Toon posts:

P5W DH Deluxe Bios/post probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb een probleem met mijn nieuwe systeem.
bij het starten van het systeem blijft hij vaak hangen bij de post, hierbij gaat hij niet door of het duurt lang (zonder meldingen).
ik heb zelfs de geheugen handmatig ingesteld maar dit werkt niet.

eenmaal in het bios merk ik dat het nanvigeren traag voelt van links naar rechts (eenmaal in de opties voelt het snel aan)

ik heb het volgende systeem:
proc:e6600
mobo: p5w DH Deluxe
geheugen: 2GB Kingston Hyper X 6400
voeding: cooler master 550w
grafishe kaart: 8800 gts 640 mb

ik heb voor de gijn is XP erop gezet en eenmaal in XP draaid die perfect??? terwijl die in het bios sloom is en sloom door de post heen gaat.

heeft iemand ervaring hiermee en kan die mij helpen?

gr, Marc

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer sowieso eens een bios update en evt een cmos reset. Kijk verder eens naar niet goed aangesloten devices (bijv een IDE P-ATA brander op het uiteinde van je P-ATA kabel die op slave staat). Dit soort dingen kunnen je systeem aardig vertragen.

• Starks223
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-03 12:53
ik heb precies hetzelfde probleem.
de pc heeft vanaf het begin zonder problemen gewerkt en sinds gisteren blijft ie spontaan hangen.
na hard uitzetten en weer aanzetten kwam ie ook niet verder dan het bios scherm.

Systeem:

p5w DH Deluxe (Bios 1401)
2 x 1GB Kingston HyperX PC6000

Nadat ik 1 DDR2 module had verwijderd startte het systeem weer op.
Dus ik werk nu met 1 DDR2 module en moet dus even testen of hij nog steeds blijft hangen (probleem is bij mij namelijk niet te reproduceren).

Verwijderd

Heb ook dit mobo, en had in het begin ook last van een zeer trage POST. De BIOS ging vlotjes zoals het hoort.
Heb toen zitten googlen en had toen gevonden dat het kon liggen aan de aansluitingen van je FANS op je mobo. Gewoon eens wisselen van FAN aansluiting of je fans eens loskoppelen ( behalve die van de CPU hé ;-) )

Ik zou ook aanraden om een BIOS update te doen, dit kan je gewoon vanuit de BIOS doen met EZ Flash 2 utility.
Opgelet: EZ Flash ondersteunt enkel USB, harde schijf of floppy met FAT 32/16/12 formaat ( zie ook manual 4-5 )

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt alvast.

maar hebben jullie ook het gevoel dat als je in het bios navigeert het wat sloom aanvoelt?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
proc:e6600
mobo: p5w DH Deluxe
geheugen: 2GB Kingston Hyper X 6400

Ik heb Exact dezelfde setup, de post is niet snel maar bios config en booten gaan wel normaal verder.
Ik weet zo niet welk bios ik heb, zit nu @ work maar updaten heeft de post niet sneller gemaakt zoals in de notities stond maar juist langzamer.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 12:51

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Mijn BIOS navigeert ook traag maar dat komt door Q-Fan. Als je alle ventilatoraansluitingen gebruikt zul je merken dat je ineens wél snel door het BIOS kunt navigeren 8)7 Ook de fan inputs op Ignore zetten helpt niet.

Verder moet je inderdaad eens controleren wat Terw_Dan aangeeft. De P5W DH deluxe blijft namelijk hangen op het moment dat de HD setup in het BIOS niet klopt met wat je aangesloten hebt. (Timeout wordt niet nagestreefd.)

Ik heb dit allemaal met elke BIOS versie bevonden, ook de nieuwste. (Versie 2004)

Tesla Model Y RWD (2024)

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Wat is langzaam, ik zou zeggen dat het bij mij ook wel sneller mag ja. Verder moet je oppassen met het updaten van de Bios, sommige versies geven juist problemen, zo heb ik (dacht ik) 1701 en dit werkt prima, 1901 gaven problemen als ik de reacties las op tweakers.

