Noctua NH-U12F Heatsink+Fan

Pagina: 1
Acties:
  • 458 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• @baddon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-01 19:20
Ik wil graag weten of iemand al ervaringen heeft met deze heatsink of heatsink+fan. Voor diegene die niet weten waarover ik het heb:

Company site:
http://www.noctua.at/main...view&products_id=6&lng=en

Reviews:
Bjorn3D: http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=973
CPU3D: http://www.cpu3d.com/cool...2f_and_nf-s12_review.html
Fastsilicon: http://www.fastsilicon.co...-u6-review.html?Itemid=27
Frostytech: http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=1923 alleen de heatsink (dus niet de F versie)

Ik wil deze koeler graag combineren met een Gigabyte P35 bordje en een E6600. Waarbij goede koeling met weinig geluid een grote rol speelt bij een moderate overclock.

Verwijderd

Tja, wat wil je weten? Je hebt je reviews en specificaties gevonden, wat kunnen wij er meer over zeggen? Zie ook PMG FAQ #welke (geldt hier ook ;) )

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-01 12:28
Tja schijnt 1 van de beste aircoolers te zijn, alhoewel de Thermal right Ultra 120 Extreme ofzo nog beter is (als de heatsink niet krom wat problemen schijnt te geven met dat model)

Verwijderd

lijkt qua specs en uiterlijk wel op mijn Artic Freezer pro... alleen de fan is veel stiller en 2 heatpipes meer (als ik het goed heb)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2007 13:28 ]

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 13:27:
lijkt qua specs en uiterlijk wel op mijn Artic Freezer pro... alleen de fan is veel stiller en 2 heatpipes meer (als ik het goed heb)
Hij lijkt op zoveel koelers :P
Scythe Infinity
Scythe NINJA PLUS
Thermalright Ultra-120
Thermalright Ultra-120 Extreme
Thermalright HR-01
Thermaltake TMG I2

Verwijderd

Ik heb er hier een op mijn E6400. Zeer goede koeler. Ik gebruik wel niet de standaard fan, maar een Revoltec LED fan.

De temps @ 2.13GHz: Idle: [kamertemp + 1°C >:) ] en full load: 28 - 30°C
De temps @ 3.00GHz (1.3375V): Idle: 22 - 24°C en full load: 43 - 44°C

De bevestiging is ook degelijk. Schroeven 'door' het moederbord in plaats van de push pins zoals bij de (standaard) infinity.

Let er wel op dat de koeler vrij breed is. Misschien geeft dit een probleem met de koperen koeling op de chipset van je toekomstige Gigabyte bordje.

Afbeeldingslocatie: http://i136.photobucket.com/albums/q167/konus76b/Cooler-mounted.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i136.photobucket.com/albums/q167/konus76b/Cooler-mounted-close.jpg

• @baddon
Thnx voor de plaatjes en temps atomix! Had jij de versie met die fan van noctua zelf? Zoja waarom heb je die vervangen?

EDIT:
Is dat trouwens een CM Stacker? Die heb ik ook dus dat gaat passen :)

[ Voor 25% gewijzigd door @baddon op 30-05-2007 14:14 ]

Verwijderd

In plaats van een stille fan, om het geluid uit de pc wat minder te laten worden, moest er een fan met rode ledjes op, die een enorm kabaal maakt ;)
Overigens zijn die temps ietwat onrealistisch; 1o C boven kamertemp is echt onmogelijk!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:49
tja dat is ook wat ik dacht, maar als je kijkt naar de reviews dan zie je ook temps tussen de ~18-20 graden idle, vreemd.

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 14:20:
In plaats van een stille fan, om het geluid uit de pc wat minder te laten worden, moest er een fan met rode ledjes op, die een enorm kabaal maakt ;)
Overigens zijn die temps ietwat onrealistisch; 1o C boven kamertemp is echt onmogelijk!
Fan vervangen omdat het een rode casemod is en meer lucht verplaatst op 5V maar daarom is die nog niet luidruchtig.

