Toon posts:

ATI Radeon X1650PRO - systeem bevriest

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Vorige week eindelijk m'n systeem willen upgraden met een redelijke videokaart. Ik had eerst een Nvidia Geforce FX5200 128mb, maar nu daar echt niks meer mee te beginnen was heb ik er een ATI radeon X1650PRO 512mb (agp) in geknald.

... En toen begon het gedonder. Om de zoveel tijd (soms uren, soms minuten), bevriest hele systeem. Maakt niet uit waar ik mee bezig ben... beetje surfen, scripties typen en zelfs tijdens het opstarten kapt-ie er ineens totaal mee. Alles slaat vast, pc reageert nergens meer op (draait nog wel).

Volgens mij zo'n beetje alles geprobeerd (alle pci-kaarten er uit, geformatteerd, kaart wel 3x er uit en er in, drivers er af, drivers er op etc.), maar hij blijft bevriezen zonder duidelijke reden. Wat kan dit zijn?

Systeem
Windows XP Pro
Pentium IV 661 3600mhz
2x512mb pc2700 ddr sdram
Mobo Asus p5vdc-tvm (800mhz fsb)
Seagate ST332062 320 GB harddisk

... en daar zat een zeven jaar oude Sound Blaster Live in maar die is er inmiddels uit omdat ik conflicten met pci-apparaten uit wilde sluiten.

Heeft er iemand enig idee wat er mis kan zijn? Is die X1650 stuk, of heb ik iets over het hoofd gezien?

Edit: monitor is een HP w19 ... maar dat lijkt me allemaal niks uit maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 22:53 ]

Verwijderd

Wat voor voeding zit erin? Lijkt me daaraan te liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 22:55:
Wat voor voeding zit erin? Lijkt me daaraan te liggen.
Hm.. dat moet ik even opzoeken. 't Was een barebone-systeem van ASUS, de Vintage V2-PE3. Als ik 't weet zet ik 't ff hier neer.

Maar kan dat 't echt zijn? Ik heb maar 1 harddisk, 1 dvd-writer er in... een usb hubje en een kaartlezer. Kan een videokaart er bij dan al te veel zijn voor een voeding?

edit
Gevonden! De manual zegt "300W PFC power supply"... 300W is niet belachelijk veel, maar toch wel genoeg voor zo'n kaal systeem met 1 hdd enzo? En zou het systeem daar op bevriezen? Valt een pc niet gewoon uit als de voeding 't niet meer trekt?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 23:05 ]

• bart0l0meus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-11-2022
als hij te weinig stroom krijgt wordt hij ook instabiel, en krijg je ook vaak een bleuscreen,
en mss nog een tip om je pc niet in de Mac-Donald diepvries te zetten, helpt meestal ook :7

“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-07 23:34
Wat dacht je van drivers? Je komt van nVidia af en zit nu op ATI. Geheid dat dat gedonder geeft. Alle drivers eraf mikken, eens overheen gaan met Driver Cleaner op safe mode en dan de nieuwste van ATI installeren...

Verwijderd

Topicstarter
Cubefanatic schreef op maandag 28 mei 2007 @ 00:57:
Wat dacht je van drivers? Je komt van nVidia af en zit nu op ATI. Geheid dat dat gedonder geeft. Alle drivers eraf mikken, eens overheen gaan met Driver Cleaner op safe mode en dan de nieuwste van ATI installeren...
Heb, zoals gezegd, pc geformatteerd, en daarna de ATI-drivers geïnstalleerd. Het lijkt me ook vreemd dat-ie bij het opstarten al bevriest, dan zijn er volgens mij nog amper drivers geladen...

O ja, even over de voeding: ATI geeft op hun site aan: System req.: 350-Watt power supply or greater (assumes fully loaded system). Nu heb ik 300W, maar niet echt een fully loaded system (geen soundcard, 1hdd, 1dvd...) Maar nogmaals: problemen met stroomtoevoer leiden toch eerder tot uitvallen van het systeem, en niet tot bevriezen?

