Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 12:30

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Topicstarter
Toen de Rabobank met zijn reclamecampange kwam, waarmee ze hun 'mobiel bankieren' product op de markt hadden gezet, vroeg ik mijzelf af via welke technologie de Rabobank in de toekomst wil gaan betalen met een mobiele telefoon.

In mijn zoektocht stuitte ik op een technologie, die mogelijk wel eens door de Rabobank gebruikt zou kunenn worden: NFC

WikiPedia verteld dit over NFC:
Near field communication (NFC) is een slimme vorm van RFID. Gaat het bij RFID primair om opslag en verzenden van informatie in één richting, NFC communiceert in twee richtingen en kan ontvangen signalen ook zelf verwerken. NFC is sterk gericht op de consument en de mogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Philips ontwikkelde de NFC techniek samen met Sony en Nokia.

Toepassing:

Near field communication zal toegepast worden in mobiele telefoons als betaalmiddel en ticketsysteem. Nokia heeft reeds een speciale shell ontwikkeld voor de 3220 telefoon, waar de NFC techniek in verwerkt is.

De telefoonshell zal de MasterCard PayPass betalingstechnologie ondersteunen. Betalen met de telefoon zal dan gebeuren door de telefoon te richten op een kassa en dan de knop 'betaal' in te drukken. Naast betalen kan de NFC technologie in de Nokia ook gebruikt worden als ticket. In de NFC chip zal dan aangegeven zijn dat er een ticket gekocht is. Dit ticketsysteem zal getest worden in het lokale busvervoer van Hanau (Duitsland). De standaard die Nokia gebruikt voor het toestel is een open standaard.

In Japan is het al mogelijk om met mobiele telefoons te betalen. NTT DoCoMo gebruikt het betalingssysteem Felica van Sony. Dit betaalsysteem maakt ook gebruik van NFC. De NFC-telefoons van NTT DoCoMo worden onder meer gemaakt door Fujitsu. De chip die NFC mogelijk maakt is van Sony. Het nadeel van Felica is dat het een gesloten systeem is; anderen mogen er geen gebruik van maken.

In verschillende Nederlandse steden is het al mogelijk om via de mobiele telefoon met NFC te betalen voor een parkeerkaartje, het zogenoemde belparkeren.
Hier iemand die mee heeft gedaan aan tests met NFC capable devices?

Naast de hierboven vermelde Nokia 3220 is er ook een aangepaste Nokia 6131 verkrijgbaar, waarin NFC zit verwerkt en dus mobiele betalingen mee uitgevoerd kan worden. Hiervan is al een demo te bekijken, die ik had gevonden op YouTube:

Ik was al op de hoogte van bepaalde mogelijkheden van RFID. Vvan Bluetooth ben ik erg redelijk op de hoogte van de mogelijkheden, maar dit is voor mij iets nieuws. Ik wist wel de bepaalde partijen bezig waren met het ontwikkelen van een methode om te betalen met je mobieltje, maar had dit nog nooit in de praktijk gezien.

Ik ben zeer benieuwd wat NFC in de toekomst gaat brengen en of dit de technologie is dit de Rabobank wilt gaan gebruiken.

Tevens vraag ik me af hoe deze technologie precies geïmplanteerd kan worden in een telefoon. Ik heb een exploided view van de Nokia 6131 NFC gezien, maar die verschil volgens mij hardwarematig niets met de normale Nokia 6131. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat de wijziging intern niet met het blote oog te ontdekken is.

Toch hoop ik dat dit makkelijk geïmplanteerd kan worden, zodat deze technologie een succes kan gaan worden. Het lijkt mij verdomd makkelijk als ik alleen maar mijn mobiele telefoon hoef mee te nemen en dan daarmee gewoon betalingen kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ginz op 02-08-2007 11:23 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Topicstarter
Hier nog een interessante link:

NearField.org

Daarin zijn ook de SonyEricsson K500i en de K750i te zien, die blijkbaar ook over NFC beschikken.