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Heh mijn oude topicje kan je wellicht van hulp zijn:

Asus P5W DH Deluxe boot traag

• RafkeP
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-05-2023
Ik heb sinds begin dit jaar hetzelfde moederbord. (omdat alle reviews die ik had gelezen erg lovend waren over dit bord)

Na het installeren ben ik ook tot de conclusie gekomen dat de POST soms wel tot 10 minuten kan duren en dat navigeren door de bios soms helemaal crasht.
Na alle auto-detects af te zetten was het probleem erg nog steeds.
Dan maar een upgrade gedaan naar de laatste bios versie ... ook niks.
Ik dacht "OK fouten in software kunnen gebeuren. Ze zullen het wel oplossen in devolgende bios update", maar toen ik wat verder google-de merkte ik dat dit probleem er al van zeker van 2005 inzit.
(en de volgende bios versie lostte het inderdaad ook niet op).

Het is zoals hierboven al aangehaald gerelateerd aan de Q-fan settings.
Bij mij heeft het geholpen om de settings als volgt te zetten :

[Hardware Monitor]
AI Quiet [Disabled]
CPU Fan speed [Ignored]
CPU Q-fan Control [Enabled]
CPU Q-fan mode [PWM]
CPU Fan profile [Silent Mode]
Chassis Q-fan control [Enabled]
Chassis fan profile [Silent Mode]
PWR Q-fan control [Enabled]
PWR Fan profile [Silent Mode]

Nu ben ik zelf niet zo'n held in bios settings : ik weet vaak niet wat de "optimale" setting is.
Dus ik was best wel blij dat er bij die Q-fan settings een "optimal" settings was.
Niets is dus minder waar. Met de settings op optimal duurt bij mij de POST 10 minuten.

Ook met de software voor de remote loopt er wat mis.
Mijn conclusie is dat ik om goed te zijn alle features moet disablen die net dit moederbord een meerwaarde geven ... go figure ...

Nooit van mijn leven koop ik nog een ASUS moederbord !

Verwijderd

Ben wel benieuwd of jullie apparaten op de USB-poorten hebben zitten. Ik had hier hetzelfde probleem. Heb alle hardware vervangen, maar het probleem bleef. Na lan zoeken bleek het probleem veroorzaakt door de printer: Epson Stylus Photo R300.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu de nieuwste bios (2004) en nog de fan`s geignored, nu gaat de post sneller. De bios loopt nog steeds bagger.
maar ik ben niet tevreden over ASUS. beetje "halfwerk" afleveren en verkopen... en niks eraan doen.

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 23:23
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2007 @ 01:23:
Ben wel benieuwd of jullie apparaten op de USB-poorten hebben zitten. Ik had hier hetzelfde probleem. Heb alle hardware vervangen, maar het probleem bleef. Na lan zoeken bleek het probleem veroorzaakt door de printer: Epson Stylus Photo R300.
Ik heb het bordje ook, en sinds een paar weken heb ik problemen met de usb poorten erop. nog maar 6/8 doen het. en van die 6 kan ik niks aansluiten op de twee "boot on usb" poorten. Als ik dat doe en ik zet de pc uit (linux/windows) dan herstart hij gelijk ipv uit gaan.
Ook pakt hij regelmatig mijn printer niet, dan zegt hij kan niet communiceren. usb loshalen en weer vastklikken en hij doet het weer.

het langzaam door de post gaan heb ik ook, door standby te gebruiken ben je van dat probleem af. :) en anders, je zet toch maar 1x per dag je pc aan dus die wat langzamere post is niet zo erg dan.
het bladeren in de bios heb ik ook, met alle versies gehad, geen oplossing voor gevonden, maar ook dat, je stelt je bios 1x in. en dan is het goed. (behalve bij een update dan is het wel weer nodig)

“An elephant is a mouse with an operating system”

Pagina: 1