< €600,- Game en Overclock PC

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:36

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Ik heb besloten dat ik weer eens een nieuwe PC verdient heb.
Omdat ik het niet te bont wil maken, heb ik besloten dat het het buget maximaal €600,- mag zijn.
(lager = beter)

Ik wil de pc gebruiken voor een aantal zaken:
1. Mail/internet/ms office
2. Gebruik van Moviemaker, WinAvi, VSO ConvertXtoDVD en WinRAR, VirtualDub(mod) en ISObuster
3. Fotobewerking, -editing (Photoshop, ACDsee)
4. Gamen

Verder vind ik het leuk om te overclocken.

Ook heb ik besloten dat ik een Core2Duo wil, mede vanwege het overclocken, maar ook gewoon omdat ik naar jaren lang AMD ook eens een keer een intel wil.

Een aantal zaken heb ik al/nog.

Kast
Cooler Master Centurion 5

Voeding
Tagan 380 Watt

Optical Drive
NEC DVD RW

Het volgende wil ik nog aanschaffen (prijzen zijn gebaseerd op Cool-prices en salland)

Moederbord
Gigabyte GA-965P-DS3, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID). €96
Ik heb het topic dat hier op GoT loopt goed doorgelezen, alsook de enige Productsurvey die in de pricewatch staat. Allemaal best positief. Zelf ben ik erg gecharmeerd van de Overclock potenties van dit bord.
Als alternatief zou ik de Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) €94 kunnen nemen, maar ik heb mijn huidige ASUS bord helaas al 3 keer vervangen in 3 jaar. Geen goede ervaring, alhoewel dat ook maar subjectief is. In het algemeen zijn de ervaringen over het genoemde bord goed.

CPU
Intel Core 2 Duo E6320 (S775, 2x1.86GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) €146
Als gezegd: ik wil een C2D en deze past nog binnen mijn budget. Verder is ie goed over te clocken

Wordt een Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed) €105
deze is waarschijnlijk beter overclockbaar en heeft een hogere multiplier.

Intern Geheugen
TwinMos DDR2 Memory Dual Channel 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Kit Of 2 €64
Met name in verband met het overclocken kies ik voor PC6400 geheugen. Met PC5300 kan ik maximaal tot een FSB van 333Mhz, met PC6400 tot 400Mhz, (Toch???)

Ivm de keuze voor een andere CPU, kan ik ook ander geheugen (iets goedkoper) kiezen.
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄2G) €59

Videokaart
Sapphire VGA Radeon X1950XT 256 MB €188
Volgens dit artikel op Toms Hardware: The Best Gaming Video Cards for the Money: May 2007
Komt de X1950XT goed uit de bus.

Ik kies toch voor bang for buck en wil het risico op een hete GPU vermijden.
Ik kies voor de: Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) €136

Harde Schijf
Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 €68
Op zich heb ik niet zo heel veel schijfruimte nodig, omdat bijna alles op mijn servertje staat. Deze schijf komt ook voor in de BGG van mei. Lijkt me een goede keus.

CPU Koeler
Arctic Cooling Freezer 7 Pro €19
bij overclocking hoort een goede koeling, Lees en hoor aleen maar positieve verhalen over deze koeler. Vandaar de keuze.

Totaal: €582,-
Totaal : €484,-

Mijn vragen:
1. Moet ik toch een Asus Bord kopen?
2. Is de voeding voldoende?
Ik heb het gevoel dat hier op GoT vaak wat overdreven wordt met het benodigde vermogen van de voeding.
3. Heeft de 1950XT echt zo veel meerwaarde boven de 1950 Pro?

[edit]

Heb ik nog een andere vraag: Waarom is de sapphire zoveel goedkoper dan de andere merken.
Naast de extra's....is de prijs een indicatie van de kwaliteit?

[ Voor 10% gewijzigd door Zewatanejo op 30-05-2007 07:16 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1: Nee, de DS3 is beter. Je zou misschien kunnen kijken naar de P35-DS3, maar die levert niet zo veel meer dan nog iets betere levensduur.
2:
Ja, is zeker wel genoeg, je gaat geen 6 hardeschijven, SLI draaien. Dan is 400 Watt meestal wel voldoende.
3:
Valt mee. Ik denk dat je beter die paar tientjes in een iets snellere proc stoppen. een E6600 bijvoorbeelt. Die heeft ook een hogere multiplyer, waardoor je verder kan overclocken.

