Asus P5W DH Deluxe boot traag

Pagina: 1
Acties:
  • 506 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb een nieuw systeem inelkaar gezet met een P5W erin. Ik heb het probleem dat het opstarten van het BIOS varieert tussen de 10 seconden en de oneindigheid. Hij loopt niet vast, maar start niet meer door.

Het wachten gebeurt ná het checken van het geheugen (1024 OK), en komt dan met de melding 'USB devices 1 keyboard, 1 hub' en daarna de opsomming van de aangesloten IDE drives.

Ik heb al diverse topics gelezen en de tips nagevolgd, maar bij het topic waar ik het meeste baat had, besloot de TSer het moederbord op te sturen. Zover wil ik nou ook weer niet gaan.

Wat ik heb geprobeerd:

Nieuw Bios: versie 1305
Alles maar dan ook alles wat uit te schakelen was uitgeschakeld in het BIOS
Het BIOS helemaal goed ingesteld, inclusief CPU, Geheugen, Power settings, BIOS instellingen, IDE instellingen en etc.
BIOS reset gedaan ( :+ )
Alle apparaten losgekoppeld inclusief USB, FireWire, IDE apparaten en Wireless
en er staat een nieuwe Windows installatie op en alle drivers staan geinstalleerd en geconfigureerd.

Dit probleem was er al voordat ik Windows heb geinstalleerd.

Nu mijn vraag aan de community, wat kan ik nog proberen? Ik wil het niet terugsturen aangezien ik hem vrijdag behoor af te leveren aan een kennis :)

Wat ik sinds ik jullie tips heb gedaan:
Memtest gedraaid, 4 passes 0 errors. Lijkt mij niet het probleem
CPU fan losgehaald, krijg nu wel een CPU fan error maar hij start nogsteeds traag (of niet) op
IDE support op SATA only gezet, en niet geinstalleerde devices als Not Installed aangegeven, geen oplossing

Oplossing:
In mijn geval iig:
De fanheader (aansluiting) onder de SouthBridge en de fanheader onder het IDE poort moeten zijn aangesloten! Verder heb ik de meest rechtse header naast de NorthBridge in gebruik voor de casefan en heb ik de CPU fan in gebruik. Bij gebruik van deze fanheaders start het systeem weer normaal op.

De spekkies:

OCZ 450 Watt voeding
Corsair 5300 2*512 Matched Pair bankjes
Maxtor SATAII schijfje
Asus P5W DH Deluxe
Conroe Allendale 1,86Ghz
X1900XT videokaart

[ Voor 20% gewijzigd door Gamo op 03-10-2006 10:30 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn eerste idee was dat hij bleef hangen bij het detecteren van de IDE apparaten. Als je alles in je BIOS al eens hebt uitgeschakeld dan zou ik eens proberen je geheugen te testen met Memtest86.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:08:
Mijn eerste idee was dat hij bleef hangen bij het detecteren van de IDE apparaten. Als je alles in je BIOS al eens hebt uitgeschakeld dan zou ik eens proberen je geheugen te testen met Memtest86.
Ik zal even een CDtje branden, danku.

Zo, CDtje gebrand, BIOS weer correct ingesteld, 10 seconden gewacht voordat ie doorstart, Memtest begonnen en nu is het wachten :)

Voelt u niet bevreest om nog handige tips te geven hoor! :*)

Ik heb nu 3 passes en 0 errors, en ervaring verteld mij dat wanneer het geheugen niet in orde ik is meteen fouten krijg normaal gesproken. Voor nu wil ik het geheugen wel goedkeuren. Ik laat de test gewoon doordraaien, maar ik wil graag verder troubleshooten.

Andere tips? Heel graag

[ Voor 42% gewijzigd door Gamo op 21-09-2006 11:04 ]

Verwijderd

ide time out?

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Op 0, op 5 en op 35 geprobeerd, merk geen verschillen.

