Wel balen dat een ouder moederbord zoals mijn P5W dat wel ondersteunt en jouw nieuwe P5K niet meer. Naja 3.4GHz is ook niet slechtBram77 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 19:13:
[...]
Ik heb niet zoiets als MEM ratio nee. Zoals ik al zei. Afhankelijk van mijn FSB sneheid kan ik verschillende MEM snelheiden kiezen. Het minimum is altijd 2x de FSB. In de handleiding van de P5K kan ik er ook niets over vinden.
Over niet al te lange tijd zal er nog wel wat sneller geheugen komen voor schappelijke prijzen (sneller vind ik nu nog te duur). Dan kijk ik wel weer verder.
Verwijderd
8 x 425 = 3400mhz @ 1,3v (bios)
geheugen 5-5-5-15 (850mhz)
temperatuur is redelijk hoog vond ik, maar dat is wel na 2 uur stressen en bovendien is de omgevingstemperatuur op dit moment ook aan de hoge kant...
met vcore van 1,3v en een fsb van 430 reboot hij zodra ik orthos etc. aanzet. Morgen misschien aan de slag met hogere vcore, maar eerst even zeker weten dat de temps dan weer wat lager zijn.
Verwijderd
Draai hem nog eens een paar uur, met priority op 9?Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 01:29:
heb mijn e6750 ook op 3,4 ghz gekregen...
8 x 425 = 3400mhz @ 1,3v (bios)
geheugen 5-5-5-15 (850mhz)
[afbeelding]
temperatuur is redelijk hoog vond ik, maar dat is wel na 2 uur stressen en bovendien is de omgevingstemperatuur op dit moment ook aan de hoge kant...
met vcore van 1,3v en een fsb van 430 reboot hij zodra ik orthos etc. aanzet. Morgen misschien aan de slag met hogere vcore, maar eerst even zeker weten dat de temps dan weer wat lager zijn.
Sinds vorige week vrijdag ook een e6750
Ben voorheen nooit echt bezig geweest met overklokken
als iedereen het OK vind post ik wat vragen om verder te komen
Verwijderd
maakt dat verschil qua betrouwbaarheid van de test? of wordt je pc er alleen even minder goed bestuurbaar door?Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 08:53:
[...]
Draai hem nog eens een paar uur, met priority op 9?
resultaat was hetzelfde, deze screenshot is ergens op 2 uur... maar hij bleef het volhouden en temps waren weer normaal imo.
komende dagen weinig tijd, dus laat hem lekker even tikken op 3,4 ghz... daarna kijken of er 3,6 of hoger inzit

Verwijderd
De temperaturen zijn wel wat aan de hoge kant 37idle 50stesed maar 2.7 ghz moet toch tehalen zijn?
Ik heb mijn ram geheugen op sync mode gezet en verder alles standaard.
Specs:
P5N32-E SLI PLUS
8800GTX
2gb ram pc6400 corsair
E6600 + scythe infinity
Verwijderd
Wat ik me afvroeg is of er veel mensen hier zijn die een E2140 hebben met hoge overclock.
Ik dacht zelf dat ik 2,4 makkelijk kan halen en 3,0 heeel misschien met stock volt en koeler. Als ik later dan geld kan krijgen voor een Infinity misschien nog naar 3,3-3,6.
Nou wilde ik weten of dit 1) realistisch is 2) beter is dan een X2 op 1.6 (dus stock) 3) een merkbaar verschil geeft door de lagere cache, bijv. E2140 @ 2.4 t.o.v. de E6600 @ stock.
Ik heb een paar benches opgezocht en daaruit kwam dat er wel wat verschil is met de caches en dat de E2140 over het algemeen beter is dan een 3600+, maar ik wilde even vragen naar ervaringen hierover op tweakers aangezien me dat geloofwaardiger lijkt.
ik ben bezig met het overklokken van mijn E6750 icm met een p35-ds4
hetvolgende is er aan de hand:
Momenteel is mijn systeem 9 1/2 uur stabiel op 8 x 405 = 3240 mhz @ 1,35625v
Hiervoor moest ik + 0.10% volt op mijn geheugen zetten anders wilde deze niet eens opstarten...
Aangezien ik bezig met met stapjes van 5 wordt de volgende FSB 410
Met wat voor voltage ik ook op mijn cpu zet (geprobeerd t/m 1,425v) wil windows niet opstarten
(althans een BSOD)
Wat doe ik verkeerd... Zie ik iets over het hoofd? een setting, nog meer voltage op CPU
Ik kan het me haast niet voorstellen maar misschien toch wel???
gr
heb je geprobeert de timing van je geheugen omhoog te zetten?
In CPU-Z geef hij inderdaad een lager voltage aanBram77 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 17:46:
Da's wel een hoog voltage. Weet je zeker dat de CPU niet te warm wordt? Bij mij doet hij 3.2 op 1.3v. Misschien wordt hij te warm?
heb je geprobeert de timing van je geheugen omhoog te zetten?
