Toon posts:

Mainboard advies? (:

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een nieuw setje hardware te kopen maar ik weet nog niet wat voor mainboard ik moet doen.
Het gaat hier om socket AM2, de CPU die ik heb gekozen is een Athlon 64 X2 3800+ (65W). Als ik beter een andere AMD CPU kan kiezen hoor ik dat ook graag :P.
Stabiliteit en prestatie is bij mij belangrijk en hij mag niet meer kosten dan zo'n 75 euro. Ik zat zelf te denken aan de MSI K9N Ultra of de MSI K9N Neo. Of zijn er betere bordjes?
Oja, ik geef meestal de voorkeur aan fanloze mainboards aangezien ik van stil hou maar dat is geen beslissende factor :9

Verder vraag ik me nog af of mijn 300W voeding nog wel genoeg is tegenwoordig. Hij werkte wel goed in een Socket A systeem: Athlon XP 2000+ (Palomino core), DVD brander, floppy, PATA (80GB) en SATA (250GB) schijf (beide van Seagate).
Wat er nog meer in m'n nieuwe systeem zal zitten behalve de twee onderdelen die ik al heb genoemd: Asus Geforce 7100GS, Zalman CNPS7000B-Cu cooler en 1GB Kingston DDR2 PC6400 (ik ben geen gamer en gebruik geen Vista/Windows ;)). Verder zijn de brander, floppy en schijven hetzelfde als in dat Socket A systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 02:05 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:07
Gezien het feit dat de 2000+ 5W meer verbruikt, zie ik qua voeding geen probleem. De K9N Ultra of K9N Neo zijn prima borden, ook de Asus M2N series zijn goede bordjes

• r_mnk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-05 08:56
.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 02:01:
(ik ben geen gamer en gebruik geen Vista/Windows ;)).
Als je geen windows gebruikt moet je wel opletten: ik heb vanwege wat probleempjes onder linux net een MSI-bord geruild voor een Gigabyte; met die laatste was het ook niet meteen koek en ei.

[ Voor 19% gewijzigd door r_mnk op 29-05-2007 02:30 ]

Verwijderd

Opzich zou je het MSI plankje kunnen verruilen voor de GA-M55S-S3 (rev. 2.0) ( Pricewatch link ) wat opzich een prima AM2 plank is (1x PCI-e x16). Die Cpu heb ik zelf overigens ook besteld voor weinig wat ook prima mee vooruit kan. Als je het e.a kan knippen in de kosten dan zou ik gaan voor een Dual channel / 2GB geheugen. 1GB is leuk, maar al snel kom je straks tegen de limieten aan.

Verwijderd

Topicstarter
Dat Gigabyte bordje ziet er idd ook wel leuk uit. Wat me wel gelijk opviel is dat het een nforce 550 chipset is i.p.v. 570 op de MSI K9N Ultra. Zit er veel verschil tussen die twee?
En ik was vergeten te zeggen dat die 1GB bestaat uit 2x512MB, dus dual channel mode is idd mogelijk :). Ik heb lange tijd gewerkt met 768MB in m'n Socket A mainboard en dat werkte voor de rest perfect.
Wat voor problemen hebben de MSI bordjes eigenlijk in Linux? Ik gebruik Gentoo trouwens, met bijna de laatste kernel (ck-sources).

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 10:57
Misschien de ASRock ALiveNF6G-VSTA (55 euro, mATX) of ASRock ALiveNF5-eSATA2+ (65 euro, ATX).

ASRock staat bekend om de goede kwaliteit/prijs-verhouding.

[ Voor 25% gewijzigd door The Conman op 29-05-2007 03:18 ]

Verwijderd

Het is wel zo dat veel nieuwe moederbordjes ook een vierpolig voedingstekkertje verlangen naast de bestaande brede voedingstekker. Het kan goed zijn dat jouw oude voeding een dergelijk stekkertje nog niet heeft.
Afbeeldingslocatie: http://www.pctechguide.com/images/tutorials/Pentium4/Power2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img.zol.com.cn/article/3/24/limZp7CTR4AI.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 03:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja die kabel heb ik eraan zitten, dus daar zal het niet aan liggen :*).

Om even bij de tijd te blijven: wat zijn tegenwoordig de goeie merken van RAM? Ik weet dat Kingston altijd goed was en vast nog wel is.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2007 04:00 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe een moederbord, CPU en geheugen uit te kiezen staat gewoon in de PMG FAQ » Welke moet ik nemen? beantwoord. Wat betreft voedingen, daar gaat Overige Hardware over en daar loopt op het moment ook een "Welke voeding heb ik nodig?" topic met een uitgebreide topicstart.

Voorts kun je het verschil tussen een nForce 550 en 570 gewoon op nVidia.com terugvinden en kun je de betere geheugenmerken o.a. in PMG FAQ » Geheugen teruglezen.

Dit topic gaat in ieder geval dicht wegens gebrek aan aantoonbare inzet en research, hetgeen hier niet helemaal de bedoeling is. Zie ook de Registratievoorwaarden / korte FAQ voor een uitleg over de werking van GoT :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.