Nieuwe PC - Vraagjes over configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na enige maanden de beslissing om een nieuwe pc te kopen uitgesteld te hebben (mede vanwege de R600), heb ik nu de knoop doorgehakt en ga een volledig nieuw systeem halen. De bedoeling is dat dit een vrij high-end game-systeem word, van ongeveer 1000 euro. Na wat research ben ik op de volgende setup uitgekomen:

Case: Thermaltake Matrix VX Zwart Window (66,45 euro)
Een case die gekozen is op basis van de twee 120mm casefans (een must wat mij betreft), uiterlijk, en de vrij zachte prijs.

PSU: OCZ StealthXtream 600 Watt (72,85 euro)
Hier heb ik wat vraagtekens bij... Dit lijkt mij een goede voeding voor de prijs, alhoewel mij onbekend is hoe een voeding met 4 12V rails precies functioneert. Als de 2900XT namelijk over 1 rail gaat, kan dit wel eens problemen op gaan leveren. Kan iemand bevestigen of dit een goede keuze is?

Moederbord: MSI P35 NEO-F (112,75 euro)
Hier ben ik nog erg over aan het twijfelen. De P35 is wel de nieuwe chipset, wat goed kan zijn voor toekomstige upgrades, maar presteert in benchmarks soms slecht. Mijn kennis op het gebied van moederbordprestatie is niet volledig, maar als ik het goed begrijp kan de performance nog verbeterd worden door BIOS updates. Maak ik de juiste keuze in het kiezen van een P35 moederbord, of kan ik eigenlijk net zo goed een P965-based bord nemen?

Processor: Core 2 Duo E6600 (199,50 euro)
Een vrij logische keus wat mij betreft; de beste prijs-prestatie verhouding op het moment zonder overklokken (iets waar ik liever niet aan begin tenzij het nodig is).

Memory: G.E.I.L. 2X 1GB PC2-6400 (95 euro)
Snel DDR2 geheugen met een goede CAS-latency voor een schappelijke prijs. 2GB leek mij ook meer dan afdoende voor de huidige (en toekomstige) games.

Harddisks: 2xWD Caviar Special Edition SATA-II 250GB 16MB (64,75 euro per stuk)
Twee harddisks waarvan het de bedoeling is dat ze in Matrix RAID (0 en 1) gezet gaan worden.

Videokaart: GECUBE GC-HD2900XT-VIE3 512MB (354,45 euro)
Na lang wikken en wegen toch maar voor de 2900XT gegaan. De Sapphire versie is een paar euro's goedkoper, maar ik had gehoord dat de koeler erg luidruchtig was, dus toen maar voor de GeCube gegaan.

Totaalprijs van deze setup is 1030 euro (iets over budget, maar dat maakt niet veel uit).
Mijn vragen hebben vooral betrekking op de PSU en het moederbord, maar commentaar op andere punten is ook erg welkom! Ik wil graag de juiste beslising maken als het om bestedingen van boven de duizend euro gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:57:
Voeding:
Hier heb ik wat vraagtekens bij... Dit lijkt mij een goede voeding voor de prijs, alhoewel mij onbekend is hoe een voeding met 4 12V rails precies functioneert. Als de 2900XT namelijk over 1 rail gaat, kan dit wel eens problemen op gaan leveren. Kan iemand bevestigen of dit een goede keuze is?
Lees eens wat in Welke voeding heb ik nodig? Deel 17 zodat het e.e.a. voor jou wat duidelijk wordt. De keuze lijkt mij niet slecht. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur voor een merk wanneer de verschillen gering zijn.
Moederbord:
Hier ben ik nog erg over aan het twijfelen. De P35 is wel de nieuwe chipset, wat goed kan zijn voor toekomstige upgrades, maar presteert in benchmarks soms slecht. Mijn kennis op het gebied van moederbordprestatie is niet volledig, maar als ik het goed begrijp kan de performance nog verbeterd worden door BIOS updates. Maak ik de juiste keuze in het kiezen van een P35 moederbord, of kan ik eigenlijk net zo goed een P965-based bord nemen?
Benchmarks. Ik denk dan altijd meetbaar sneller is dat dan ook in de praktijk merkbaar sneller? Nauwelijks is dan mijn conclusie.

Je zult zelf moeten bepalen of je kiest voor een upgrade op termijn of niet. Mijn eigen ervaring is dat van upgraden weinig terecht komt doordat er op dat moment weer nieuwe ontwikkelingen zijn.

Nette post maar als ik je keuze lees en het e.e.a. goed inschat eigenlijk een beetje overbodig omdat je volgens mij verrekte goed weet wat je wilt en wat goed is. :)

ARME AOW’er