Valt me gelukkig mee, want helaas is SonyEricsson de laatste tijd (door de invloed van Sony, die vreemd genoeg de initiator van deze technologie is) niet zo innovatief als Ericsson vroeger was. Als deze technologie door Ericsson ontwikkeld zou zijn, zou die als eerste in zijn eigen toestellen te vinden zijn, alvorens andere merken ermee gaan lopen pronken.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12-09 10:56

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik weet van een huisgenoot die in Japan heeft gewoond dat het daar al een tijdje gebruikt wordt. Koffie, treinkaartjes, snoepjes: allemaal te koop door even met je mobiel langs een lezer te wapperen. Er schijnen ook notebooks van Sony te zijn die een vergelijkbare lezer hebben zodat je je online aankopen kunt afrekenen door je mobiel naast je laptop te leggen.

Jammer dat hier het hele OV chipknip weer op een extra pas uitkomt. Ik snap niet waarom die prutsers dat niet gewoon op basis van het bestaande systeem (de chipknip) gemaakt hebben. Moet je weer een extra pas bij je hebben... En over een paar jaar de hele meuk dus weer vervangen hierdoor.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Topicstarter
Boss schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:59:
Jammer dat hier het hele OV chipknip weer op een extra pas uitkomt. Ik snap niet waarom die prutsers dat niet gewoon op basis van het bestaande systeem (de chipknip) gemaakt hebben. Moet je weer een extra pas bij je hebben... En over een paar jaar de hele meuk dus weer vervangen hierdoor.
En daarna gaat alles het menselijke lichaam in, zodat zelfs je telefoon niet meer nodig is :P

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boss schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 22:59:
Ik weet van een huisgenoot die in Japan heeft gewoond dat het daar al een tijdje gebruikt wordt. Koffie, treinkaartjes, snoepjes: allemaal te koop door even met je mobiel langs een lezer te wapperen. Er schijnen ook notebooks van Sony te zijn die een vergelijkbare lezer hebben zodat je je online aankopen kunt afrekenen door je mobiel naast je laptop te leggen.

OV-kaart, weekendretours, jaarkaarten. Denk dat het OV daar iets te ingewikkeld voor is, plus de meeste mensen zijn nog niet toe aan deze moderne technologie.

Opzich een mooie ontwikkeling maar zie niet gelijk de voordelen/verschillen met chipknip. Heb me portomenee vaker bij me dan men telefoon plus die eerste loopt niet op batterijen. Daarnaast steek ik hem liever fysiek ergens in (jajajaja, altijd leuk om te zeggen ;)) dan dat het van een afstand mogelijk is, ik heb wel een hoop vertrouwen in technologie maar hackers/criminelen zijn ook slim. Wordt wel makkelijk zakkenrollen trouwens, 1 keer met zender en laptop door de pc hooft en binnenlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis wel makkelijk... maar als je kijkt naar het gelazer wat je je nu al op je nek haalt als je mobiel kwijt/gestolen is:
-onbereikbaar (niet alleen lullig voor je vrienden, maar soms ook funest voor je werk)
-al je nummers kwijt :x
-agenda kwijt (mocht je dat gebruiken)
-persoonlijke zooi als sms/foto's/etc kwijt
-vulmaaraan

om dat dan weer uit te breiden met een soort van chip-variant die je dan ook nog kwijt raakt... Liever toch e.e.a. gescheiden houden zodat je als je je mobiel kwijt bent niet helemaal radeloos bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:13:
Tis wel makkelijk... maar als je kijkt naar het gelazer wat je je nu al op je nek haalt als je mobiel kwijt/gestolen is:
-onbereikbaar (niet alleen lullig voor je vrienden, maar soms ook funest voor je werk)
-al je nummers kwijt :x
-agenda kwijt (mocht je dat gebruiken)
-persoonlijke zooi als sms/foto's/etc kwijt
-vulmaaraan

om dat dan weer uit te breiden met een soort van chip-variant die je dan ook nog kwijt raakt... Liever toch e.e.a. gescheiden houden zodat je als je je mobiel kwijt bent niet helemaal radeloos bent.
En wat als je je portemonee kwijt raakt?

