hamsteg schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 19:50:
[...]
Dit slaat nergens op, sorry. De discussie naar linkse of rechtse politiek trekken heeft hier weinig mee te maken. Snelle reactie op de eerste twee voorbeelden: WW is geen keuze dus een sociaal recht voor iedereen. Als een hoofddoekje in strijd met kleding CAO is (bijv.: openbare functies) wist je dit vooraf en is het een keuze anders onmiddeliljk het bedrijf aanklagen en sta ik daar vol achter. Maar dit zijn geen specifieke linkse of rechtse punten.
Als rechtse rakker, jouw woorden, wil ik heel mijn lichaam doneren aan iedereen die net zo onzelfzuchtig is als ik. Wil jij vooraf daar niet over nadenken getuigt dat in mijn ogen van luiheid en egoisme. Mensen die pas gaan nadenken als ze zelf aan de beurt zijn, daar wil ik niet aan doneren, deze mensen hebben in mijn ogen in het verleden hierover kunnen nadenken en een echte keuze kunnen maken. Het is als die mevrouw de Gier, pas als de postcode gevallen is wil ze nog een stukje uit de prijzenpot.
Ik denk dat je hem toch nog een keer had moeten lezen voordat je zo hoog van de toren blaast dat het "nergens op slaat".
Het feit dat WW als recht bestaat is natuurlijk wel een keuze, net als het een keuze zal zijn als je wettelijk vastlegt dat je enkel (kort door de bocht) een donororgaan kunt ontvangen als je zelf donor bent.
Daarnaast is het zijn van werkloos een groot deel een keuze.. dat de keuze weg word genomen door een sociaal vangnet (waarvan ik niet zeg dat het onterecht is) is een ander verhaal. Zonder dit vangnet zal je wel 2x achter je oren krabben om een baantje in de plantsoendienst af te slaan.
Het hoofddoekjes voorbeeld is natuurlijk bij uitstek geschikt; raakvlak met donor zijn is niet alleen dat het een keuze is, maar dat het daarnaast vaak een keuze is die met religie te maken heeft.
Om discriminatie hierop tegen te gaan mag je inderdaad niet zomaar een CAO maken waarin hoofddoekjes verboden worden en ook niet zomaar hoofddoekdragers ontslaan. (je CAO verhaal slaat dus, in tegenstelling tot mijn stuk, écht nergens op)
Waarom zouden mensen die een hoofddoekje wensen te dragen wel bescherming moeten krijgen en mensen die zich niet willen laten opensnijden (voor mij lijkt de zwaarste van de 2 keuzes me persoonlijk duidelijk) deze bescherming tegen discriminatie niet?
Ik wil niet dokken voor luie WW-ers, domme VMBO'ers die zich doodroken, en jij wilt niet doneren aan mensen die zelf te "lui en egoistisch" zijn om te doneren.
Waarom moet ik in de 1e twee voorbeelden wel sociaal zijn, en zou jij het ineens niet hoeven te zijn? Dat heeft wel degelijk met links (sociaal) en rechts (minder sociaal, waarbij ik niet asociaal noem!) te maken.
Daarnaast is het gelijkstellen van niet willen doneren aan "niet over willen nadenken" en vervolgens aan "lui en egoistisch" nogal kortzichtig..
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 30-05-2007 20:05
]