[Smart Array 5i] Rebuild starten

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kevinvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 10:14

kevinvs

Iedereen: BEDANKT!

Topicstarter
Server: Compaq ProLiant DL380 G2
Controller: Compaq Smart Array 5i

Ben bezig met een Windows Server 2003, heb (tot nu toe) 2 schijven in de server zitten, waar ik RAID1 op draai. Voor een test heb ik 1 schijf even uit de server gehaald, om te kijken of het RAID systeem inderdaad goed werkt en hoe de server ermee omgaat. Het gaat dus om een test omgeving, maar dannog heb ik geen zin om Windows weer opnieuw te gaan installeren (denk ook niet dat het nodig is) maargoed...

De schijf (ID1) heb ik uit de server gehaald op het moment dat hij uitstond.
edit:
Server aangezet en kreeg de melding dat er een schijf FAILED was, om precies te zijn die ID1. Dan kan je kiezen om alle schijven disabled te laten (F1 dacht ik) of gewoon door te gaan (F2). Afijn heb de server gewoon weer afgesloten en opnieuw opgestart
, toen moest ik F1 moest drukken om de Automatische Data Recovery te starten, gedaan.. maar er gebeurde verder weinig, het OS starte op en daar bleef het bij. Heb toen even het OS open laten staan, en na een 1/2 uur opnieuw opgestart, om te kijken wat de Controller zou aangeven. Die gaf eigenlijk niks anders aan dat status "Interim Recovery Mode", en start het OS weer op.
Ik weet niet of het rebuilden gestopt zou kunnen zijn door mijn herstart?

Als ik nu kijk met HP Array Diagnostic Utility staat er:
Logical drive 1 status = Interim recovery (volume functional, but not fault tolerant)
SCSI Port 2, drive ID 1 failed - REPLACE
Met de HP Array Configuration Utility kom ik niet verder dan:
The current array controller has a bad or missing drive.
Logical drive 1 ( RAID 1+0 in array A) is operating with reduced performance and a further physical drive failure may result in data loss depending on the fault tolerance.

Configuration changes to this logical drive or any other logical drive in array A are not allowed until this problem is corrected.

To correct this problem, check the data and power connections to the physical drives or replace the failed drive. For more information, run the Array Diagnostics Utility.
Voor de rest heb ik zoveel mogelijk van het "Driverpack HP Proliant DL380 G2 voor 2k3" geinstalleerd.

Ik kan eigenlijk nergens aangeven dat hij met die andere HD moet gaan rebuilden, en ook met de informatie die op [compaq proliant] raid array rebuild werkt niet kwam ik ook niet veel verder. Wat zie ik over het hoofd, hoe moet ik die rebuild nu laten lopen?

[ Voor 4% gewijzigd door kevinvs op 02-06-2007 15:44 . Reden: Foutje in het verhaal over het terugplaatsen van een schijf ]

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Dus je hebt de server uitgezet, schijf ID1 eruit gehaald en opgestart. Maar je schrijft niet wanneer je de tweede schijf er weer in hebt gezet. In je eerste quote staat ook netjes dat schijf ID1 'failed' is en dus vervangen moet worden. In de tweede quote staat ook netjes dat hij een drive mist, maar rustig verder gaat totdat je een vervangende schijf bijplaatst.

In principe moet het niet uitmaken of je opnieuw opstart tijdens het rebuilden.

Het kan zijn dat de controller een of ander serial nummer van de oude "kapotte" schijf heeft onthouden en dus niet zomaar op die schijf wil rebuilden. Maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

Weet trouwens dat je nooit een schijf mag verwisselen als de computer uit staat - in sommige gevallen ziet de controller dan weer twee schijven en is datacorruptie het gevolg.

In jouw geval: hij ziet 1 schijf als FAILED en moet waarschijnlijk een REPLACE commando krijgen zodat het een schijf gaat rebuilden. Staat vast ook wel in handleiding van die Compaq controller. :)

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Sorry, ben inderdaad niet helemaal volledig geweest met de info in de startpost
edit:
Verhaal speelt zich af over meerdere dagen
. Ik heb inderdaad de schijf wel teruggeplaatst, maar de quote was inderdaad nog van de oude stand, waar de schijf eruit was. Dus bij deze de nieuwe info van de Array Diagnostic Utility
Logical drive 1 status = Interim recovery (volume functional, but not fault tolerant)
SCSI Port 2 Drive ID 0 is not stamped for monitoring
SCSI Port 2 Drive ID 1 is not stamped for monitoring
Error occurred reading RIS copy from SCSI Port 2 Drive ID 1
En de Array Configuration Utility (ACU?) geeft ook nog hetzelfde aan, maar nu staat er als je bij Show Physical View kijkt:
Smart Array 5i Controller in Embedded Slot
Parallel SCSI Array A

36.4 GB Parallel SCSI Drive at Port 2 : SCSI ID 0
??? Parallel SCSI Drive at Port 2 : SCSI ID 1
Nogsteeds kan ik nergens op een knopje klikken 'rebuild' ofzo, is het dan inderdaad zo dat hij gewoon niet meer met die schijf wil gaan 'samenwerken' omdat hij hem al een keer is kwijt geraakt?? [Of kan je dat 'resetten' zodat hij het toch wel weer doet].