Maar dat is niet het voltage wat ik instel in BIOS
Ik snap er echt even geen (#*$&@& meer van
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
jullie hadden te hoge verwachtingen denk ik, mijn E6400 wilde eerst niet eens voorbij de 2400 Mhz, en ja ik had echt alles geprobeerd. nu met mijn nieuwe P5K bord gaat ie al tot 2.67 Ghz maarja hoger hoef ik voorlopig toch niet...ik haal wel een goedkope Quad binnen een aantal maanden
Kan maar zo, met die kromme IHSen, die van mij was voordat ik hem gelapt had ook 73 graden op de cores.wortelsky schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 19:43:
Denk eraan, bij de G0 steppings moet je alle temps van de cores +15°c doen omdat de uitlezing bij de GO niet klopt
WAT? Is dat zoizo voor elke g0 stepping dan? Ik zit hier met meerdere programma's uit te lezen en die zeggen allemaal stressed ongv 57 graden. + die 15 van jou is dat wel Erg hoog. 72 graden??

edit: of moet bij de E6750 nog +- 15 graden erbij, wat ik al eerder las?
[ Voor 14% gewijzigd door Tripp op 01-08-2007 19:54 ]
Ja maar die dingen zijn toch getest?? Zien ze toch gelijk dat hij niet oke is. Als hij hiermee stuk loopt werkt garantie toch wel lijkt mij.......
Niet echt. Ik heb een tijdje terug mijn E6600 kunnen ruilen voor een andere en met de nieuwe zijn de temps idle 10 en stressed 8 graden lager op de zelfde settings. Dat geeft toch wel aan dat er iets mis was met de oude. Iets anders dan de IHS kan het niet zijn.Tripp schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:08:
Dat gezever over kromme IHS wordt nu overal bijgehaald. Beetje gebakken lucht als je het mij vraagt.
Ik denk dat er wel getest wordt of ze werken maar niet of de IHS iets krom is. Er zit echt niet iemand al die dingen te controleren. Als de IHS iets krom is en hij op stock speeds 50 stressed wordt ipv 40 is er nog steeds niets aan de hand. Voor overklokkers is het zwaar klote maar de normale PC gebruiker zal er niets van merken.Ja maar die dingen zijn toch getest?? Zien ze toch gelijk dat hij niet oke is.
[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 01-08-2007 20:17 ]
Ieder voorstel is welkom
En daarmee is het bewezen dat het aan de IHS lag?PilatuS schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:10:
[...]
Niet echt. Ik heb een tijdje terug mijn E6600 kunnen ruilen voor een andere en met de nieuwe zijn de temps idle 10 en stressed 8 graden lager op de zelfde settings. Dat geeft toch wel aan dat er iets mis was met de oude. Iets anders dan de IHS kan het niet zijn.
[...]
Ik denk dat er wel getest wordt of ze werken maar niet of de IHS iets krom is. Er zit echt niet iemand al die dingen te controleren. Als de IHS iets krom is en hij op stock speeds 50 stressed wordt ipv 40 is er nog steeds niets aan de hand. Voor overklokkers is het zwaar klote maar de normale PC gebruiker zal er niets van merken.
Misschien was het wel een CPU die heter werd omdat ie daar zin in had,
misschien waren de sensors op de CPU niet helemaal ok,
misschien was het slecht aangebrachte koelpasta,
misschien zat je koelblok er niet goed op,
etc
niet allemaal even logische verklaringen, maar je zal toch met meer aan moeten komen om te bewijzen dat het aan de IHS lag.
Er zal best wel een gevalletje "kromme" IHS in een batch terecht komen, maar zodra iemand op het forum hier nu slechte temps heeft, wordt de verwijzing (te makkelijk) gemaakt naar het IHS verhaal. Maar dat zie je wel vaker hier op GoT
Ik heb nog geen een core 2 gezien die niet over de 3GHz kan. Zowiezo moet je het halen ook al is het onstabiel, halen doen ze het zeker wel. Iedereen die ik ken met een core 2 kan hem over de 3Ghz klokken.Thrills33ka schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 18:48:
toont ook maar weer aan dat lang niet alle Intel CPU's zo hoog clocken...
jullie hadden te hoge verwachtingen denk ik, mijn E6400 wilde eerst niet eens voorbij de 2400 Mhz, en ja ik had echt alles geprobeerd. nu met mijn nieuwe P5K bord gaat ie al tot 2.67 Ghz maarja hoger hoef ik voorlopig toch niet...ik haal wel een goedkope Quad binnen een aantal maanden
Die allendale cores klokken ook erg goed over het algemeen. Door de kleinere cache kan je hogere clocks halen. Mijn E6300 deed 525*7 als max en 500*7 stabiel op 1.5 volt. Met een cpu met 4mb cache haal ik dat niet
Lijkt mij heel erg sterkMisschien was het wel een CPU die heter werd omdat ie daar zin in had
Dat zou kunnen.misschien waren de sensors op de CPU niet helemaal ok
Pasta zit er prima op, en als dat niet zo was zou het max 3 graden schelen.misschien was het slecht aangebrachte koelpasta
Ben ik genoeg mee aan het kloten geweest met de oude CPU om zeker te weten dat het daar niet aan ligt. Als dat het wel zou zijn zou het net zoals bij de koelpasta 3 graden max schelen. Te weinig om het grote verschil te verklaren.misschien zat je koelblok er niet goed op
Ik ben echt lang met de oude CPU bezig geweest omdat de temps gewoon erg hoog waren. Van alles geprobeerd en niets werkte. Nieuwe CPU er in, temps 10 graden omlaag op de zelfde settings. Dan denk ik toch echt dat er wat was met de oude CPU.
