Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD/TFT schermpje] Defect!! Repareren?

Pagina: 1
Acties:

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Beste mensen,

Een hele tijd (4 á 5 jaar) geleden heb ik bij de "Bart Smit" een LCD schermpje gekocht dat eigenlijk bedoeld was voor de PlayStation1. Dit LCD schermpje kun je gewoon netjes via "composite" aansturen, dus ideaal om als bewakingschermpje te gebruiken.

Ik heb dit schermpje in de muur gebouwd, maar nu is het gisteren ineens :( :? :| kapot gegaan... Resultaat is dus een gat in de muur (speciaal voor dat schermpje gemaakt). Ik ben dus op zoek naar ditzelfde schermpje. Het is van het 3rd-Party merk "Piranha". Ik heb helaas alleen foto's van de binnenkant v/h scherm. De behuizing heb ik de eerste dag meteen weggegooid...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/piranha_voorkant.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/atmoz2/piranha_achterkant.JPG

Is dit op de een of andere manier te repareren? Het gele blokje (hoogspanningstrafo) voor de backlight invertor wordt erg warm zoniet heet!! Het zou natuurlijk ERG prettig zijn als ik dit weer aan het werken kreeg of anders ergens een andere weet uit te halen, maar ik kan ze helaas niet meer vinden @ internet...

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat gele blokje hoort bij de inverter die je backlight van energie voorziet. Je zou als je met een zaklamp ofzo op het schempje schijnt als het goed is nog vaag wat moeten zien als hij aanstaat. Als dat zo is kan je porberen de inverter los te koppelen van de rest van de print (repareren lijkt mij erg moeilijk omdat je dan precies dezelfde componenten qua maat en specs nodig hebt). Als je dan een losse inverter aansluit op de punten van de backlight heb je kans dat de boel het weer doet. Moet je echter wel ruimte hebben om die losse inverter kwijt te kunnen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Invertors zijn vaak prima te repareren.

Vaak zijn het alleen 1 of 2 mosfets of de trafo.

Gezien dat je trafo warm wordt denk ik de mosfets.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 28 mei 2007 @ 16:24:
Invertors zijn vaak prima te repareren.

Vaak zijn het alleen 1 of 2 mosfets of de trafo.

Gezien dat je trafo warm wordt denk ik de mosfets.
Als het de mosfets zijn moet het inderdaad kunnen, als het de trafo is wordt het denk ik moeilijk exact dezelfde trafo te vinden.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Thanks mensen!! Ik ga dat straks eens uitproberen met die zaklamp...
Ik heb het gezien hoe het kapot ging: het beeld deed het gewoon, en ineens begon het steeds zwarter (donkerder) te worden (gelijkmatig) dus zegmaar wegtrekken naar zwart. En toen niets meer. Misschien dat het nu mogelijk is om te bepalen waaraan het ligt.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Dan is het zeker weten de backlight ;) Dat maakt het repareren ook weer een stuk eenvoudiger.

Casemod: Cubeleon

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Topicstarter
Na een andere invertor (van een duo-CCFL) te hebben aangesloten lijkt hij weer iets te doen 8) :D Als ik de camera erop aansluit krijg ik weer beeld. De invertor @ de printplaat v/h LCD wordt wel nog erg heet!! Ik denk dat ik deze dus alsnog eraf moet halen (loskoppelen?) ofzo...

Verder zit er volgens mij een contact los, want het scherm wordt soms donker en weer fel, en het knipperd af en toe wat...
Pagina: 1