Doordat ik zonet geregistreerd ben: hoi!
Aangezien ik geen nieuw topic wilde openen ivm het overclocken van de 8800GTS, zet ik hier maar mijn vraag.
Sinds een half jaar bezit ik volgend systeem:
C2D E6700 @ 3Ghz
ASUS P5W DH Deluxe moederbord (bios 2004)
ASUS EN8800GTS 640
2x OCZ 2X 1GB PC2-6400 PLATINUM EL XTC REV2 (4-4-4-15)
X-Fi extreme music
500gb WD HD
Windows Vista Ultimate 64bit
Antec TruePower Trio 550
Na het lezen van diverse topics over het overclocken van de 8800 reeks, besloot ik om het zelf eens te proberen (vroeger was dit nog gelukt met een 7800GS).
Standaard staat mijn core op 513mhz, de shader op 1188 en de memory op 792mhz.
Omdat ik niet wil overclocken tot het maximum ben ik gegaan tot de specs van de gtx (core op 575mhz, shader via rivatuner bekeken en op 1331 gezet, en de memory op 900mhz).
Deze settings een paar dagen met rivatuner uitgetest, en in 3d benchmark een verschil van ongeveer 1000 punten (8900 naar 9910) gehaald.
Door meerdere malen een aantal uren gegamed te hebben en te hebben getest (Half life 2 ep2, Crysis en Gears Of Wars) en alles stabiel bleek te draaien (GPU diode kwam niet warmer dan 82 graden stressed, 55 idle) besloot ik om met nibitor mijn bios in te lezen en aan te passen naar de nieuwe specs, daarna geflashed met nvflash, hierna eerst rivatuner verwijderd, de oude drivers gedeinstalleerd en de nieuwste geinstalleerd 163.75)
Alles bleek goed te werken, tot onze lan dit weekend.
Alle games bleken goed te werken (stressed niet warmer dan 80 graden), maar toen begonnen we aan UT3, na een 45min te hebben gegamed, kreeg ik plots zwart beeld en hangende pc (geluid bleef verder spelen), daarna reboote mijn PC. Na te hebben gereboot en een goed half uur verder te hebben gegamed, kreeg ik dezelfde fout, maar kon ik na het zwarte beeld terug naar windows, bleek dat mijn beeldkaartdriver beschadigd en hersteld was.
Vreemd is dat ik dit enkel kreeg met UT3.
Bij het checken van de temperatuur, zag ik dat deze niet boven de 80 graden was geweest.
Doordat ik de OC uitvoerde met stock koeling dacht ik eerst dat het probleem, hoge temperaturen was. Maar na controle komt de GPU diode niet boven de 82 graden, wat een 8800 aan moet kunnen.
Volgende vraag is wellicht een noob question, maar toch:
Is het mogelijk dat de shader te hoog staat? En moet de shader mee verhoogd worden met de core, of mag de core bv op 575mhz gezet worden, en de shader op de stock specs (1188) blijven?
Alvast vriendelijk bedankt.
Groeten
Update:
Het verhogen van de core naar 600mhz en de shader op stock specs, memory op 900mhz laten gaf slechts een winst van 300 punten in 3d mark '06.
Doordat ik toch niet tevreden was met deze resultaten, heb ik mijn core op 612mhz gezet, shader op 1417mhz en de memory op 864mhz.
GPU komt idle 65 graden en stressed 82 graden, UT3 en Crysis freezen niet meer na langdurig gamen.
In 3d mark '06 van 8900 punten naar 10017 punten gegaan, jammer van de memory, maar ben toch tevreden met de score.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 02-12-2007 18:24
. Reden: Even enkele dingen zelf geprobeerd ]