Ik weet dat het makkelijk is om te zeggen van het ligt aan de IHS. In mijn geval echter lijkt mij de IHS de meest voor de hand liggende reden van het temp verschil.
Temps met de oude CPU, boven de 40 graden idle met high-end waterkoeling. Dat zijn echt geen normale temps.
[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 01-08-2007 20:31 ]

mijn doel is om er 3.6 Ghz mee te halen
Duality: i5 4670K@4.2Ghz || Gigabyte Z87X-UD4H || 32GB Corsair 1600 || EVO 250GB + 2x4TB WD RE R1 || Radeon HD6970 || Lian Li V1000b || Seasonic 650w S12g || X-fi || => EK Supreme HF Ni-EK Supremacy GPU Ni-PA120.3-PA120.1-MCP355-MIPS ramfreezer 4
mjah, 10/8 graden idle/stressed is wel teveel voro dit soort probleem
Ik had de eerste keer een superdun laagje erop gedaan en uitgespreid met een kaartje. Maar dat had ik dus niet helemaal goed gedaan. In het midden maakte het koelblok vrijwel geen contract, aangezien er gewoon geen koelpasta op het midden van het koelblok zat[...]
Pasta zit er prima op, en als dat niet zo was zou het max 3 graden schelen.

Hehe ok, in jouw geval waarschijnlijk toch wel rotte IHS, na dit verhaal gade geslagen te hebben[...]
Ben ik genoeg mee aan het kloten geweest met de oude CPU om zeker te weten dat het daar niet aan ligt. Als dat het wel zou zijn zou het net zoals bij de koelpasta 3 graden max schelen. Te weinig om het grote verschil te verklaren.
Ik ben echt lang met de oude CPU bezig geweest omdat de temps gewoon erg hoog waren. Van alles geprobeerd en niets werkte. Nieuwe CPU er in, temps 10 graden omlaag op de zelfde settings. Dan denk ik toch echt dat er wat was met de oude CPU.
Ik weet dat het makkelijk is om te zeggen van het ligt aan de IHS. In mijn geval echter lijkt mij de IHS de meest voor de hand liggende reden van het temp verschil.
Temps met de oude CPU, boven de 40 graden idle met high-end waterkoeling. Dat zijn echt geen normale temps.

Voor dat er gezegt wordt dat het de IHS is moet je wel zoveel mogelijk alle andere oorzaken uitgesloten hebben. Zeggen het is de IHS als de koeling er voor het eerst op zit en de temps zijn dan slecht is idd niet echt slim.
Iig heb je een probleem minderPilatuS schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:49:
Wat voor mij vooral de doorslag was is dat ik met de oude CPU de koelpasta en het blok een stuk of 5 keer opnieuw heb gedaan zonder merkbaar verschil. Doe ik de nieuwe CPU er in gaat er gelijk 10 graden af. Dan zou ik dus 5x achter elkaar het blok slecht gemonteerd hebben en met de nieuwe CPU de eerste keer perfectToen had ik echt gelijk zoiets van dat moest de CPU wel geweest zijn
Voor dat er gezegt wordt dat het de IHS is moet je wel zoveel mogelijk alle andere oorzaken uitgesloten hebben. Zeggen het is de IHS als de koeling er voor het eerst op zit en de temps zijn dan slecht is idd niet echt slim.
IK zit nu op 3,2GHz met vcore op 1,25V volgens cpu-z. Ik heb het op 1.3125V ingesteld in de bios. CPU wordt 46 graden C. Zo te merken zit er nog wel wat meer rek in

de vraag rest: merk ik er nu wat van?
Cpuz vcore klopt niet.Tripp schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:57:
[...]
Iig heb je een probleem minder.
IK zit nu op 3,2GHz met vcore op 1,25V volgens cpu-z. Ik heb het op 1.3125V ingesteld in de bios. CPU wordt 46 graden C. Zo te merken zit er nog wel wat meer rek in.
de vraag rest: merk ik er nu wat van?.
Uitlezen met speedfan.
