Opstarten met defecte CPU

Pagina: 1
Acties:

• boekenbon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08-2023
Systeem van een kennis wil niet opstarten. Op z'n Abit BX-133 zit een Celly2 700. Hij komt bij het opstarten niet eens door z'n BIOS heen, zelfs niet met een noodflop.

Mijn vraag is of als de Celeron stuk is het moederbord nog de BIOS doorloopt of dat ik alleen maar een zwart scherm krijg.

Ik krijg nu alleen een zwart scherm.

Thanx

• boekenbon
Als er geen foutmelding komt is dan het MoBo defect?

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:34
Als de processor het niet doet, kan je het vergeten. Maar weet je wel zeker dat de processor kapot is. Probeer te testen met een ander moederbord en/of andere processor.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dan zou het inderdaad de CPU kunnen zijn, maar net zo goed de Videokaart of het geheugen. Sluit een speakertje aan en luister naar de piepjes, misschien dat je daar wat aan hebt.

• boekenbon
Heb al een betrouwbare andere VGAkaart en RAM gebruikt, maar het systeem deed nog steeds nix. Heb ook de interne speaker aangehad maar hoorde (helaas) geen diagnose-piepjes van het mobo

Zou het een voedingsprobleem kunnen zijn? Er is wel een brandend rood ledje op het mobo aanwezig.

Verwijderd

Alles wel goed ingesteld? FSB op 66?

Verwijderd

ik denk dat je moederbord misschien kapot is

• boekenbon
Heb niks veranderd aan de FSB, z'n systeem hield er tijdens Napster gewoon mee op. Ineens een zwart scherm, een paar keer een automatische re-start en dan weer in Win98SE een zwart scherm, etc. Nu doet hij dus helemaal nix meer.

Heb ook de BIOS gereset door het mobo-batterijtje eruit te halen. Hielp ook nix.

Verwijderd

heb je het ram al eens in een andere bus gedrukt??? heb eens zelfde probleem gehad en bleek een kwestie te zijn van ramstripje een bus verplaatsen .. |:(
daar was ik dan 2 dagen aan kmijt :(

• boekenbon
Yep, andere (betrouwbare) RAM in een ander DIMM slot geprobeerd. Het mobo gaf geen piep.

• GoGoHaRrY
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GoGoHaRrY

ik Hier ?

Celeron 700 heeft een erg hoge muliplier die voor de meeste BX-Mobo's niet te halen is !

Ook hebben Celeron CPUS boven de 500 een andere core, het kan dus ook zijn dat die core NIET door het BIOS herkend word en dus blijft hangen.

Murphy was an optimist

• Jake Blues
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 17:31

Jake Blues

AKA Jake

Die multiplier maakt zo wie zo toch nix uit? En daarbij een Abit BX-133 is een redelijk nieuw bord...

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
OK alles loshalen en opstarten: als er dan nog steeds alleen een zwart scherm is en geen piepjes dan zijn er drie mogelijkheden:
1) je mobo snapt niks van je cpu (lijkt me sterk in dit geval)
2) je cpu is dood
3) je mobo is dood

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• boekenbon
Net een andere 250W voeding erin gehangen en alles schijnt weer normaal te werken :)

Wel raar trouwens want de "defecte" voeding leverde wel normaal stroom naar het mobo. Het is dus mogelijk dat de voeding niet voldoende stromm leverde om alles te kunnen laten draaien?

Ga effe een poosje proefdraaien om te kijken of alles het blijft doen.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
mochten er nog probs optreden kijk dan hier maar eens. is een topic van mij een paar dagen geleden.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/118936
je ziet...soms zie je dingen over het hoofd, ook de kleine dingen!

Doei en suc6
Pagina: 1