@ hier onder: Wat jij wil.
van http://www.gigabyte.eu/Pr...456&ModelName=GA-965P-DS3
The Industry's Leading All-Solid Capacitor motherboard Design
To ensure a longer for systems in daily operation and boost system stability under extreme conditions, this platform adopts cutting-edge Conductive Polymer Aluminum Solid Capacitors from the world's leading vendors. With these high-quality components , users can take advantage of better electronic conductivity and excellent heat resistance for enhanced system durability.

De P5B heef geen allsolid capasitors. Dit komt de levensduur van je mobo ten goede.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:16
1. Niet persé. Zowel de Gigabyte als de ASUS zijn prima borden. Ik heb persoonlijk niet zoveel met Gigabyte, ik zou dus voor de ASUS gaan, maar wat ik zo lees doen de bordjes allemaal niets onder ten opzichte van elkaar.

2. Ik zou denken dat de voeding wel voldoende is ja. Ik denk dat er inderdaad vaak overdreven wordt. Tagan is een goed A-Merk. En daar nog bij: probeer gewoon of het werkt (wat ik denk van wel), je kan ALTIJD nog een andere voeding kopen.

3. Geen idee, ik zou zeggen, zoek de VGA charts op tomshardware.com op en vergelijk zelf.

@Reinman: als je zegt dat het 'beter' is, vertel dan ook waarom.

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk1983 op 29-05-2007 15:03 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Luuk1983 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 15:02:
[...]

3. Geen idee, ik zou zeggen, zoek de VGA charts op tomshardware.com op en vergelijk zelf.

[...]
Goeie tip, was me even ontschoten die er bij te pakken.

Het antwoord op vraag 3 is dus ja naar mijn mening...
Overall all games FPS

[edit]

Heb ik nog een andere vraag: Waarom is de sapphire zoveel goedkoper dan de andere merken.
Naast de extra's....is de prijs een indicatie van de kwaliteit?

[edit 2]
@hieronder
Daar zit wel wat in misschien. De kast die ik heb heeft geen airfolw om over naar huis te schrijven, daar moet ik misschien wel wat rekening mee houden. Verder heb ik nu een sapphire 9800 pro, die ook zo vreselijk heet wordt. Bedankt voor je opmerking..

[ Voor 33% gewijzigd door Zewatanejo op 29-05-2007 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik heb hier ook de Sapphire X1950XT 256MB en die wordt behoorlijk heet. 80 à 90 graden stressed. Hij werkt wel gewoon goed hoor, maar het geeft niet altijd fijn gevoel dat hij zo heet wordt. Eventueel kijken naar een 8600 GTS, deze is maar beetje slechter. En bied ondersteuning voor DirectX 10.

[ Voor 7% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 29-05-2007 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:00:
Ik heb hier ook de Sapphire X1950XT 256MB en die wordt behoorlijk heet. 80 à 90 graden stressed. Hij werkt wel gewoon goed hoor, maar het geeft niet altijd fijn gevoel dat hij zo heet wordt. Eventueel kijken naar een 8600 GTS, deze is maar beetje slechter. En bied ondersteuning voor DirectX 10.
de 8600 GTS presteert slechter dan de 1950pro, terwijl hij 60 euro duurder is...en nee...de x1950xt heeft niet zoveel meerwaarde...het kost 60 euro meer...presteert ook wat beter...maar de x1950pro is wel de kaart die het meest bang for buck levert tegenwoordig...de sapphire x1950pro is al voor 130 euro te koop

steek die extra 60 euro liever in een E6600...die zijn tegenwoordig ook niet zo duur meer 190 euro...maar leveren zonder overclocken wel behoorlijk meer performance dan de E6320

[ Voor 30% gewijzigd door DeArmeStudent op 29-05-2007 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zowieso geen sapphire nemen, die worden erg heet door de slechte koeling. Een club3d 1950 pro zou dus beter passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En zo heeft iedereen een mening over merken. Sapphire, Club3D, Gigabyte en ASUS.

Laten we die discussie maar achterwege laten. Ik heb zelf nooit een probleem gehad met een Sapphire nog met ASUS maar ik heb nooit een Gigabyte gehad en evenmin een Club3D.

