Toon posts:

PC start niet meer op....

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

om onduidelijke redenen start mijn pc niet meer op...

De FAQ over opstart problemen geeft mij helaas geen duidelijkheid...al vrees ik het moederbord (Gigabyte)

Zodra ik de pc aandoe gaat het harddisk lampje voor 15 sec branden (normaal), hoor ik de harddisk (ook normaal) en dan niks...Geen beeld, geen lampje dat harddisk werkt, niks! In de bios kom ik dus ook niet...ik zie het niet eens :(

Ik heb hem al 100 keer opnieuw opgestart, alle stekkers al los gehad, stroom eraf, binnenin gekeken er misschien een draadje was doorgebrand, of alle fans draaien:allemaal prima in orde. Het is echt van de ene op de andere dag dat ie het niet meer doet. Qua software was ik heel secuur, geen shit erop, anti spyware, virus, firewall etc.

Weet iemand waar het aan zou kunnen liggen. Heb sinds 2 mnd een nieuwe voeding (Coolermaster) en videokaart is 1 jaar oud. Rest denk zo'n 3 á 4 jaar.

In ergste geval: zou ik mijn harddisks in een andere pc kunnen stoppen (in zelfde volgorde qua master etc) en deze dan direct kunnen gebruiken? Of zal ik ze moeten formatteren....???

Graag hulp!!!

Thx

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 20:54 ]

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Hmm, klinkt als het moederbord, zo is die van mij ook gestorven (Asus A7v880).

Wat voor MOBO heb je, kun je CMOS resetten met een jumper? Dat is misschien nog de moeite waard. Heb je met je mobo typenummer al gezocht naar ander mensen met gelijke problemen?

Krijg je ook piepjes bij je opstart pogingen? (uit je pc speaker)

Probeer bij het opstarten randapparatuur te ontkoppelen. Dus Grafische kaart eruit. (probeer eens met een pci kaartje als je die nog hebt liggen), cd / dvd spelers eruit, harde schijven eruit. Misschien zelfs geheugen eruit.
Maar als je geen POST krijgt, lijkt het toch een dood mobo te zijn.

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Topicstarter
Wat voor MOBO heb je, kun je CMOS resetten met een jumper? Dat is misschien nog de moeite waard. Heb je met je mobo typenummer al gezocht naar ander mensen met gelijke problemen?

Nee, nog niet gedaan, zal ik zsm gaan doen

Krijg je ook piepjes bij je opstart pogingen? (uit je pc speaker)

Normaal wel, 1 piepje en dan krijg ik beeld en start ie normaal op. Nu geen piep en enkel wat "getik" uit de pc speaker

Maar als je geen POST krijgt, lijkt het toch een dood mobo te zijn.

Wat is een POST?

Verwijderd

Topicstarter
Was het bij jou de harde schijf str1iker? Morgen haal ik de hd's eruit en plaats deze in de pc van een vriend van me. Hoop dat het niet daar aan ligt...ivm alle data...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Op deze manier kun je uitsluiten waar het probleem zit en het betreffende onderdeel vervangen.

Geef sowieso eens volledige specs, dat is altijd handig zodat we weten waar we het over hebben.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:47

sanzut

It's always christmas time

Post had je zelf kunnen vinden op bijvoorbeeld Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Power-on_self-test

[ Voor 35% gewijzigd door sanzut op 31-05-2007 21:40 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 16:55
Gigabyte zeg je ? welk type. Check je Elco's

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:43:
Gigabyte zeg je ? welk type. Check je Elco's
Gigabyte GA-7VAXP (4 jaar oud)
2 HD's ik meen van WD (3 jaar oud)
Windows XP SP2
Nvidia videokaart (weet zo niet welk type, ongeveer 2 jaar oud)
350 w voeding van Coolermaster ( 2 mnd oud)
Interne geluidskaart

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2007 21:55 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:37:
[...]

