Kan ik nog bezuinigen op dit systeem ?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sattertje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 11:31
Hallo tweakers,

Voor mijn zwager moet ik een pc gaan samenstellen. Aangezien jullie meer verstand ervan hebben en ik met enkele vragen zit zouden jullie mij eventueel kunnen helpen.

Waar wil hij de pc voor gaan gebruiken:
Eigenlijk moet het een allroundPC worden. Hij is geen gamer, maar af en toe een game spelen moet wel kunnen. Hij moet meerdere applicaties tegelijk kunnen draaien. Wil ook Media center gaan gebruiken (vandaar Tvkaart benodigd), wil wellicht later films kunnen bewerken (firewire), downloaden, etc.

Verder wil ik het systeem graag overclocken maar het moet echt stabiel lopen, zodat ik hem een stabiel systeem kan overhandigen waar hij jaren plezier van kan hebben.

Tevens moet het wel een stil systeem zijn.

De winkel waar ik het ga halen, maakt me niet zo heel veel uit. Ik hoor goede verhalen over Azerty.
Verder zal ik het zelf in elkaar gaan zetten.

Hieronder het lijstje waar ik aan zat te denken

Geheugen:
GeIL 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 € 90,95

PC6400 ivm overclocken.
Is er trouwens een goede reden waarom ik bijv. voor Kingston zou moeten kiezen ?
Wat is het verschil met CL5 Twinmos voor ongeveer 64 euro ?

Koeler
[b]€ Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 15,85

Voldoet dit om over te clocken richting 3,6 mhz ?
Welke kan ik anders nemen, welke ook past op mijn moederbord (Infinity ?)

Mobo
Ik twijfel tussen de
Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 160,36
GigaByte GA-P35-DS4, P35 € 155,--
GigaByte GA-P35-DS3p, P35 € 136,72

Ik wil een moederbord met goede stabiele overclock mogelijkheden en het liefst met features als firewire en WLAN.
Moet ik bij het P35 bord DDR3 geheugen halen of kan er ook DDR2 geheugen op. Maarkt dit qua performance/stabiliteit nog uit ?.

Harddisks:
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 71,33
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 101,71

Welke is het beste ?, volgens mij beide snel en stil.

VGA
Club3D Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) CGAX-P1956 € 159,07
of
Asus Radeon X1900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, ViVo) X1900XT/2DHTV bij Yorcom € 179

Club3d, msi of asus x1950, welk verschil zit hierin ? De kaart hoeft niet echt hele goede prestaties te halen, maar moet wel goed en leuk voldoen bij DX9 games.
Moet wel DVI en TV-out uitgang hebben en aan Vista eisen voldoen.
Voldoen bovenstaande kaaren hieraan?

Processor
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 191,-

No comment. Beste prijs/kwaliteit!

Kast
Antec LifeStyle Sonata III (ATX, 500W, Zwart) € 105,81
Volgens vele een zeer goede, stille kast met goede voeding

TV kaart:
Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM) € 61,88

DVD
NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)
of
Samsung SH-S183A 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)

Zeggen jullie het maar ? Samsung of Nec.
Moet wel verschillende dvd's en dvdrw's kunnen lezen en schijven

Scherm:
Kunnen jullie mij een goed 19" scherm aan bevelen, welke niet al te duur is, wel stabiel is en niet perse hele hoge eisen hoeft te hebben. Wel DVI ingang.

Toetsenbord + muis

Cardreader
Sweex 53-in-1 cardreader intern (3.5"/5.25" Bay, USB 2.0) € 8,40

Systeem budget is 1050euro (inclusief 19" scherm).
Totaal kom ik nu iets te hoog uit, waar kan ik op bezuinigen ?

Korte lijst van producten:

Antec LifeStyle Sonata III (ATX, 500W, Zwart) € 105,81
GeIL 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2 CL4 € 90,95
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 15,85
Club3D Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) CGAX-P1956 € 159,07
GigaByte GA-P35-DS3p, P35 € 136,72
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 191,-
Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ) € 101,71
Hauppauge WinTV PVR 150MCE (OEM) € 61,88
Sweex 53-in-1 cardreader intern (3.5"/5.25" Bay, USB 2.0) € 8,40
Samsung SH-S183A 18x (Dual-layer, SATA, Zwart) € 27,--
Toetsenbord + muis
19” Scherm

Totaal pc ongeveer 900 euro.
Hierbij moet dus nog een 19” scherm en muis en toetsenbord.

Alvast bedankt voor jullie hulp !!!