Wat de voeding betreft zou ik eens rondneuzen in Welke voeding heb ik nodig? Deel 17

Als fervent stilte fanaat zou ik zelf een andere voeding bijv. Nexus/Corsair en een andere HD nemen bijv. Samsung maar jouw keus is ook prima.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

1. Voor mij geen Asus mobo's meer voor intel's 775, heb er 4 gehad, geen van alle boden wat ze beloofde en waren IMO de prijs dus niet waard, achteraf kijkend naar de alternatieven. Weliswaar subjectief, maar niet geheel uit het niets gegrepen.

2. Ik draai op en FSP 350 watter (BlueStorm), weliswaar een voeding van 50 euro, maar dit bewijst dat vermogen niet altijd nodig is. 12v lijnen & kwaliteit wel. (zal wel goed zitten dus)

3. Ik zou voor de 1950pro gaan, om de al genoemde redenen. Eventueel de 512MB versie als je lang met de kaart gaat doen (i.e. geen DX10 tot de volgende generatie kaarten uit is)

Daarnaast zou ik voor ~15 euro minder een 250GB schijf kopen, betere GB/prijs verhouding. Ook is een E4300 wellicht een goede optie, hogere multi en ik krijg uit de posts hier op GoT de indruk dat de nieuwe intel 6*20 procs niet zo goed meer overclocken als de 6*00.

[ Voor 3% gewijzigd door Cio op 29-05-2007 18:12 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zelf net een Powercolor 1950pro besteld. Het was lastig kiezen tussen de Powercolor 1950 GT en Pro (zijn gewoon hetzelfde?) en de Sapphire 1950GT. Powercolor had de hogere coreclock en onderklokken kan altijd. Vandaar mijn keuze.
De videokaart is hetgene wat het snelst daalt in waarde dus stop daar niet al je geld in. Bovendien wil je over een jaartje toch naar DX10, dus hou dat geld lekker in je zak.

Een Samsung HD heeft eerder mijn voorkeur. Ik heb net een 320 GB en die is snel en heerlijk stil. Voor een 500GB betaal je weinig méér (€90). De Spinpoint T166-520GB geeft ook nog eens de beste prijs/GB.

De voeding is prima. Maar bedenk wel dat een 1950pro en XT zeker wel een 450W voeding vraagt vlgs de fabrikant. Nou heeft de Tagan wel voldoende stroom op de 12V (mijn Tagan 330W heeft al 18A@12V). Maartoch. Het ding vreet stroom.

Sapphire is gewoon goedkoop. Net als Powercolor. Ik heb net n doorgebrande Peak opgestuurd en dat duurt 2 maanden voordat ik m weer terug heb :( In principe moeten ze allemaal aan de (hoge) kwaliteitseisen van ATI voldoen... Wel weet ik dat de VRM chipjes aan het eind van de kaart behoorllijk heet worden bij de oude revisie Saphire 1950Pro maar dat is bij de nieuwe revisie over.

Ik heb ook nog gekeken naar de nieuwe 8600 kaarten, maar ze worden niet bepaald warm ontvangen... Veel te duur voor de geleverde prestaties, vooral op hogere resoluties.
Ze kunnen wel vc1/h264 hw-matig decoden, maar op mijn 1650XT koste fullHD ook niet meer dan 45% op mijn eenvoudige X2-3600+.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als hij gaat overclocken krijgt hij hem toch maximaal op 3,2Ghz? Met 6400 geheugen en ik ging uit van multiplier 8 ofzo... Ik weet niet wat de Multiplier is van de 6320.. Van de E6600 is de multiplier 9 maar van de 6320 zou ik het niet weten. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:28
Ik heb zelf met een 8600GTS gewerkt bij een vriend en de prestaties zijn ongeveer gelijk aan een 7600GT ik vind dit zelf best wel netjes voor een pc en je hebt ook nog DX10 support. Voor als je aan de Vista gaat zou ik voor een 8600GTS gaan maar anders aan een 1950XT. DX9 zal nog een tijdje actief blijven dankzij goede engines zoals de Unreal 3 engine. Maar als engines als de Crytek2 goed blijken te zijn.. Dan zul je toch naar de DX10 kaartjes moeten want anders heb je over 1 a 2 jaar met zo'n melding op je scherm.. "this game needs a DirectX compactible card" en ik denk dat je dan nog geen nieuwe hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ik draai hier al 3 jaar een Sapphire 9800pro zonder enig probleem. Moet wel zeggen dat ik er een Zalman koeler op heb zitten, maar heeft een jaar gedraaid met de standaard koeler.
Hiervoor had ik een Sapphire 9600pro met standaard koeler, ook nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-08 13:27
Hier zou een E4300 wel goed op z'n plaats zijn.
Dit is in feite een Allendale-gebaseerde processor die op 1,8GHz loopt, maar dat is met een 800MHz FSB (quadpumped, dus 200MHz FSB) met een 9x multiplier en 2Mb cache. Die overclock je dus zo naar E6600-snelheden (met de helft van de cache) voor ongeveer de helft van de prijs!
Hij is dan ook veel beter over te clocken met goedkoper geheugen, bijvoorbeeld PC2-5300 geheugen, door zijn 800MHz FSB.

