Toon posts:

Fileserver (deel 2)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, na wat ideeën van jullie kant en wat wensen van onze kant ben ik op een suggestie-configuratie gekomen:

(Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/120793)

Fileserver:
AOpen HQ08 Bigtower 300 Watt
Asus CUSL2 (i815E) Mainboard (onboard VGA enabled, onboard Audio disabled)
Intel Pentium III 866EB 133 MHz
128 Mb PC133 (evt. 256 MB Infineon PC133)
Promise IDE-RAID controller
2x 20 Gb of 30 Gb 7200 RPM harddisk, RAID 1 (mirrorring)
3COM 10/100 Mbit PCI Netwerkadapter (gekoppeld aan een 10/100 Mbit switch)
De harddisken worden hoogst waarschijnlijk in van die gekoelde removable units gehangen.
Verder wilde ik de kast voorzien van 3x 80MM fan op de daarvoor bestemde plaatsen + extra slotfan om dit geheel ook een beetje te ventileren.

Verder gaat er wat oude hardware over uit de huidige server:
Adaptec AH2940U/UW, HP DAT Streamer SCSI 4-8 GB
1x SCSI CDROM, 1x SCSI CD-Writer, 48X IDE CD-ROM Speler

Deze server zal uitsluitend via het netwerk benaderd worden, er hoeft dus niet lokaal op gewerkt te worden. (Striping RAID is dan toch zeker niet nodig?)

Hierbij heb ik alleen nog een paar vraagjes:

-Welke controller van Promise is het meest geschikt om 2 of 4 schijven (mochten we kiezen voor RAID 0+1) aan te hangen ? Hotswap is niet noodzakelijk.
-Welk merk/type harddisk zouden jullie nemen als het gaat om betrouwbaarheid en prestatie ? (geluid maakt niets uit, server staat toch in een serverruimte)
Dit zou ik graag onderbouwd horen, want ik heb al over allerlei schijfjes wat gehoord (bijv. IBM Deskstar maakt meer lawaai na verloop van tijd ??? etc.)
-Eventueel een 2e netwerkkaart plaatsen om het geheel wat sneller te maken ?

-Er komt ook nog een tweede server, uitsluitend voor proxy/mail bestemd. Die wilde we ongeveer hetzelfde maken, maar dan zonder de hardware onder het kopje 'uit de oude server'
Zou je in die server ook kiezen voor IDE-RAID, of is dit overbodig ?

TNX!

Verwijderd

Topicstarter
iemand nog advies ?

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-04 15:54

8-Track

Ik denk dat RAID5 relatief goedkoper en veiliger is. Promise maakt geloof ik ook IDE RAID controllers die dat kunnen.

Als je toch van plan bent zoveel geld uit te geven en misschien 4 schijven te kopen, kun je er beter 5 nemen.

Edit: IDE RAID5 van Promise

Er zijn op dit moment geloof ik vier threads op de 1e pagina van Hardware Algemeen over IDE Hard Disks.

Nog meer:
Deze server zal uitsluitend via het netwerk benaderd worden, er hoeft dus niet lokaal op gewerkt te worden. (Striping RAID is dan toch zeker niet nodig?)
Waarom niet?

Verwijderd

langzamere cpu, meer geheugen

Verwijderd

Op woensdag 07 februari 2001 22:10 schreef MadCat het volgende:

Dat heeft niet echt iets te maken met het feit of er ook lokaal op de server word gewerkt. Stripping RAID pas je puur toe voor de snelheid.
Maar neem voor een server minimaal RAID 0+1.
Alleen stripping is teveel risico.
-Welke controller van Promise is het meest geschikt om 2 of 4 schijven (mochten we kiezen voor RAID 0+1) aan te hangen ?
Wil je enkel 0, 1 of 0+1 neem dan de Promise FastTrack100 of FastTrack66.
Als je 0+1 van plan bent, zou ik persoonlijk liever voor RAID5 gaan. Hier blijven niet zoveel schijven onbenut als bij 0+1.
In dat geval moet je de SuperTrack100/66 hebben. Wil je HotSwapping, dan heb je van beide kaarten de PRO KIT nodig.
-Welk merk/type harddisk zouden jullie nemen als het gaat om betrouwbaarheid en prestatie ? (geluid maakt niets uit, server staat toch in een serverruimte)
Persoonlijk zou ik gaan voor IBM hdd's, afgelopen jaar heb ik +/- 6 serversystemen gebouwd, waarin ik bijna allemaal IBM's heb toegepast. Het grootste gedeelte daarvan was echter wel SCSI. Ik ben er erg tevreden over IBM.
Western Digital heb ik persoonlijk slechte ervaringen mee.
Ik heb daarvan 2x een SCSI schijf binnen een jaar zien crashen.
Maarjah, echt superslechte schijven zijn er niet zoveel meer, en elke schijf kan crashen, hoe goed ook. Daar heb je backups&RAID voor ;)
-Eventueel een 2e netwerkkaart plaatsen om het geheel wat sneller te maken ?
Dat is afhankelijk van hoeveel werkstations er aan de switch hangen en hoeveel bandbreedte zij nodig hebben. Als je elk werkstation dedicated 100Mbit geeft en er gaan meerdere stations veel data van de server trekken, dan krijg je dus een bottleneck op de lijn naar de server(backbone). Omdat het lijntje naar de server ook maar 100Mbit is.
Maar bij een klein netwerk en normale netwerkbelasting is een 2e netwerkaart niet noodzakelijk. Maar het is nooit weg ;)
-Er komt ook nog een tweede server, uitsluitend voor proxy/mail bestemd. Die wilde we ongeveer hetzelfde maken, maar dan zonder de hardware onder het kopje 'uit de oude server'
Als je er een goede backup-unit in zet(of regelmatig backupen via netwerk) dan is RAID denk ik overbodig.
Maar ook dit is een beetje afhankelijk van hoe groot het netwerk is en hoe lang het bedrijf zonder mailfunctionaliteit kan in geval van een schijfcrash. Bovendien zou je 1 dag aan e-mails kunnen verliezen als je maar 1x per dag backups maakt.
Niet kunnen mailen is i.i.g. minder erg dan niet meer op de server kunnen werken.

Voor wat betreft je componentkeuze, dat zit wel goed. Wat ik mis in het rijtje is een goeie UPS.
Het nut van een brander in de server zie ik niet in en de DAT 4-8GB streamer is niet toerijkend meer voor al die 20/30GB schijven die erin komen. Of ga jij 's nachts tapes zitten verwisselen. ;)

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen tot zo ver weer bedankt :)

Ik zal nog wat toelichten (na vandaag aan een Abit KT7A-RAID te hebben zitten installeren, wat tot dus ver wel goed ging, alleen RAID mode 1 morgen even in gebruik gaan nemen... maybe toch een AMD ?).

Ik denk dat RAID5 wel duur is, ik dacht dat die kaarten iets van 1500 kosten en waarschijnlijk dat we het gewoon bij mirror houden want er zijn totaal iets van 16 clients die niet al te veel verkeer genereren (maar beetje toekomst gerichte opzet). De streamer draait dagelijks (en die mag ook de mailserver meenemen), de te backuppen data is momenteel rond de 3 Gb, met een mailserver erbij + huidige ontwikkeling wordt het iets meer, dus voorlopig blijft het 1 tape (en een flinke ruimte op de disk vrij >:)) De CDR hangt er gewoon in als CDROM, omdat we hem toch al hadden en wegdoen is een beetje nutteloos. Wat een UPS betreft: er staat nog een APC UPS 600, die een minuut of 10 blijft draaien als de stroom wegvalt. Die moet alleen nog even aangesloten worden met zo'n datakabel en dan draait ie, anders wellicht eens kijken naar een nieuwe :)

Deze CPU is gekozen omdat een P3-700 bijna net zo duur is als een 866, dus dan maar een snellere. Persoonlijk lijkt me 256 MB RAM wel voldoende en anders zit er binnen een week gewoon 512 MB in :)

Voor zover weer bedankt, als je nog tips hebt, graag ! *D

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
Er komt ook nog een tweede server, uitsluitend voor proxy/mail bestemd. Die wilde we ongeveer hetzelfde maken, maar dan zonder de hardware onder het kopje 'uit de oude server'
Raid 1 kan wel degelijk handig zijn op zo'n machine. Als dan een disk uitvalt gaat de andere gewoon door en ligt je internet link / mail er niet zo lang uit dan als je geen mirror hebt. Tevens kun jij dan bepalen wanneer ie down gaat.

Ik zou alleen voor een pure proxy / mail server een simpele pc gebruiken. Deze werkzaamheden vergen niet veel van de CPU en een simpel pc'tje misschien met wat extra geheugen zal waarschijnlijk al voldoen.

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Uhm.. iemand blij maken met die CDR?

Als je twee ongeveer dezelfde servers wilt maken, dan zou ik het zo maken dat ze elkaar kunnen backuppen. In geval er eentje het begeeft. Hoe noem je dat ook al weer...?
...ik weet het echt niet meer. Nouja, je maakt dus gewoon een mirror op de andere PC.
Kan makkelijke denk ik, voor MAIL heb je niet zoveel ruimte nodig.
Pagina: 1