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
P5K E/WIFI AP
zalman .....9700...
temps stressed op 345 max 40 graden voor de cores (uitgelezen met core temp)
2x1gb kingston hyperx 6400 (deze kan het al niet zijn, ik heb ook al de voltage van ram verhoogt naar 2.35)
op 350 steeds een blauwscherm met mem dump
iemand raad
Het lijkt in de eerste instantie dat het moederbord niet verder wil.MikeVM schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:19:
mijn E6600 wil niet voorbij 350MHz x 9 = 3150MHz
P5K E/WIFI AP
zalman .....9700...
temps stressed op 345 max 40 graden voor de cores (uitgelezen met core temp)
2x1gb kingston hyperx 6400 (deze kan het al niet zijn, ik heb ook al de voltage van ram verhoogt naar 2.35)
op 350 steeds een blauwscherm met mem dump
iemand raad
de chipsetspanning omhoog...???
edit ik had dit mb gekocht zodat ik toch de 3.6ghz kon halen, nu haal ik de 3.2 niet eens
[ Voor 35% gewijzigd door MikeVM op 01-08-2007 21:49 ]
Edit: Kijk eens naar de settings in de volgende link.
http://forums.hexus.net/showthread.php?t=110267
Voor mijn P5W heb ik net zo'n guide gevolgd. Geeft je gewoon de beste settings.
[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 01-08-2007 22:09 ]
Als ik coretemp wil opstarten crashed mijn hele pc , hij start gewoon doodleuk opnieuw op.
Iemand hier ervaringen mee?
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
is dat tijdens overgeklokte stand of op stock.dreameater schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:52:
Mensen, ik ben ook bezig met het overclocken van mijn E6600 'tje maar loopt tegen een irritant probleempje op.
Als ik coretemp wil opstarten crashed mijn hele pc , hij start gewoon doodleuk opnieuw op.
Iemand hier ervaringen mee?
ah het is een P35, ja die zou makke 450+ moeten kunnen halen jaMikeVM schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:41:
moederbord? ik dacht dat de p35 wel 400 MHz aankon
de chipsetspanning omhoog...???
edit ik had dit mb gekocht zodat ik toch de 3.6ghz kon halen, nu haal ik de 3.2 niet eens

[ Voor 31% gewijzigd door Tripp op 01-08-2007 21:59 ]
Dit was ook al op de stock snelheid, kheb hem nu op 2.8 lopen...Tripp schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:59:
[...]
is dat tijdens overgeklokte stand of op stock.?
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Asus Probe werkt dus ook gewoon
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
maar hij boot alleen alsk mp op 8 zet
op 9 geraakt hij niet in vista
op 8 loopt hij 10 stabiel(daarna zet ik het af)
cpu voltage too low?? hij staat al op 1.4
De kans dat 1.4v niet genoeg is voor 3.6GHz is erg groot. Ik haal zelf maar 3.2GHz stabiel op 1.4v. Voor 3.3GHz heb ik al 1.475 nodig.
Was vergeten te melden dat er ook nog een kamerventilator op de pc gericht stond ivm extra koeling.El Snorro schreef op maandag 30 juli 2007 @ 19:15:
[...]
Ik geloof niet dat je met luchtkoeling op dual load (orthos op priority 9) 46 graden load kunt halen.
Laat eens een screen zien van Orthos small FTT op priority 9 en kijk dan eens naar je temps?

Fans draaien voluit, ook zoals hierboven stond er nog een behoorlijke ventilator gericht op de kast.Putyah schreef op maandag 30 juli 2007 @ 17:04:
[...]
Dat is een zeer mooi resultaat. Zeker omdat het met luchtkoeling gedaan is en de v core behoorlijk hoog is. Draaien je fans voluit?
Dan nog niet.Xant0r schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 03:42:
[...]
Was vergeten te melden dat er ook nog een kamerventilator op de pc gericht stond ivm extra koeling.![]()
[...]
Fans draaien voluit, ook zoals hierboven stond er nog een behoorlijke ventilator gericht op de kast.
Orthos stressen met priority 9.
[ Voor 4% gewijzigd door El Snorro op 02-08-2007 08:50 ]
E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0
Handig tooltje, Orthos. Ik heb de processor op 1.365 volt nog even op 3.6Ghz kunnen draaien. SuperPI kwam daarmee op een lage 13 seconden uit. Maar voor mijn smaak werd hij toch wat te warm en leek het allemaal niet 100% stabiel te kunnen worden, misschien ook door het RAM wat ik gebruik (Corsair XMS2 6400 5-5-5-18 @ 2.1v wat default 1.9v is).
Welk geheugen kan ik het best aanschaffen als ik wil voorkomen dat dat de bottleneck wordt? Ik heb er nu 129,95 aan uit gegeven (2GB). Het liefst niet veel duurder dan dat.
Voor nu
Verwijderd
Crucial Ballistix PC5300 was een tijdje geleden 93 euro bij komplett, misschien dat je ze nog kan halen daar (deze draaien makkelijk op PC8500 snelheden, wat volgens mij 533mhz (1066) is)
Een lage 13 sec voor 1M op 3600mhz? Kan bijna niet. Snelste die ik heb gezien is nog steeds 13.8xxBram77 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:00:
Handig tooltje, Orthos. Ik heb de processor op 1.365 volt nog even op 3.6Ghz kunnen draaien. SuperPI kwam daarmee op een lage 13 seconden uit.