Die temperatuur is echt niet overdreven. Ligt misschien aan het feit dat de warme lucht direct naar buiten wordt geblazen. De kamertemp is hier nu 20°C, kerntemp (TAT) is 22 en 24°C op 3.0GHz. Als koelpasta is er Arctic Silver 5 gebruikt. Op 2.13GHz zakt de idle temp een graadje naar 21 - 23°C.

http://i136.photobucket.com/albums/q167/konus76b/idle02.jpg
http://i136.photobucket.com/albums/q167/konus76b/E6400OC.jpg

Edit: Het is inderdaad een CM Stacker. :)

Verwijderd

Dat zijn excellente temps. Ik verwacht wel hogere temps eens je het allemaal inbouwt in een gesloten kast.

Ik heb ook deze noctua. Op mijn 6600 aan stock 2.4ghz zijn de cores idle 28-29 en load rond de 40, in een gesloten kast met een hete p5n32-e sli plus. De silver5 moet zich wel nog een beetje zetten.

Ik had ervoor een infinity, die gaf ongeveer dezelfde temps trouwens, en maakte eigenlijk niet meer lawaai. Maar ik heb toch meer vertrouwen in de noctua, die steekt door het moederbord, de infinity die een pak meer weegt, hangt er maar zo een beetje aan.

• Aries.Mu
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:28:
Dat zijn excellente temps. Ik verwacht wel hogere temps eens je het allemaal inbouwt in een gesloten kast.

Ik heb ook deze noctua. Op mijn 6600 aan stock 2.4ghz zijn de cores idle 28-29 en load rond de 40, in een gesloten kast met een hete p5n32-e sli plus. De silver5 moet zich wel nog een beetje zetten.

Ik had ervoor een infinity, die gaf ongeveer dezelfde temps trouwens, en maakte eigenlijk niet meer lawaai. Maar ik heb toch meer vertrouwen in de noctua, die steekt door het moederbord, de infinity die een pak meer weegt, hangt er maar zo een beetje aan.
Mooie temps trouwens voor een E6600...
De silver 5 kan toch wel een graad of 3-4 verminderen.

Ik heb tijdje Noctua gehad met Nexus fan en mijn x2 3800+ @ 5000+ werd onder load niet warmer dan 40°.
Nu heb ik trouwens Scythe Ninja zonder fan en de cpu gaat niet boven de 50° onder load.

De Noctua laat pas echt zijn potentieel zien als je de cpu goed overclocked. De temps onder load verschillen dan niet veel van een niet-oc cpu.

@TS:

Als je je E6600 niet overclocked, kan je hem zelfs passief koelen (kan overigens ook met Scythe Ninja, Infinity en Thermalright Ultra 120 oid).
Warmer dan 50° zal ie niet worden, maar hij is dan wel volledig stil.

iPhone 14 Pro Max | Switch Lite | Sony 55A89 | Tesla MY RWD

• @baddon
Dat ziet er allemaal goed uit. Ik heb um besteld nu! Waarschijnlijk ga ik voor een kleine overclock met die low noise adaptor. Heeft een van jullie die al geprobeerd? In de reviews staat dat ie dan vrijwel onhoorbaar is boven je systeemeluid.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Niet op die koeler. Wel als casefan. Ik heb de 800rpm versie (er is ook een 1200) en die is zonder ULNA al stil. Dus logischerwijs met ULNA al helemaal.

Verwijderd

Ik heb noctua 1200 als cpu fan en als case fan. Je moet weten dat die dingen voluit al niet echt veel airflow geven, dus als je het maximum toerental nog eens gaat beperken, hou je niet veel meer over.

Die ULNA is een doodsimpel weerstandje trouwens. Een betere optie is een controller of speedfan ofzo...

