Ik heb besloten dat ik weer eens een nieuwe PC verdient heb.
Omdat ik het niet te bont wil maken, heb ik besloten dat het het buget maximaal €600,- mag zijn.
(lager = beter)
Ik wil de pc gebruiken voor een aantal zaken:
1. Mail/internet/ms office
2. Gebruik van Moviemaker, WinAvi, VSO ConvertXtoDVD en WinRAR, VirtualDub(mod) en ISObuster
3. Fotobewerking, -editing (Photoshop, ACDsee)
4. Gamen
Verder vind ik het leuk om te overclocken.
Ook heb ik besloten dat ik een Core2Duo wil, mede vanwege het overclocken, maar ook gewoon omdat ik naar jaren lang AMD ook eens een keer een intel wil.
Een aantal zaken heb ik al/nog.
Kast
Cooler Master Centurion 5
Voeding
Tagan 380 Watt
Optical Drive
NEC DVD RW
Het volgende wil ik nog aanschaffen (prijzen zijn gebaseerd op Cool-prices en salland)
Moederbord
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID). €96
Ik heb het topic dat hier op GoT loopt goed doorgelezen, alsook de enige Productsurvey die in de pricewatch staat. Allemaal best positief. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Overclock potenties van dit bord.
Als alternatief zou ik de Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) €94 kunnen nemen, maar ik heb mijn huidige ASUS bord helaas al 3 keer vervangen in 3 jaar. Geen goede ervaring, alhoewel dat ook maar subjectief is. In het algemeen zijn de ervaringen over het genoemde bord goed.
CPU
Intel Core 2 Duo E6320 (S775, 2x1.86GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) €146
Als gezegd: ik wil een C2D en deze past nog binnen mijn budget. Verder is ie goed over te clocken
Wordt een Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed) €105
deze is waarschijnlijk beter overclockbaar en heeft een hogere multiplier.
Intern Geheugen
TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 €64
Met name in verband met het overclocken kies ik voor PC6400 geheugen. Met PC5300 kan ik maximaal tot een FSB van 333Mhz, met PC6400 tot 400Mhz, (Toch???)
Ivm de keuze voor een andere CPU, kan ik ook ander geheugen (iets goedkoper) kiezen.
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄2G) €59
Videokaart
Sapphire VGA Radeon X1950XT 256 MB €188
Volgens dit artikel op Toms Hardware: The Best Gaming Video Cards for the Money: May 2007
Komt de X1950XT goed uit de bus.
Ik kies toch voor bang for buck en wil het risico op een hete GPU vermijden.
Ik kies voor de: Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) €136
Harde Schijf
Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 €68
Op zich heb ik niet zo heel veel schijfruimte nodig, omdat bijna alles op mijn servertje staat. Deze schijf komt ook voor in de BGG van mei. Lijkt me een goede keus.
CPU Koeler
Arctic Cooling Freezer 7 Pro €19
bij overclocking hoort een goede koeling, Lees en hoor aleen maar positieve verhalen over deze koeler. Vandaar de keuze.
Totaal: €582,-
Totaal : €484,-
Mijn vragen:
1. Moet ik toch een Asus Bord kopen?
2. Is de voeding voldoende?
Ik heb het gevoel dat hier op GoT vaak wat overdreven wordt met het benodigde vermogen van de voeding.
3. Heeft de 1950XT echt zo veel meerwaarde boven de 1950 Pro?
[edit]
Heb ik nog een andere vraag: Waarom is de sapphire zoveel goedkoper dan de andere merken.
Naast de extra's....is de prijs een indicatie van de kwaliteit?
Omdat ik het niet te bont wil maken, heb ik besloten dat het het buget maximaal €600,- mag zijn.
(lager = beter)
Ik wil de pc gebruiken voor een aantal zaken:
1. Mail/internet/ms office
2. Gebruik van Moviemaker, WinAvi, VSO ConvertXtoDVD en WinRAR, VirtualDub(mod) en ISObuster
3. Fotobewerking, -editing (Photoshop, ACDsee)
4. Gamen
Verder vind ik het leuk om te overclocken.
Ook heb ik besloten dat ik een Core2Duo wil, mede vanwege het overclocken, maar ook gewoon omdat ik naar jaren lang AMD ook eens een keer een intel wil.
Een aantal zaken heb ik al/nog.
Kast
Cooler Master Centurion 5
Voeding
Tagan 380 Watt
Optical Drive
NEC DVD RW
Het volgende wil ik nog aanschaffen (prijzen zijn gebaseerd op Cool-prices en salland)
Moederbord
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID). €96
Ik heb het topic dat hier op GoT loopt goed doorgelezen, alsook de enige Productsurvey die in de pricewatch staat. Allemaal best positief. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Overclock potenties van dit bord.
Als alternatief zou ik de Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) €94 kunnen nemen, maar ik heb mijn huidige ASUS bord helaas al 3 keer vervangen in 3 jaar. Geen goede ervaring, alhoewel dat ook maar subjectief is. In het algemeen zijn de ervaringen over het genoemde bord goed.
CPU
Intel Core 2 Duo E6320 (S775, 2x1.86GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) €146
Als gezegd: ik wil een C2D en deze past nog binnen mijn budget. Verder is ie goed over te clocken
Wordt een Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed) €105
deze is waarschijnlijk beter overclockbaar en heeft een hogere multiplier.
Intern Geheugen
TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 €64
Met name in verband met het overclocken kies ik voor PC6400 geheugen. Met PC5300 kan ik maximaal tot een FSB van 333Mhz, met PC6400 tot 400Mhz, (Toch???)
Ivm de keuze voor een andere CPU, kan ik ook ander geheugen (iets goedkoper) kiezen.
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄2G) €59
Videokaart
Sapphire VGA Radeon X1950XT 256 MB €188
Volgens dit artikel op Toms Hardware: The Best Gaming Video Cards for the Money: May 2007
Komt de X1950XT goed uit de bus.
Ik kies toch voor bang for buck en wil het risico op een hete GPU vermijden.
Ik kies voor de: Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) €136
Harde Schijf
Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 €68
Op zich heb ik niet zo heel veel schijfruimte nodig, omdat bijna alles op mijn servertje staat. Deze schijf komt ook voor in de BGG van mei. Lijkt me een goede keus.
CPU Koeler
Arctic Cooling Freezer 7 Pro €19
bij overclocking hoort een goede koeling, Lees en hoor aleen maar positieve verhalen over deze koeler. Vandaar de keuze.
Totaal: €582,-
Totaal : €484,-
Mijn vragen:
1. Moet ik toch een Asus Bord kopen?
2. Is de voeding voldoende?
Ik heb het gevoel dat hier op GoT vaak wat overdreven wordt met het benodigde vermogen van de voeding.
3. Heeft de 1950XT echt zo veel meerwaarde boven de 1950 Pro?
[edit]
Heb ik nog een andere vraag: Waarom is de sapphire zoveel goedkoper dan de andere merken.
Naast de extra's....is de prijs een indicatie van de kwaliteit?
[ Voor 10% gewijzigd door Zewatanejo op 30-05-2007 07:16 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.