Toon posts:

[Game Pc] €1200

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij het zoveelste "game pc €...." topic. Maar ik denk ik start er toch maar een want het gaat om een hoop geld en wil binnen me buget er wel het beste uit halen. Ik ben het werken op een "oud-midend" systeem redelijk zat. Het voldoet niet aan mijn eisen (hoge eisen) en daar erger ik me redelijk aan. Ik heb nu eindelijk me centjes bij elkaar maar voordat ik het systeem definitief bestel wou ik eerst jullie nog even je mening er over laten geven.

De topic titel luid wel "Game pc" maar dat is ook niet helemaal waar. Ik, zoals velen binnen de huidige "jeugd" spelen zo nu en dan (en andere wat vaker) en spel. Ik dus ook. Het is uiteraard gewenst dat dit op lekker hoge grafische instellingen kan want dat vind het oog ook prettig. Maar, ik ben zelf ook behoorlijk veel bezig met 3d-ontwerpen/moddeleren en grafisch ontwerpen. Dat gaat niet altijd samen en ik probeer dus een redelijke afweging te maken.

Op het systeem komt 64bit vista te draaien (niet in de prijs meegerekend, je hebt niet echt bepaald veel keuze betreft os en vandaar niet interesant in dit topic.) Reden voor 64bit vista is dat ik 4gb ram in me systeem wil hebben (erg handig bij het teken/modeleer-werk) en dat is op een 32bit os ook mogelijk, alleen wordt er dan maar iets van 3gb aangesproken. Ook wil ik de mogelijkheid hebben de opkomende dx10 spelen te kunnen spelen.

Dit geeft jullie een redelijke indicatie waarvoor ik de pc wil gaan gebruiken. Hieronder volgen de componenten die ik aan wil gaan schaffen. Daarbij een kleine uitleg waarom en nog wat verdere info.

Processor
Intel Core 2 Duo E6600 €191,-
Afbeeldingslocatie: http://www.metalskullrobotics.nl/pc/processor.gif
Reden: Een zeer leuke cpu voor die prijs. Een "must have" in een beetje up to date game pc. Ook is hij "redelijk" over te klokken en daar wil ik me ook in gaan verdiepen als ik me systeem eenmaal heb.
Link fabrikant
Benchmarks

Moederbord
Asus P5K Deluxe/WiFi, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394, WiFi) €203,45
Afbeeldingslocatie: http://www.metalskullrobotics.nl/pc/moederbord.gif
Reden: Een van de nieuwe moederborden met een P35 chipset. Blijken zeer goed te zijn met overklokken (waar ik me zoals al eerder vermeld werd mee bezig wil gaan houden). Ook bevat het moederbord veel features die ik zeker ga gebruiken. Ook heeft hij crossfire ondersteuning maar daar zie ik persoonlijk het nut niet echt van in.
Link fabrikant
Review & benchmarks

Geheugen
1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (GeIL GX22GB6400UDC) (2x) €178,-
Afbeeldingslocatie: http://www.metalskullrobotics.nl/pc/geheugen.gif
Reden: Zeer leuk "buget" geheugen van toch een degelijk merk. Totaal 4gb (4x1gb) omdat teken/modeleer-programma's nog al geheugenvretend zijn. Het is pc6400 en velen van jullie zullen zeggen dat pc5300 al voldoende zou zijn voor een "kleine beginners overklok". Dit klopt ook wel maar ik wil de mogelijkheid overlaten ooit over te stapen naar een quad die op 1333Mhz draaien.
Link fabrikant
Review & benchmarks

Videokaart
Sapphire Radeon HD2900 XT 512 MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, HDMI) €337,19
Afbeeldingslocatie: http://www.metalskullrobotics.nl/pc/videokaart.gif
Reden: De nieuwe videokaart van AMD met de R600 gpu. Benchmarks zijn hier redelijk tegensprekend over per site. Persoonlijk denk ik dat dit mede te danken is aan de drivers die nog niet perfect doorontwikkeld zijn. Ik heb zelf wel vertrouwen in deze kaart en denk dat hij in dx10 en opengl erg goed presteerd in vergelijking tot andere kaarten van dat buget (en nee ik vergelijk hem niet met de 8800gtX)
Link fabrikant
Review & benchmarks

Hardeschijf
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) €67,95
Afbeeldingslocatie: http://www.metalskullrobotics.nl/pc/hardeschijf.gif
Reden: Een zeer goede-degelijke hardeschijf die zeker niet de traagste is. Ik ben zelf al in het bezit van 1 zo'n hardeschijf en ik wil een 2e hebben om zo op Raid0 configuratie te gaan werken.
Link fabrikant
Review & benchmarks

