HP Laptop: orgineel of OEM geheugen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het is zover: mijn nieuwe laptop is in bestelling. Het gaat om de HP nc6320, uitvoering ru403et.
Deze heeft een mobile intel 945GM Express chipset (667 MHz FSB), en heeft standaard 1 x 1GB geheugen. De laptop heeft 2 so-dimm sloten, en kan hiermee in dual-channel mode werken. Het maximum wat erin kan aan geheugen is 2 x 2GB.

Nu wil ik dus wel iets meer dan 1GB geheugen erin hebben, maar vraag me nog een paar dingen af:

- Moet ik orgineel HP geheugen hebben ?
Het prijsverschil is best groot, met name als ik naar 2GB reepjes kijk: PC5300 DDR2 C5 Non-ECC So-Dimm (bijv. Kingston) volgens pricewatch moet minder dan 110 euro kosten, HP vraagt hier gelijk 500 euro of meer voor.
Ik kan nergens vinden of het HP geheugen ook CL5 Non-ECC is, maar kan me niet goed voorstellen dat er ECC inzit.... hoewel, het is wel een laptop uit de business-line van HP.

- Dual Channel:
Mocht "gewoon" DDR2 Non-ECC werken, en ik een so-dimm met dezelfde snelheid van 1GB koop, gaat die dan samen met de 1GB HP die er standaard al in zit in dual-channel werken? Of moet het perse een "matched pair" zijn ?

Een andere optie, met het oog op upgrade mogelijkheden enzo, is er nu een 2GB so-dimm bij te zetten. Dan zal ik geen dual-channel kunnen draaien met de orginele 1GB, maar ik heb ook geen idee of dat verschil groot/merkbaar is ? En vergeleken met de originele 1x1 GB is het natuurlijk niet langzamer, wat dat is dan ook geen dual-channel natuurlijk ;)

Voor de volledigheid nog even wat HP erover te melden heeft:
Memory Standard 256-MB, 512-MB, 1024-MB or 2048-MB 533-MHz or 667-MHz DDR2 SDRAM; two SODIMM slots supporting dual channel memory
Maximum Upgradeable to 4096-MB maximum (2048-MB SODIMM in slots 1 and 2)
Dual-channel Maximized dual-channel performance requires SODIMMs of the same size and speed in both memory slots.
NOTE: Due to the non-industry standard nature of some third-party memory modules, we recommend HP branded memory to ensure compatibility. If you mix memory speeds, the system will perform at the lower memory speed. Above 3-GB, all memory may not be available due to system resource requirements.
Dus... wat te doen ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:47
Binnenkort wordt mijn NC6320 ook besteld (zelfde configuratie :) ). Er wordt tegelijk een 1GB Kingston module voor bijbesteld, zodat ik op 2x 1GB kom.
Ik kom het erg vaak tegen dat er voor (HP) PC's/notebooks Kingston geheugen wordt aangeschaft. Problemen ben ik nog nooit tegengekomen.

Performance-verschil tussen single en dual channel is volgens mij nihil. Ik weet natuurlijk niet wat je met deze laptop van plan bent te gaat doen, maar ik denk dat 2 GB een mooie hoeveelheid geheugen is, waarmee je ook met Vista prima zou moeten kunnen werken.
Gezien het prijsverschil tussen tussen een 1 en 2 GB Kingston module (2 GB kost ruim 2,5x zoveel als een 1 GB module) zou ik het wel weten!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Cranberry schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:18:
Binnenkort wordt mijn NC6320 ook besteld (zelfde configuratie :) ). Er wordt tegelijk een 1GB Kingston module voor bijbesteld, zodat ik op 2x 1GB kom.
Ik kom het erg vaak tegen dat er voor (HP) PC's/notebooks Kingston geheugen wordt aangeschaft. Problemen ben ik nog nooit tegengekomen.