Verwijderd

Besparingen:

- Moederbord: Ga voor een Gigabyte 965P- DS3. P35 chipset geeft niet echt een grote meerwaarde, buiten de DDR3 ondersteuning, maar dat kost toch nog veel teveel om te overwegen. -30€

- Geheugen: Ga maar voor dat CL5 Twinmos geheugen. Je pc wordt er niet trager op in vgl met het Geil geheugen, core 2 duo heeft amper voordeel van lage latencies. -25€

Verwijderd

- Koop een Nvidia 8600 GT - GTS kosten rond de 130 euro en toch beter als die 1950 pro

Verwijderd

Je kan ook op de kast bezuinigen. De Antec is absoluut een schitterende kast, maar je kan ook voor een Coolermaster (oid) gaan en een kleine 40 euro besparen.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou toch maar de P35 nemen wie weet moet er later een Penryn quadcore op. Verder zou ik geen DS3p nemen maar een DS3 omdat die raid functie van de DS3p waarschijnlijk weer vodde is (?). Ik zou eigenlijk maar uitgaan van 3GHz, 3.6 lijkt me iets aan de optimistische kant (ook voor de langere duur).

Verwijderd

Gianni Rombios schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:24:
Ik zou toch maar de P35 nemen wie weet moet er later een Penryn quadcore op. Verder zou ik geen DS3p nemen maar een DS3 omdat die raid functie van de DS3p waarschijnlijk weer vodde is (?). Ik zou eigenlijk maar uitgaan van 3GHz, 3.6 lijkt me iets aan de optimistische kant (ook voor de langere duur).
Onterecht, de RAID functie is sterk verbeterd!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:00
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:12:
- Koop een Nvidia 8600 GT - GTS kosten rond de 130 euro en toch beter als die 1950 pro
Ik weet niet van wie jij dat hebt gehoord, maar ik kan je vertellen dat dat absoluut niet waar is. De 1950 pro zit tussen de prestaties van de 8600GTS en de 8800GTS in. Het enige voordeel aan die 8600 kaarten is dat ze DX10 hebben.

Als mobo zou ik gewoon een p35 ds3p nemen, lekker goedkoop en een van je selecties. Bij P35 neem je nu nog DDR2 geheugen,, maar de chip ondersteunt wel ddr3 geheugen (maar er zittten geen ddr3 geheugenslots op je mobo)

Als harddisk zou ik een samsung nemen, die zijn namelijk stiller. De HDD trilt alleen maar, dus als je en rubbertje tussen kast en HDD doet is dat mooi stil.

Als vga zou ik die 1950 pro nemen, je hebt dan geen 100% vista ondersteuning omdat je daarvoor DX10 moet nemen, maar dat maakt niet echt veel uit volgens mij (het draait wel gewoon op DX9)

Als 19'' scherm zou jeeen samsung 940BW of een 931 BW kunnen nemen, maar de kleurkwaliteit daarvan is door de snelle reactietijd wat slechter dan bepaalde andere monitoren. Je kunt ook een 20'' nemen zoals de 205BW of 206BW, maar het bovenstaande geldt ook voor deze monitoren. Volgens mij hebben ze allemaal DVI

Waar je op kan bezuinigen:
Neem gewoon die twinmos CL5 PC6400, dat maakt volgens mij niet echt veel uit. De CL5 die kan namelijk na 5 kloks van de processor een wijziging aanbrengen en die CL4 dus na 4 kloks.

Misschien kun je een gygabyte P965 DS3 nemen, deze heeft geen 1333 FSB en klokt iets slechter over maar is wel 35 euro goedkoper dan het goedkoopste mobo dat jij hebt geselecteerd.

Neem en T166 met minder opslagcapaciteit (320GB) en koop er gewoon later een externe HD bij ofzo.

Verder zou ik gewoon de goedkoopste DVD-brander kopen, volgens mij zijn beide namelijk even goed.

• sattertje
Bedankt voor jullie replies.

Ik weet nu definitief dat ik ga kiezen voor een GigaByte GA-P35-DS3
, een samsung spinpoint en een samsung dvd

Echter als ik echt goed wil gaan overclocken redt ik het dan met de Artic Freezer, het goedkope Twinmos geheugen en een andere kast dan de Sonata III (ivm 500watt). ?

Weet dat de Sonata ook stil is, is de Coolermaster bijv ook stil ?

Kunnen jullie nog wel aangeven wat beter is, Club3d, msi of asus x1950 ?

En welke is beter de x1900 XT of x1950 pro ?

En hebben jullie nog ander goede opties voor een goed en goedkoop 19 of 20" scherm

Thanks

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-01 09:44
artic freezer pro 7 is een hele goede en goedkope koeler

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verder wil ik het systeem graag overclocken maar het moet echt stabiel lopen, zodat ik hem een stabiel systeem kan overhandigen waar hij jaren plezier van kan hebben.
Wat is de reden dat je zwager wil gaan overklokken, of is dit systeem soms stiekem toch voor jezelf? >:)

Ik zie allemaal vragen die met wat simpel zoeken toch redelijk eenvoudig zijn uit te vinden. Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

ARME AOW’er

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gianni Rombios schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 16:24:
De DS3P heeft juist een prima RAID functionaliteit. Ik heb mijn DS3 vervangen door een DS3P, juist vanwege de RAIDcontroller.

