Fuzzillogic schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 13:59:
Afgelopen dagen was er weer het e.e.a. te doen over 'pinnen met je mobiel'. Dat gaat m.b.v. 'near field communication'. Op
webwereld staat dat er al een tijdje mobieltjes met deze techniek op de markt is. Als ik echter bij de specs van de 6131 kijk, dan wordt er nergens gerept over deze techniek.
Hoe zit het met de 6500? Ondersteunt deze wel deze techniek? Ik zou het jammer vinden om nu een mobiel te kopen (waarvan ik hoop dat-ie minstens 3 jaar meegaat) die deze feature mist en dus eigenlijk nu al achterloopt qua techniek.
Dat komt omdat de normale 6131 ook geen NFC chip heeft, ze hebben gewoon een testexemplaar uitgebracht met een NFC chipje erin.
NFC is geen feature van je telefoon, het is gewoon een chip die te vergelijken is met RFID.
Het is dus ook niet aan de telefoonfabrikanten maar aan de banken, OV bedrijven, winkels ed om die dingen in te voeren. Nokia kan niet voor jou beslissen wat er op de NFC chip in je gsm komt te staan.
Je zou zo'n toestel dan dus ook via de bank moeten krijgen wil je hem als debit/creditcard gebruiken.
Ook al zouden ze een NFC chip in de 6500 stoppen, wat overigens maar een paar cent kost, je zou er niks aan hebben omdat er niks nuttigs op zou staan.
NFC is trouwens verre van nieuw, en als ik me niet vergis heeft Rabomobiel een test lopende met een paar honderd mensen die dus een toestel met NFC hebben waarmee ze bij de C1000 kunnen betalen. En binnenkort zouden ze ook met de NS in zee gaan.
Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_Field_Communication
Of google bijvoorbeeld eens naar "mastercard paypass".
[
Voor 17% gewijzigd door
Verwijderd op 28-08-2007 15:04
]