Ik heb het geheugen bestel (110,51 incl btw en verzendkosten). Ik ben benieuwt! De reviews zijn erg lovend.Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:02:
Je hebt toch een beetje veel uitgegeven aan dat geheugen.
Crucial Ballistix PC5300 was een tijdje geleden 93 euro bij komplett, misschien dat je ze nog kan halen daar (deze draaien makkelijk op PC8500 snelheden, wat volgens mij 533mhz (1066) is)
Over SuperPI...
Misschien door de hoge FSB?
Mijn Windows installatie gebruikt idle maar +/-98MB RAM (mijn eigen custom unattended DVD). Wanneer ik een (tray) applicatie laat draaien op de achtergrond (DAEMONtools b.v.) doet SuperPI er weer net wat wat langer over. Ik kan me voorstellen dat met een niet zo geoptimaliseerde XP installatie, hij er nog wat langer over doet? Als ik het me goed herinner is er in dit topic ook al een keer een 12 sec. voorbij gekomen. Ik zat volgensmij op 13.4 sec. Kort na SuperPI crashte m'n systeem. Eigenlijk telt hij dus ook niet echt

Misschien kunnen wij elkaar een beetje helpenIk heb mijn E6750 toch naar 1.35v moeten brengen om hem Orthos stabiel te krijgen. Hij leek stabiel met 1.3v maar wanneer ik aan het gamen was crashte de game nogal eens. Na wat stressen met Orthos bleek de processor fouten te maken, terwijl dat niet bleek uit de CPUburnin en TAT stress tests.
Handig tooltje, Orthos. Ik heb de processor op 1.365 volt nog even op 3.6Ghz kunnen draaien. SuperPI kwam daarmee op een lage 13 seconden uit. Maar voor mijn smaak werd hij toch wat te warm en leek het allemaal niet 100% stabiel te kunnen worden, misschien ook door het RAM wat ik gebruik (Corsair XMS2 6400 5-5-5-18 @ 2.1v wat default 1.9v is).
Welk geheugen kan ik het best aanschaffen als ik wil voorkomen dat dat de bottleneck wordt? Ik heb er nu 129,95 aan uit gegeven (2GB). Het liefst niet veel duurder dan dat.
Voor nu
Aangezien ik ook een e6750 heb
me e-mail staat openbaar voor msn (als je daar zin in hebt)
Zal ik eens proberen. Ik had wel een hele tijd zitten klooien met andere instellingen om te proberen wat het stabielst was. Nu staat het meeste weer op default en ik weet niet precies meer wat ik waarop had staan. Misschien dat het met mijn nieuwe geheugen beter gaat, als ik dat binnen heb?Viss schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:10:
Er zijn een aantal topics over de snelste spi 1M of 32M op bijvoorbeeld 3600 of 4000mhz. Snelste die ik heb gezien zijn 13.82x voor 1M op 3600mhz en 12.500 voor 4000mhz. 13.4xx seconden in 1M met een cpu die 3600mhz draait is zo goed als onmogelijk ongeacht de tweaks die je toepast. Probeer eens een 32M op 3600mhz als je wilt, ter vergelijking:
Ik zie in de screenshot overigens dat het geheugen op 600Mhz draait. Mijn geheugen draaide op 900Mhz. Zou dat ook nog verschil kunnen maken?
VDroop, ligt niet aan je cpu, maar aan je mobo.MagnetiO schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:30:
Hoe komt het trouwens dat CPU-Z een lagere vcore waarde aangeeft voor de e6750 als dat je aangeeft in je bios?
1. Cpu-z is niet zo goed in uitlezen van voltages.Flipjack schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:34:
[...]
VDroop, ligt niet aan je cpu, maar aan je mobo.
2. Het is Vdrop en niet Vdroop. Vdroop is het verschil tussen idle en load, en Vdrop is het verschil tussen de in de bios ingestelde en de echte waarde.
Als je vragen hebt, stuur maar een berichtjeMagnetiO schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:30:
[...]
Misschien kunnen wij elkaar een beetje helpen
Aangezien ik ook een e6750 heb
me e-mail staat openbaar voor msn (als je daar zin in hebt)
Klopt ja. Maargoed. Wat maakt die hele f*cking 0.4 seconden nou eigenlijk uitViss schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:28:
Ik neem aam dat je 8x450 draaide voor 3600mhz met mem divider 1/1. Dat zou betekenen een mem freq van 450mhz in cpuz.