• TEAMIKKE
  • Niet online
Maar even praktisch: Het is leuk als dat geleverd wordt maar hoevaak gebruik je nou zoiets? Ik heb ook een goede fancontroller maar ik zit er echt nooit aan. Ze draaien altijd op een standaard en verder doe ik er echt niks mee. Ik denk met mij een hoop mensen. Maar een paar mensen zullen dit regelmatig doen.

• @baddon
De noctua fan heeft zeker geen 4 pins aansluiting zodat het toerental door het systeem gereguleerd wordt of wel? Dat is wellicht een minpunt...

• TEAMIKKE
  • Niet online
Dat hebben alleen CPU's hoor :P Hij heeft wel een 3 pin dus hij kan wel geregeld worden. Daar is niet per se een 4-pins voor nodig.

• @baddon
Uit een andere review van frostytech (andere fan)

The 4-pin PWM is controlled by the BIOS on compatible motherboards, and when it's installed on motherboards that don't support PWM (Pulse Width Modulation) CPU fans, it rotates away at full speed.

[ Voor 5% gewijzigd door @baddon op 31-05-2007 13:43 ]

Verwijderd

Nou, dat klinkt erg lovend hier.. trouwens, overal.
Ben benieuwd, heel benieuwd, hoe het beestje zich gaat houden als ik ga OC-en.
Wat ik zo mooi vind aan deze koeler, afgezien van de ultra-stille ventilator, is dat er rubberen strips meegeleverd worden die je tussen de koeler en het koellichaam kunt plaatsen om trillingen te absorberen!
En natuurlijk de garantie, zes jaar!
Wat ik dan weer jammer vind is dat er geen controller wordt meegeleverd om de snelheid van de ventilator aan te passen, maar dat is dan ook het enige.
Kan bijna niet wachten.

:)

• @baddon
Nou ik heb um eindelijk binnen en kan zeggen dat ie mooi past op een P35C-DS3R van Gigabyte. Hij is ook echt mega stil imo zelfs zonder de adaptor. Net eff een 3dmark06 gedraaid en op mn stock lopende E6600 wordt niet warmer dan 40c volgens speedfan.

En geloof het maar of niet maar idle is ie gewoon kamertemp wat in dit geval zo'n 22 graden is...

[ Voor 20% gewijzigd door @baddon op 14-06-2007 20:31 ]

Verwijderd

3dmark is natuurlijk niet iets om de cpu volledig mee te stressen. Het handigst is (imho) Intel TAT; hiermee kun je de verschillende cores stressen, en tegelijk de temp uitlezen.

Verwijderd

@baddon schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 20:29:
En geloof het maar of niet maar idle is ie gewoon kamertemp wat in dit geval zo'n 22 graden is...
;)

TAT gaat u cpu inderdaad nog warmer krijgen, maar die temperatuur ben ik met gewone programmas nog nooit tegen gekomen. Bij 3Dmark warmt de videokaart (en heel uw case) mee op, net zoals bij games. De temperatuur die je dan krijgt vind ik vrij betrouwbaar als indicatie over hoe warm hij echt wordt.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Dat is wel waar. Sowiezo is het nooit helemaal perfect gemeten maar het geeft wel aan dat hij iig niet warm wordt ;)

Verwijderd

De Noctua NH-U12F past psies op de Gigabyte P35-DS3R.
De heatsink van de noctua hangt één mm boven de heatsink van de northbridge, ik zou graag behulpzaam zijn een een foto posten, maar dat gaat niet.
Moet het momenteel doen met een reserve systeem, P3 op Windows98 (jajaja, hahaha), krijg de software van mn camera niet geïnstalleerd :/
Even wachten dus.
En-fin, de noctua maakt echt amper geluid, ook zonder U.L.N.A.
Ik hoor echt alleen de ventilator van mn voeding, en zelfs die is nauwlijks hoorbaar,en dan te bedenken dat ik er 's avonds naast zat met de kast open, geen tv, geen muziek ;)
Dikke vette aanrader dus!

