[compaq proliant] raid array rebuild werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Matched: rebuild
Server: Compaq proliant ML530
Controller: Compaq smart array 3200

Een van de 4 schijven van een raid5 configuratie is overleden en nu heb ik een vervangende schijf hier. deze schijf is al een keer gebruikt. Om de schijf bruikbaar te maken voor de rebuild heb ik hem met de erase tool van de cd (smartstart van compaq) leeggemaakt. Als ik de schijf in de server stop en ik reboot deze dan krijg ik de vraag: press f1 for automatic rebuild of the array. (en f2 om door te gaan zonder rebuild)

Ik kies dus F1 en hij begint met rebuilden, vervolgens boot de server vrolijk verder en de rebuild lijkt te stoppen, als je het opnieuw probeert dan zegt de server ook dat de rebuild afgebroken is. De management tool voor de array geeft me geen mogelijkheid om de array handmatig te rebuilden, zowel de cd versie als de versie op de server zelf niet. Als ik iets wil aanpassen via deze tool dan zegt deze dat dat niet kan omdat er een rebuild loopt. Maar de schijven geven geen activiteit die dat bevestigen... (en een rebuild zou ook geen 24 uur moeten duren toch?

De schijven zijn identiek: 18,2Gb, 10.000rpm, ultra3 scsi
De nieuwe schijf is wel een ander model, maar dat zou volgens de leverancier niet uit moeten maken

Iemand nog een tip?, ik heb al vanalles geprobeerd maar geen rebuild :/

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Een rebuild is afhankelijk van hoe druk het systeem heeft. Meestal krijgt een rebuild low priority. je kunt met Compaq tool wel aangeven hoe hoog de priority moet zijn. Gewoon geduld hebben het kan soms lang duren.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
mutsje schreef op 29 October 2003 @ 09:22:
Een rebuild is afhankelijk van hoe druk het systeem heeft. Meestal krijgt een rebuild low priority. je kunt met Compaq tool wel aangeven hoe hoog de priority moet zijn. Gewoon geduld hebben het kan soms lang duren.
Maar je moet toch het groene 'schijf' symbooltje op de disk kunnen zien knipperen?

(priority staat inmiddels op medium)

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Ik heb persoonlijk nog nooit een rebuild gedaan locaal. Spreek alleen ervaring uit van colega's.

Word de schijf uberhaupt wel gezien.

2e belangrijke punt heb je hardware support zoja zou je kunnen overleggen hier gebruik van te gaan maken.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Matched: rebuild, starten
Lijkt me daqt de schijf wel gezien wordt ja, anders kannie niet om een rebuild vragen ;)
Zet voor de gein de rebuild prio eens op High.
Dan je OS booten en meteen de Raidarray config tool starten, daar zou je nl. ook moeten kunnen zijn of hij wel of niet aan het rebuilden is.

Zeker met lage prio, drukke server en grote hoeveelheden dat kan een rebuild enkele dagen duren.
(als het geen ultra citrical machine is kwa performance zou ik die rebuild prio zeker naar high knallen).

Tijd voor een nieuwe sig..

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Geen matches
server gewoon booten en dan proberen met de tool in windows / web management tool

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Matched: rebuild, starten
Koffie schreef op 29 oktober 2003 @ 10:18:
Lijkt me daqt de schijf wel gezien wordt ja, anders kannie niet om een rebuild vragen ;)
Zet voor de gein de rebuild prio eens op High.
Dan je OS booten en meteen de Raidarray config tool starten, daar zou je nl. ook moeten kunnen zijn of hij wel of niet aan het rebuilden is.

Zeker met lage prio, drukke server en grote hoeveelheden dat kan een rebuild enkele dagen duren.
(als het geen ultra citrical machine is kwa performance zou ik die rebuild prio zeker naar high knallen).
Ok, dat ga ik straks even proberen... wist niet dat het zoveel tijd zou kosten.

De schijf wordt inderdaad gewoon gezien en hij lijkt ook te beginnen, maar bij het verder booten stopt de activiteit.