Verwijderd

Gamo schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:10:
[...]

Ik zal even een CDtje branden, danku.

Zo, CDtje gebrand, BIOS weer correct ingesteld, 10 seconden gewacht voordat ie doorstart, Memtest begonnen en nu is het wachten :)

Voelt u niet bevreest om nog handige tips te geven hoor! :*)

Ik heb nu 3 passes en 0 errors, en ervaring verteld mij dat wanneer het geheugen niet in orde ik is meteen fouten krijg normaal gesproken. Voor nu wil ik het geheugen wel goedkeuren. Ik laat de test gewoon doordraaien, maar ik wil graag verder troubleshooten.

Andere tips? Heel graag
Het random trage booten komt me niet onbekend voor. Nooit kunnen aantonen, maar ik vermoed dat er dan iets in de fancontroller misgaat. Ik heb meerdere malen gezien dat als je in het bios naar de fancontroller settings gaat, de boel 10 a 20 sec hangt voordat je in de pagina komt. Probeer eens een andere fan op de cpu-fan header aan te sluiten? Ik neem aan dat je Q-fan uitschakelen al geprobeerd hebt?

Inmiddels heb ik wel een nieuw bord dat probleemloos draait.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:16:
[...]

Het random trage booten komt me niet onbekend voor. Nooit kunnen aantonen, maar ik vermoed dat er dan iets in de fancontroller misgaat. Ik heb meerdere malen gezien dat als je in het bios naar de fancontroller settings gaat, de boel 10 a 20 sec hangt voordat je in de pagina komt. Probeer eens een andere fan op de cpu-fan header aan te sluiten? Ik neem aan dat je Q-fan uitschakelen al geprobeerd hebt?

Inmiddels heb ik wel een nieuw bord dat probleemloos draait.
Ja idd, ik heb een boel gelezen over Q fan, en dat dit het booten flink vertraagd. Jammer genoeg was het uitzetten van Qfan geen oplossing. Ik kan wel eens gaan booten zónder CPU fan.

Krijg wel de CPU fan error, maar geen snellere boot. Gefeliciteerd met je werkende mobo trouwens, dat werd tijd :)
Ik lees nu net dit:

Slow POST (SATA Only Users) - If you're running all SATA drives (Optical and HDD) .. and are getting slow boot times mark the IDE ports and "not installed" in the bios .. saves you the 30sec detection time for each drive. [Credit - Silver Bullet]
bron: XtremeForums

Ook al snap ik niet wat er staat, ik zal er eens naar kijken :P

Ik heb de IDE Support op SATA only gezet, en de poorten waar niks op aangesloten staat als 'Not Installed' aangevinkt. Hij is nu nog steeds niet opgestart |:(

[ Voor 31% gewijzigd door Gamo op 21-09-2006 11:39 ]

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-03 12:34
Aha nog een ziel die hetzelfde probleem heeft als mij. Ik heb net als de TS alles geprobeerd. Alle tips di e ik heb gevonden geprobeerd. Geen resultaat. |:(

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
crazyheinz schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:51:
Aha nog een ziel die hetzelfde probleem heeft als mij. Ik heb net als de TS alles geprobeerd. Alle tips di e ik heb gevonden geprobeerd. Geen resultaat. |:(
Zucht, ik ben nu die stomme koperen heatsink plaatjes aan het rechtbuigen zodat ik ze er weer op kan zetten... ik ben bang dat het RMA wordt en hopen op iets beters.

Hij boot nu helemaal niet meer, niet verder dan die memcheck. Het lijkt wel of het steeds erger wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gamo op 21-09-2006 12:08 ]

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

Ik heb het opgelost door op alle fanaansluitingen op het mobo een fan aan te sluiten.
Het deactiveren van de qfan controllers gaf bij mij geef oplossing. Btw ook al search geprobeerd? :/

Beroeps brabander

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 15:23
WEG MET DE MOEDERBORDEN! GAAN TOCH ALLEEN MAAR STUK!