Gigabyte P35-DS4
OCZ 2 GB DDR2-800 Kit (XTC Titanium, EPP, OCZ2T8002GK)
default 4-4-4-15
overclock 5-5-5-15

Idle:
core0 = 25 C
core1 = 25 C
CPU = 35 C
Stress test:
core0 = 48 C
core1 = 48 C
CPU = 58 C
Dit allemaal met een Zalman 9700
Dit is mijn 1e echte poging tot serieus overclocken en mag best tevreden zijn dacht ik zo
Heb ook het gevoel dat de cpu meer wilt, alleen me mem houdt het een beetje tegen, jammer dat het geheugen niet verder terug te clocken valt. Kan hem max op 2.0 zetten dan loopt hij sync met de FSB
[ Voor 71% gewijzigd door koekkoek op 02-08-2007 19:04 ]
[ Voor 35% gewijzigd door Bram77 op 02-08-2007 17:58 ]
Ik draai overgens vista 64bit, en krijg coretemp / tat niet aan de praat
[ Voor 37% gewijzigd door koekkoek op 02-08-2007 18:01 ]
Speedfan werkt wel goed met Vista.Ik draai overgens vista 64bit, en krijg coretemp / tat niet aan de praat
Ja het leest de temps goed uit enz. ja
maar als je Speedfan een tijdje draait op Vista (x64), dan heb je hem toch liever niet constant aanstaan! hij bugged namelijk je hele Vista stabiliteit...er komt bij mij na een tijdje een soort "knik" in de muisbewegingen dus dat duidt op serieuze buggy crap lol...
core0 = 25 C
core1 = 25 C
CPU = 35 C
Stress test:
core0 = 48 C
core1 = 48 C
CPU = 58 C
Dit allemaal met een Zalman 9700.
P.S. Ik heb tijdens het testen met orthes speedfan en cpu-z continue laten mee draaien, gaf verder geen problemen.
[ Voor 32% gewijzigd door koekkoek op 02-08-2007 19:08 ]
De wijzen komen uit het Oosten!
Hoe kom het trouwens dat mijn andere fans niet worden geactiveerd?
Ik kan ze alleen op automatisch zetten (blijven ze dus uit, ook onder full load), of op disabled en dan draaien ze allemaal 100% continue. Kan ook geen programma vinden waarmee ik dat kan instellen.
Met 2x 120mm fan intake en 1x 120mm outtake op 100% worden de cores max 39 C en CPU 48 C onder full load
[ Voor 69% gewijzigd door koekkoek op 02-08-2007 19:47 ]
[ Voor 98% gewijzigd door koekkoek op 02-08-2007 19:47 ]
Uitlezingsfout bij G0 stepping +15 moet het zijn.dannyreuser schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 19:17:
Dit zijn de waardes die speedfan aangeeft, hoezo zou ik daar 15C bij op moeten tellen?
Hoe kom het trouwens dat mijn andere fans niet worden geactiveerd?
Ik kan ze alleen op automatisch zetten (blijven ze dus uit, ook onder full load), of op disabled en dan draaien ze allemaal 100% continue. Kan ook geen programma vinden waarmee ik dat kan instellen.
Met 2x 120mm fan intake en 1x 120mm outtake op 100% worden de cores max 39 C en CPU 48 C onder full load
[ Voor 18% gewijzigd door koekkoek op 02-08-2007 20:03 ]

CPUZ 1.40.8 (beta) leest de vcore op de meeste borden nu correct uit.
Volgensmij gaat hij pas kapot bij 85 graden, maar zulke hoge temperaturen lijken me sowieso niet goed voor de levensduur van de proc. De mijne geeft op mijn P5K geeft in ieder geval niet de correcte temperatuur weer.dannyreuser schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 20:02:
okeeeej, dus idle is hij al 50 C ? lijkt me sterk
Verwijderd
Download url?Viss schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 20:10:
CPUZ 1.40.8 (beta) leest de vcore op de meeste borden nu correct uit.
Damn zo koud krijg ik niet voor elkaar met Thermaltake 120...Viss schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:26:
Max FSB met tuniq tower
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 23:06 ]
http://www.cpuid.com/beta/cpuz.zipVerwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 23:04:
[...]
Download url?
[...]
Damn zo koud krijg ik niet voor elkaar met Thermaltake 120...
Verwijderd
Zelf wil ik niet meer uitgeven dat 170 euro.
Heb inmiddels een GA-P35-DS3R mobo and 2gig bellistix PC5300 CL3 gekocht.
Heb geen ervaring met overclocken maar wil het proberen.
Alvast bedankt.
[ Voor 77% gewijzigd door bassie op 02-08-2007 23:28 ]
ik heb nog niet een cpu stress test gedraaid maar dit komt nog wel
krijg iig niet direct een BSOD na reboot en login
Wanneer weet je eigenlijk dat je voltage van je geheugen danwel CPU moet verhogen?
Kan je hier op de een of andere manier achter komen?