• StackMySwitchUp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-07 12:46

StackMySwitchUp

Zoals dit.

Een 300W el-cheapo (ja een standaard voeding die bij een barebone zit is meestal el-cheapo)
kan bij piekstroom al gejammer opleveren, als je videokaartje net iets teveel slurpt kan dat een dipje opleveren in de toevoer naar componenten die je systeem in leven houden (+ een R500 met 512 mb vram VREET ook stroom)
Dan is het mogelijk dat alles bevriest, of BSOD's genereert
Ik zou het eens proberen met een voeding van een iets beter merk

Ik bouw rare dingen.

Verwijderd

Topicstarter
StackMySwitchUp schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:22:
Een 300W el-cheapo (ja een standaard voeding die bij een barebone zit is meestal el-cheapo)
kan bij piekstroom al gejammer opleveren, als je videokaartje net iets teveel slurpt kan dat een dipje opleveren in de toevoer naar componenten die je systeem in leven houden (+ een R500 met 512 mb vram VREET ook stroom)
Dan is het mogelijk dat alles bevriest, of BSOD's genereert
Ik zou het eens proberen met een voeding van een iets beter merk
Hmm... welke merken raad je aan? Ik heb ergens een Coolermaster 450W ofzo gezien... Welk merk & vermogen kan ik het beste kiezen?

Verwijderd

Hier zou je kunnen vragen hoeveel je systeem nodig heeft.

Edit:
Het aantal amperes dat je voeding kan leveren over een bepaalde voltagelijn is net zo belangrijk als het totale wattage. Let daar dus ook op als je voeding aanschaft. Je 3D kaart zit waarschijnlijk deels (via de extra voedingkabel) aangesloten op één of twee 12 voltlijnen dus vooral die 12 voltlijnen moeten genoeg amperes kunnen leveren.

450 watt is echt overkill (wat betrefd totale wattage dan). Ik heb hier een 300 watt (350 piek) van AOpen met 2HD's, een Radeon 7900GS 4200 X2 proc, geluidskaart, dvd speler en draai zonder (stabiliteits)problemen.
Maar het is in princiepe wel een goede investering natuurlijk, mocht je willen gaan uitbreiden in de toekomst. Die X1650Pro vreet aardig wat stroom, dus mocht je willen gaan uitbreiden zit je met 450 in ieder geval OK.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 09:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 09:31:
Hier zou je kunnen vragen hoeveel je systeem nodig heeft.

Edit:
Het aantal amperes dat je voeding kan leveren over een bepaalde voltagelijn is net zo belangrijk als het totale wattage. Let daar dus ook op als je voeding aanschaft. Je 3D kaart zit waarschijnlijk deels (via de extra voedingkabel) aangesloten op één of twee 12 voltlijnen dus vooral die 12 voltlijnen moeten genoeg amperes kunnen leveren.

450 watt is echt overkill (wat betrefd totale wattage dan). Ik heb hier een 300 watt (350 piek) van AOpen met 2HD's, een Radeon 7900GS 4200 X2 proc, geluidskaart, dvd speler en draai zonder (stabiliteits)problemen.
Maar het is in princiepe wel een goede investering natuurlijk, mocht je willen gaan uitbreiden in de toekomst. Die X1650Pro vreet aardig wat stroom, dus mocht je willen gaan uitbreiden zit je met 450 in ieder geval OK.
Dus als ik van een beter merk een 350W ofzo koop, is dat ook al genoeg?

O ja, heb inmiddels ook een post gedaan in dat topic dat je aangaf. Thnx.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 09:49 ]

Verwijderd

Dan kan je voor een 380 Watt Coolermaster voeding gaan, ik heb zelf de 430 Watt versie en die draait dit systeem met gemak : x2 3800+ 5 HDD's , 2DVD branders , Ati X1950 pro. dus dan moet de 380 watt jouw systeem makkelijk draaien, de 380watt kost ongeveer 40 euro en de 430watt 45 euro.

Edit:

Als het dan nog niet werkt zou ik je videokaart gaan omruilen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2007 09:55 ]

Pagina: 1