Verwijderd

Onzin, een rebuild van een paar 18 gig schijfjes duurt no way 24 uur. zelfs niet met prioriteit low en een druk systeem.

Aangezien ik zelf niet achter die proliant zit kan ik alleen gokken dat er een schijf nog steeds rot is, zodat hij blijft hikken en niet verdergaat.

Wat staat er in de eventlog van je array manager?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 11:57 ]

• TAMW
  • Laatst online: 22-02 19:17
Als je standaard windows smart array drivers gebruikt in plaats van de compaq smart array drivers wordt je array ook niet gerebuild.

Ik zou dat maar eens checken.

Met Accu kun je zien wat de staat van je array is tevens staat in de windows eventlog wat de status van je array is. (mits je alles compaq drivers hebt geinstalleerd)

Hier staat alles:
http://h18023.www1.hp.com...er/us/locate/20_1117.html

PS: je hoeft een schijf niet leeg te maken voor een rebuild als je hem op de plaats van de gecrashte schijf er in stopt.

[ Voor 74% gewijzigd door TAMW op 29-10-2003 12:10 ]

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 October 2003 @ 11:56:
Onzin, een rebuild van een paar 18 gig schijfjes duurt no way 24 uur. zelfs niet met prioriteit low en een druk systeem.

Aangezien ik zelf niet achter die proliant zit kan ik alleen gokken dat er een schijf nog steeds rot is, zodat hij blijft hikken en niet verdergaat.

Wat staat er in de eventlog van je array manager?
De schijf zal hoogstwaarschijnlijk niet rot zijn, hij komt uit een server die de dag daarvoor nog gewoon heeft staan draaien.

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
TAMW schreef op 29 oktober 2003 @ 12:01:
PS: je hoeft een schijf niet leeg te maken voor een rebuild als je hem op de plaats van de gecrashte schijf er in stopt.
Precies .. daar dacht ik dus ook meteen aan bij het lezen van dit topic.

Ik zou het volgende proberen:

Boot de server van de resterende schijven (kapotte schijf eruit), als het OS opgestart is stop je er een nieuwe schijf bij en zal je zien dat hij automatisch gaat rebuilden. Dat booten om te rebuilden is toch helemaal niet nodig ?

[ Voor 33% gewijzigd door K-2SO op 29-10-2003 13:47 ]

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
TAMW schreef op 29 October 2003 @ 12:01:
Als je standaard windows smart array drivers gebruikt in plaats van de compaq smart array drivers wordt je array ook niet gerebuild.

Ik zou dat maar eens checken.

Met Accu kun je zien wat de staat van je array is tevens staat in de windows eventlog wat de status van je array is. (mits je alles compaq drivers hebt geinstalleerd)

Hier staat alles:
http://h18023.www1.hp.com...er/us/locate/20_1117.html

Ik heb even op de link gekeken, maar welke zaken heb ik dan nodig volgens jou? De 3200 controller staat er niet duidelijk genoemd.

Is dit wat: http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/14185.html

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Op internet kwam ik dit tegen:

http://forums1.itrc.hp.co...58+1067432545456+28353475

Compaq Drive Array Logical Drive Status Change. Logical drive number 1 on the array controller in slot 0 has a new status of 5.
(Logical Drive status values: 1=other, 2=ok, 3=failed, 4=unconfigured, 5=recovering, 6=readyForRebuild, 7=rebuilding, 8=wrongDrive, 9=badConnect, 10=overheating, 11=shutdown, 12=expanding, 13=notAvailable, 14=queuedForExpansion)
[SNMP TRAP: 3008 in CPQIDA.MIB]

Bij ons staat er dit:
Compaq Drive Array Logical Drive status change Logical drive number 1 on the array controller has a new status of 6

Klaar om te rebuilden dus, maar waar wacht ie nou eigenlijk op...

• TAMW
zomertje schreef op 29 oktober 2003 @ 13:46:
[...]