Maar goed, als een RAIDcontroller niet van belang is dan is de DS3 een leuk bord.
Verder, kijk ook eens naar 2e hands videokaartjes e.d. zo kun je een snelle kaart kopen, zonder er teveel voor te betalen. Al heb je dan niet het nieuwste van het nieuwste.

Verwijderd

Ikzelf heb ok interesse in de mobo (DS3 of DS3P) en mijn keuze is gevallen op de DS3P omdat deze firewire aansluitingen heeft.

Angezien je zwager in de toekomst video wilt gaan bewerken en hier dus firewire voor nodig "heeft" (zoals er in de startpost staat aangegeven) lijkt de DS3P toch het minimale.

Volgens deze topic heeft de DS3 niet eens firewire. Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II

of zie ik het nou verkeerd 8)7

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Firewire is niet altijd nodig als je bijv,. net als ik, DVD's in de camera gebruikt. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:45:
Ikzelf heb ok interesse in de mobo (DS3 of DS3P) en mijn keuze is gevallen op de DS3P omdat deze firewire aansluitingen heeft.

Angezien je zwager in de toekomst video wilt gaan bewerken en hier dus firewire voor nodig "heeft" (zoals er in de startpost staat aangegeven) lijkt de DS3P toch het minimale.

Volgens deze topic heeft de DS3 niet eens firewire. Gigabyte GA-965P-S3/DS3/DS4/DQ6 ervaringen Deel II

of zie ik het nou verkeerd 8)7
excuses zie het al ik had de verkeerde type nummer in mijn hoofd |:(

Verwijderd

ga voor de volgende kast: Arctic silentium, erg stille en koele kast: en hij kost maar 90 euro incl voeding
http://www.azerty.nl/prod...ERMEN=silentium&ZOEK=Zoek

http://www.arctic-cooling.com/pc_case2.php?idx=117

De voeding is van Seasonic...erg goed merk, schijnt ook nogal stil te zijn

• sattertje
Thanks Tweakers,

Ik wil nog wel echt even 100 procent zeker zijn dat ik tijdens het overclocken met de Artic Freezer een stabiel systeem heb, en dat ik bijv.niet perse een Infinity of Mine nodig zal hebben ?

Weten jullie trouwens waarom ik pricewatch de gewone DS3 (p35) niet kan terugvinden alleen de DS3P en DS3R ?

Nog suggesties naast de samsung 940BW of een 931 BW ?

Alvast bedankt.

Guardian Angel: De pc is voor mijn zwager en ik zal het geheel voor hem in elkaar zetten, overclocken en windows installeren. Ik wil echter wel dat ik een stabiel systeem aan hem oplever, zodat daar later geen misverstanden over bestaan.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

100% zekerheid dat je met een OC een stabiel systeem hebt krijg je nooit. Ik wil het wel zeggen hoor, geen enkel probleem. :)

ARME AOW’er

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03

gwystyl

Beugeltje dan maar?

sattertje schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:20:
Thanks Tweakers,

Ik wil nog wel echt even 100 procent zeker zijn dat ik tijdens het overclocken met de Artic Freezer een stabiel systeem heb, en dat ik bijv.niet perse een Infinity of Mine nodig zal hebben ?

Weten jullie trouwens waarom ik pricewatch de gewone DS3 (p35) niet kan terugvinden alleen de DS3P en DS3R ?

Nog suggesties naast de samsung 940BW of een 931 BW ?

Alvast bedankt.

Guardian Angel: De pc is voor mijn zwager en ik zal het geheel voor hem in elkaar zetten, overclocken en windows installeren. Ik wil echter wel dat ik een stabiel systeem aan hem oplever, zodat daar later geen misverstanden over bestaan.
Waarom wil je hem overclocken als je zwager een stabiel systeem wil waar hij jaren plezier van heeft? Ik verwacht dat je het verschil in de praktijk nauwelijks merkt (of je moet veel 3Dmark e.d. draaien en af en toe terugklokken om het verschil in getalletjes te zien), en je systeem zal er sowieso warmer door worden, waardoor je meer (= luidere) koeling nodig hebt.
Ik zou zelf gaan voor Kingston PC5300 geheugen. Dat kost maar 60 euro voor 2 Gb, en is prima bruikbaar als je niet boven de 3 GHz gaat.

Verder heb je het over 'mijn moederbord (infinity)' en noem je vervolgens 3 andere.... welke wil je nou?
Bij mobo's met de P35 heb je wel ondersteuning voor DDR3, maar het hangt van de fabrikant af of hij er ook DDR3 sloten op maakt (zie o.a. de frontpage review van een MSI bord, daar kon alleen DDR2 op). Voorlopig is DDR3 nog veel duurder dan DDR2, dus ik zou sowieso voor een bord met DDR2 gaan.
Pagina: 1