Edit 14-10-2007: Ten tijde van schrijven had ik mn cpu fan (NF-S12-1200) aangesloten op de CPU fan aansluiting van het mobo. Op deze aansluiting draaide de fan niet op volle toeren, nu de fan wél voluit draait op een andere aansluiting van het mobo kom ik terug op mijn woorden, althans.. voor een deel. De fan maakt wel degelijk geluid op volle toeren, maar met de UNLA hoor je danook serieus helemaal niets anders dan luchtverplaatsing en verplaatst de fan ook zeker nog genoeg lucht.
Edit 02-12-2007: De NF-S12-800 is gewoon subliem, no nonsense geruisloos, ook zonder U.L.N.A. Luchtverplaatsing beter dan de 1200 @ U.L.N.A.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 06:30 ]

• sleezball
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Sinds vandaag (toevallig) op m'n EVGA 680i LT moederbord geplant, de NB en Sb fannetjes had ik al vervangen voor Noctua Northbridge heatsinks, en de temps kelderen ten opzichte van m'n ouwe koeler, de Zalman 9500 LED. Het is ronduit raar te noemen, met de Zalman lag volgens TAT de temp rond de 32-33 graden C. en nu 21-22 graden met de Noctua.

Ik heb zelf alleen een kleine inschattingsfout gemaakt, de koeler is net een halve centimeter te hoog en nu kan m'n kast niet meer dicht... :P Het is een CM WaveMaster trouwens waar het inzit.

Maar wat een koeler, zeker met de NB en SB vervangen voor dezelfde koelers maar dan kleiner...

... Je hébt soms van die dagen ...

• Joostdz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 14:30
Ik heb sinds dinsdag ook deze koeler. Alleen volgens mij doe ik iets niet goed. Dit is de eerste dat ik zelf een pc heb gebouwd, maar de temps zijn niet echt denderend. De koeler zit op een e2160. Ik heb een kleine OC naar 2,4 ghz gedaan, maar idle zit de cpu rond de 40graden en stressed loopt het al tegen de 60. De heatsink wordt echter totaal niet warm :S ik heb hem al diverse malen gemonteerd, met AS5 en het standaardprutje wat noctua erbij levert, maar veel verschil maakt het niet. Ik heb overigens een coolermaster 534, met voorin en achterin een 12 cm fan. Wat trouwens ook opvalt is dat de temps ongeveer 5 graden zakken zodra ik het zijpaneel eraf haal.

• Rangourthaman
  • Laatst online: 27-11-2022
mischien is je IHS een beetje bol, of de koeler zelf.
moet je ff een pasje langshouden, dan kan je het zien.

Verwijderd

Joostdz schreef op donderdag 27 september 2007 @ 12:28:
Ik heb sinds dinsdag ook deze koeler. Alleen volgens mij doe ik iets niet goed. Dit is de eerste dat ik zelf een pc heb gebouwd, maar de temps zijn niet echt denderend. De koeler zit op een e2160. Ik heb een kleine OC naar 2,4 ghz gedaan, maar idle zit de cpu rond de 40graden en stressed loopt het al tegen de 60. De heatsink wordt echter totaal niet warm :S ik heb hem al diverse malen gemonteerd, met AS5 en het standaardprutje wat noctua erbij levert, maar veel verschil maakt het niet. Ik heb overigens een coolermaster 534, met voorin en achterin een 12 cm fan. Wat trouwens ook opvalt is dat de temps ongeveer 5 graden zakken zodra ik het zijpaneel eraf haal.
Zit er wel een ventilator op je koelblok, of draai je "passief" ?
Dan zou de temperatuur helemaal zo gek nog niet zijn.

Zou het zo kunnen zijn dat je per ongeluk de ventilator verkeerd om op het koelblok hebt gepositioneerd? Of misschien de ventilatoren in de kast?

Te veel pasta op de CPU werkt averechts, meer dan een rijstkorrel is overbodig en zelfs nadelig voor het effect.

