[XP] geheugen vraagstuk, 3 DIMMs geen boot, 2 wel*

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:01
Ik zit met het verveelende probleem dat windows XP reboot bij het opstarten.

Systeem

Amd Athlon 2600+
1024 Mb ram
Geforce 5900XT
2* seagate sata HDD 150Gb in raid 0
asus a7v600 Mainbord
Windows XP SP2.
Ik denk dat dit de relevantie info is, anders zal ik verdere info posten.

De pc is 2 weken terug geformatteerd. Buiten een virus scanner en office staat er bijna geen software geinstalleerd. Ik heb wel al wat data terug op mijn pc gezet.

Ontstaan

Al enkele malen heeft windows xp gevraagd om een schijfcontrole te doen op de d partitie. Ik heb dit altijd geweigerd. Gisteren was ik niet snel genoeg en heeft windows een schijfcontrole uitgevoerd waarna mijn pc correct opgestart is. Ik heb een dik uur met de pc gewerkt en toen naar mijn werk vertrokken. Wanneer ik terug kwam van mijn werk was de computer in een lus aan het rebooten.

Acties

Opstarten met de laatst werkende configuratie of in "save mode" werkt niet. Wanneer ik wil opstarten in save mode blijft hij hangen op: driver\mup.sys Na wat opzoekingswerk op internet blijkt dat dit verschillende oorzaken kan hebben. Booten met de xp cd lukt niet, wanneer ik repair selecteer blijft hij zoeken naar een windows versie op de hdd (en hangt dus. Ik heb de correcte sata drivers geladen en hij vindt mijn schijf, hij vindt gewoon geen windows installatie).
Ik heb momenteel een ubuntu live cd gedownload in de hoop van wat data te recupereren maar dit lukt niet. Ik zie mijn 40Gb c schijf maar kan hem niet benaderen en mijn 250Gb d schijf zien ik niet.
Ik heb een memory test gedaan zonder problemen. Vermits windows begint correct te starten heb ik ook niet het vermoeden dat er een hardware probleem is. In mijn raid utility staan mijn 2 harddisks zonder problemen.

Mijn vraag

Ik weet niet goed meer wat ik nog allemaal kan proberen buiten het recreaten van mijn raid array en een nieuwe install te doen (en dus al mijn data verliezen). Ik was aan het hopen dat ik in linux wel mijn schijven (of toch een partitie) kon benaderen wat niet het geval blijkt te zijn.
Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd gezien heb?
Is er een mogelijkheid om mijn schijven te scannen/repareren (ik kan in ubuntu booten en onder linux proberen mijn disks te repareren. Alleen heb ik hier niet zoveel kaas van gegeten)?

Alvast bedankt

• Johan.B
Een kleine update.

Na een nachtje memtest86+ te draaien kwamen er toch 6 errors aan het licht. Het kapotje latje ram (512Mb ben ik gaan omwisselen). Ik heb nu 2*256Mb ram pc3200 cl3 van apacer en 1* 512Mb ram ddr 400 van het merk pq1.

Ik heb een asus a7v600 mainbord. In de manual staat het volgende:
3 x 184-pin DDR DIMM Sockets support a maximum of 3Gb unbuffered non-ECC PC2700/2100 DDR SDRAM memory. (Note: PC3200 maximum to 2DIMMs only.)

Dit wil dus zeggen dat ik geen 3 latjes ram kan gebruiken. Nochtans heb ik dit een tijdje zonder problemen gedaan?

Wanneer ik alleen het nieuwe latje ram van 512Mb in het eerste slot steek wilt mijn pc niet booten, dit is toch ook niet normaal?

Is het mogelijk om toch deze 3 latjes ram op mijn moederbord te steken of moet ik genoegen nemen met 1*256 (in het eerste slot dan of mijn pc wil niet booten) en 1*512 Mb ram in het andere slot om zo 768Mb ram te hebben?

Alvast bedankt voor de wijze raad

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Timings kunnen natuurlijk verschillen waardoor je dat probleem kan krijgen.

Ik verplaats daarom wel je topic naar Processors, Mobo's & Geheugen , en verander de titel naar iets wat bij je probleem aansluit.

Ik kan je wel aanraden om alvast de juiste specificaties van dat geheugen alvast even erbij te pakken voor verdere vragen ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als iets linksom niet maar rechtsom wel wil werken zou ik er vrede mee hebben ondanks dat het ronduit irritant is als je niet weet waarom. :)

Gewoon blijven zoeken naar een oplossing lijkt me wel handig, ik zou dat nl. ook doen.

ARME AOW’er

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Als windows een schijfcontrole wil doen, lijkt me het geen goed idee om dat altijd maar de annuleren. Een corrupt bestandssysteem leidt vroeg of laat tot (meer) data verlies.