- Geld weg
- Credit Card weg
- Bibliotheek/videotheekpas weg
- Foto's van je dierbare weg
- Visitekaartjes weg

Oftewel, gewoon niet kwijtraken. Bij alles is het minder prettig...

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:09:
OV-kaart, weekendretours, jaarkaarten. Denk dat het OV daar iets te ingewikkeld voor is
De huidige OV-kaart is een serienummer, en meer niet. Alle intelligentie zit in het systeem, niet in de kaart. Daarmee is de limiet op complexiteit beperkt door wat jij of een systeemontwerper bij het OV kan verzinnen. Toeslag op oneven dagen? Gratis vanuit heel Rotterdam als je maar uitstapt bij het nieuwe CS, ter ere van de opening? Het kan en het is zo verknutselt.

NFC is ook niets nieuws. Als je nou even in je hoofd houdt dat de meeste RFID-toepassingen tot nu toe passief waren en dit een actief RFIDD systeem is, met de mogelijkheid om te interfacen met ander spul van de drager, zoals GSM, laptop of PDA..

Passief RFID voor betalen is al gebruikt. Leuk, maar je kunt ook draadloos zakkenrollen. Actief RFID maakt het lastiger, maar niet veel. Het eerste lek is goed genoeg.

Of Actief RFID / NFC iets wordt hangt niet van de techniek af, maar van het systeem er omheen. Kijkend naar de chipkaart kan ik niet anders dan heel cynisch lachen. Het staat binnen de korste keren op dezelfde plank als Wallies, Moxmo, Way2Pay, BiBit, Bill, Minitix, Tootz, WWW-bon en mobile2pay. (en de rest van die eindeloze waslijst flops..)

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:24:
[...]

De huidige OV-kaart is een serienummer, en meer niet. Alle intelligentie zit in het systeem, niet in de kaart. Daarmee is de limiet op complexiteit beperkt door wat jij of een systeemontwerper bij het OV kan verzinnen. Toeslag op oneven dagen? Gratis vanuit heel Rotterdam als je maar uitstapt bij het nieuwe CS, ter ere van de opening? Het kan en het is zo verknutselt.
Sure maar het ging er hem om dat het in de chipknip ging, of in dit systeem via mobile. Ongeacht welk systeem zou de NS toegang moeten krijgen tot alle gegevens, en zo het serienummer vd chipknip gebruiken als OV-kaart, en dat zie ik niet echt gebeuren.

Voor de rest zie ik ook nog niet een oplossing voor als je batterijen leeg zijn. Lijkt me dermate hoogstaand dat er toch een krachtbron voor nodig is, wellicht dat een backup batterij voldoende is maar dan nog ben ik liever niet afhankelijk van een stroombron bij betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:51:
Ongeacht welk systeem zou de NS toegang moeten krijgen tot alle gegevens,
Nee. Als jij geen pin geeft en de bank geen toegang geeft tot hun systeem ziet NS niets anders dan het serie-nummer van je kaart en eventuele non-secure apps of data in je kaart.
en zo het serienummer vd chipknip gebruiken als OV-kaart, en dat zie ik niet echt gebeuren.
Als we even je huidige ISO-7816-compatible bankpas als basis nemen en een draadloos systeem op die basis bedenken (ISO-14443) dan heb je 32 tot 64K storage, een 'secure' storage met een eigen crypto-processor en wat basis-voorzieningen. Één van de dingen waar je altijd op kunt rekenen is een serie-nummer. Da's ook de reden dat je bij bepaalde bedrijven een zelf meegebrachte pas kunt laten activeren als deurpas. De techniek is er gewoon voor gedeeld gebruik, alleen staat men het vaak niet toe. Ook is er met dingen gespeeld als lunch- en kopieergeld op je chipknip door bijvoorbeeld de RUG. Dat maakt geen gebruik van de secure storage, en is dus zonder problemen te installeren. (Een klein appje met een saldo-tellertje en 'eigen' encryptie, gewoon in de normale storage van je smartcard).

