[LCD] Nieuwe TV voor m'n ouders

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Goedenmiddag,

Een krappe 9 minuten geleden heeft onze tv het begeven, een oud Aristona (onderdeel van Philips toch?) bakbeest. Ding had al lange tijd kuren, maargoed.

Nu moet er dus een nieuwe tv komen, en natuurlijk is het de bedoeling dat er een mooi flatpanel LCD scherm komt (plasma ligt buiten ons bereik qua prijs). Doordat onze oude tv de laatste maand al flink kuren had heb ik het een en ander al opgezocht. Daarnaast hebben mijn ouders een aantal eisen doorgegeven die ze erg belangrijk vinden. Namelijk:
  1. Een A merk
  2. Prijs maximaal €1400,- Mag natuurlijk altijd minder, maar niet meer.
  3. Ons home cinema systeem moet er op aan te sluiten zijn (Sony spul van 1,5 jaar oud gok ik)
  4. Scherm moet passen in onze "tv-kast" (dit komt neer op maximaal 37/40 inch gok ik, gezien ons budget is volgens mij 32" een mooi formaat)
  5. Klaar voor de toekomst.
Een aantal eisen die opzich niet heel bijzonder zijn. Puntje 3 is geen probleem (de meeste tv's kunnen dit volgens mij wel? Puntje 4 is ook duidelijk. Puntje 5 is wel moeilijk, HD Ready ligt alleen binnen ons budget, maar er hangt geen Xbox 360 of playstation 3 aan dus in dat opzicht hebben we ook geen profijt van 1080p (of i, precies weet ik niet hoe het allemaal in elkaar steekt).

Kortom, ik heb een aantal schermen geselecteerd, volgens mij zit daar wel wat mooi's bij:

Sony Bravia KDL-32V2500
Sony Bravia KDL-32D3000
Samsung LE32S81B
Sharp LC-32RD2E
LG 32LB2R

Allemaal 32" schermen die voldoen aan de eisen althans, volgens mij..! Nu valt me op dat de Sony schermen een stuk duurder zijn. Daarentegen staat wel een stukje kwaliteit (voor zover onze ervaring met Sony apparatuur). Kan iemand me vertellen wat dat precies is? Tot nu toe heeft het wel de voorkeur boven de andere schermen (goede looks, goede beeldkwaliteit, een vriend heeft er ook een heb m al eens gezien dus). Misschien raden jullie mijn ouders nog wat anders aan? Ander formaat? (we zitten ong. 2,5 m. van de tv gok ik zo ongeveer).

Tips, alternatieven, alles is welkom!

Jeroen

• Daklem
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 22:27

Daklem

Audio Nerd

Sharp is voorzien van een pal paneel, ook hebben deze double light backscan (als ik het goed zeg), wat zwart veel zwarter maakt dan alle bovenstaande modellen. Ook heeft sharp snelle panelen erin zitten die ook nog eens energie zuinig zijn + milieubewust gemaakt zijn.

+ je krijgt 3 jaar garantie op sharp producten.

• JeroenGans
Daklem schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:14:
Sharp is voorzien van een pal paneel, ook hebben deze double light backscan (als ik het goed zeg), wat zwart veel zwarter maakt dan alle bovenstaande modellen. Ook heeft sharp snelle panelen erin zitten die ook nog eens energie zuinig zijn + milieubewust gemaakt zijn.

+ je krijgt 3 jaar garantie op sharp producten.
Oke, klinkt interessant. Hoe staat het me de rest van dat scherm dan? Heb je er zelf een? Vind het namelijk erg mooie schermen maar wil wel weten wat ik voor die meerprijs krijg!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

JeroenGans schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:01:
(plasma ligt buiten ons bereik qua prijs).
Je hebt een 37 inch plasma voor 800 euro. De 37PV45.
En die laat niets heel van welke LCD dan ook. ;)

Voor 1100 heb je een 37PV70 die nog wat beter is.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 28-05-2007 18:29 ]

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:29:
[...]

Verbruikt een plasma scherm niet veel meer als een LCD scherm?

• JeroenGans
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:32:
[...]
Verbruikt een plasma scherm niet veel meer als een LCD scherm?
Nee, plasma verbruikt alleen veel meer stroom bij weergave van een volledig wit scherm. Bij normaal gebruikt komt het overeen met LCD

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Als je echt een A merk wilt, kan je een 720p panel nemen van Samsung. Voor een 32" betaal je dan maar ~700 euro.