Het lijkt mij dat je met een corrupte windows installatie zit op een raid 0 array. Daar kan je nog veel data vanaf recoveren met recovery tooltjes, zoals getdataback e.d. Zie de faq. Moet je wel een werkende (windows) install hebben op een andere schijf/pc. Schrijf iig niet meer naar dit array. Dat betekent ook niet meer proberen te booten vanaf de corrupte windows partitie.
Johan.B schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:35:
[...]
3 x 184-pin DDR DIMM Sockets support a maximum of 3Gb unbuffered non-ECC PC2700/2100 DDR SDRAM memory. (Note: PC3200 maximum to 2DIMMs only.)

Dit wil dus zeggen dat ik geen 3 latjes ram kan gebruiken. Nochtans heb ik dit een tijdje zonder problemen gedaan?

Wanneer ik alleen het nieuwe latje ram van 512Mb in het eerste slot steek wilt mijn pc niet booten, dit is toch ook niet normaal?
[...]
Nee, dit betekent dat je wel 3 latjes kunt draaien (nl op PC2700), maar niet (stabiel) op PC3200. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet automatisch geforceerd wordt, maar controleer het evt even en probeer het niet te overrulen (als dat al kan).

En nee, met 1 latje lijkt me dat het wel moet gaan; dat is niet normaal (tenzij die ook weer stuk is/niet goed samen gaat met je bord). Boot ie ook niet met dat ene latje op PC2700 (op slappe timings van mij part; alleen maar dat je je data eerst eens kunt recoveren)?

• Johan.B
alx schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:00:

Nee, dit betekent dat je wel 3 latjes kunt draaien (nl op PC2700), maar niet (stabiel) op PC3200. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet automatisch geforceerd wordt, maar controleer het evt even en probeer het niet te overrulen (als dat al kan).
Ik heb ondertussen mijn memory op 333Mhz gezet. Als ik het goed begrepen heb moeten nu de drie latjes zonder problemen samen werken. Ik zal morgen als ik naar mijn werk vertrek een memory test opzetten. Wanneer ik van mijn werk terug kom en er zijn geen errors gevonden ben ik gerust en kan ik aan de data recovery beginnen.
alx schreef op maandag 04 juni 2007 @ 22:00:
En nee, met 1 latje lijkt me dat het wel moet gaan; dat is niet normaal (tenzij die ook weer stuk is/niet goed samen gaat met je bord). Boot ie ook niet met dat ene latje op PC2700 (op slappe timings van mij part; alleen maar dat je je data eerst eens kunt recoveren)?
Ik heb al geprobeerd om te booten met alleen de twee latjes van 256Mb in de pc. Ook dan komt hij niet in windows.

Bedankt voor de tip ivm met de recovery tools. Al denk ik dat dit hopeloos gaat zijn.
Ik vrees dat een van mijn partitie tabellen beschadigd is. In linux kan ik er niet aan en de windows setup wil ook niet verder om een repair of dergelijke te doen. Ik kan geen kant meer uit. Een recreate van de array zal de enige oplossing zijn vrees ik. Ik veronderstel dat de date recover tools dit niet kunnen repareren? Nu ja ik zal al blij zijn als ik zeker ben dat mijn hardware weer naar behoren werkt zodat ik weer een betrouwbare pc heb. Dat ik wat data verloren ben is het einde van de wereld niet. Van de echte belangrijke data heb ik toch een backup...

** update **

Na een dagje runnen van memtest blijkt dit alles toch nog niet optimaal te werken... De eerste twee runs zijn zonder problemen voorbij gegaan. De daarop volgende runs (11 in totaal) hebben 13 errorg gegeven allemaal op verschillende adressen maar allemaal op dezerlde test: bad=4000000 err-bits=40000000

Ik ga nu de test starten met 1*256Mb en 1*512Mb om te zien of dit wel stabiel draait.

[ Voor 10% gewijzigd door Johan.B op 05-06-2007 17:42 ]

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Ik weet natuurlijk niet hoe je data eraan toe is, maar het resultaat van recovery zou nog best wel eens mee kunnen vallen. Dat linux/windows je partitie niet meer kan mounten betekent geenszins dat recovery zinloos is.

Aangezien je array nog heel is, kun je relevante raid parameters uitlezen en opgeven in iets als raid reconstructor of een soortgelijke tool. Je hebt dan wel minstens een 300 GB volume nodig. Daarna een NTFS recovery tool eroverheen. Of je moet een tooltje proberen dat direct beide raid 0 delen bekijkt.
Ik zie dat het recovery verhaal in de faq van OM staat (en natuurlijk niet in de faq van dit sub forum).

suc6; zulke acties kosten veel tijd. Als je backup recent is, kun je ook daarvoor kiezen + enkele bespaarde dagen :)
Pagina: 1