Performance-verschil tussen single en dual channel is volgens mij nihil. Ik weet natuurlijk niet wat je met deze laptop van plan bent te gaat doen, maar ik denk dat 2 GB een mooie hoeveelheid geheugen is, waarmee je ook met Vista prima zou moeten kunnen werken.
Gezien het prijsverschil tussen tussen een 1 en 2 GB Kingston module (2 GB kost ruim 2,5x zoveel als een 1 GB module) zou ik het wel weten!
pardon? hangt maar helemaal van de laptop af, een Core 2 Duo vraagt 1066Mhz fsb, een lat ram leverd 667Mhz, dit zou dus al behoorlijk verschil kunnen maken in sommige toepassingen...
dit is helemaal zo bij het wonder dat Pentium 4 heet!
overigens gaat het waarschijnlijk gewoon werken en ook in dualchannel, soms is daar alleen wel de eis dat de latjes de zelfde 'chip configuratie' hebben (dus op de zelfde wijze verdeeld, single/dualsized etc.).

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik draai al 3 jaar met Dane-Elec geheugen in mijn laptop. Probleemloos geheugen.

Er zijn trouwens van die geheugen configurator dingen te vinden, o.a. bij Informatique. Kun je zo zien welk geheugen bij jouw laptop hoort.

[ Voor 47% gewijzigd door Guardian Angel op 30-05-2007 22:23 ]

ARME AOW’er

• CdD
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-02 18:02

CdD

Ik heb een Vaio laptop (VGN-N11M) met daarin standaard 512MB. Ik heb daar gelijk toen ik 'm kocht 512MB bij gedaan (voor DualChannel).

Het latje dat er standaard in zat is van DaneElec, het reepje dat erbij geplaatst is, is van PQI. Maar ze werken allebei op dezelfde snelheid (533MHz volgens mij) en timings (5-5-5-15 als ik me niet vergis..). DualChannel moet dan gewoon optimaal werken lijkt me.

In m'n tweede pc (zie m'n signature) heb ik ook 2x512MB (1x Kingston & 1x DaneElec, staat dus verkeerd in m'n sig, haha) Maargoed, dat werkt al jaren perfect in DualChannel. :)

In principe maakt het weinig uit of je origineel of OEM geheugen neemt, maar toch zou ik in jouw geval voor het originele geheugen gaan óf geheugen van een goed merk (like Kingston of DaneElec), want OEM is gewoon NoName, en dat vertrouw ik nooit zo eerlijk gezegd.. Kijk dus gewoon eens naar Kingston of DaneElec geheugen, dat is volop verkrijgbaar. Ik heb namelijk altijd liever een goed/bekend merk ;)

99pixels.nl

Verwijderd

Je moet bij Kingston maar eens op de site zoeken naar geheugen voor jouw laptop (soms zijn het speciale typen, met een eigen productnummer, maar aan de specs zelf zie je weinig).
Mijn Packard-Bell laptop vreet bv DDR SoDimm, en bij 256 mb modules maakt het niets uit... Maar zodra je 512 mb wilt gebruiken, moet je speciale modules hebben, anders ziet hij niet alles.
Ik heb een standaard-setje gebruikt, en als ik er eentje in prik, ziet hij 512 mb... Prik ik er twee in, dan ziet hij die tweede niet (oorspronkelijk had hij 256 mb, ik had er een standaard module van Dane-Elec bijgeprikt, en dat werd 512 mb, dus dacht ik ook dat het onzin was, maar bij 2x512 mb kwam ik achter de beperkingen, helaas).
Kortom, voor 1 gb ontkom ik niet aan de speciale Kingston-modules voor mijn type laptop.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 22:49 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
@Cranberry: ik denk dat ik maar hetzelfde doe, 2GB is voorlopig wel genoeg. Vista ga ik overigens niet gebruiken, ik ben meer van de linux enzo ;)
Het geheugen heb ik vooral nodig als ik met vmware werk.

@ddbruin: ik heb verschillende van die memory configurators geprobeerd, maar kwam steeds op speciaal HP/Compaq geheugen uit en dat is dan opeens een stuk duurder.