Je zou kunnen controleren of je IHS krom is, misschien een optie om die te lappen.
Check alvorens je overgaat tot actie eerst even het topic op GoT over IHS lappen.

Zou je de vCore kunnen vermelden? Als die ook maar een klein beetje te hoog is dan gaat de temperatuur flink omhoog.
Als je intake en exhaust ventilatoren goed zijn geïnstalleerd dan kan het niet aan de airflow liggen.

Laat ff horen of je een oplossing vindt.

Succes.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2007 19:27 . Reden: typo ]

• Joostdz
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de koeler inmiddels nog een aantal malen losgehad. Ik heb de heatsink en cpu inmiddels ook tegen een pasje gehouden. Beiden lijken gewoon vlak, er komt geen spleetje licht doorheen of iets. Ik heb ook nog een keer de cpu met een laagje pasta ingesmeerd om een afdruk te maken, daarbij leek het of er van 'boven naar beneden' (dus van de voeding naar de videokaart) een soort gootje zit waar de koelpasta niet door de heatsink geraakt leek te zijn, dus ik vermoed dat hier het probleem zit.

De Vcore staat momenteel nog gewoon @stock (1,325). Ik heb de heatsink zowel met als zonder ventilator geprobeert, maar dit maakt ook erg weinig verschil. De fan voegt ook niet veel toe als de heatsink toch al niet warm is :S Ik heb tot nu toe telkens gestresst met orthos, na 8 of 10 minuten zou de heatsink dan toch wel warm/heet aan moeten voelen.. Dat doet mn northbridge koeler namelijk wel.

Het enige wat nog zou kunnen is dat zowel TAT als Coretemp de boel verkeerd uitlezen, want Speedfan geeft voor Core 0 en 1 tijdens orthos ongeveer 44/45 graden ipv +/- 60.
Op het moment van typen, en verder geen andere programma's draaiende geeft TAT 46 en 43, Coretemp 43 en 42 en Speedfan 27 en 27 voor respectievelijk core 0 en 1.
Ik laat het voorlopig maar even zo.. want het zijn nog geen extreme waardes, maar vind het toch een beetje zonde van mn dure cooler zo..

Verwijderd

Dan ik maar ff een foto :)
Op een P35-DS3R icm een E6750 @ 3.2Ghz.
Afbeeldingslocatie: http://spooky.student.utwente.nl/~icec/Case_Small.jpg

En de temps:
Afbeeldingslocatie: http://spooky.student.utwente.nl/~icec/Stress_Small.jpg

Verwijderd

Joostdz schreef op donderdag 27 september 2007 @ 22:01:
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de koeler inmiddels nog een aantal malen losgehad. Ik heb de heatsink en cpu inmiddels ook tegen een pasje gehouden. Beiden lijken gewoon vlak, er komt geen spleetje licht doorheen of iets. Ik heb ook nog een keer de cpu met een laagje pasta ingesmeerd om een afdruk te maken, daarbij leek het of er van 'boven naar beneden' (dus van de voeding naar de videokaart) een soort gootje zit waar de koelpasta niet door de heatsink geraakt leek te zijn, dus ik vermoed dat hier het probleem zit.

De Vcore staat momenteel nog gewoon @stock (1,325). Ik heb de heatsink zowel met als zonder ventilator geprobeert, maar dit maakt ook erg weinig verschil. De fan voegt ook niet veel toe als de heatsink toch al niet warm is :S Ik heb tot nu toe telkens gestresst met orthos, na 8 of 10 minuten zou de heatsink dan toch wel warm/heet aan moeten voelen.. Dat doet mn northbridge koeler namelijk wel.