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Ik heb de handleiding van de ACU ook eens doorgeworsteld, en ben hier wel wat wijzer uit geworden. Nu weet ik dat ik deze update ook in mijn vorige bericht had kunnen editten, maar daar zat een te groot tijdsverschil in. Heb ik dit niet juist laat het me dan weten. Maargoed..
Hier even een update;

Maar nu heb ik hem dus ook de handleiding van de HP Array Configuration Utility doorgenomen, en zie op pagian 60 van de de manual (http://h20000.www2.hp.com...l/c00446379/c00446379.pdf) het volgende:
Uitgevallen logische schijfeenheid opnieuw inschakelen
Als een logische schijf is uitgevallen en de gegevens ongeldig of onherstelbaar zijn, kunt u de logische schijf opnieuw inschakelen zodat deze weer kan worden gebruikt. Met dit proces blijft de structuur van de logische schijf behouden en worden alleen gegevens verwijderd, terwijl met de opdracht delete zowel de structuur van de logische schijf als de gegevens worden verwijderd.

Syntaxis:
<doel> modify reenable [forced]

Voorbeeldopdracht:
=> ctrl slot=3 ld 1 modify reenable forced
De CLI heb ik ook geinstalleerd staan, maar vraag af of dit zo wel goed is. Ze hebben het hier namelijk over logische schijven, en het gaat toch om een fysieke schijf?

Verder heb ik ook de handleiding (http://h20000.www2.hp.com...l/c00677940/c00677940.pdf) van Compaq Smart Array 5i Plus Controller en Write Cache Enabler met batterijvoeding doorgenomen (Ja 166 pagina's, maar daar staat ook alleen maar hoe het werkt, niet hoe je het kan gebruiken.

Weet iemand hoe deze, lijkt mij toch vrij eenvoudige en vaak voorkomende handeling uitgevoerd moet worden?

[ Voor 3% gewijzigd door kevinvs op 02-06-2007 19:37 ]

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:36
Kan je wel opstarten als je de schijf eruit haalt die je er al eens uit gehaald hebt? (kromme zin, maar goed).
En dan niet kiezen voor doorgaan met gedisablede schijven, maar de andere optie.

Als je dan Windows opgestart hebt de 2de schijf plaatsen, rebuilden moet automatisch gaan. Als het goed is gaat het lampje op de schijf knipperen nadat hij opgespint is. Zodra hij klaar is met rebuilden stop het knipperen ook.

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Ja, ik draai nu gewoon op 1 enkele HD. Windows start nu ook wel gewoon op, zelfs de melding bij het opstarten vraagt niet meer om een bevestigen of iets dergelijks...
De 2e schijf heb ik inmiddels vanmiddag er weer ingedaan. Maar ik zie geen teken van een automatische rebuild, op de schijf zelf brand alleen het 1e lampje (Activiteit), de rest van de lampjes (Online en Defect zijn gewoon uit). Volgens de handleiding zou dit betekenen:

(1) Activiteit: Aan
(2) Online: Uit
(3) Defect: Uit

Betekenis:
Verwijder de schijfeenheid niet. Als u een schijfeenheid verwijdert tijdens dit proces, kunnen gegevens verloren gaan. De schijfeenheid wordt benaderd, maar
(1) is niet als onderdeel van een array geconfigureerd,
(2) is een vervangende schijfeenheid en het opnieuw opbouwen is nog niet gestart of
(3) begint te draaien tijdens POST.

Zou dat betekenen dat hij ready is voor rebuild, of is hij gewoon domweg geen onderdeel van een Array?

[ Voor 17% gewijzigd door kevinvs op 02-06-2007 20:46 ]

• vassago
Ik denk dat je het array om zeep hebt geholpen, ik weet zo even niet hoe je die opnieuw aan kan maken zonder de data te verliezen.

Misschien dat dat met de ACU kan of zo?

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Hoe zou je het dan zo 'om zeep' geholpen kunnen hebben? Er is zogenaamd 1 schijf eruit geklapt, dat moet toch te herstellen zijn? Ik heb verder niks verwijderd ofzo. (Daarom boos het OS ook gewoon nog).

