Oke, na wat ideeën van jullie kant en wat wensen van onze kant ben ik op een suggestie-configuratie gekomen:
(Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/120793)
Fileserver:
AOpen HQ08 Bigtower 300 Watt
Asus CUSL2 (i815E) Mainboard (onboard VGA enabled, onboard Audio disabled)
Intel Pentium III 866EB 133 MHz
128 Mb PC133 (evt. 256 MB Infineon PC133)
Promise IDE-RAID controller
2x 20 Gb of 30 Gb 7200 RPM harddisk, RAID 1 (mirrorring)
3COM 10/100 Mbit PCI Netwerkadapter (gekoppeld aan een 10/100 Mbit switch)
De harddisken worden hoogst waarschijnlijk in van die gekoelde removable units gehangen.
Verder wilde ik de kast voorzien van 3x 80MM fan op de daarvoor bestemde plaatsen + extra slotfan om dit geheel ook een beetje te ventileren.
Verder gaat er wat oude hardware over uit de huidige server:
Adaptec AH2940U/UW, HP DAT Streamer SCSI 4-8 GB
1x SCSI CDROM, 1x SCSI CD-Writer, 48X IDE CD-ROM Speler
Deze server zal uitsluitend via het netwerk benaderd worden, er hoeft dus niet lokaal op gewerkt te worden. (Striping RAID is dan toch zeker niet nodig?)
Hierbij heb ik alleen nog een paar vraagjes:
-Welke controller van Promise is het meest geschikt om 2 of 4 schijven (mochten we kiezen voor RAID 0+1) aan te hangen ? Hotswap is niet noodzakelijk.
-Welk merk/type harddisk zouden jullie nemen als het gaat om betrouwbaarheid en prestatie ? (geluid maakt niets uit, server staat toch in een serverruimte)
Dit zou ik graag onderbouwd horen, want ik heb al over allerlei schijfjes wat gehoord (bijv. IBM Deskstar maakt meer lawaai na verloop van tijd ??? etc.)
-Eventueel een 2e netwerkkaart plaatsen om het geheel wat sneller te maken ?
-Er komt ook nog een tweede server, uitsluitend voor proxy/mail bestemd. Die wilde we ongeveer hetzelfde maken, maar dan zonder de hardware onder het kopje 'uit de oude server'
Zou je in die server ook kiezen voor IDE-RAID, of is dit overbodig ?
TNX!
(Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/120793)
Fileserver:
AOpen HQ08 Bigtower 300 Watt
Asus CUSL2 (i815E) Mainboard (onboard VGA enabled, onboard Audio disabled)
Intel Pentium III 866EB 133 MHz
128 Mb PC133 (evt. 256 MB Infineon PC133)
Promise IDE-RAID controller
2x 20 Gb of 30 Gb 7200 RPM harddisk, RAID 1 (mirrorring)
3COM 10/100 Mbit PCI Netwerkadapter (gekoppeld aan een 10/100 Mbit switch)
De harddisken worden hoogst waarschijnlijk in van die gekoelde removable units gehangen.
Verder wilde ik de kast voorzien van 3x 80MM fan op de daarvoor bestemde plaatsen + extra slotfan om dit geheel ook een beetje te ventileren.
Verder gaat er wat oude hardware over uit de huidige server:
Adaptec AH2940U/UW, HP DAT Streamer SCSI 4-8 GB
1x SCSI CDROM, 1x SCSI CD-Writer, 48X IDE CD-ROM Speler
Deze server zal uitsluitend via het netwerk benaderd worden, er hoeft dus niet lokaal op gewerkt te worden. (Striping RAID is dan toch zeker niet nodig?)
Hierbij heb ik alleen nog een paar vraagjes:
-Welke controller van Promise is het meest geschikt om 2 of 4 schijven (mochten we kiezen voor RAID 0+1) aan te hangen ? Hotswap is niet noodzakelijk.
-Welk merk/type harddisk zouden jullie nemen als het gaat om betrouwbaarheid en prestatie ? (geluid maakt niets uit, server staat toch in een serverruimte)
Dit zou ik graag onderbouwd horen, want ik heb al over allerlei schijfjes wat gehoord (bijv. IBM Deskstar maakt meer lawaai na verloop van tijd ??? etc.)
-Eventueel een 2e netwerkkaart plaatsen om het geheel wat sneller te maken ?
-Er komt ook nog een tweede server, uitsluitend voor proxy/mail bestemd. Die wilde we ongeveer hetzelfde maken, maar dan zonder de hardware onder het kopje 'uit de oude server'
Zou je in die server ook kiezen voor IDE-RAID, of is dit overbodig ?
TNX!