Eerst testen hoever je mem komt, stock fsb en dan met dividers klote. Als je dan 500 5-5-5-x @2.2V haalt, dan terug naar 1:1 divider en je cpu en fsb overklokken.MagnetiO schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 23:35:
ipv 4-4-4-15 naar 5-5-5-15 settings komt me e6750 hoger
ik heb nog niet een cpu stress test gedraaid maar dit komt nog wel
krijg iig niet direct een BSOD na reboot en login
Wanneer weet je eigenlijk dat je voltage van je geheugen danwel CPU moet verhogen?
Kan je hier op de een of andere manier achter komen?
Zal morgen even kijken hoe of wat
Met een beetje kloten zal ik er vast wel komen denk
Ik heb gisteren proberen te oc'en naar FSB 400 MHz en multiplier 8 (3.2 GHz). Na het saven van BIOS start computer 2 x (of was het 3x?) opnieuw op alvorens iets opt scherm te toveren. In Vista blijkt dan dat FSB terug op 266 MHz gezet is en multiplier gebleven op 8 (dus eigenlijk onderclockt).
1. Mijn DDR2-geheugen is niet van Kingston, OCZ ofzo, gewoon wit merk van winkel waar ik het gekocht heb. Kan het daaraan liggen of is 800 MHz altijd voldoende ongeacht het merk?
2. In EasyTune5 (van Gigabyte) zie ik dat geheugen op 798 MHz draait. Kan dit de oorzaak zijn?
Temp van cpu bij het opstarten is 24°, als ik er gewoon mee werk 30-32°. System temp is 40-45° (idle). Ik heb voorlopig nog Intel boxed cooler.
3. Ik ga ervan uit dat ik beter FSB naar 400 verhoog ipv naar 333 aangezien ik 800 MHz geheugen heb. Is dit juiste redenering of maakt dit niet uit?
4. Voorlopig heb ik nog zeer oude PCI-videokaart aangezien ik wacht op 8800 GTX. Ik ga ervan uit dat dit geen invloed heeft op oc naar 3.2 GHz ...
Thanks
iPhone XR
Verwijderd
2. Nee, dan zou hij gewoon op 399x8 draaien. De frequenties die ingesteld zijn schommelen soms een beetje.
3. FSB van 266 naar 400 is wel een flinke verhoging. Het beste is eerst 333x9 proberen. 800Mhz geheugen hoeft niet op 800mhz te lopen. Als je FSB 333 is schakelt hij gewoon terug naar 667. Overigens kan je soms je timings losser maken bij lagere Mhz maar misschien niet bij noname merk spul.
4. Ik denk niet dat andere hardware invloed heeft op OC van CPU (behalve geheugen en mobo).
Verwijderd
Want ik hem er namelijk 1 besteld en komt maandag of dnsdag pas binnen.
moet je even op xtremesystems kijkenIs hier niet iemand die een E6850 heeft. Zou hier graag eens wat overclock resultaten van willen zien.
daar staan zat results
Komt iig wel over de 4,0 heen geloof ik
3.5 doet die stabiel op 1.55 en 3.6 moet hij 1.65 hebben, maar dan word ie bijna 70°C
- zou ik dan mijn MP op 8kunnen locken en op 435 MHZ draaien,
dan heeft mijn geheugen ook iets te doen, anders is dat aan het slapen...
P5KE - 2x 1Gig DDR2 6400 Kingston HyperX
- of zou ik Arctic silver 5 gaan halen, mijn cpu lappen en er AS5 op smeren
ik heb nu de pasta gebruikt van zalman die bij men koeler zat CNPS9700LED
"kheb er misschien teveel opgesmeerd ik heb een dun laagje op cpu en koeler gemseerd"
(zoals in het boekje stond!)
[ Voor 29% gewijzigd door MikeVM op 03-08-2007 15:47 ]
dat ding kan toch zeker wel wat harder? Stabiel op 400*8 zal wel werken toch? De Vcore die er nu staat is 0,7volt onder default. Als je dat op default of iets hoger (bvb 1.38) zal je toch wel hoger kunnen klokken?Thrills33ka schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:37:
[afbeelding]
mijn voorlopige 24/7 settings
BTW je krijgt een berg spam bij die afbeelding van je, kan je dat voortaan even erbij zetten?
[ Voor 9% gewijzigd door R-O-Y op 03-08-2007 14:36 ]
maar ik ben bang dat het geheugen niet echt mee wilt...R-O-Y schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:34:
[...]
dat ding kan toch zeker wel wat harder? Stabiel op 400*8 zal wel werken toch? De Vcore die er nu staat is 0,7volt onder default. Als je dat op default of iets hoger (bvb 1.38) zal je toch wel hoger kunnen klokken?
BTW je krijgt een berg spam bij die afbeelding van je, kan je dat voortaan even erbij zetten?![]()
en daarbij hou ik wel van wat koele temps...ik kreeg deze CPU op een Asus P5B niet eens voorbij de 2400 Mhz...ben al blij met 2670, maar het loopt nu precies gelijk met het geheugen (667)
als ik nog hoger ga zal het geheugen dat dan nog leuk vinden? het is maar cheap Kingston Valueram, en ook nog eens 4 gb dus die vreet alle bandbreedte weg..
van de andere kant, 3 Ghz halen lijkt me wel erg lekker maar hoe ga ik dat doen? het geheugen kan niet verder teruggeclockt worden volgens mij
heb Q-fan uitgezet, waardoor de CPU fan nu flink wat harder loopt...