Voorlopig dus maar 1GB van een betaalbaar merk (Kingston bijv.) erbij, tegen de tijd dat ik daar echt niet meer genoeg aan heb zullen de 2GB sodimms ook wel weer een stuk goedkoper zijn. :P

[ Voor 4% gewijzigd door u_nix_we_all op 31-05-2007 00:05 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je helemaal zeker wilt zijn dat het optimaal werkt moet je even één niveau abstracter werken: kijk niet naar merk SO-DIMM, maar naar het type chips *op* je huidige SO-DIMM. Zoek een tweede SO-DIMM erbij die dezelfde chips heeft. Dan weet je zeker dat het goed gaat. Het zijn per slot van rekening de chips die prestatie en compatibility bepalen, niet de sticker die een of andere 3rd party op de SO-DIMM plakt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

u_nix_we_all schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 00:02:
@ddbruin: ik heb verschillende van die memory configurators geprobeerd, maar kwam steeds op speciaal HP/Compaq geheugen uit en dat is dan opeens een stuk duurder.
Dan heb je kans dat 'gewoon' geheugen ook niet werkt, net als bij mijn laptop.
Misschien aan te raden om naar een winkel toe te gaan met je laptop, en vragen of je het geheugen ter plekke even erin mag prikken om te kijken of het werkt.

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 08:53:
Als je helemaal zeker wilt zijn dat het optimaal werkt moet je even één niveau abstracter werken: kijk niet naar merk SO-DIMM, maar naar het type chips *op* je huidige SO-DIMM. Zoek een tweede SO-DIMM erbij die dezelfde chips heeft. Dan weet je zeker dat het goed gaat. Het zijn per slot van rekening de chips die prestatie en compatibility bepalen, niet de sticker die een of andere 3rd party op de SO-DIMM plakt ;)
Niet helemaal waar. Ook het aantal chips kan invloed hebben... verder heb je soms een extra ECC-chip erbij... en de configuratie van het printje heeft ook invloed (oa enkelzijdig/dubbelzijdig).
Hierdoor nemen sommige modules 1 bank in, en andere 2 banken.
In het ergste geval wijkt ook het formaat van de module af (zo heb ik hier een oude Compaq Deskpro Pentium Pro staan, met de meest vage geheugenmodules die ik ooit gezien heb...).
Kortom, alleen het type chip is niet genoeg. Zeker niet bij kieskeurige laptops.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:24:
[...]

Niet helemaal waar. Ook het aantal chips kan invloed hebben... verder heb je soms een extra ECC-chip erbij... en de configuratie van het printje heeft ook invloed (oa enkelzijdig/dubbelzijdig).
Hierdoor nemen sommige modules 1 bank in, en andere 2 banken.
In het ergste geval wijkt ook het formaat van de module af (zo heb ik hier een oude Compaq Deskpro Pentium Pro staan, met de meest vage geheugenmodules die ik ooit gezien heb...).
Kortom, alleen het type chip is niet genoeg. Zeker niet bij kieskeurige laptops.
Ik had het (impliciet) over modules van zelfde totale grootte en type (dus non-ECC en even grote capaciteit), dan zijn ze als ze dezelfde chips hebben functioneel identiek :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:26:
[...]

Ik had het (impliciet) over modules van zelfde totale grootte en type (dus non-ECC en even grote capaciteit), dan zijn ze als ze dezelfde chips hebben functioneel identiek :z
Ten eerste zei je het dus niet expliciet, en ten tweede verwees je alleen naar de nummers op de chips, waaraan je bovengenoemde zaken niet kunt afleiden, en dus niet kunt bepalen of ze functioneel identiek zijn of niet :z

Kortom, je advies was onvolledig en misleidend.

Verwijderd

Om kort door de bocht te zijn: Ja werkt prima met deze laptop nc6320 koop alleen wel Kingston geheugen dit werkt prima.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 10:41:
[...]