Ik heb even op de link gekeken, maar welke zaken heb ik dan nodig volgens jou? De 3200 controller staat er niet duidelijk genoemd.

Is dit wat: http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/14185.html
Heel goed!
Daarrme kun je je smart array controller configureren en de status bekijken dus of hij aan het rebuilden is enz. Dus Downloaden en installeren

Als je dit download:

http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/17675.html

een zogenaamde proliant support pack en installeerd heb je alle en nieuwste drivers voor je compaq server inc. de smart array raid controller.
K-2SO schreef op 29 October 2003 @ 13:39:
[...]

Dat booten om te rebuilden is toch helemaal niet nodig ?
Nee,

Als je alles goed geinstalleerd hebt en de mogelijkheden van de proliant benut,
is dit een senario hij het kan lopen.

1 Je krijgt een mailtje/smsje enz, van de server dat er een schijf stuk is en uiteraard welke.

2 Ga naar de server trek de schijf eruit (makkelijk te herkennen aan het rode lampje wat er op de schijf brand. Spare schijf erin.

3 Array controller gaat automatisch rebuilden.

4 Je krijgt een mailtje/smsje enz, van de server dat het rebuilden voltooid is en de array weer redundant is.

5 Klaar zonder ook maar 1 minuut downtime.

[ Voor 50% gewijzigd door TAMW op 29-10-2003 15:02 ]

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
TAMW schreef op 29 October 2003 @ 14:43:
Heel goed!
Daarrme kun je je smart array controller configureren en de status bekijken dus of hij aan het rebuilden is enz. Dus Downloaden en installeren

Als je dit download:

http://h18023.www1.hp.com...er/us/download/17675.html

een zogenaamde proliant support pack en installeerd heb je alle en nieuwste drivers voor je compaq server inc. de smart array raid controller.
Download loopt...
Nee,

Als je alles goed geinstalleerd hebt en de mogelijkheden van de proliant benut,
is dit een senario hij het kan lopen.

1 Je krijgt een mailtje/smsje enz, van de server dat er een schijf stuk is en uiteraard welke.

2 Ga naar de server trek de schijf eruit (makkelijk te herkennen aan het rode lampje wat er op de schijf brand. Spare schijf erin.

3 Array controller gaat automatisch rebuilden.

4 Je krijgt een mailtje/smsje enz, van de server dat het rebuilden voltooid is en de array weer redundant is.

5 Klaar zonder ook maar 1 minuut downtime.
Lijkt me lekker.... voorlopig is het zo dat ik er al 3 dagen mee aan het klooien ben, het ding verdomd het gewoon :X

• TAMW
Geen matches
Heb je ACCU al geinstalleerd?

[ Voor 6% gewijzigd door TAMW op 29-10-2003 15:11 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Geen matches
Misschien toch eens tijd om Compaq Support te bellen? Als het een bedrijfs server is lijkt me dat gerechtvaardigd

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Geen matches
je moet even zoeken naar ADU (array diagnostic utility).

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
McMiGHtY schreef op 29 oktober 2003 @ 15:17:
Misschien toch eens tijd om Compaq Support te bellen? Als het een bedrijfs server is lijkt me dat gerechtvaardigd
T ding is net ouder dan 3 jaar... support is er dan toch niet meer?

@scsi-freak:
Die diagnostic tool komt niet verder dan een opmerking over ready to rebuild

• TAMW
Geen matches
Ligt er aan wat voor Care Pack erbij zit.
Er zijn ook Care Pack's voor 5 jaar.

Maar het kan ook zijn dat er helemaal geen Care Pack op zit die moet je er namelijk los bij bestellen.

[ Voor 17% gewijzigd door TAMW op 29-10-2003 15:56 ]

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Geen matches
standaard fabrieks garantie is uberhaupt maar 1 jaar op hardware. Ik zou toch de support desk eens gaan bellen beter kosten uitgeven op een productie machine dan wachten tot er een 2e schijf van je all rotte schijvencabinet uitklapt want dan is er maar 1 weg terug namelijk je backup.