Het spreekt natuurlijk voor zich dat je bankrekening-nummer, je PIN daarvoor en andere bank-info niets te maken hebben met het serienummer van de kaart. Het laten lezen van je serienummer is dus geen mogelijk gevaar voor je bankgegevens, los van de mogelijkheid tot koppelen van gegevens, maar dat kunnen ze nu ook. Je haalt natuurlijk altijd je kaartje uit de automaat, want aan de balie kost geld, en die automaat leest ook het serienummer van je pas, voordat je authenticeert met je PIN en betaalt.
Voor de rest zie ik ook nog niet een oplossing voor als je batterijen leeg zijn. Lijkt me dermate hoogstaand dat er toch een krachtbron voor nodig is, wellicht dat een backup batterij voldoende is maar dan nog ben ik liever niet afhankelijk van een stroombron bij betalen.
Er waren plannen voor een hybride kaart, dus met contacten en de mogelijkheid om het ook contactloos te doen, maar blijkbaar is daar niets van terecht gekomen. Plus dat je SIM (nog een vergelijkbare toepassing) uit je foon slopen om te betalen zo'n geklooi is.

Het punt blijft. 'De techniek' de toepassing laten bepalen is fout. Nu alles overboord gooien voor een nieuw TLA is gewoon dom. Over een paar jaar is er andere techniek, en dan is het blijven gebruiken wat je had, of alles weer overboord kieperen. Banken waren traditioneel genoeg om in generaties van techniek te geloven, maar tegenwoordig zijn die net zo gadget-geil als de doorsnee tweaker-met-3000-euro-in-de-maand. Ze moeten eens nadenken waar de voorspellingen van de afgelopen 50 jaar fout gegaan zijn, daar hun lessen uit leren, en iets bedenken wat robuust genoeg is om nu te gebruiken en open genoeg om nog 50 jaar lol van te hebben. Het pad van 7816->144443 was een leuke, want door de chiplezer te vervangen door een combinatie chiplezer-RFID had men nu RFID-betalingen kunnen doen met een systeem wat al 20 jaar kraakpogingen weerstaat in plaats van met de modegril van de week.

Ginz: RABO heeft al een stel doodgeboren kindjes op z'n naam staan met 'moderne' techniek en ik hoop dat ze deze gril overslaan. We hebben veel meer te winnen met een betrouwbaar stuk techniek wat los van de waan van de dag zelf de normen zet. Zodat de techniek achter de toepassing aanhobbelt, en niet omgekeerd. Ik heb 4 onbruikbare 'calculators' en twee alleen-bij-de-postbank GSM's liggen en ik heb geen behoefte aan een rabo-nokia die over drie jaar ook waardeloos en onbruikbaar is.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar het gebruik van NFC. Ik heb een leuk filmpje gemaakt dat je kunt bekijken. Ik zou het op prijs stellen als je het filmpje bekijkt je ook even tijd maakt om mijn vragenlijst in te vullen.

Klik hier voor de onderzoekssite

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30
Ik zou zo graag willen dat dit wat sneller gaat werken.

Gewoon een soort chipknip alleen dan met je telefoon. Je kan zo zien wat het saldo is, dat is toch heerlijk. Online betalen moet ook makkelijker en sneller. Als ik van mijn (rabo)bankaccount naar paypal moet duurt het echt een paar dagen. Paar seconden is mogelijk, daar moeten we naar toe.

Ik heb nu vaak bv net te weinig op m'n chipknip en een zooi contantgeld in mn jasjak. Nog ergens in portomonee, ov jaarkaart slingert in een zaak. Gewoon allemaal integreren in de mobiele telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
Een kennis die bij de thuiszorg (Groningen) werkt als bijbaantje heeft ook een 3220, daarmee moet ze haar pasje en dat van haar 'klanten' scannen zodat haar baas kan zien dat ze ook daadwerkelijk bij de klanten is langsgeweest. Volgens mij werkt dit ook met NFC, want ze hoeft de pasjes alleen maar tegen de telefoon aan te houden.