Dvd-brander
Samsung SH-S183A 18x (Dual-layer, SATA, Zwart) €25,89
Afbeeldingslocatie: http://www.metalskullrobotics.nl/pc/dvd-brander.gif
Reden: Er is zo'n grote variatie van dvd-branders. Hier heb ik me dus niet heel erg in verdiept. Het is een 18x wat ik wel handig vind. Hij is zwart (past mooi bij de kast) en ik heb tot nu toe geen slechte ervaringen met samsung gehad. (in tegenstelling tot nec/lite-on)
Link fabrikant
Productsurvey

Processor koeler
Scythe Infinity SCINF-1000 (Socket 478/775/754/939/940/AM2) €37,75
Afbeeldingslocatie: http://www.metalskullrobotics.nl/pc/processor_koeler.gif
Reden: Een zeer goede koeler die de cpu op een aangename temperatuur houd. Ook is hij stil maar dat zal ik maar niet als reden meenemen want dan krijg ik weer te horen wat een stofzuiger de hd 2900 xt is
Link fabrikant
Review & benchmarks

Kast
Antec LifeStyle Sonata III (ATX, 500W, Zwart) €105.81
Afbeeldingslocatie: http://www.metalskullrobotics.nl/pc/kast.gif
Reden: Mooie kast van een degelijk merk. Ook heeft hij en antec 500W Earthwatts voeding. Deze is zeer stabiel en 500W moet ruim voldoende zijn voor het systeem.
Link fabrikant
Review voeding

Totaal komt dit systeem op €1150,-. Als je uitgaat van verzendkosten ed. komt het zo rond de €1200,- uit (en dat is me buget). Ik denk zelf dat dit een goed systeem is voor mijn gebruik. Maar ik hoor graag jullie commentaar hierop.

Verwijderd

Heel mooi systeem. Maar er zijn al zoveel topics met precies dezelfde configuratie en prijsklasse!

Verwijderd

Heel mooi systeem voor dat geld! Je hebt alles zo goed uitgezocht dat je waarschijnlijk wel zult weten dan je een 64 bit OS moet gaan draaien met 4gb aan geheugen. Sommige programma's zijn hier nog niet op voorbereid maar het is wel de toekomst!

Ik weet niet veel van dat geheugen af, anderen kunnen je vertellen of dit een goede keus is of niet.

Veel plezier met je systeem!

offtopic:
Heel mooi systeem. Maar er zijn al zoveel topics met precies dezelfde configuratie en prijsklasse!
Klopt, maar ik kan me heel goed voorstellen waarom iedereen een topic aanmaakt. Je gaat tenslotte toch een hoop geld uitgeven en wilt graag wat feedback hebben over het uitgezochte systeem. In bijna elke configuratie wordt nog wel wat gewijzigd en zijn er vragen. Ik zou zelf ook een topic aanmaken! Bovendien, als de topicstarters hun 'huiswerk' goed gedaan hebben is het toch helemaal niet erg?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2007 14:44 ]

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Dan zal ik het hier nog maar is zeggen, Gamesysteem €1200,-, zelfde eisen en zelfde doel :)

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
1 klein puntje: Als je een RAID-1 (mirroriing) neemt voor de betrouwbaarheid, is het beste om met 2 verschillende schijven te werken (Hitachi of WD bijplaatsen). Het 1-na-beste is om dezelfde schijf maar dan van een andere productiedatum te nemen (dus inderdaad een Seagate 7200.10 of een Diamondmax 20).

Sorry, verkeerd gelezen, je neemt een RAID-0 inplaats van een RAID-1. Dan kan ik slechts adviseren om regelmatig backups te trekken daar de kans op volledig dataverlies 2 keer zo groot is als die van een losse schijf, of toch maar voor een JBOD opstelling te gaan. Als het je om de snelheid te doen is, kan je beter een enkele 320GB voor de data nemen en dan een 74GB 10.000rpm schijf voor je systeem en games.