ADU geeft nogsteeds aan:
SCSI Port 2 Drive ID 0 is not stamped for monitoring
SCSI Port 2 Drive ID 1 is not stamped for monitoring
Error occurred reading RIS copy from SCSI Port 2 Drive ID 1
en bij de ACU onder Logical View:
Parallel SCSI Array A

Logical Drive 1 ( 34727 MB, RAID 1+0 )
Unused Space, ???
en bij de ACU onder Physical View:
Parallel SCSI Array A

Ik snap niet goed wat hier mis zou kunnen zijn... Wat is dan normaal de procedure om een rebuild te starten? Gewoon domweg een HD in die bay (en dus ID) te drukken?

• vassago
kevinvs schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 21:46:Gewoon domweg een HD in die bay (en dus ID) te drukken?
Yep, verder niks.

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Maar als je de info bekijkt die ik gepost heb, dan lijkt dat toch niet zo te zijn. En tevens begint het lampje van Online ook niet te branden. Kan het dus inderdaad zijn dat hij het vertikt omdat 'hij hem al een keer kwijt is geweest'?? En hoe kan je dat 'resetten' zodat hij hem wel weer vertrouwd en toch begint met de rebuild?

Kan dat door het volgende??
Uitgevallen logische schijfeenheid opnieuw inschakelen
Als een logische schijf is uitgevallen en de gegevens ongeldig of onherstelbaar zijn, kunt u de logische schijf opnieuw inschakelen zodat deze weer kan worden gebruikt. Met dit proces blijft de structuur van de logische schijf behouden en worden alleen gegevens verwijderd, terwijl met de opdracht delete zowel de structuur van de logische schijf als de gegevens worden verwijderd.

Syntaxis:
<doel> modify reenable [forced]

Voorbeeldopdracht:
=> ctrl slot=3 ld 1 modify reenable forced
Wat wordt dan precies bedoeld met structuur en gegevens? Wat is daar het verschil tussen???

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
*schopje*
Concreet is mijn vraag dus nu:

Hoe kan je een schijf die eens 'uitgevallen' weer opnieuw activeren zodat de rebuild gestart kan worden op een Smart Array 5i?

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 17:52

xAn52

Whatever...

Probeer eens:
  • beide schijven eruit
  • De verwijderde disk in pos. 0 (waar de "goede" disk zat)
  • systeem aanzetten
Boot?
  • Ja: 2e disk er online bij zetten, zou opgepakt moeten worden.
  • Nee: Jammer.... (denk ik)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het probleem is dus dat je offline de schijf verwijderd hebt. Dan gaat het rebuilden over het algemeen niet goed. Ook onthoudt de controller idd welke schijven erin zaten, hij weet dus nu dat disk 2 failed was en wil niet gaan rebuilden. Je hebt dus een 'nieuwe' disk nodig.

Wat je kunt proberen is een volledige system erase met alleen disk 2 in de originele positie, alles wordt gereset (dus ook controller) en de HDD wordt gewist. Server uit, disk 1 er weer in en booten. Theoretisch gezien moet hij nu de logical disk weer opnemen van disk 1, de controller neemt de instellingen over en hij gaat rebuilden. Theoretisch dus ;)

edit: System erase gaat met de SmartStart CD overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door wagenveld op 07-06-2007 21:26 ]

• m2dekker
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-02 13:40
Wellicht een stomme suggestie, maar kan je deze vraag ook niet kwijt bij je leverancier? :|
Als je dan het antwoord hebt, kun je dat weer met ons delen... :+

Common sense is so rare, it should be classified as a super power.

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
m2dekker schreef op vrijdag 08 juni 2007 @ 08:01:
Wellicht een stomme suggestie, maar kan je deze vraag ook niet kwijt bij je leverancier? :|
Als je dan het antwoord hebt, kun je dat weer met ons delen... :+
Nee, dit is zeker geen stomme sugestie, maar het probleem was altijd (zie datum/tijden van mijn posts) dat ik nooit op werkdagen tussen 9 en 5 kon bellen. Tenminste, met uizondering van gister, heb ze inderdaad gesproken en hij gaf mij de tip om van de "System Maintenance Switch" dip 6 om te zetten, die verwijderd namelijk de instellingen van de controller. Vervolgens booten zonder schijven, doet hij er wat langer over en vervolgens komt hij met de melding "system maintenance switch detected. Turn server off and set switch to off". Server uit, switch teruggezet. Booten met 1 HD erin (orginele die het nog wel deed). Booten naar Windows, in ACU zie je dat hij een drive mist (zelfde melding als eerst). 2e drive er hotplug in, en de controller begint nu automatisch met rebuilden.
The current array controller is rebuilding logical drive 1 ( RAID 1+0 ).

Configuration changes to this logical drive or any other logical drive in array A are not allowed until rebuilding is complete. Also, configuration changes to any other array that is waiting for expansion or rebuild are not possible until this process completes. If unused space exists, additional logical drives can be created. Otherwise, most configuration changes are not allowed until this process is complete.
Nog even afwachten en dan is hij weer helemaal top! Bedankt iedereen voor de hulp!
Pagina: 1