Netwerkje win2000 <-> win98SE

Pagina: 1
Acties:

• winand
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 09:19
Zo moeilijk moet het toch niet zijn, een netwerkje met een win2000 en een win98SE machine.
Ik heb op beide machines TCP/IP geinstalleerd, de ene met IP adres 192.168.0.1 en de ander met 192.168.0.2
De Workgroup staat op beide computers op 'THUIS'
De pc's zijn verbonden met een cross-over kabel.

PINGEN doet ie wel !

wat nu !?

• winand
oh.. subnet mask staat bij beide pc's op 255.255.255.0

en PINGEN doet ie van de win2k machine naar de win98 machine wel, maar andersom komt geen antwoord... en ik het zonealarm uit staan..

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:46

Dark

who tweaked the light?

? 1: staat filesharing geinstaleerd, staat er iets gedeeld?.
? 2: heb je in w2k de guestaccount enabled of een accountje aangemaakt.

opm: het kan even duren 1-2 min. voordat het netwerk werkt, met alleen tcp/ip. Zet het protocol netbeui erbij en het zou sneller moeten gaan.

• winand
Filesharing staat enabled op win98se pc, op de win2k pc staat een hele harde schijf gedeeld, en bij 'users & passwords' zie ik een guest account staan. Tevens staat het vinkje 'Users must enter a user name and password' uit.
ik niet snap? :'(

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Met de zoek functie kan je vaak Ook al heel veel tips vinden..
Hier bv...

suuk6,
Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 15:05
Heb ik ook gehad, en via Netbeui werkt filesharing enzo wel.

Bij mij moest ik mijn NetBIOS via TCP/IP aanzetten, en toen ging het wel.

• winand
Ik zal in die topic eens gaan grasduinen..
thanx Ook!

• winand
Yep, ben even bezig geweest vanavond..
En het werkt!
Toch ik NetBEUI installeerde zag ik meteen de gedeelde schijven :)
Blijkbaar toch nodig, dat protocol.
Kan ik nou ook makkelijk mijn chello-internet delen met de 2e pc?
Ik heb zitten stoeien met 'enable internet connection sharing' maar ik kom niet verder.

Verwijderd

Volgens mij is er iets anders aan de hand, want ook zonder NetBeui (ofzo) moet communicatie mogelijk zijn. Over NetBeui alleen kan je geen internetsharing doen, want daar is TCP/IP voor nodig. De oplossing weet ik zo snel niet. Als je al niet kan pingen, ligt dit niet aan de users ofzo.

iig succes

• fkr123
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik heb ook nog een probleempje hiermee. Ik heb een win2k en w98 comp. aan elkaar geknoopt via een X-kabel. Pingen lukt op beide machines. Op w2k user aangemaakt waarmee ik op de w98 inlog. Op w98 file sharing aangezet en de schijf gedeeld. Op w2k machine de schijf geshared en via de security optie de gebruiker toegang tot het systeem gegeven.

Nadat ik beide machines heb opgestart zie ik het volgende:
w2k ziet w2k en w98. De bestanden kunnen worden benaderd.
w98 ziet w2k en w98. Na het openen van de w98 zie ik voor de rest niets.

Volgens mij zit er nog een probleempje op de w2k machine. Nog iets niet vrijgegeven oid.

Heeft iemand nog tips??

Verwijderd

Ok ik heb een antwoord op alletwee de vragen.
Voor het netwerk heb je geen NetBui nodig.
Thuis gebruik ik gewoon TCP/IP.
Op de win2k machine maakt je een gebruiker aan.En deel je een map/schijf.Op de win98 comp zet je schijfdeling aan.Als je inlogt op het netwerk(wel bij de Win2k en win98 comp zelfde werkgroep naam gebruiken). Dan op de Win98 comp in loggen met de gebruikers naam die je aangemaakt hebt in Win2k.)
Dan kan je een folder of hele drive sharen.Je moet in de folder/drive van je win2k comp wel ook de user hier recht op geven. Dan moet het als het goed is werken.
Voor het internet heb je 2 netwerk kaarten in de win2k comp nodig als daar je internet binnenkomt. De ene is je kaart die je van chello krijgt. En de ander is voor het internet netwerk.Dan zet je op je chello netwerk kaart Internet Sharing aan. Dan geeft hij als het goed is de andere netwerk kaart het IP adres 192.168.0.1 .Doet hij dit niet dan moet je het zelf ff doen. Dan geef je de comp met win98 het ip 192.168.0.2 . Als default Gateway op de win98 comp stel je dan 192.168.0.1 in en het werkt .. HOPPLA! :)
Veel suc7

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 15:05
Zet je NetBIOS over TCP/IP aan, dan werkt het zonder dat je NetBEUI nodig hebt.

Verwijderd

bij internet sharing heb je het protocol netbuie niet nodig(zelfs heel erg overbodig)
ten eerste is het zo dat je al omdat je internetsharing van windows instald, meer protocollen nodig, en dat werkt vertragend.
er is een klein programmatje genaamd nat32 wat veel sneller werkt.
als pingen niet werkt ligt dat of aan de kabel of aan de netwerk kaart. en om even daar op in te gaan:
cross link kabels werken niet altijd goed. wat wel altijd goed werkt en ook direkt werkt zonder veel zweet en ergernis is om er een hub tussen te zetten. dat kan met een gewone utp kabel maar daar kun je ook de cross link voor gebruiken. in de server die voor de rest van het netwerk het internet moet verzorgen moeten wel twee netwerkkaarten zitten. Alhoewel er tegenwoordig ook proxyservers te koop zijn die dit met een netwerkkaart mogelijk maken, de tweede maken ze virtueel aan (bijv. All Aboard)
dus de tip die ik wil geven is, gebruik een hub en geen netbuie. en laat die programmas die nog maar een netwerkkaart nodig hebben nog even links liggen, tot de kinderziektes eruit zijn
groetjes
ton

• fkr123
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik ben inmiddels uit *mijn* probleem. Op de w2k machine heb ik een sharenaam aangemaakt, bestaande uit meer dan 12 karakters :+.

Inmiddels gewijzigd en ik kan zowel op de w2k als op de w98 machine de bestanden van de andere benaderen :).
Pagina: 1