[ Voor 42% gewijzigd door mae-t.net op 27-05-2007 14:47 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 14:41:
Heel mooi systeem voor dat geld! Je hebt alles zo goed uitgezocht dat je waarschijnlijk wel zult weten dan je een 64 bit OS moet gaan draaien met 4gb aan geheugen. Sommige programma's zijn hier nog niet op voorbereid maar het is wel de toekomst!
Hoeft niet, je kan mbv wat trucjes ook 4GB aanspreken in een 32-bists OS.
Voor meer info: Abbadon in "RAM FAQ"

Verder ben je nog een OS vergeten, mocht je voor 64-bit willen gaan is het misschien wel handig om deze door te nemen: [Vista] Kiezen tussen 32- en 64-bits editie

Over die RAID0 met de Seagates, daar ben ik nogal hard mee op m'n bek gegaan. Ik heb toen die schijven nog niet zo lang uit waren twee aangeschaft en in RAID0 gezet, twee weken later hield eentje ermee op > dag RAID0 array :w. Toen een nieuwe erin gehangen en twee weken later was het weer raak. Nu zitten er weer twee in die het al ongeveer een jaar prima doen. Maar wees dus voorzichtig.
offtopic:

[...]

Klopt, maar ik kan me heel goed voorstellen waarom iedereen een topic aanmaakt. Je gaat tenslotte toch een hoop geld uitgeven en wilt graag wat feedback hebben over het uitgezochte systeem. In bijna elke configuratie wordt nog wel wat gewijzigd en zijn er vragen. Ik zou zelf ook een topic aanmaken! Bovendien, als de topicstarters hun 'huiswerk' goed gedaan hebben is het toch helemaal niet erg?
Zie daarvoor dit topic: [CSL] Nieuw systeem samengesteld :)

[ Voor 44% gewijzigd door fsfikke op 27-05-2007 14:50 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Ik weet niet veel van dat geheugen af, anderen kunnen je vertellen of dit een goede keus is of niet.

Veel plezier met je systeem!

offtopic:

[...]

Ja klopt. Zou ik ook hebben gedaan! Maar toch... Dit is mijn eigen topic Gamesysteem €1200,- die lijkt erop...

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
De games die je wilt gaan spelen zullen niet vrolijk worden van Vista 64bit.
Vista 32 bit is al verre van perfect voor gamen op het moment, maar voor 64 bit kan je daar nog een wagonlading aan driver problemen bij optellen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

UltraR-pc schreef op zondag 27 mei 2007 @ 15:04:
De games die je wilt gaan spelen zullen niet vrolijk worden van Vista 64bit.
Vista 32 bit is al verre van perfect voor gamen op het moment, maar voor 64 bit kan je daar nog een wagonlading aan driver problemen bij optellen.
Niet dat je alleen driver problemen hebt tijdens het gamen :P

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Ik denk dat je nog het beste voor Windows XP Professional kan gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Het andere topic waar jullie naar verwijzen is ook erg handig. Maar dat is een systeem van 1200 euro incl randapparatuur. Dit reken ik dus niet mee. Als ik even snel de randapparatuur uit het andere topic eraf haal kom je op een systeem van 850 euro uit. Ik vind dit dus niet echt vergelijkbaar.

Ik heb redelijk wat onderzocht over 32-64bit. Wat ik eruit begreep is dat een 32bit os maximaal 4gb kan aanspreken. Maar hier gaat oa het geheugen van de videokaart vanaf waardoor het "werkelijke" geheugen dat het os ziet minder is. Ik draai op me oude systeem nu al geruime tijd xp pro 64bit. En daar heb ik nog geen problemen mee gevonden betreft incompatibiliteit van de programma's die ik gebruik. Wel heb ik wat meer problemen met drivers, maar ik heb redelijk wat research gedaan naar de componenten die ik aan wil schaffen, en hiervan zijn er 64bit vista drivers beschikbaar waardoor ik ook geen problemen voorzie.

Het klopt dat vista (zeker 64bit) geen perfect game-os is. Maar met de huidige hardware lig ik niet wakker van die paar fps die ik mis. Zolang het maar boven de 30-40 is. Het is zeer persoonsgebonden wat voor os je kiest. Ik zal hier dus ook niet over in discussie gaan. Meningen waarom iemand xp-vista/32-64bit mogen mensen geven maar behoren niet echt thuis in dit topic.

Verder over dat raid0, ik zit er zelf dan aan te denken om twee 160gb schijven aan te schaffen en die in raid0 te zetten. En dan de 320gb schijf die ik al heb te gebruiken om backups op te maken. Ik heb zelf nog nooit met raid0 gewerkt. Weet er ook niet veel vanaf. Maar ik moet het echt niet hebben dat de bestanden opeens weg zijn. Zijn daar nog andere oplossingen voor?

Verwijderd

Topicstarter
Ook heb ik zeer me twijfels of de Scythe Infinity SCINF-1000 in de Antec LifeStyle Sonata III gaat passen. Heeft iemand mischien ervaring met deze combo? Aangezien het een behoorlijk grote koeler is.
Pagina: 1