Ten eerste zei je het dus niet expliciet, en ten tweede verwees je alleen naar de nummers op de chips, waaraan je bovengenoemde zaken niet kunt afleiden, en dus niet kunt bepalen of ze functioneel identiek zijn of niet :z

Kortom, je advies was onvolledig en misleidend.
Rustig aan jongen... dit is Gathering of Tweakers en van Tweakers mag je verwachten dat ze even nadenken. In de post waar ik op reageerde noemde de TS al dat hij een 1GB module ging halen, wat met dezelfde chips exact dezelfde logische structuur gaat hebben als een andere 1GB module met die chips, bovendien ondersteunen deze laptops sowieso geen ECC (want dat ondersteunt de i945GM niet). Dus was het niet bepaald noodzakelijk die twee zaken te noemen. Mbt de grootte van de SO-DIMM zelf, ja, daarin was ik onvolledig.

Maar misleidend :?

Wat voor voordeel of plezier denk je dat ik zou halen uit het kiezen van een fysiek niet passende SO-DIMM door de TS? Als je zegt dat ik misleidend postte zegt je dat ik met opzet onvolledige informatie gaf met als doel de TS tot een onjuiste keuze te bewegen. Dat komt aardig in de buurt van een flame. Als je daadwerkelijk kwaad opzet van mijn kant vermoedt mag je dat toch echt wat beter onderbouwen...

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 31-05-2007 11:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 11:06:
[...]
Rustig aan jongen... dit is Gathering of Tweakers en van Tweakers mag je verwachten dat ze even nadenken.
Wat een onzin. Als dat zo was, dan zou de vraag uberhaupt niet gesteld worden.
In de post waar ik op reageerde noemde de TS al dat hij een 1GB module ging halen, wat met dezelfde chips exact dezelfde logische structuur gaat hebben als een andere 1GB module met die chips
Dat is dus niet zo, weet ik uit ervaring. Mijn laptop slikt wel 512 mb-modules, maar ALLEEN als het een speciaal type is (wat je aan de buitenkant danwel specs overigens nergens aan kunt zien, men wil het geheim van de smid niet prijsgeven, blijkbaar), kan ik er twee tegelijk gebruiken.
Met 'gewone' 512 mb modules ziet hij er altijd maar 1.
Daarom kan ik me voorstellen dat als je een verkeerde 1 GB-module bijplaatst, dat hij deze niet ziet, of slechts voor de helft.
Die specifieke modules voor bepaalde laptop-typen zijn er niet voor niks.
Wat voor voordeel of plezier denk je dat ik zou halen uit het kiezen van een fysiek niet passende SO-DIMM door de TS? Als je zegt dat ik misleidend postte zegt je dat ik met opzet onvolledige informatie gaf met als doel de TS tot een onjuiste keuze te bewegen. Dat komt aardig in de buurt van een flame. Als je daadwerkelijk kwaad opzet van mijn kant vermoedt mag je dat toch echt wat beter onderbouwen...
Niet overdrijven. Ik zeg dat je post misleidend was, ik beweer nergens dat dat met kwade opzet zou zijn.
Ik gooi het zelf op onwetendheid van jouw kant.
Ik heb zelf bij de hand gehad dat ik het verkeerde geheugen gekocht heb (ik ben immers zelf ook tweaker, en dacht ook dat ik zelf wel de juiste specs/chips bij elkaar kon vinden op een goedkope generieke module), en alsnog het dure geheugen moet bestellen (en het oude dus niet terug kon sturen, want verpakking was al geopend), en ik wil mensen daarvoor waarschuwen.
Er zit wel degelijk verschil tussen die specifieke modules en generieke modules, en niet alle laptops slikken alles. Dus wijs ik de mensen erop dat ze een gok wagen, net als ik dat zelf ook gedaan heb. En bij mij pakte dat verkeerd uit. Iemand nog wat So-Dimms kopen trouwens? Zo goed als nieuw.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verhitte discussie hier zeg !

Dion_b: Ik heb de laptop nog niet, maar was al van plan om als ik hem heb, meteen het geheugen eens goed te bekijken.
Dat de i945GM geen ECC ondersteund had ik intussen ook gevonden, dus er zal in ieder geval gewoon non-ECC inzitten.