CPU blijft idle 36 graden en de cores idle 43 en 44 graden
nu hopen dat het stabiel blijft...
wat ik wel vreemd vind, ik stelde de Vcore op 1.32 in omdat ik in het verleden vaker "overclocking failed" meldingen heb gehad, maar hij pakt maar 1.2640 volt, terwijl ik 1.32 instel...
dat vind ik toch vreemd
straks weer ff screenshots posten
heb trouwens ook eens aan de heatspreader van mijn P5K gevoeld, dat ding wordt aardig warm...is dat juist een goed teken? omdat het de warmte dan goed opvangt of is het juist niet goed als zo'n blok te warm wordt
[ Voor 22% gewijzigd door SuX DeLuXe op 03-08-2007 19:47 ]
jawel via Asus AI suite en CPU-Z en Speedfan...Bram77 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 20:00:
Ik weet niet of je dat opmaakt uit CPU-Z, de vcore, maar die klopt over het algemeen niet. Ook niet de nieuwste versie bij mij op mijn P5K.
CPU-Z 1.40.8 Beta geeft btw (bij mij iig) wel de juiste voltages...zijn we daar ook weer vanaf
Verwijderd
Ik heb een E6850, heb hem nog niet overgeclockt, omdat ik dat nog niet nodig vind. Maar hij blijft wel lekker koel tijdens load, dus aan de temperatuur zal de overclock niet snel liggen. (ik heb een G0 revisie, cores ongeveer rond 35 graden met een Scythe Infinity)Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 11:16:
Is hier niet iemand die een E6850 heeft. Zou hier graag eens wat overclock resultaten van willen zien.
4 reepjes RAM maakt opzich niet zoveel uit. Ik heb kingston hyperX pc7200, 4 reepjes dus, en dat draait prima op 500Mhz. De FSB dus ook op 500MHz. Met de nieuwe CPU kan dat niet meer omdat die dat niet haalt maar de rest trekt het prima.Thrills33ka schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 19:38:
heb CPU nu toch op 3.0 Ghz gekregen![]()
heb Q-fan uitgezet, waardoor de CPU fan nu flink wat harder loopt...
CPU blijft idle 36 graden en de cores idle 43 en 44 graden
nu hopen dat het stabiel blijft...
wat ik wel vreemd vind, ik stelde de Vcore op 1.32 in omdat ik in het verleden vaker "overclocking failed" meldingen heb gehad, maar hij pakt maar 1.2640 volt, terwijl ik 1.32 instel...
dat vind ik toch vreemd
straks weer ff screenshots posten
heb trouwens ook eens aan de heatspreader van mijn P5K gevoeld, dat ding wordt aardig warm...is dat juist een goed teken? omdat het de warmte dan goed opvangt of is het juist niet goed als zo'n blok te warm wordt
Mooi dat je het nu wel haalt, ik heb nog geen enkele core 2 gezien die niet over de 3GHz geduwd is
6850 = altijd G0Flipjack schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 20:31:
[...]
Ik heb een E6850, heb hem nog niet overgeclockt, omdat ik dat nog niet nodig vind. Maar hij blijft wel lekker koel tijdens load, dus aan de temperatuur zal de overclock niet snel liggen. (ik heb een G0 revisie, cores ongeveer rond 35 graden met een Scythe Infinity)
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
Verwijderd
Ik heb namelijk sinds dat ik de boxed koeler heb gedumpt(coretemp 40-45 graden idle en 65 stressed met orthos) een Thermaltake Blue Orb II op mijn processor zitten. Ik heb er een zalman fanmate aangehangen en op volle toeren haalt hij met moeite nog net de 35 graden.
Stressed wordt hij nu niet warmer dan 57 graden. Maar dit is dus op 1800 RPM en dus niet om aan te horen. Ik wilde met deze pc gaan overklokken maar gezien de temps zal ik niet hoog komen. (Ik luister dus naar het advies van reg-edit, de overklokker van hardware.info TV , die zegt dat 62 graden in Coretemp het maximale is.

Doe ik iets fout( koelpasta verkeerd?
PS. Er zit Arctic Cooling MX-1 koelpasta onder (volgens veel reviews beter dan AS5).

3.6 is niet zo'n probleem, Rond de 3900mhz lijkt max. Dat gaat op vrij normale vcore (1.50v bios 1.45v win) maar daarboven is lastig. Proc wordt te warm (denk ik) idle bijna 10 graden meer dan mn E6600 op zelfde settings.bassie_ schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 23:25:
Viss, leuk cputje. Klokt dat ding ook beetje lekker op normaal voltage? 3.6 en 4.0 haalbaar op normale voltages?

Dit topic is gesloten.