Het enige wat nog zou kunnen is dat zowel TAT als Coretemp de boel verkeerd uitlezen, want Speedfan geeft voor Core 0 en 1 tijdens orthos ongeveer 44/45 graden ipv +/- 60.
Op het moment van typen, en verder geen andere programma's draaiende geeft TAT 46 en 43, Coretemp 43 en 42 en Speedfan 27 en 27 voor respectievelijk core 0 en 1.
Ik laat het voorlopig maar even zo.. want het zijn nog geen extreme waardes, maar vind het toch een beetje zonde van mn dure cooler zo..
Ik heb echt precies hetzelfde als jij!
Temps op stock waren echt belachelijk, waardoor een OC onmogelijk was voor mij qua temps (ruim 55 graden op load). Ik heb hem nu 24/7 draaien op 9x200 met 1.075V, temps verschillen van 34/35 fresh boot, 38/39 idle na gebruik en 47/48 load. (btw ik heb een scythe katana II maar het ging om de cpu temps)

Overigens lijkt speedfan de CPU temp uit te lezen en niet core temps. Dat heb ik uitgelegd gekregen in een topic die ik had geopend. En die core temps zijn meestal dan tot 15 graden hoger dan cpu temps.

(Heb jij hem ook via salland? want misschien hebben we dan gewoon een slechte batch met IHS problemen...)

• Joostdz
Ja ik vind mn temps ook nogal hoog, idle rond tussen 38 en 40 en met orthos een tijdje aan rond de 61/62. (Speedfan geeft idd minder aan) Terwijl het koelblok koud blijft.. nouja op een gegeven moment voel ik wel iets van warmte, maar die komt van het blokje wat op de northbridge zit. Ik draai momenteel wel met een kleine OC, op 2.4 Ghz (9x266) met stock Vcore. Ik heb de cpu van cool-prices.nl, ik zal de batchcode zo wel ff op de doos zoeken, mssn is het idd dezelfde.
Ik ga me binnenkort denk ik maar aan lappen wagen. Stukje schuurpapier (heb nog korrel 600 liggen) op een stuk glas plakken en dan kijken of ik de IHS wat vlakker kan krijgen.

(FPO# : Q713A259)

Verwijderd

welke is de batchcode?

product code: BX80557E2160SLA3H
MM# : 890322
FPO# : Q713A256
VERSION# : D91575-001

edit: ik zie dat onze FPO drie nummers verschilt, dus dat zal hem wel zijn. Iig duidelijk bathc-problemen..

Overigens is mijne een heel redelijke OCer.. Ik heb hem met gemak naar 3,00 gekregen op 1,375V. Wss kan hij nog hoger, maar temps lagen al rond 69 graden load..

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 17:41 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 11:57:
Dan ik maar ff een foto :)
Op een P35-DS3R icm een E6750 @ 3.2Ghz.
[afbeelding]

En de temps:
[afbeelding]
offtopic:
Ziet er erg vet uit, lijkt wel mijn setup, maar dan met een dikke VGA.
Mooi man!
Hoe bevalt de case? Ook problemen met afgebroken plastic retainers van de side-panels?
En hoe bevalt de stilte van het systeem? (VGA niet meegerekend)
Kijken naar LED's om te checken of ie aanstaat? :p

Mooi speelgoed :)

Ik vind de temp van je CPU aan de hoge kant en volgens mij weet ik al waarom ze zo hoog zijn.
Je VGA hapt enorm veel koele lucht weg achter de intake ventilator in de upper case, wat als gevolg heeft dat er weinig lucht door kan stromen naar de NH-U12F. En het feit dat de lucht haaks omhoog moet door een nauwe opening maakt de airflow er niet beter op.

Als oplossing zou ik de plastic schuif die de upper en lower case van elkaar scheiden, open zetten.
Zodat een deel van de airflow uit de lower case naar de upper case kan stromen, al zal dat niet optimaal zijn... ik ben er van overtuigd dat het de temps van je CPU omlaag helpt én dat er voldoende airflow over blijft om de lower case te koelen.
Eventueel zou je ook kunnen besluiten een extra intake ventilator te positioneren in de onderste twee bays.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2007 20:30 ]

Verwijderd

VGA is de enige die je af en toe hoort idd :P
De case is prima, lekker stil en solide, niets op aan de te merken.