*huilt om zijn overleden DFI Lanparty UltraB...*

(sorry, kon het niet laten...)

[ Voor 14% gewijzigd door LANnerd op 21-09-2006 12:17 ]

• crazyheinz
Vuurvoske schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:10:
Ik heb het opgelost door op alle fanaansluitingen op het mobo een fan aan te sluiten.
Het deactiveren van de qfan controllers gaf bij mij geef oplossing. Btw ook al search geprobeerd? :/
Hij zegt juist dat hij al alles heeft geprobeerd. En hij zal net als mij al de search gebruikt hebben. Ik zit er al 2 weken op te zoeken BTW

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Vuurvoske schreef op donderdag 21 september 2006 @ 12:10:
Wat was nou je oplossing? Qfan uitschakelen of alle fanheaders gebruiken? Of beide?
En ja ik heb gezocht, ben ook jouw topic tegengekomen wist alleen niet dat je al een oplossing had, dacht dat je hem ging opsturen (zie TS ^^)

OMFG xD
OCZ 12cm fan, Coller Master 12cm fan, Arctic Freezer fan, Asus fan, P4 stockcooler fan, PIII stock cooler fan, Zalman fan en hij start normaal op!

Wat nu met de herrie ?!

[ Voor 16% gewijzigd door Gamo op 21-09-2006 12:29 ]

• crazyheinz
En wat dan als je niet zoveel fans hebt. Ik heb 5 fans maar der zijn maar 3 die aansluiting op mobo hebben...

• LANnerd
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-05 15:23
Het zou ook aan een bepaalde Fan header kunnen liggen.
Dan hoef je niet alle fans aan te sluiten, als je maar een fan op die fan header heb.
Maarjah, das maar hopen en speculeren....en uitproberen ofc.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik ben nu aan het kijken of het inderdaad een bepaalde header is. Aansluiten, 10x opstarten, andere header etc. Als het echt aan 1 header ligt, dan zou dat geweldig zijn :)

• crazyheinz
Gamo schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:19:
Ik ben nu aan het kijken of het inderdaad een bepaalde header is. Aansluiten, 10x opstarten, andere header etc. Als het echt aan 1 header ligt, dan zou dat geweldig zijn :)
Succes met het testen. Ik hoop echt dat jij het vind!! _/-\o_

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan me herrineren dat er ooit een moederbord was waar je de CPU fan aan moest sluiten, anders starte het systeem gewoon niet op. (misschien was het de chassis/power fan trouwens)

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

Bij mij was het de fan aansluiting vlakbij de ide poort van de cdrom.
Rechtsonder zeg maar.

Beroeps brabander

• crazyheinz
Vuurvoske schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:46:
Bij mij was het de fan aansluiting vlakbij de ide poort van de cdrom.
Rechtsonder zeg maar.
Dus als je daar een fan aansluit start je systeem normaal op?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Viper_74 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:41:
Kan me herrineren dat er ooit een moederbord was waar je de CPU fan aan moest sluiten, anders starte het systeem gewoon niet op. (misschien was het de chassis/power fan trouwens)
Dat zou best zo kunnen zijn. Ik heb hier alleen een P5W DH en heb daar geen enkele fan op aangesloten. Omdat ik waterkoeling heb zitten er geen fans op het mobo. Toch start ie bij mij wel normaal op zonder vertragingen.

Dit topic ff door kijken kan sowieso geen kwaad. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=110193

Het heeft mij wel geholpen.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 21-09-2006 13:57 ]

Verwijderd

Het is Q-fan van de power of chassis die het gebeuren vertraagd ...

Tenminste bij mij .... als je dat uitzet wordt het goed

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 13:54:
Het is Q-fan van de power of chassis die het gebeuren vertraagd ...