Beetje off-topic misschien maar ik dacht dat het leuk was te weten dat NFC dus al actief wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganymedus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-09-2023
Had LCMG ook niet zoiets ooit eens op een jaarmeeting in Utrecht?
Dat je middels je mobieltje binnen kon komen?

Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Het is geen toekomst muziek meer:
Betalen met je mobiel bij C1000

In het derde kwartaal van dit jaar kunnen honderd klanten van C1000 hun boodschappen betalen met de mobiele telefoon. Daartoe start bij een C1000 supermarkt in Nederland een pilot van 6 maanden, waarin zegeltjes, flessenbonnen en betaalkaarten vervangen worden door een mobiele telefoon. De mobieltjes zijn voorzien van NFC-technologie (Near Field Communication) die het contactloos uitwisselen van informatie – zoals betaalopdrachten – op korte afstand mogelijk maakt.

De technologie van de betaaloplossing wordt voorafgaand aan de pilot eerst uitvoerig getest door de Rabobank. Zodra de stabiliteit en veiligheid van de gehele betaalketen is vastgesteld, sluiten Rabo Mobiel en KPN ieder vijftig klanten aan die in de daadwerkelijke pilot zullen participeren en verstrekken aan hen mobiele telefoons met ingebouwde NFC chip. Met de telefoon kunnen boodschappen contactloos afgerekend worden door het mobieltje simpelweg bij de pinautomaat bij de kassa te houden en een pincode in te toetsten op de pinautomaat. De betaaloplossing heeft geen kostenverhogend effect op de huidige betaalmiddelen.

Deelnemers aan de pilot kunnen verder klantenkortingen als spaartegoed bijschrijven op de telefoon. Hiermee behoort het plakken van zegeltjes tot het verleden. Het tegoed kan later weer gebruikt worden bij het afrekenen van de boodschappen, gestort worden op een Rabobank rekening of gebruikt worden om ringtones, wallpapers en andere media te kopen voor het mobieltje. Ook emballagebonnen van ingeleverde flessen kunnen op de telefoon worden bijgeschreven en, als de klant dat wil, verrekend worden bij de kassa, of bijgeschreven worden op de Rabobank rekening.

De pilot is een initiatief van het RFID Platform Nederland, LogicaCMG, Schuitema (C1000), Rabobank, KPN en NXP Semiconductors. Met de pilot willen de initiatiefnemers in Nederland een doorbraak van NFC-technologie realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le0032
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02-2023
Ginz schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:01:
[...]

En daarna gaat alles het menselijke lichaam in, zodat zelfs je telefoon niet meer nodig is :P
In 2004 stond dit in de krant:
"Bajabeach Club in Rotterdam stunt als eerste Nederlands bedrijf die Radio Frequency Identification Chips ter grootte van een rijstkorrel onderhuids zal implanteren bij mensen, zodat de bezoekers hun drankjes met hun “lichaam” kunnen betalen. Bajabeach club volgt het voorbeeld van zijn vestiging in Madrid waar het inmiddels al een succes is. De vestiging in Keulen zal het voorbeeld van Nederland volgen."
Al heel lang wordt er mee ge-experimenteerd maar geen succes tot nu toe. Mijn zus is in Japan geweest en die vertelde hier ook over, maar nog steeds betalen mensen veeeeeel meer cash dan dat ze met het technospul betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Topicstarter
Le0032 schreef op maandag 19 februari 2007 @ 15:43:
[...]

In 2004 stond dit in de krant:
"Bajabeach Club in Rotterdam stunt als eerste Nederlands bedrijf die Radio Frequency Identification Chips ter grootte van een rijstkorrel onderhuids zal implanteren bij mensen, zodat de bezoekers hun drankjes met hun “lichaam” kunnen betalen. Bajabeach club volgt het voorbeeld van zijn vestiging in Madrid waar het inmiddels al een succes is. De vestiging in Keulen zal het voorbeeld van Nederland volgen."
Al heel lang wordt er mee ge-experimenteerd maar geen succes tot nu toe. Mijn zus is in Japan geweest en die vertelde hier ook over, maar nog steeds betalen mensen veeeeeel meer cash dan dat ze met het technospul betalen.
En toch gaat het gebeuren...