Wat betreft die temps, zo raar zijn die toch niet?
E6750 3.2Ghz @ full load komt niet boven de 48 graden, ben ik aardig tevreden mee. Bovendien is m'n VGA het grote heethoofd en vind ik het dus niet erg dat die veel koude lucht inslikt. Ik zou eventueel die fan bij de VGA ook helemaal voorin kunnen plaatsen voor een eerlijkere verdeling.
Alleen mijn NB kreeg een beetje weinig lucht, daarom heb ik inmiddels mij U12-F een kwartslag gedraaid :) Dat scheelde gauw een graadje of 5 op de NB, binnenkort komt daar trouwens nog de NC-U6 van Noctua op.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 21:43:
VGA is de enige die je af en toe hoort idd :P
De case is prima, lekker stil en solide, niets op aan de te merken.

Wat betreft die temps, zo raar zijn die toch niet?
E6750 3.2Ghz @ full load komt niet boven de 48 graden, ben ik aardig tevreden mee. Bovendien is m'n VGA het grote heethoofd en vind ik het dus niet erg dat die veel koude lucht inslikt. Ik zou eventueel die fan bij de VGA ook helemaal voorin kunnen plaatsen voor een eerlijkere verdeling.
Alleen mijn NB kreeg een beetje weinig lucht, daarom heb ik inmiddels mij U12-F een kwartslag gedraaid :) Dat scheelde gauw een graadje of 5 op de NB, binnenkort komt daar trouwens nog de NC-U6 van Noctua op.
Een kwart slag draaien heb ik ook over nagedacht, maar de NB kan met gemak 75 graden hebben en dat wordt ie bij lange na niet (althans, dat lees ik op fora).
Wanneer je de NC-U6 gaat gebruiken dan is een kwartslag draaien van de NH-U12F natuurlijk wel beter, maar de paar graden die je NB koeler is krijgt je RAM er weer bij.
Zou je een foto willen posten als je zover bent?

:)

• Joostdz
@ Gamesua, wel mooi dat ie nog lekker wil klokken, heb de mijne ook even op 2,7Ghz gehad, en dat ging prima (op de temps na dan :P) maar ik ga voorlopig niet verder totdat mn koeler z'n werk goed kan doen. Ik hoop deze week nog tijd te hebben om de IHS vlak te schuren. Ik post hier dan wel wat het resultaat daarvan is geworden.

Verwijderd

Mooi speelgoed hoor ;)
Alles draait hier soepeltjes.

Specs en huisige settings:

Gigabyte P35-DS3R
Intel E4400 (NH-U12F)
2Gb Crucial ballistix PC8500 Timings: 5-5-5-15, Trd: 8

8x375 / 3x divider , 3000MHz / 1125MHz, 1.4250v / 2.2v

Orthos Blend stress test, 8 uren stabiel op priority 7.
Volgens CoreTemp 34 idle en 58 load, deze jongen is dik tevreden.
Natuurlijk zijn er betere koelers, maar die zijn ook duurder, groter, zwaarder en maken een stuk meer lawaai.
Persoonlijk lever ik graag een paar graden in, in ruil voor stilte :z
Als je op zoek bent naar de juiste balans in stilte, prijs en performance.. dan raad ik je aan om de Noctua NH-U12F op je lijstje te zetten!
Het enige nadeel is dat de ventilator (NF-S12-1200) best wel geluid maakt op volle snelheid, maar geloof mij op mn woord als ik zeg dat het geluid niet storend is.
Ik heb zelf een Antec P182, standaard levert Antec daar TriCool ventilatoren bij, die ventilatoren zijn op medium al veel luider dan de NF-S12-1200 op volle snelheid en verplaatsen daarbij niet meer lucht.
Vergeet niet dat de luchtverplaatsing met de U.N.L.A. ook nog ruim voldoende is, en dan hoor je werkelijk niets anders dan de luchtverplaatsing.
Mooi speelgoed ;)
Pagina: 1