Verder kwam ik ook dit topic tegen, daarin staat een link naar Kingston geheugen waarbij ook de nc6320 als compatible genoemd wordt. :)

Ik heb er dus wel vertrouwen in dat een "standaard" Kingston ddr2 sodimm pc5300 (667 MHz) moet gaan werken. Vraag me nu alleen nog of of de ingebouwde 1GB wel op 667 draait of op 533 ... maar dat is een ander issue, dat zien we wel als ik de laptop binnen heb. 8)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 11:25:
[...]

Wat een onzin. Als dat zo was, dan zou de vraag uberhaupt niet gesteld worden.
Gathering of Tweakers.net is een forum bedoeld voor mensen die bovenmatig geinteresseerd zijn in computers en de randverschijnselen daarvan.
[...]
Neem de PMG FAQ door om de antwoorden op de meestgestelde vragen te bekijken en eventueel om jezelf enige basics te verwerven waar nodig.
[...]
Met inzet wordt bedoeld: aantoonbaar research hebben gepleegd

Geen onzin, beleid.
[...]

Dat is dus niet zo, weet ik uit ervaring. Mijn laptop slikt wel 512 mb-modules, maar ALLEEN als het een speciaal type is (wat je aan de buitenkant danwel specs overigens nergens aan kunt zien, men wil het geheim van de smid niet prijsgeven, blijkbaar), kan ik er twee tegelijk gebruiken.
Met 'gewone' 512 mb modules ziet hij er altijd maar 1.
Dat komt gewoon neer op chipstructuur icm DIMM structuur. Als je laptopbouwer die "geheimen" niet prijs wil geven, nooit meer iets bij die lui kopen.

Dat *jij* op basis van gebrekkige informatie van de fabrikant niet weet wat 'het geheim' is, wil niet zeggen dat het onmogelijk is om dat 'geheim' te weten te komen.
Daarom kan ik me voorstellen dat als je een verkeerde 1 GB-module bijplaatst, dat hij deze niet ziet, of slechts voor de helft.
Die specifieke modules voor bepaalde laptop-typen zijn er niet voor niks.
Valt heel erg mee. Die specifieke modules zijn gewoon modules met bepaalde configuraties van bepaalde chips in bepaalde fysieke afmetingen. Gebruik je andere configuraties, dan werkt het niet, of niet zoals bedoeld nee, maar dat is niet door iets "mysterieus"

Typische voorbeelden dat je twee SO-DIMMs van 512MB niet dual channel kunt draaien als de ene bestaat uit 8 chips 64Mx8 en de ander uit 8 chips 32Mx16. Ze zijn beide 512MB en hebben beide 8 chips erop, maar de ene is enkelzijdig en de andere is dubbelzijdig. Of neem een laptop met een chipset die geen x4 chips slikt, die gaat een SO-DIMM met 16 chips 32Mx4 helemaal niet herkennen. Of een laptop die max 4 datalijnen aankan, maar al 1 of 2 bezet heeft door onboard gesoldeerd geheugen en toch twee SO-DIMM sloten heeft. Als je dan twee dubbelzijdige SO-DIMMs (dus 128 datalijnen per DIMM) gebruikt gaat een deel van die DIMMs niet herkend worden.

Het kan dus best complex worden, maar laat nou net alles behalve dat laatste te ondervangen zijn door te zorgen dat je een module koopt met dezelfde grootte (logisch en fysiek) en dezelfde chips als wat je al hebt :z

Dat laatste kan een irritante zijn, maar gaat alleen op bij laptops met opgesoldeerd geheugen (of met drie SO-DIMM sloten, maar dat zie je niet vaak).
[...]

Niet overdrijven. Ik zeg dat je post misleidend was, ik beweer nergens dat dat met kwade opzet zou zijn.
mis·lei·den (ov.ww.)
1 (iem.) overtuigen van iets dat niet waar is => begoochelen, een vertekend beeld geven van iets, iem. een rad voor de ogen draaien, iem. om de tuin leiden, iem. op een dwaalspoor brengen, iem. zand in de ogen strooien, mystificeren

Misleiding = actief. Als je geen kwade opzet wilt beweren, gebruik dan niet "misleidend".
Ik gooi het zelf op onwetendheid van jouw kant.