Ik weet niet waar je ouder tv voor gebruiken, maar als het voor gewoon tv kijken is, zou ik niet meer geld er aan uitgeven. Het verschil tussen een peperduur 1080p tv en een 'goedkopere' 720p panel is namelijk niet te zien.

kijk maar eens in [LCD TV] Samsung LCD TV's ( alle series ) Deel 6
succes met de keuze!

[ Voor 9% gewijzigd door Kurios op 28-05-2007 18:39 ]

• JeroenGans
Tv gaat voornamelijk gebruikt worden voor tv & films, maar het is wel belangrijk dat zo'n duur apparaat (ook al kiest 'ie maar 700 euro) fletse kleuren heeft of bromt o.i.d. dan betaal ik (en mijn ouders) liever wat meer voor goede kwaliteit.

Over dat plasma scherm van panasonic, ook erg mooi, maar wat is het voordeel van plasma tov lcd? grote kijkwijdte toch? maar wat nog meer? De resolutie is namelijk een stuk lager (1024*760 ong. tov 1333*nogiets)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenGans op 28-05-2007 18:49 ]

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-02 17:45
Sharp heeft een 37" variant die Full-HD is voor 1400 euro !

EDIT: Dit is de Sharp LC-37XD1E

http://www.hdtvorg.co.uk/reviews/lcd/sharp_lc37xd1e.htm

[ Voor 44% gewijzigd door fluppie007 op 28-05-2007 18:55 ]

• JeroenGans
fluppie007 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:54:

EDIT: Dit is de Sharp LC-37XD1E

http://www.hdtvorg.co.uk/reviews/lcd/sharp_lc37xd1e.htm
Goedemorgen, m'n lijstje wordt alleen maar langer :p Mooie review, mooie website. Leuk scherm, gaan we onthouden! bedankt!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Deze sharp doe jij noemt, de 37 inch D1E is het oude model. Het nadeel daarvan is dat hij niet de dubbele backlight scan heeft. Dit is een wereld van verschil met de zwartwaardes. Het nieuwe 37 inch model kost 1699.

Sharp heeft ook een pal paneel er in zitten. Dit zou de weergave van tv moeten verbeteren t.o.v de concurrentie.

Zelf heb ik geen sharp scherm, ik bezit in plasma van panasonic, maar als ik een lcd zou moeten kiezen, zou de sharp een erg grote kans maken.

• Philflow

Philflow

JeroenGans schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:44:
maar wat is het voordeel van plasma tov lcd?
mijn mening: zwart is echt zwart, contrast is veel hoger, beeld natuurlijker.

Ga anders eens kijken in de winkel. Het gaat niet om specificaties.

• MaxBlast_NL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06-2021
Ga maar naar de dichtsbijzijnde elektronicazaak en vergelijk dan de lcd's met de plasma's.
Ik heb wekenlang het hele internet afgestruind en alle zaken gehad maar feit is dat een lcd kwa beeldkwaliteit niet opkan tegen een plasma, en al helemaal niet in de 800 euro prijsklasse.

• Philflow

Philflow

fluppie007 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:54:
Om iets te hebben aan Full HD op een 37 inch moet je op 1,5 meter gaan zitten.

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Philflow schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:10:
[...]

Om iets te hebben aan Full HD op een 37 inch moet je op 1,5 meter gaan zitten.
Bij scharp heb je geen keuze, daar val je altijd voor een full-hd.

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Een vriend van me heeft de Samsung LE32S81B en wat een pracht van een TV is dat! Het is dat ik aan het sparen ben voor een lange reis, anders stond dezelfde TV de volgende dag nog bij mij in de kamer. Een resolutie van 1366 x 768, een contrast van 7000:1 en daardoor echt prachtige kleuren! 700 euro, voor zo'n tv is helemaal niks!

[ Voor 6% gewijzigd door Sydney08 op 28-05-2007 19:25 ]

Tomorrow is not today!

