms weet ik het ook niet meer.........

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Hmmm, ff weer omhoog

voor degenen die het willen weten, het was dus gewoon nog niet goed uitgehard. Na een dag of 3 was het echt stevig, je kan krassen met je nagels zo veel je wilt, de verf geeft geen kik.
Pagina: 1