Was het bij jou de harde schijf str1iker? Morgen haal ik de hd's eruit en plaats deze in de pc van een vriend van me. Hoop dat het niet daar aan ligt...ivm alle data...
Waarschijnlijk is mijn HDD gaar.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:37:
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Op deze manier kun je uitsluiten waar het probleem zit en het betreffende onderdeel vervangen.

Geef sowieso eens volledige specs, dat is altijd handig zodat we weten waar we het over hebben.
Deze troubelshotter heb ik al doorgenomen, had ik hierboven in reply ook al aangegeven (noemde ik toen de FAQ). Na de troubleshooter gelezen te hebben lijkt het het moederbord te zijn, althans, dat is het eerste waar ik aan denk na alle info.

Kan ik trouwens zo mijn hd's in een andere pc hangen en dat ie dan meteen werkt? Op die manier kan ik alle data op externe hd opslaan...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 21:59:
[...]

Deze troubelshotter heb ik al doorgenomen, had ik hierboven in reply ook al aangegeven (noemde ik toen de FAQ). Na de troubleshooter gelezen te hebben lijkt het het moederbord te zijn, althans, dat is het eerste waar ik aan denk na alle info.

Kan ik trouwens zo mijn hd's in een andere pc hangen en dat ie dan meteen werkt? Op die manier kan ik alle data op externe hd opslaan...
Maar als je de troubleshooter hebt doorgelopen dan heb je toch ook het mobo vervangen? Dan weet je toch waar het probleem zit?

Je hdds kun je gewoon in een andere pc hangen, tenzij je ze in een RAIDarray had hangen, dan moet je eenzelfde controller zien te vinden om daar de array op aan te maken om de data terug te kunnen lezen. Anders kun je ze gewoon in een andere pc hangen (of in een externe behuizing). Het kan zijn dat je dan nog een schijf moet improteren, maar dat wijst zich vanzelf in het diskmanagement.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:01:
[...]

Maar als je de troubleshooter hebt doorgelopen dan heb je toch ook het mobo vervangen? Dan weet je toch waar het probleem zit?
Nee, heb nog niks vervangen..het is nl de vraag of het aan het mobo ligt, is tot dusver alleen een aanname. Morgen hang ik de hd's in een andere pc, werken die goed, dan kan ik er bijna zeker van zijn dat het mobo gaar is!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 22:19:
[...]

Nee, heb nog niks vervangen..het is nl de vraag of het aan het mobo ligt, is tot dusver alleen een aanname. Morgen hang ik de hd's in een andere pc, werken die goed, dan kan ik er bijna zeker van zijn dat het mobo gaar is!
Hoe kun je de troubleshooter hebben doorlopen als je niets vervangen hebt?

Daarbij, testen of de hdds brak zijn is natuurlijk doodsimpel, koopel ze gewoon los en kijk of het systeem boot. De troubleshooter is er niet om leuk door te lezen, je moet het stap voor stap doornemen, wil je zeker weten waar het probleem zit?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, heb nog niks vervangen..het is nl de vraag of het aan het mobo ligt, is tot dusver alleen een aanname.
En dat zal het blijven totdat je dat uitsluit. Wij hebben geen glazen bol. Er is welgeteld een manier om dit zeker te achterhalen en die is al genoemd: als je mobo vermoedt, probeer met andere mobo.
Morgen hang ik de hd's in een andere pc, werken die goed, dan kan ik er bijna zeker van zijn dat het mobo gaar is!
Eh, nog los van de vraag of je OS install het in een andere PC gaat doen heb je daarmee alleen uitgesloten dat het aan de HDD ligt. Het zou nog mobo, CPU, geheugen, videokaart, voeding, kortsluiting met behuizing of kabels kunnen zijn...

Iig lijkt het erop dat je de troubleshooter niet begrepen hebt. Dat is geen lecutuur vol theorie, dat is een gids om practisch bezig te gaan om zelf dingen uit te sluiten. Dat hoor je te doen *voor* je een topic start. Dat is om de simpele reden dat als jij dat niet doet, niemand anders kan ruiken waar je probleem zit. Begin daar eens mee.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.