• Daklem

Daklem

Audio Nerd

Spacey23 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:24:
Een vriend van me heeft de Samsung LE32S81B en wat een pracht van een TV is dat! Het is dat ik aan het sparen ben voor een lange reis, anders stond dezelfde TV de volgende dag nog bij mij in de kamer. Een resolutie van 1366 x 768, een contrast van 7000:1 en daardoor echt prachtige kleuren! 700 euro, voor zo'n tv is helemaal niks!
klopt. Samsung biedt veel waar voor het geld. Het enige waar ze iets van kunnen leren is het geluid wat uit die beestjes komt. Dat is werkelijkwaar om te huilen :'(

Gelukkig sluit bijna iedereen het ding aan op een stereo/HT set.

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 17:01
http://www.hdtvtest.co.uk/Sony-KDL32D3000/
De Sony D3000 komt er bij bovenstaande test supergoed af. Het is ook een goede site met mensen die er verstand van hebben en veel tv testen. Ze weten dus echt wel of ie goed is of niet.

Tevens de eerste keer dat een lcd in dat formaat de "Highly Recommended award" krijgt bij die site!!!

Verwijderd

Philflow schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:29:
[...]

Ook mijn keuze.
Spacey23 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 19:24:
Kijk je niet stuk op contrast waardes. Die van Samsung zijn sowieso altijd dynamisch. De panasonic plasma's die hierboven genoemd zijn walsen compleet over deze Samsungs heen kwa contrast en kleur :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2007 22:48 ]

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:41

sanook

_/-\o_

JeroenGans schreef op maandag 28 mei 2007 @ 18:44:
Tv gaat voornamelijk gebruikt worden voor tv & films, maar het is wel belangrijk dat zo'n duur apparaat (ook al kiest 'ie maar 700 euro) fletse kleuren heeft of bromt o.i.d. dan betaal ik (en mijn ouders) liever wat meer voor goede kwaliteit.

Over dat plasma scherm van panasonic, ook erg mooi, maar wat is het voordeel van plasma tov lcd? grote kijkwijdte toch? maar wat nog meer? De resolutie is namelijk een stuk lager (1024*760 ong. tov 1333*nogiets)
Resolutie is wel lager, maar dat is allemaal theoretisch/specificatie geleuter. Praktijk: Bij gewoon TV kijken (analoog/digitaal) en af en toe een DVD springt plasma er met kop en schouders bovenuit, en ook met HD materiaal doet plasma niet onder voor LCD, zeker niet bij formaat 37 inch. Dus ga gewoon voor een Panasonic plasma, dat zijn de TV's met onbetwist (wat mij betreft, maar velen zullen het met mij eens zijn) de beste prijs/kwaliteitsverhouding !

Al vaak genoemd op Tweakers maar blijkbaar nog steeds onduidelijk bij veel mensen dat de vooroordelen van plasma zoals hoog energieverbruik, inbranden ed al lang achterhaald zijn.

Om de de opmerking van de TS:
plasma ligt buiten ons bereik qua prijs
moest ik dus smakelijk lachen :*)

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Als je met name gewone tv en af en toe een DVD kijkt zou ik zonder meer voor een Panasonic Plasma gaan. Digitale TV erbij (HD-kastje) en je hebt een mooie set. PV700 is stukkie duurder, maar heeft een extra laag tegen reflecties en anders is de PV70 een mooi toestel dat én klaar is voor de toekomst (accepteert 1080p signaal) én heel geschikt voor normale tv-weergave. Dan alleen nog kiezen voor de 37 of de 42"
Alleen blijven de rechthoekige pixels een vreemd iets bij deze plasma-schermen. Stroomverbruik is inderdaad een stukje hoger. Hoeveel waarde je ouders hier aan hechten (hoe 'groen' ze zijn) is lastig voor ons om in te schatten.

Ik vind overigen 1400 een redelijk budget voor je eisen. Zeker als je uitgaat van een 32" scherm.

[ Voor 10% gewijzigd door Shiver23 op 12-06-2007 14:08 ]

PSN: Shiver23

Verwijderd

sanook schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:01:
[...]
Al vaak genoemd op Tweakers maar blijkbaar nog steeds onduidelijk bij veel mensen dat de vooroordelen van plasma zoals hoog energieverbruik, inbranden ed al lang achterhaald zijn.
En dat Plasma gewoon als "minder" wordt ervaren door veel consumenten ondanks de ophemeling door plasma fans.
Vooral met je ouders gaan kijken in een zaak waar ze de tijd voor je nemen, en ze laten kiezen wat ze mooi vinden.