Tenminste bij mij .... als je dat uitzet wordt het goed
k, maar het is nu duidelijk dat dat bij mij niet het geval is :) Test resulstaten staan verderop

[ Voor 33% gewijzigd door Gamo op 21-09-2006 14:45 ]

• crazyheinz
Gamo schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:15:

Alle fans aangesloten: II

I=goed
x=langzaam
0=vastloper
Heb je hier niet gemist. In je eerste score geef je 7 streepjes ofzo.

Verwijderd

Gamo schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:15:
[...]

k, maar het is nu duidelijk dat dat bij mij niet het geval is :) Ik ben aan het testen en heb tot nu toe dit:

Alle fans aangesloten: IIIIIII
Met Qfan aanstaan: IIIIIII
Fanheader links onder afgekoppeld: IIIIxII
Fanheader onder SB afgekoppeld: xxxx
Alle fans aangesloten: II

I=goed
x=langzaam
0=vastloper
hmmm, ik heb GEEN fans aangesloten op het mobo, enkel de rpm uitlezing van de cpu fan.
Daarom werkt het blijkbaar bij mij zo probleemloos.

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 21 september 2006 @ 14:21:
[...]

hmmm, ik heb GEEN fans aangesloten op het mobo, enkel de rpm uitlezing van de cpu fan.
Daarom werkt het blijkbaar bij mij zo probleemloos.
Is bij mij niet echt een optie, heb alles luchtgekoeld.

Testresultaten
Wanneer er een fan is afgekoppeld, zijn de overige headers weer aangesloten:
I=goed
x=langzaam
0=vastloper
Alle fans aangesloten:
IIIIIII
Met Qfan aanstaan:
IIIIIII
Fanheader rechtss onder afgekoppeld:
IIIIxII
Fanheader onder SB afgekoppeld:
xxxx --> gaat niet goed
Alle fans aangesloten:
II --> gaat weer goed
Fanheader links NB afgekoppeld:
IIIIIII --> gaat goed (de header ernaast heb ik nodig ^^)
Fanheader rechts onder afgekoppeld &
Fanheader links NB afgekoppeld:

xxx -->gaat niet goed

Conclusie, fan onder de SB en de fan onder het IDE poort moeten zijn aangesloten. Verder heb ik de meest rechtse header naast de NB in gebruik voor de casefan en heb ik de CPU fan in gebruik.

[ Voor 105% gewijzigd door Gamo op 21-09-2006 14:48 ]

• crazyheinz
En wat als je geen 4 fans hebt?
Dan ga je nog altijd een slow boot hebben ofzo.
Sorry dat ik hier nog op reageer, maar ik heb nog altijd een traag opstartend mobo.
Ik zou wat Gamo zegt eens kunnen proberen, maar ik heb dus niet genoeg fans...

Verwijderd

Je gebruikt zeker je onboard audio ? op disable zetten in je bios en er een goede geluids kaart in doen pci , ben je meteen van je sloome boot probleem af . succes ermee

• Petertjuh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-05 20:01
Heb hetzelfde probleem met een ASUS P5B-V

zal vanmiddag de fan aansluitingen eens langslopen.

Onboard Audio is ook een vertrager idd, maar die staat al uit ;)

• crazyheinz
Tis opgelost nu, heb de laatste bios der opgezet, en de rpm weergave op disabled gezet en nu start hij als een speer. Onboard HD audio staat aan. Door dat af te zetten kan hij miss nog wat rapper booten, maar ik ben al tevreden nu.
Hij boot onder de Minuut, ipv soms 10 minuten...

Verwijderd

Ik heb soms ook last van dit probleem, maar dat heb ik alleen als ik mijn printer aan laat staan. Deze is verbonden door USB. Als ik hem uitzet en heropstart dan boot hij prima.

• crazyheinz
@slanting: zet usb legacy (zoeken in bios) uit, ik had ook dit probleem.

Verwijderd

of probeer een andere usb poort.
Pagina: 1