Daar bedoel ik niet mee dat het volgend jaar door iedereen gaat worden gebruikt, maar dat het over een xx aantal jaren (expres twee keer een 'x' geplaatst) mainstream gaat worden.

Ik zei in 2001-2002 ook al dat Bluetooth een technologie zou gaan worden waar iedereen wel van zou gaan horen. Toch had ik niet verwacht dat het zolang zou gaan duren, alvorens BT mainstream zou gaan worden en zelfs de meest simpele gebruikers BT in hun toestel willen. Maar toch is het nu wel mainstream.

Zo zal het ook gaan met het implanteren van mobiele communicatie technologiën in het menselijk lichaam. Alleen zal de termijn hiervoor niet uit te drukken zijn in een 1-cijferig jaartal.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

http://www.payter.nl

Gaat over de proef in Rotterdam die gisteren gestart is.

[ Voor 35% gewijzigd door robertwebbe op 28-08-2007 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:01

Reneger

Wie? IK?

burne schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:24:
[...]

Even hierop ingaande, ik heb me, voor het werk, verdiept in de Ov Chipkaart. Het is niet alleen een serienummer, zoals jij zegt. Er zit behoorlijk wat intelligentie op de kaart, en, al je gekochte producten worden op de kaart opgeslagen.

Natuurlijk worden de gekochte producten wel geverifieerd door de uitlezende partij.

Gezien de complexiteit van de Ov Chipkaart is het niet mogelijk om die bij de chipknip op te zetten.

Het betalen met NFC komt in opkomst. In een aantal aziatische landen wordt het al volop gebruikt, hetzij minder beveiligd. Daardoor duurt het ook lang voor het in nederland is ingevoerd, de regelgeving qua veiligheid. Goede zaak, vind ik zelf.

Een aantal bedrijven, onder andere het bedrijf waar ik werkzaam ben, is bezig met ontwikkeling wat NFC of RFID betreft. Het komt wel... Maar het duurt even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Reneger schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:36:
[...]
Natuurlijk worden de gekochte producten wel geverifieerd door de uitlezende partij.
Betekend dat dan dat iedere stadsbus dan een online verbinding heeft zodat alle aangeboden kaarten gechecked en transacties doorgeseind kunnen worden?

[offline]Op zich niet eens zo'n raar idee want de interliners hier hebben al een tijdje wifi aan board. Stond laatst een tijdje naast zo'n bus terwijl de weg versperd was. Snel even met mijn Nokia N95 gezocht en ja hoor, een SSID met Interliner :) Onbeveiligd dus kon er zo een verbinding mee maken. Normaal gesproken ben ik blij als een wegversperring is opgeruimd, nu niet want ik kon geen speedtest meer doen.[/offline]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

't enige wat ik kan zeggen is: uggh!

Dit kan beter. Ik ben laatst op vakantie geweest in Hong Kong waar men al sinds 1997 (!) een soortgelijk systeem toepast als onze OV-Chipkaart (sterker nog, die is er van af gekeken), namelijk de Octopus, die ook gebruikt kan worden voor 'gewone' betalingen. Met andere woorden: je kunt daar met een pas betalen in al het openbaar vervoer en een heleboel winkels en eetplaatsen zoals McDonald's.

Waarom moeten we dan hier weer zes verschillende systemen hebben? Gebruik gewoon die OV-Chipkaart voor dit doel (die je dan waarschijnlijk wel even een naam moet geven ipv een omschrijving). D'r staat gewoon een saldo in geld op (of dat kan iig, 't is niet verplicht) dus dat is prima mogelijk.

En 't hoeft natuurlijk niet per see in de vorm van een pas. De Octopus bestaat ook de vorm van horloges, armbandjes, etc.