Verwijderd

Maar is hij nu goed aan het rebuilden?

ik heb het gister nog gedaan met 3x18,1 en een rebuild van 1 hd.
Dit duurde 3 uur op high priority. (proliant 6500 2hd raid controller)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Geen matches
Hij doet het nog steeds niet, het enige wat de tools me opgeleverd hebben is een verrotte display instelling :(

(grrrrrrrrrrrrr!)

Ik ga nu de schijf in een andere server proberen, we hebben er dus 2 met een kapotte disk.

Edit:
In de andere server doet hij het dus wel, hmm, dan moeten we voor die ene server maar een andere oplossing bedenken (ik heb nog 2x36gb liggen)

[ Voor 26% gewijzigd door zomertje op 30-10-2003 12:00 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

Geen matches
Ik zou toch de Support afdeling bellen, zeker als je het volgende in gedachte neemt.

-Hoe lang ben je hierzelf al mee bezig? ( a **Eurie per uur)
-Is men bereid om het risico te nemen dat er nog een schijf uitvalt waarna je hoogstwaarschijnlijk dataverlies hebt?
-Hoeveel mensen kunnen dan niet /of niet goed werken?

Weegt dit op tegen de kosten die gemaakt worden bij het raadplegen van de support afdeling??

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Geen matches
McMiGHtY schreef op 30 oktober 2003 @ 12:05:
Ik zou toch de Support afdeling bellen, zeker als je het volgende in gedachte neemt.

-Hoe lang ben je hierzelf al mee bezig? ( a **Eurie per uur)
-Is men bereid om het risico te nemen dat er nog een schijf uitvalt waarna je hoogstwaarschijnlijk dataverlies hebt?
-Hoeveel mensen kunnen dan niet /of niet goed werken?

Weegt dit op tegen de kosten die gemaakt worden bij het raadplegen van de support afdeling??
Ik deel je mening, maar sommigen hier niet.... maar nu moeten we waarschijnlijk wel :)

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Geen matches
Kan ik een 36gb schijf in een raid5 array van 18gb schijven stoppen? Als ik zoek met google zegt men meestal van niet. Dat ik die extra ruimte kwijt ben kan me niet zoveel schelen eigenlijk

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
Geen matches
ja, dat kan. Als je een defecte schijf wil vervangen in een raid-set, moet deze even groot of groter zijn. (mag zelfs geen bit kleiner zijn!).
De extra ruimte op de grote schijf kun je echter niet gebruiken, dus als je een 36 GB schijf gebruikt gooi je 18 GB ruimte weg.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:43
Een paar kleine tips: Wat is de firmware van de array controller. Er zijn versies geweest waarbij diverse problemen waren met rebuild. De huidige versie is 4.50C. Ik zou dus eerst deze een upgraden naar de laatste versie. Daarna zou ik ook even kijken wat de firmware revisie de BIOS van de compaq server heeft.

Uit je verhaal haal ik dat je een 2de server hebt staan. Plaats de schijf eens in deze server een draai daarna een server diag over deze schijf. Is de schijf wel goed.

Welke Compaq Agent heb je momenteel draaien, en je ook Compaq Insight Manager draaien op de server. Dit kan namelijk een hoop extra informatie opleveren.

Bijna alle Compaq server hebben 3 jaar garantie na factuur datum.

Ik denk dat je de meeste problemen oplost als je je array controller upgrade
http://h18007.www1.hp.com...er/us/download/14694.html

Success

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Geen matches
Ik heb gewoon een nieuwe server gebouwd, we hadden nog wat hardware over en we wilden toch over op w2k server. Het oude systeem gaat straks gewoon vliegen :+ (updaten is al geprobeerd en de schijf was wel ok)

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 16:45
Geen matches
Werkt het nu allemaal? Zo ja, wat heb je gedaan.

• zomertje

zomertje

Barisax knorretje

Topicstarter
Geen matches
Zie boven, gewoon een nieuwe servert gebouwd :P

Pagina: 1