Ik heb zelf bij de hand gehad dat ik het verkeerde geheugen gekocht heb (ik ben immers zelf ook tweaker, en dacht ook dat ik zelf wel de juiste specs/chips bij elkaar kon vinden op een goedkope generieke module), en alsnog het dure geheugen moet bestellen (en het oude dus niet terug kon sturen, want verpakking was al geopend), en ik wil mensen daarvoor waarschuwen.
Er zit wel degelijk verschil tussen die specifieke modules en generieke modules, en niet alle laptops slikken alles. Dus wijs ik de mensen erop dat ze een gok wagen, net als ik dat zelf ook gedaan heb. En bij mij pakte dat verkeerd uit.
Zonder de exacte specs van wat je hierboven noemt te weten zou ik ernaar neigen het juist op onwetendheid van jouw kant toe te wijzen, en dan met name wat betreft chipstructuur. Twee modules van 512MB met 8 chips elk kunnen radikaal andere structuur hebben en dan is het prima mogelijk dat de ene wel gaat werken en de anderen niet. Daar is niets mysterieus aan.

Maar sowieso denk ik dat we het eens zijn over de meest fundamentele tip: in geval van twijfel, gewoon laptop meenemen naar winkel en daar SO-DIMM tesen voordat je het koopt. Of het nu om Brand on Brand Infineon, OEM HP, 3rd party Kingston of 3rd party Wokkietokkie gaat, dan weet je zeker of het werkt of niet :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Fijn deze vraag! Ik heb een DV9381EA bak en daar wil ik ook 4GB ingooien. Heb ze van Kingston besteld. non -ECC 5-5-5 cl.
Draait 4GB nu wel of niet in de krachtige notebooks? We zien het wel. Ik zal het medelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2007 12:11 ]

Verwijderd

Hallo,
Ik had ook een nieuwe HP. Daar zitten reepjes van Samsung in. Ik ga er nu 2 x 2GB van Kingston in doen. In mijn andere laptop, tabletPC 1100, zat ook 1 reepje, heb er een Kingston 512MB bijgezet, draait nu als een tierelier.
u_nix_we_all schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:58:
Het is zover: mijn nieuwe laptop is in bestelling. Het gaat om de HP nc6320, uitvoering ru403et.
Deze heeft een mobile intel 945GM Express chipset (667 MHz FSB), en heeft standaard 1 x 1GB geheugen. De laptop heeft 2 so-dimm sloten, en kan hiermee in dual-channel mode werken. Het maximum wat erin kan aan geheugen is 2 x 2GB.

Nu wil ik dus wel iets meer dan 1GB geheugen erin hebben, maar vraag me nog een paar dingen af:

- Moet ik orgineel HP geheugen hebben ?
Het prijsverschil is best groot, met name als ik naar 2GB reepjes kijk: PC5300 DDR2 C5 Non-ECC So-Dimm (bijv. Kingston) volgens pricewatch moet minder dan 110 euro kosten, HP vraagt hier gelijk 500 euro of meer voor.
Ik kan nergens vinden of het HP geheugen ook CL5 Non-ECC is, maar kan me niet goed voorstellen dat er ECC inzit.... hoewel, het is wel een laptop uit de business-line van HP.

- Dual Channel:
Mocht "gewoon" DDR2 Non-ECC werken, en ik een so-dimm met dezelfde snelheid van 1GB koop, gaat die dan samen met de 1GB HP die er standaard al in zit in dual-channel werken? Of moet het perse een "matched pair" zijn ?

Een andere optie, met het oog op upgrade mogelijkheden enzo, is er nu een 2GB so-dimm bij te zetten. Dan zal ik geen dual-channel kunnen draaien met de orginele 1GB, maar ik heb ook geen idee of dat verschil groot/merkbaar is ? En vergeleken met de originele 1x1 GB is het natuurlijk niet langzamer, wat dat is dan ook geen dual-channel natuurlijk ;)

Voor de volledigheid nog even wat HP erover te melden heeft:

[...]

Dus... wat te doen ?
Pagina: 1