Het zou imo bijzonder fijn zijn als we eens gewoon een technologie konden kiezen en die dan ook 's fatsoenlijk breed zouden inzetten. Dat zijn namelijk de twee redenen dat de chipknip in feite geflopt is: niet breed genoeg geaccepteerd en er was in het begin een concurrent (Chipper).

Dat hoeft natuurlijk niet in één keer. We betalen nu allemaal prima goed met de pinpas, dus voer eerst die OV-Chipkaart voor het OV eens fatsoenlijk in, en als iedereen dat gebruikt kun je gaan beginnen uit te breiden naar transacties in winkels e.d.

Octopus info: http://en.wikipedia.org/wiki/Octopus_card

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:01

Reneger

Wie? IK?

robertwebbe schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 22:49:
[...]

Betekend dat dan dat iedere stadsbus dan een online verbinding heeft zodat alle aangeboden kaarten gechecked en transacties doorgeseind kunnen worden?

[offline]Op zich niet eens zo'n raar idee want de interliners hier hebben al een tijdje wifi aan board. Stond laatst een tijdje naast zo'n bus terwijl de weg versperd was. Snel even met mijn Nokia N95 gezocht en ja hoor, een SSID met Interliner :) Onbeveiligd dus kon er zo een verbinding mee maken. Normaal gesproken ben ik blij als een wegversperring is opgeruimd, nu niet want ik kon geen speedtest meer doen.[/offline]
Nope. De gegevens worden uitgewisseld zodra de bus in een depot staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Reneger schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:15:
[...]
Nope. De gegevens worden uitgewisseld zodra de bus in een depot staat.
En worden alle abonnementsgegevens dan op een harde schijf in de bus opgeslagen?
Ergens moet toch staan dat ik een geldig abonnement heb voor het bustraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

robertwebbe schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 23:37:
[...]

En worden alle abonnementsgegevens dan op een harde schijf in de bus opgeslagen?
Ergens moet toch staan dat ik een geldig abonnement heb voor het bustraject.
Ja: op je kaart.

--

De technologie die in veel landen voor dit doel gebruikt wordt is FeliCa van Sony. Hier: http://www.sony.net/Products/felica/mov/index.html#case wat filmpjes over wat er zoal mee gedaan wordt. Ik weet niet zeker of de OV-Chipkaart daar ook op gebaseerd is, maar als je naar de readers van India kijkt in 't eerste filmpje...

Edit, nee dus. De OV-Chipkaart is een Mifare kaart: http://mifare.net/products/mifare_standard4k.asp

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 29-08-2007 00:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robertwebbe schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 20:21:
http://www.payter.nl

Gaat over de proef in Rotterdam die gisteren gestart is.
inmiddels doen hier > 500 mensen aan mee, waaronder ikzelf.
de winkels waar je kunt betalen zijn met name op de lijnbaan en in de koopgoot gesitueerd.
gisteren bij de AH ermee afgerekend : werkt prima (snel, simpel)

de telefoon zelf is er alleen wel een uit een laag segment, maar daarom is het ook maar een proef.

binnenkort komen er ook posters waarin een nfc ontvanger is geplaatst zodat je ook daarop kunt betalen/reserveren voor producten en diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 15:31:
[...]
binnenkort komen er ook posters waarin een nfc ontvanger is geplaatst zodat je ook daarop kunt betalen/reserveren voor producten en diensten.
Bij BelCompany in de koopgoot staat al een A6 bordje op de toonbank, daarmee kun je gratis een ringtone downloaden via een NFC aanraking.

[ Voor 32% gewijzigd door robertwebbe op 08-10-2007 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik denk dat het met het huidige economische klimaat wel wat minder snel zal gaan met mobiel betalen. Bij bijna alle pilots die er wereldwijd draaien moet er geld bij en op dergelijke projecten wordt al snel bezuinigd. Ook de pilot in Rotterdam staat momenteel op een lager pitje en de gewenste ambities zijn tot nader order uitgesteld. Ik denk dat we nog minimaal 5 jaar geduld moeten hebben alvorens we de eerste serieuze volgende ronde in gaan.
Pagina: 1