Als moederbord zou ik dan een keuze maken tussen een Gigabyte P35-DS3 of een Asus P5N-E SLI. Die hebben een hoog value-for-money gehalte. Zelf zou ik dan gaan voor de P35-DS3 omdat die ook klaar is voor 45nm processors en iets beter clockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:25
UltraR-pc schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:46:
Ik draai hier al 3 jaar een Sapphire 9800pro zonder enig probleem. Moet wel zeggen dat ik er een Zalman koeler op heb zitten, maar heeft een jaar gedraaid met de standaard koeler.
Hiervoor had ik een Sapphire 9600pro met standaard koeler, ook nooit problemen mee gehad.
Ik gebruik al sinds ik weet niet hoe lang een geforc 2 ti, maar vanaf dit jaar zijn er nog maar weinig spellen die ik kan spelen door deze videokaart :(

Verder zou ik zelf absoluut niet een 8600GTS kopen, das echt geen waar voor je geld. Dan zou ik een X1950 pro nemen. Dat maakt met die XT namelijk niet superveel verschil max 10 fps, kijk bij de VGA charts op de site van ome tom

Idd misschien een P35 chipset nemen, maar dan kun je bter nog ff 2 maanden wachten en worden de nieuwe intels geintroduceerd en di zijn een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Ik heb nog een goed nagedacht en uit al die verschillende meningen van jullie een eindconclusie getrokken.
Ik heb mezelf er van overtuigd dat ik voor bang voor buck moet kiezen.

Ik kies dus voor de Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) kies.
Verder ga ik voor de Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed).
Vooral het argmunet van de hogere multiplier, vind ik terecht. Met een beetje gelukt kan ik deze op een snelheid van een e6600 laten lopen.
Door deze keuze van de CPU kan ik ook een ander (iets goedkoper) gehuegen kopen. namelijk Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄2G)

Verder wijzig ik niets.
In totaal scheel mij dit ongeveer €100,-. Waar ik dan weer een mooie kast voor mijn de HTPC kan kopen die ik ga maken van mijn oude onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan beter de sapphire pro ultimate bestellen. Die heeft standaard al een zalman VU-700 koeler erop :) Die doet stilletjes zijn werk heel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:12
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:23:
Je kan beter de sapphire pro ultimate bestellen. Die heeft standaard al een zalman VU-700 koeler erop :) Die doet stilletjes zijn werk heel goed
Hier zit een zalman vf-900 op. Mag ik je er wel op wijzen dat je voor de sapphire 1950pro kiest omdat deze koeler is? Wat namelijk niet het geval is sinds de koeler van deze kaart een van de slechte is van alle merken. En er is nog een andere optie voor 209 euro namelijk de Club3d 1950XT 512MB deze word gelevert met een AC accelero X2 en deze koeler houd de kaart zeker een stuk koeler dan de kaarten hierboven ;) Als je dit wat veel geld vind (8800GTS 320MB is maar 60 euro verder) kan je ook voor de Club3d versie van de 1950pro gaan deze word met dezelfde koeler gelevert. Of zoals hierboven gezegt word ga voor de Sapphire Ultimate deze heeft een hogere geheugenkloksnelheid en word ook gelevert met een stille een goede koeler.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

straffe_hendrik schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 07:11:
Ik heb nog een goed nagedacht en uit al die verschillende meningen van jullie een eindconclusie getrokken.
Ik heb mezelf er van overtuigd dat ik voor bang voor buck moet kiezen.