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Shiver23 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 14:08:
Ik vind overigen 1400 een redelijk budget voor je eisen. Zeker als je uitgaat van een 32" scherm.
Ik heb het al eerder gezegd, ik vind dat er hier adviezen worden gegeven die helemaal niets met de eisen te maken hebben, maar puur met het budget. Er zijn al LCD TVs vanaf 6-700 euro die echt aan de eisen voldoen, zeker van ouders die tv kijken en af en toe een dvdtje.

Ik heb zelf een 32"LCD van 600 euro en die is echt perfect! Mijn advies: koop een goedkopere van de laatste generatie en hou lekker 600-700 euro in de zak voor andere leuke dingen, het leven is al duur genoeg.

* Al dat FullHD gedoe gaan de meeste normale consumenten echt niet gebruiken, 720p is echt perfect voor iedereen. Daarnaast zijn er nog altijd discussies over het feit of je wel uberhaupt verschil ziet tussen 720p en 1080p bij dat soort 'kleine' tvs. *

• sverzijl
  • Laatst online: 22:32
bsmpower schreef op maandag 11 juni 2007 @ 22:01:
http://www.hdtvtest.co.uk/Sony-KDL32D3000/
De Sony D3000 komt er bij bovenstaande test supergoed af. Het is ook een goede site met mensen die er verstand van hebben en veel tv testen. Ze weten dus echt wel of ie goed is of niet.
Tevens de eerste keer dat een lcd in dat formaat de "Highly Recommended award" krijgt bij die site!!!
Hier ook (score 95%) : http://www.hdtvorg.co.uk/reviews/lcd/sony_kdl-32d3000.htm
Hij is wel aan de prijzige kant though.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Kurios schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:20:
[...]

Ik heb het al eerder gezegd, ik vind dat er hier adviezen worden gegeven die helemaal niets met de eisen te maken hebben, maar puur met het budget. Er zijn al LCD TVs vanaf 6-700 euro die echt aan de eisen voldoen, zeker van ouders die tv kijken en af en toe een dvdtje.

Ik heb zelf een 32"LCD van 600 euro en die is echt perfect! Mijn advies: koop een goedkopere van de laatste generatie en hou lekker 600-700 euro in de zak voor andere leuke dingen, het leven is al duur genoeg.

* Al dat FullHD gedoe gaan de meeste normale consumenten echt niet gebruiken, 720p is echt perfect voor iedereen. Daarnaast zijn er nog altijd discussies over het feit of je wel uberhaupt verschil ziet tussen 720p en 1080p bij dat soort 'kleine' tvs. *
Ja en nee. Kijk bijvoorbeeld naar de Sony 32D3000. Dat toestel is 720p (ok, 1366x768) maar is met de 100hz techniek en allerlei andere features (kleurreproductie, ruisfilters, upscaling, algoritmes) metname geschikt voor normale tv. Alleen kost net meer dan een 37PV70, dus kies je daar voor.

Maar omdat de vorige tv zo te horen ook geen topmodel was vraag ik me ook af in hoeverre de beste mensen kieskeurig zijn, of gewoon tevreden zijn met een platte tv, omdat die zo mooi plat is.

[ Voor 7% gewijzigd door Shiver23 op 12-06-2007 16:46 ]

PSN: Shiver23

Verwijderd

Shiver23 schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 16:40:
[...]

Ja en nee. Kijk bijvoorbeeld naar de Sony 32D3000. Dat toestel is 720p (ok, 1366x768) maar is met de 100hz techniek en allerlei andere features (kleurreproductie, ruisfilters, upscaling, algoritmes) metname geschikt voor normale tv. Alleen kost net meer dan een 37PV70, dus kies je daar voor.

Maar omdat de vorige tv zo te horen ook geen topmodel was vraag ik me ook af in hoeverre de beste mensen kieskeurig zijn, of gewoon tevreden zijn met een platte tv, omdat die zo mooi plat is.
En dan heb je de panasonic plasma's die voor minder geld beter contrast en kleur bieden en SD materiaal ondersteuning ;). De resolutie ligt wat lager, maar resolutie is maar 1 van de onderdelen die de beeldkwaliteit bepaald. ISF zet het op plaats 4 ;)
Pagina: 1