Ik kies dus voor de Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) kies.
Verder ga ik voor de Intel Core 2 Duo E4300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed).
Vooral het argmunet van de hogere multiplier, vind ik terecht. Met een beetje gelukt kan ik deze op een snelheid van een e6600 laten lopen.
Door deze keuze van de CPU kan ik ook een ander (iets goedkoper) gehuegen kopen. namelijk Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2⁄2G)

Verder wijzig ik niets.
In totaal scheel mij dit ongeveer €100,-. Waar ik dan weer een mooie kast voor mijn de HTPC kan kopen die ik ga maken van mijn oude onderdelen.
Anders de E4400 in plaats van E4300
pricewatch: Intel Core 2 Duo E4400 (S775, 2x2.0GHz, 2MB, 800MHz FSB, Boxed)
Nog hogere multiplyer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Topicstarter
Zo ik heb de spullen besteld.. Ik ben benieud.. :P
Solid_Aapie schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:09:
[...]

Hier zit een zalman vf-900 op. Mag ik je er wel op wijzen dat je voor de sapphire 1950pro kiest omdat deze koeler is? Wat namelijk niet het geval is sinds de koeler van deze kaart een van de slechte is van alle merken.
Dat had ik mezelf al bedacht.
Ik heb dus maar een Asus kaart besteld. een gewone X1950pro 256. Deze was maar €5,- duurder. en een ultimate versie hebben ze niet bij cool-prices.nl
Ik ben eigenlijk wel enthousiast over de e4300. Dus ik vind het wel best zo. Ik zie de meerwaarde van een e4400 niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadaemon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik ben ook benieuwd naar je uiteindelijke setup. Hoe draait alles en welke games speel je d'r op met wat voor settings.

Wegens onvoorziene uitgaven aan mijn auto ben ik momenteel ook beperkt met de cash. Jouw setup klinkt iedergeval leuk. Ik hoor graag je bevindingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digidoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Ook ik ben benieuwd. Ergens binnen nu en drie maanden ga ik ook iets vergelijkbaars bouwen. Iets groter budget, dat wel. Heb dan ook nog geen kast enz.

Vroeg me alleen af wat het nadeel is van het iets lagere cache geheugen van een E4300 t.o.v. de E6320 en E6600 (natuurlijk). Hoeveel maakt dit uit in prestaties van games enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 22:54
Digidoo schreef op donderdag 07 juni 2007 @ 14:49:
Ook ik ben benieuwd. Ergens binnen nu en drie maanden ga ik ook iets vergelijkbaars bouwen. Iets groter budget, dat wel. Heb dan ook nog geen kast enz.

Vroeg me alleen af wat het nadeel is van het iets lagere cache geheugen van een E4300 t.o.v. de E6320 en E6600 (natuurlijk). Hoeveel maakt dit uit in prestaties van games enz.?
Dat merk je toch best wel , teminste dat is mijn ervarin wel de GHZ van tegenwoordig is niet echt het uiterste naar te kijken ik heb liever een 2,0 met 4mb cache dan een 2.6 met 2 mb cace BV
werkt gewoon iets sneller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digidoo
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

Digidoo

Verpleegkundige i.o.

Dus dan is het an sich interessanter om een E6320 maar een beetje over te klokken dan een E4300 iets verder over te klokken. (Jaja, duidelijk taalgebruik :P) Vanwege het hogere cache geheugen. Ik zou dan liever voor een E6320 gaan. Ik denk ook dat Intel de nieuwe E**20 serieus heeft gemaakt vanwege dat cache geheugen. Misschien komt er nog een E4320?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij die Intel cpu's merk je dat cacheverschil niet zo hard als bij de Athlons. De X2's zijn of 2x512 of 2x1MB, daar merk je dat verschil veel meer. Bij de core 2 duo's is het verschil in performance maximum 2 procent ofzo dacht ik, dan weegt 't superieure overclockvermogen van de E4300 zwaarder door dan de cache van de E6320 (die ook nog es 40€ duurder staat).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2007 15:49 ]

Pagina: 1